Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:43

Wat betreft het afsluiten van energie: dat mag niet als dat een levensbedreigende situatie tot gevolg heeft. Daarnaast kunnen alleen de bedrijven die over het transport gaan ook zorgen dat energie niet meer geleverd wordt, een bedrijf dat alleen energie verkoopt en geen netwerk heeft, kan dat niet zonder samenwerking met die netbeheerders.

En over die 15% kosten van het incassobureau: mij is verteld dat dat een minimum kent van 37 euro nogwat, is dat waar? Incassobureaus rekenen vaak ook registratiekosten, maar kun je ook die registratie weigeren en die kosten niet betalen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:00

Ook nog even van mijn kant een aanvulling: ook bij water afsluiten geldt dat dit niet mag bij levensbedreigende situatie. Dus bijvoorbeeld mensen die water nodig hebben i.v.m een ziekte. Ook kleine kinderen is een reden. Maar je hebt hiervoor wel een officiele dokters- of politieverklaring voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:30

SGWOllie schreef:
faye schreef:
Het is wel degelijk belangrijk om naar de zitting te gaan of schriftelijk verweer te voeren (voor de zitting) anders word je bij verstek veroordeeld!

Tot het betalen van de vordering.....
Zoals Apple al zei, bezwaar maken op de vordering zelf heeft op dat moment al geen zin meer. Je hoeft dus echt niet naar die zitting.

Echt wel! En heel veel mensen zijn ook zo verstandig om dat ook te doen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:41

Nuage schreef:
Ook nog even van mijn kant een aanvulling: ook bij water afsluiten geldt dat dit niet mag bij levensbedreigende situatie. Dus bijvoorbeeld mensen die water nodig hebben i.v.m een ziekte. Ook kleine kinderen is een reden. Maar je hebt hiervoor wel een officiele dokters- of politieverklaring voor nodig.

Nou ze kijken er niet naar hoor of je kinderen hebt, je wordt gewoon afgesloten. Twee weken geleden in mijn werk nog zo'n geval gehad. Mensen hebben twee peuters.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:59

samantha5 schreef:
Nuage schreef:

Nou ze kijken er niet naar hoor of je kinderen hebt, je wordt gewoon afgesloten. Twee weken geleden in mijn werk nog zo'n geval gehad. Mensen hebben twee peuters.

De politie of dokter wil in dit soort gevallen wel een verklaring geven dat water noodzakelijk is. Alleen dán wordt je weer aangesloten. Veel mensen weten dit niet en doen dit dus ook niet. Het waterleidingbedrijf zelf kijkt er idd niet naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:09

Hier ook een toevoeging of eerder een variant.

Wanneer je je inkomstenbelasting niet betaalt krijg je een dwangbevel in de naam der koningin.

Ik heb deze een keer in maart ontvangen. De belasting had ik al betaald, maar het dwangbevel waarschuwing ligt begin van het jaar in de postkamer zeg maar en er wordt tot het versturen niet meer gekeken of het geld is betaald.

Maar goed, deze moet door de postbode persoonlijk worden afgeleverd en mag niet zo maar in je brievenbus worden gegooid. Dit omdat de schuld binnen 2 dagen betaald moet worden en je zult maar net een weekje weg zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:12

Dwangbevel wordt altijd door de deurwaarder van de belastingdienst zelf uitgereikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:17

Dat zal best, ik woonde destijds in een flat en ik heb het gewoon uit de brievenbus moeten vissen, heb daar over ook gebeld met de belasting. Want ik vond het niet netjes, heb excuses gehad, ook omdat mijn belasting al 3.5 maanden op hun rekening was bij geschreven.

Edit: de man van de belasting ipv de postbode heeft het dus gewoon in de brievenbus gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:22

grappig verhaal........... nou ja eigenlijk niet, maar ik moest toch wel even gniffelen.

Mijn moeder had een belastingschuld, zij werd op 17 januari gecremeerd........ op het echt allerlaatste moment besloten we toch met de lijkwagen langs het huis te rijden waar ze woonde... Wij kwamen met haar voorop en ons in de volgwagen de rest van de familie ophalen op het woonadres van mijn moeder........ goed we komen aanrijden, en op dat moment staat de deurwaarder van de belastingdienst aan de bel te trekken.... mijn oom doet open, de deurwaarder zegt dat hij voor mijn moeder komt en een schuld komt innen, en waar ze is Lachen ........ mijn oom wijst heel droog naar de lijkwagen, "Nou meneer, daar komt ze net aan"

Heb er maahaanden niks van gehoord, Nu ben ik bezig om dit allemaal weer recht te trekken.........

maar bizar hoe dat kan lopen

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:43

faye schreef:
faye schreef:
Het is wel degelijk belangrijk om naar de zitting te gaan of schriftelijk verweer te voeren (voor de zitting) anders word je bij verstek veroordeeld!

Tot het betalen van de vordering.....
Zoals Apple al zei, bezwaar maken op de vordering zelf heeft op dat moment al geen zin meer. Je hoeft dus echt niet naar die zitting.

Echt wel! En heel veel mensen zijn ook zo verstandig om dat ook te doen.[/quote]

Ik sluit mij hierbij aan! Ga zeker wel naar de zitting, anders wordt de vordering vrijwel zeker toegewezen.

Bovendien nog een kleine aantekening op de wettelijke rente, die is dit jaar 6%. Deze wordt ieder jaar opnieuw bekeken en het rentepercentage dat je moet betalen is die van dat jaar, tenzij er al vonnis tegen je gewezen is in een ander jaar, dan betaal je het percentage van dat jaar.

Ik werk nu al een poos voor een landelijk opererend Gerechtsdeurwaarders en Incassokantoor

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:45

Mindim schreef:
Dat zal best, ik woonde destijds in een flat en ik heb het gewoon uit de brievenbus moeten vissen, heb daar over ook gebeld met de belasting. Want ik vond het niet netjes, heb excuses gehad, ook omdat mijn belasting al 3.5 maanden op hun rekening was bij geschreven.

Edit: de man van de belasting ipv de postbode heeft het dus gewoon in de brievenbus gedaan.

Helaas mag een deurwaarder dit. Als hij op het tijdstip van het uitbrengen van het exploot niemand thuis treft kan hij de documenten in een speciale verzegelde envelop achterlaten.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:03

Hallo,

Ik werk bij de gemeenschappelijk kredietbank Drenthe en schuldbemidelingen komen wel heel veel voor en na 1 januari nog meer omdat door een wetwijziging mensen dan moeilijker in de WSNP komen. Verder stelt de rechtbank negen van de tien keer een minnelijk traject als voorwaarde voor de WSNP. Een WSNP is ook veel zwaarder dan een schuldbemiddeling.

Voor iedereen die denkt dat men niet mag afsluiten of ontruime alls er kinderen, ouderen of andere schrijnende situaties zijn, blijf dromen, want helaas gebeurd dat wel. Alleen mag de energie van 1 november tot 1 april niet worden afgesloten en hebben de meeste GKB's een regeling met de energie bedrijven dat op het moment dat mensen zich hebben aangemeld dat er dan ook niet meer afgesloten wordt.

Laat je schuldeisers altijd weten waar je mee bezig bent en waarom je niet hebt betaalt enof kunt betalen.
Spreek geen betalingsregeling af die waarvan je weet dat je ze nooit kunt nakomen

Heb je schulden of krijg je brieven van schuldeisers en wil je weten wat je kunt doen informeer bij de gemeente of er in jou buurt ook een kredietbank zit. hoe eerder je hulp zoekt hoe beter het is en hoe beter de kredietbanken vervelende maatregelen, zoals uitzetteing, afsluitingen, beslagleggingen kunnen voorkomen.

Verder kun je altijd kijken op de website http://www.zelfjeschuldenregelen.nl, daar staat een heleboel informatie.

Als mensen vragen hebben mogen ze mij pben.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:27

KiWiKo schreef:
Dwangbevel wordt altijd door de deurwaarder van de belastingdienst zelf uitgereikt

Nee hoor!
Heb er ook net een gehad die is gewoon met de post verstuurd.
Gister gekregen en moet dus voor morgen betalen.
Helaas kan ik dat niet en heb net gebeld met de belastingdienst.
Deze meneer legde heel vriendelijk uit hoe en wat, ik kan nl over 2 weken wel betalen als mijn loon weer is bijgeschreven, heb een lastige maand gehad vandaar.

Hij heeft me uitgelegd dat ik per brief moet uit leggen hoe en wat en deze dan het liefst langs moet brengen op een kantoor, dat ga ik dus in de pauze doen.
En dat als ik zelf al aangeef dat ik het over 14 dagen ga betalen dat het dan waarschijnlijk geen problemen geeft.
Als je zelf met een oplossing komt en deze ook nakomt zijn ze echt de beroerdsten niet volgens mij. Ik heb het alleen nog nooit bij de hand gehad ik ben doodsbang dat er een incasso buro komt dus ik betaal altijd op tijd. Deze keer is aanslag blijkbaar ergens tussen gekomen want heb hem dus "gewoon" vergeten. Vind het doodeng hoop dat ze het begrijpen en me die 2 weken geven....

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:23

Sinelia schreef:
Spreek geen betalingsregeling af die waarvan je weet dat je ze nooit kunt nakomen

Hier wil ik even op reageren; een deurwaarder (als je al zo ver in het traject zou zijn) wil op zijn minst dat je een minimale regeling afspreekt. Zij wachten namelijk niet op schuldhulpverlening! Dus leg eventueel aan de hand van een overzicht van je inkomsten en uitgaven een minimaal voorstel neer. Zolang je nl een regeling hebt lopen kunnen zij geen beslag leggen op je inkomen, bankrekeningnummer of huis(raad).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:25

Ze kunnen wel beslag leggen, maar ze zullen het minder vaak doen als je een minimale regeling hebt en deze ook netjes betaalt.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:04

Ik werk voor een deurwaarder, en hier wordt letterlijk gezegd dat beslag leggen niet mag zolang debiteur netjes zijn (minimale) regeling betaald. Maar wellicht heb je gelijk, en is dit een regel die ons kantoor zichzelf gesteld heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:06

Ik denk dat het inderdaad een nette fatsoensregel is die jullie kantoor zichzelf gesteld heeft Lachen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:26

ericalucasz schreef:
Sinelia schreef:

Hier wil ik even op reageren; een deurwaarder (als je al zo ver in het traject zou zijn) wil op zijn minst dat je een minimale regeling afspreekt. Zij wachten namelijk niet op schuldhulpverlening! Dus leg eventueel aan de hand van een overzicht van je inkomsten en uitgaven een minimaal voorstel neer. Zolang je nl een regeling hebt lopen kunnen zij geen beslag leggen op je inkomen, bankrekeningnummer of huis(raad).

Hiet ben ik mee eens, maar wees wel reeel in wat je wilt gaan aflossen.

Stel je hebt een inkomen van 800 euro, spreek dan geen regeling af van 250 euro per maand.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:49

Ik heb eventueel nog een toevoeging Lachen

Als je er niet meer uitkomt met de schuldeisers kan je naar de gemeente gaan.
Deze kunnen het zogenoemde minnelijke traject starten en kijken of er een akkoord kan worden bereikt met de schuldeisers. (Dit meestal d.m.v. betalingsregelingen)

Als dit niet lukt kan de wet schuldsanering natuurlijke personen worden aangevraagd (WSNP)
De gemeente maakt dan een verklaring op en stuurt deze naar de Rechtbank.
Dan wordt er vervolgens een zitting gepland waarin de Rechter-commissaris beslist of iemand wordt toegelaten tot de WSNP.
Let op! De Rechtbank wordt wel steeds strenger met toelatingen en in 2008 wordt de wet ook nog eens aangepast (strenger).

Zodra iemand is toegelaten tot de WSNP worden alle schuldeisers aangeschreven.
De WSNP is een wettelijk traject en alle schuldeisers moeten verplicht meewerken
De schuldeisers zullen hun vordering indienen bij de benoemde bewindvoerder (contactpersoon en adviseur van de rechtbank).
De schuldeisers mogen drie jaar lang niks vorderen en de schulden worden bevroren (geen rente meer e.d.)
(Er zijn wel uitzonderingen wat betreft indienen van de schulden, zo zal een studielening niet worden meegenomen in het WSNP-traject maar over het algemeen worden alle schulden wel meegenomen)

Het WSNP traject duurt in principe drie jaar. (Het kan verlengt worden maar ook dat wordt steeds minder gedaan)
In die tijd is de bedoeling dat de schuldenaar zo veel mogelijk spaart voor de schuldeisers.
De schuldenaar krijgt een zogenoemd vrij te laten bedrag (vtlb). Alle inkomsten boven dit bedrag moet worden over gemaakt naar de boedelrekening.
De boedelrekening is de rekening waarop gespaard wordt voor de schuldeisers.
Het vrij te laten bedrag komt overeen met de bijstandsnorm. Het is dus drie jaar lang op een houtje bijten!

De eerste 13 maanden van de WSNP is er een postblokkade. Als de schuldenaar niet goed meewerkt kan deze ook het hele traject er op blijven.
De postblokkade houdt in dat alle post naar de bewindvoerder wordt gestuurd.

De bewindvoerder maakt elk half jaar een verslag over het verloop van de schuldregeling.
Er zijn namelijk bepaalde verplichtingen in het WSNP traject:

Sollicitatieplicht: Als iemand niet werkt en niet arbeidsongeschikt is moet er gesolliciteerd worden voor 36 uur per week. Er dienen bewijzen van sollicitaties overlegd te worden. Dus sollicitatiebrieven + de advertenties. Per rechtbank verschilt het hoeveel er gesolliciteerd moet worden per maand.

Informatieplicht: Informatie geven als de bewindvoerder daar om vraagt Clown

Als iemand goed meewerkt en zich aan alle verplichtingen houdt wordt de WSNP na drie jaar beëindigd met een schone lei.
Dit houdt in dat het gespaarde bedrag wordt verdeeld onder de schuldeisers en dat de rest van de schulden wordt kwijtgescholden.
Als iemand b.v. €30.000 schuld heeft en maar €10.000 gespaard dan wordt er €20.000 kwijtgescholden. Het is dus wel de moeite waard Lachen

Als er niet goed meegewerkt is kan de schuldregeling worden beëindigd zonder schone lei. Dit houdt in dat het gespaarde bedrag ook onder de schuldeisers wordt verdeeld maar dat de schuldeisers het resteerde bedrag weer kunnen gaan vorderen!

Als tussentijds al blijkt dat een schuldenaar niet goed meewerkt kan er tussentijds worden beëindigd. Dan wordt iemand Failliet verklaard. (Dat deel laat ik even over aan iemand anders Clown )

Owja wat ook heel belangrijk is. Er mogen geen waardevolle bezittingen zijn en als deze er wel zijn moeten deze verkocht worden ten gunste van de schuldeisers.
Dus al heb je een eigen huis zal deze in principe eerst verkocht moeten worden. En ook als je een Ferrari voor de deur hebt staan zal deze weg moeten Knipoog
Het is mogelijk om een auto te houden tijdens de schuldregeling alleen dan moet wel worden aangetoond dat deze nodig is vanwege woon/werk o.i.d.

Als iets niet duidelijk is of er zijn nog vragen dan hoor ik het graag Haha!

Edit:
Nog een toevoeging. Er zijn 2 soorten bewindvoerders. Een bewindvoerder zoals hierboven genoemd in een insolventie bewindvoerder/ bewindvoerder WSNP.
Deze gaat er niet voor zorgen dat vanaf dan alle vaste lasten worden betaald o.i.d. Het enige wat deze bewindvoerder doet is controleren of de schuldeiser zich wel aan alle verplichtingen houdt en advies geven aan de rechtbank.

Het tweede soort bewindvoerder is een beschermingsbewindvoerder. Deze bewindvoerder regelt alle financien voor een onderbewind gesteld persoon. Meestal is dit voor mensen die dit zelf niet (meer) goed kunnen. Denk b.v. aan:

Alcolist
Oud persoon met dementie en zonder familie
Iemand met een verstandelijke beperking
Iemand die niet goed met geld om kan gaan.

Een bewindvoerder WSNP en een beschermingbewindvoerder kunnen nooit een en dezelfde persoon zijn.
Er kan wel sprake zijn van en beschermingsbewind en van de schuldregeling. Maar dan heeft die persoon dus te maken met 2 verschillende bewindvoerders.
De beschermingsbewindvoerder betaald alle vaste lasten voor een persoon van een speciale beheerrekening.
Er wordt meestal weekgeld overgemaakt naar de onder bewind gestelde persoon zijn/haar eigen rekening.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:36

nou vraag ik me af he....
ztel je hebt een simpel eenmanszaakje opgericht. geld geleend bij de bank. na een paar jaar ga je met grote schulden failiet.
ze nemen een hoop mee, ellende ellende.
nemen ze dan ook je paard mee? mogen ze dat ook?

want ik wil best een berdijfje starten met me vriend over een paar jaar, maar niet las ze me paard af kunne pakken dan...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:39

Hangt er helemaal vanaf hoe je die zaak heb opgestart en of je ook als natuurlijk persoon aangesproken kunt worden op de schulden.

In dat laatste geval komen ze namelijk ook aan bij je paard en je huis.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:09

Dat is afhankelijk of je (volledig) partner bent in het bedrijf. In een eenmanszaak ben je nl inderdaad als persoon verantwoordelijk voor de schulden van je bedrijf en de curator zal in dat geval in ieder geval beslag leggen op alle zakelijke spullen die er nog zijn. Eventueel kan er daarnaast ook nog beslag gelegd worden op je bezittingen, loon, bankrekening of huis. En dus ook op je paard, net zoals ze dat kunnen op een auto...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:20

Ik ben een keer afgesloten geweest,een half jaar lang! van gas/stroom.Liet de betalings bewijzen zien [bank afschriften],zegt die man dat zijn geen betalings bewijzen!Een betalings bewijs was voor hun alleen een betaling op het postkantoor,met dé stempel op het strookje.Uiteindelijk kwam eruit dat ik €10,- te weinig betaald had,i.p.v. €500,-.Zonder een berichtje werd het geld terug gestort op mijn rekening [ruim €800,-] en werd ik weer aangesloten.Niet eens een excuses of wat dan ook.Er worden vaak fouten gemaakt bij af sluitingen,maar ze sluiten eerst af,of het terecht is horen ze dan later wel weer.Er word té gauw een incasso bureau ingeschakeld.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:40

In jouw geval ging het dan fout, maar ik snap wel dat nutsbedrijven snel een incassobureua op je afsturen. Dat maakt in sommige gevallen nog indruk. Maar als je ziet hoevaak nutsbedrijven de dupe zijn van wanbetalers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:00

Ja het ging idd. fout,maar daardoor zat ik wel 6 maanden in de kou en zonder douche.Het was in Febr. begonnen,het vroor 1 keer -10! Kijk fouten maken is menselijk,maar er had op zijn minst een excuses briefje vanaf gekund.Ze moeten niet alle "wanbetalers" over 1 kam scheren.