Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dorée schreef:Ik zou me eerder afvragen of je wel echt nu al wilt samenwonen. Het is hartstikke goed (en leuk) om een tijdje gewoon op jezelf te wonen, al dan niet met vrienden/huisgenoten waar je veel mee doet.
Verder zeg je dat je vriend nog thuis woont, persoonlijk zou ik dan echt nog niet met hem willen samenwonen. Laat hem eerst zelf maar een beetje zelfstandig worden en verantwoordelijkheid krijgen over zijn eigen dingen. Anders kun jij straks alles gaan doen en de taken van zijn moeder overnemen.
juniper schreef:Dorée schreef:Ik zou me eerder afvragen of je wel echt nu al wilt samenwonen. Het is hartstikke goed (en leuk) om een tijdje gewoon op jezelf te wonen, al dan niet met vrienden/huisgenoten waar je veel mee doet.
Verder zeg je dat je vriend nog thuis woont, persoonlijk zou ik dan echt nog niet met hem willen samenwonen. Laat hem eerst zelf maar een beetje zelfstandig worden en verantwoordelijkheid krijgen over zijn eigen dingen. Anders kun jij straks alles gaan doen en de taken van zijn moeder overnemen.
Hier heb je dus ff een heel goed punt. Mijn vriend en ik willen over een jaar ook gaan samenwonen (misschien) maar ik heb dan al lang zat op mezelf gewoont, in Nederland maar ook in spanje en landen die ik nu nog niet weet, ik ga nl een half jaar als tourmaanger werken.
Maar hij heeft nog nooit op zichzelf gewoond, misschien een paar dagen alleen als er niemand was, maar niet écht.
Plus ik vind mezelf veel beter met geld, ik ben heel anders met geld opgevoed dan hij, en ik denk dat daar wel problemen van gaan komen, hij die de kosten niet goed inschat en ik die daar mijn mond niet over kan houden.
Als wij zouden gaan samenwonen (ik word al voorzichtiger) dan hebben we allebij nog huursubsidie ik neem aan dat je hier studiefinanciering bedoelt?, ik een half jaar en hij nog anderhalf. OV's hebben we wel nog lang genoeg. Verder krijgen we wss huursubsidie, we willen ergens een klein flatje/etage/watdanook via de huurvereniging huren. klein, maar wel voor ons.
Mijn moeder is natuuuurlijk sceptisch en beweerd bij hoog en laag dat heb niet kan, maar ik zie eigenlijk niet in waarom niet. Ik heb het tegendeel nog niet bewezen want ik heb nog geen kostenberekening gemaakt, iets wat ik wel ga doen trouwens.
nargileh schreef:mijn vriend woont op dit moment nog bij zijn ouders..dus hij is sowieso goedkoop uit!
LiSSy schreef:doree, ik ben ook van huis uit gaan samenwonen, mijn vriend woonde al wel op zich zelf... hij heeft hier totaal geen problemen mee, ik ben gewoon zeflstandig en doe genoeg in huis.
ik denk dus dat dat heel erg afhankelijk is van de persoon en wat zijn verantwoordelijkheden bij zijn/haar ouders zijn
Hilli schreef:nargileh schreef:mijn vriend woont op dit moment nog bij zijn ouders..dus hij is sowieso goedkoop uit!
Dan zou ik in jouw geval niet gaan samenwonen. Een tijdje voor jezelf zorgen, je eigen dingen regelen, etc. vind ik er nuttig en leerzaam. Als jullie dat allebei kunnen, dan kun je daarna altijd nog gaan samenwonen. Iemand direct "overnemen" van zijn/haar moeder incl. een heleboel steken die ze voor hem/haar ophoudt is geen aanrader wat mij betreft.