twijfels, twijfels, twijfels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: twijfels, twijfels, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:39

Kitty schreef:
Ik vind 3000 euro voor een 16-jarig manegepaard wel erg veel geld. Te bedenken dat ik net iets meer voor mijn 13-jarige paard gekregen heb die Z dressuur en L springen liep....

Je kunt altijd eens vragen wat haar vraagprijs is. Maar als de situatie zoals die nu is je toch goed bevalt, waarom zou je het dan niet gewoon zo laten? Wat is voor jou de meerwaarde om hem nu te kopen? Kun je anders niet één of andere leaseconstructie afspreken?

inderdaad!
Wij betaalden een aantal jaartjes geleden 6000 gulden voor een 16 jarig Z dressuurpaard incl zadel&hoofdstel, dekens en alles
vind dan 3000 euro wel erg aan de prijs voor een 16 jarig manegepaard!

verder is het onzin dat je een paard van hun erbij moet nemen voor je hem ergens anders mag zetten, oke hem in zn eentje ergens op een stil weitje zetten is niet ideaal, maar gewoon een andere pensionstal met andere paarden lijkt me jouw keus toch(las da je neit eens weg wilde op die stal waar die nu staat, maargoed je weet niet, stel je gaat ooit verhuizen en dan..? mag je paard niet eens mee Verward )

Verder is opzich je situatie van nu ook prima lijkt me, je kan hem rijden en t is je maatje en als hij nu niet aktief te koop staat zou ik er niets aan veranderen.
Stel er komen andere kopers of je hoort dat ze hem idd echt wil verkopen kan je altijd nog zeggen dat jij hem wil kopen, voor nu zou ik het laten zoals het is.
Wel raar overigens dat hij zoveel uur na elkaar wordt gereden(las iets van 2 uur goed gelopen en dan ben jij een uur bezig om hem voorwaarts te krijgen, hij is nu 18 begrijp ik, kan die 3 uur rijden niet over meerdere dagen verdeeld worden? je merkt immers dat hij er dan geen zin meer in heeft, moet zn eigenaresse ook merken lijkt me)

lees nu in je post her vlak boven dat hij dus idd minder loopt, die uren klinken idd beter vedeeld Lachen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:42

Hey Marieke,

Ik kreeg anderhalf jaar geleden ook zo'n aanbod. Jónas was toen 17 en al 8 jaar bij Stal Edda. Nou heeft Jónas eczeem en geen papieren (en niet een makkelijke tölt), dus hij was niet zo duur. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, hoewel ik ook heel lang heb getwijfeld of ik het wel moest doen, zou kunnen betalen etc. Ik wilde ook geen wedstrijdpaard, maar een maatje om mee door de bossen te scheuren. En die heb ik nu. Laat je niet opnaaien door uitspraken als 'vroeger was hij heel goed' of 'hij was dekhengst'. Het gaat erom wat hij NU kan en dus nu waard is.

Een 18jarige ruin zonder eczeem (toch?) en op zich prima voor elkaar met rijden is in mijn ogen niet meer dan 2500 euro waard. Zeker als ze er 2 jaar geleden 3000 voor vroeg, wat overigens een prima prijs is voor een IJslander van die leeftijd. Dat je daar ook een 'groot' paard voor kan krijgen die op niveau dressuur heeft gelopen is in dit geval geen goede vergelijking. De prijzen van IJslanders liggen nou eenmaal anders en Marieke wil toch geen groot paard. Toch? Tong uitsteken

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:46

Hij loopt sowieso niet meer dan 2 uur per dag en dat is altijd zo geweest. Ik heb ook al overleg gehad met andere mensen die een paard bij hen hebben gekocht en die daar nog steeds staat. Daar waren de meningen ook verdeeld. De een zei net als Renske dat ik gek was als ik hem zou kopen, tenzij ik er echt wedstrijden mee wilde gaan rijden of op vakantie etc. met hem. Maar in die gevallen heb je bijna altijd een trailer nodig die ik dus niet heb en ook niet kan kopen. en wedstrijden wil ik sowieso niet.
De anderen zeiden juist dat ik het wel moest doen, omdat dat gevoel gewoon fijn was en je gewoon alles met hem kan doen zonder het eerst te vragen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:53

ik zeg niet dat je gek bent als je hem koopt hoor Knipoog
zelf had ik hem wel gekocht denk ik, maar bij een ander probeer ik altijd met meer verstand er naar te kijken ipv alleen op mn gevoel af te gaan(denkt aan dr collectie paarden thuis Nagelbijten / Gniffelen )

zolang je het naar je zin hebt en vrede hebt met de manier zoals het nu gaat zou ik hem niet kopen, en mocht hij toch te koop komen te staan kan je hem altijd nog kopen Lachen

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 12:16

Haha Imre, wat moet ik nou met zo'n groot lomp dressuurbeest dat gaat steigeren als je aan probeert te tölten Clown
Tjal heeft iig geen eczeem. Wel altijd onder de wondjes van het spelen in en de zomer worden zijn manen afgeknabbeld Boos! Dus ik doe er wel eens gewoon eczeembehandelspul (?) op, wat nu dus gewoon door hen wordt betaald. Wel heb ik er net zoals de privepaardeneigenaren mijn eigen poetsspullen, zweep, shampoo, glansspray, hoefolie en dat soort dingen. Dus wat dat betreft hoef ik praktisch niks nieuws aan te schaffen. Alleen een zadel en hoofdstel. Ik koop wel een mooi 2ehands zadel en ik denk dat ik zijn oude hoofdstel wel over kan kopen. Ziet er nog goed uit.
Ik zal vanmiddag eens met 1 van de dochters praten.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:56

Als je het mij vraagt, zegt deze zin in je profiel heel veel...

Citaat:
Tjaldur is echt het belangrijkste en meest waardevolle in mijn leven.

Je kent hem al zijn hele leven zowat, en jullie zijn echt naar elkaar toegegroeid. Als je er een GOED gevoel bij hebt, en denkt dat je het wilt en aankan... doen.
Ik denk dat jij en dit paard zeker een enorme band hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:15

Ik zou het gewoon doen, mitst de vraagprijs redelijk is uiteraard. Ik kan wel zeggen dat een jonger paard misschien beter zou zijn en daar kan je waarschijnlijk wel langer mee doen, maar een band is ook heel belangrijk.
Wat betreft die stalling zou ik me ook niet zo druk om maken. Voorlopig wil je daar nog niet weg en mocht het zover komen dat je wel weg wilt dan zal daar vast ook wel iets voor te regelen zijn. Zij zijn niet de enige stal met IJslanders in de omgeving.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:41

Ik zou hem alleen kopen als je afspraken kunt maken over het bedrag wat je per maand moet betalen als hij niet meer bereden kan worden.
Ik denk dat 2500 euro een mooie prijs zou zijn.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:59

Het schijnt toch dat die IJslanders zo duur zijn.. ik was laatst ergens en daar had een vrouw net een IJs gekocht 5 jaar een merrie en was ong. 1.40m en had daar ruim 6000 eurie voor betaald..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:08

Ochjee, das best wel een dilemma. Ik weet niet of je hem wilt laten verzekeren? Geloof dat je een paard van die leeftijd niet meer in de verzekering kan krijgen nl. Nu valt zijn leeftijd totaal niet te vergelijken met mijn 18 jarige draver die van alles mankeerd (en geen verzekering heb voor hem), maar het geeft wel enorm veel kopzorgen als hij ziek wordt.
Ondanks dat denk ik dan, ga voor de klik en die heb je met hem, je zegt zelf al dat hij het waardevolste en belangrijkste is in je leven, dan hoeft het denk ik niet zo moeilijk te zijn de keus? Moet wel eerlijk zeggen, voor zijn leeftijd vind ik de prijs aan de behoorlijke kant, zijn verleden staat leuk op het lijstje, maar daar heb je nu niets meer aan..en je moet er keihard voor sparen én ook nog eens die stallingskosten neerleggen elke maand, een behoorlijk iets elke maand.
Zou idd dus eerst eens een gesprek aangaan over de prijs en je weet niet hoe je leven loopt, maar mss wil je ooit wel naar een weitje wat stukken goedkoper is, mag dat van hun na de verkoop aan jou? Als je vastzit aan hun adres zou ik het niet doen, maar gewoon lekker door blijven rijden met hem daar, ook al is hij niet van jouw zelf..ook al wil je daar nu blijven staan.
Gut, wat moeilijk zeg, ik denk nu aan mn dravertje, heb hem al 14 jaar, stel dat ik hem 10 jaar verzorgd en gereden had en ik hem kon kopen, ja dan had ik het toch gedaan, moet er niet aan denken hem te missen, ook al is hij op leeftijd.

Moet hier wel bij zeggen, als ik naar een paard zou zoeken echt, zouik niet naar een 18 jarige kijken, puur verzekeringstechnisch gezien, omdat ik de centjes niet heb als er wat gebeurd en de kosten zijn hoog.
Heb nu een 3 jarige ijslander en een 1 jarige. Wilde ook graag een al ingereden paard, liefts van een jaar of 10, ten eerste was het geld er niet voor zo'n paard en ten tweede had ik met de 3 jarige meteen zo'n klik dat ik haar leeftijd voor lief heb genomen, ook al lagen mijn wensen voor haar leeftijd anders.

Ik wens je veel wijsheid, ben erg benieuwd hoe het afloopt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:11

Ik heb Jónas ook niet verzekerd inderdaad. Die was ook al te oud. Het geld dat ik niet uitgeef aan de verzekering gaat naar mijn spaarrekening. Niet kunnen verzekeren vind ik geen reden om een 18-jarige niet te kopen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:17

Hihi Wind, ja bij mij komt dat door trauma's met mn draver, die ons gemiddeld zo'n €1200 pj aan VA kost (even afkloppen, dit jaar nog niet aan gekomen) en dan staat die nog niet eens voor op de klinek, gewoon simpele inspuitingen die zo verrekte veel kosten..met mijn inkomen kan ik voor die €35 pm verzekering niet sparen voor een ziektekostenpotje..stel ze krijgt over 3 maanden wat, alles wordt dan vergoed, maar in 3 maande heb ik nog maar minder dan 150 gespaard aan ziektekosten..een slokdarmverstopping oplossen kost vaak al meer Knipoog zodra ik een vaste baan heb, met een leuk inkomen, sja dan was alles anders geweest idd, dan had de 18 jarige leeftijd al heel anders geweest Lachen

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:16

Als je écht een klik met je paard hebt.. En als bosklosser gaat hij vast nog lang mee, maar het blijft een risico.. Succes Lachen

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:21

Ik zou inderdaad gewoon even naar de vraagprijs vragen maar 3000 is wel heel veel voor een 18 jarig manege paard.
Mijn e-pony is 8 jaar oud en wordt verkocht incl. spullen voor een vraagprijs van 2500..

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:49

Ik heb haar gesproken en ze moet het nog even met haar man overleggen wat ze er precies voor vragen. Ze zei er wel bij dat hij natuurlijk wel ouder is geworden, dus 3000 euro zal wel minder zijn. En ik denk dat ik mijn besluit stiekem al genomen heb. Bloos

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:03

Nou, dan wens ik je in elk geval alle goeds toe met Tjaldur en hoop ik dat je nog jaren veel plezier met hem hebt!
En wat hij ook mag kosten, dat ben je over een tijdje toch weer vergeten...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:19

Nou, je bent er al stiekem uit, zo te lezen?
Lachen Ik zou hem ook kopen, als je er zó'n goed gevoel bij hebt, waarom niet? Zo te lezen ken je het paard goed genoeg en ben je helemaal weg van hem..

Gewoon doen dus! Maar als je twijfelt, niet doen!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:20

Ik sluit me aan bij degene die 3000 euro veel geld vinden voor een 18-jarige manegepony, maar zo te lezen is de eigenaresse het er ook mee eens.

En ik zou hem ook kopen als ik jou was, zo te lezen betekend dit paardje erg veel voor je.

Je kunt altijd wel van te voren gaan speculeren, maar dat heeft geen zin. Want je weet nooit watvoor DA kosten e.d je krijgt. Lachen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:46

Ik vind het nogal kort door de bocht van sommige mensen om te zeggen dat ze €3000 voor een manegepaard veel vinden, het is en blijf een Ijslander. En voor zover ik weet liggen die prijzen gewoon een stuk hoger dan bij een 'gewoon' paard.

Maaaar Ts, als t goed voelt zou ik m lekker kopen! Je hebt er de middelen en t geld voor, de klik is er wel na 10jr, dus, wat let je zou ik zeggen Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:02

Maar ook een ijslander van 18 jaar is oud en ouderdom komt met gebreken. De kans dat hij ziek wordt is groter en dan is 3000 euro veel geld. Als de eigenaresse het belangrijk vind dat hij goed terecht komt dan zal ze dit ook inzien. Ijslander of niet het is een recreatie paard op leeftijd, hoe daar rekening mee bij het bepalen van de prijs, en onderhandelen mag meestal wel.

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:49

Na de foto gezien te hebben in je profiel, zeg ik: kopen! Haha..
Ik denk dat ik niks meer hoef te zeggen, je besluit is al genomen, en ik denk dat je er goed aan doet.
Maar nou vraag ik me eigelijk af waarom ze daar zou moeten blijven staan? Volgens mij is het geen probleem overgens, want dat wil je toch sowieso wel (als ik het goed begrepen heb) maar is het dan toch niet zo dat hij nog voor de lessen gebruikt wordt? Want dan vind ik het stalgeld wel veel.
Over de vraagprijs is al genoeg gezegd denk ik, dat loopt ook wel los ze te horen.

Houd ons op de hoogte Haha!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:48

Een IJslander van 18 is in vergelijking met een hele hoop andere rassen niet oud. Die van mij is net zo fit als toen ie 13 was! Maar zijn leeftijd is wel iets om rekening mee te houden.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:47

Gefelicipaard he..

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:03

Laat in ieder geval een aankoopkeuring doen bij de dierenarts voro je hem koopt! Kost niet gigantisch veel en je hebt toch wat meer zekerheid.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 15:43

Er is mij net 2000 euro geboden en ze hebben liever dat ik hem nu koop, vanwege zijn leeftijd. Ik kan hem dus gewoon afbetalen Haha! Klinkt zo niet of ik het over een auto heb.