Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:23

Maar zeg nou zelf Charlotte, jij neemt toch ook geen mensen aan die aan de telefoon, mails, of orders in rare talen gaan lopen brabbelen?
Dat kan toch niet? Hoe komt men in hemelsnaam op dat idee ook?

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:24

net mijn (m'n) --> me, kan me daar ook zo aan irriteren. het is niet me moeder maar mijn moeder... verder gebruik ik ook bijna alleen maar gewoon afkortingen behalve "ff "

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:25

Hier nog één die zich groen en geel ergert aan taal- en spelfouten die mijns inziens niet gemaakt hoeven worden als men gewoon even nadenkt. Dat iemand moeite heeft met het 'd' en 't'-verhaal, dat kan, maar inderdaad simpele dingen als "Ik ga naar school" in plaats van "na school", ik zou er bijna van gaan janken...

Hier op het forum kan ik me ook heel erg ergeren aan mensen die het in plaats van de afstamming van hun paard, hebben over de afstammeling van hun paard. Hoeveel moeders en vaders hier al niet van Ferro, Flemmingh, Gribaldi en weet ik het al niet wat rond moeten lopen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:25

Nee ik krijg vaak sollicitaties binnen zonder hoofdletters of andere leestekens, dan is het bij mij al snel gedaan.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:27

Ik kan me behoorlijk ergeren aan zinnetjes waarin de afkorting voor eens is wordt. Zeg eens - zeg es - zeg is.
Ik vindt het fijn als je de zinnen duidelijk kunt lezen. Dus met hoofdletters, komma's en punten.
Ik stoor me niet aan spelfouten behalve aan die van mezelf. Haha!

De scholen hebben inderdaad ook erg last van het msn taaltje. De cijfers voor de vakken nederlands zijn gekelderd de laatste jaren. Triest.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:28

holly schreef:
Ik vraag me toch wel stiekem af of er op scholen nog wel gehamerd word of taal gebruik.
Ik ontvang namelijk dagelijks 'sollicitatie brieven' en 75% daarvan is in msntaal, vol spelfouten en in halve puzzel zinnen.
Moet ik dat serieus nemen, of wat?

Nou inderdaad Bloos

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:28

LCharlotte schreef:
Topic 300.000 over dit onderwerp Knipoog

Ook dat nog ja. Clown Maar lieve mensen, kunnen jullie nou werkelijk niets beters verzinnen om je over druk te maken? Bloos

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:29

Achilles schreef:
Ik vindt het fijn als je de zinnen duidelijk kunt lezen. Dus met hoofdletters, komma's en punten.

Nou bij deze mag je je even gaan storen aan jezelf Knipoog Tong uitsteken

Somebitch

Als wij het gewoon irritant vinden Goeroe, als jij het er niet mee eens bent hoef je hier toch ook niet te reageren? Bloos

Nakisha

Tja, net als in Amerika hoor ik ook steeds meer ''slang''. Verbastering van allerlei woorden en uitdrukkingen.

Trouwens... ''Ik dacht al zulk iets'' is ook niets. Het is ''Ik dacht al zoiets''.

Je ziet het ook veel met allerlei uitspraken en uitdrukkingen... zoals spreekwoorden. Die worden ook compleet door elkaar gegooit... op TV is het ook huilen de laatste tijd. Het lijkt wel alsof mensen niet meer opletten op de lagere school.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:31

goeroe schreef:
LCharlotte schreef:
Topic 300.000 over dit onderwerp Knipoog

Ook dat nog ja. Clown Maar lieve mensen, kunnen jullie nou werkelijk niets beters verzinnen om je over druk te maken? Bloos

Och waarom, ik maak me liever hier druk over, dan over alle nieuwe setjes die voorbij komen draven. Dit vind ik toch wel iets zwaarder wegen, en een zeer kwalijke zaak dat er gewoon geen tijd en aandacht besteed wordt aan taal. Wij allemaal maar schelden op die buitenlanders die geen Nederlands kunnen, maar ja... Zelf bakken we er ook niets van. Goed voorbeeld doet volgen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:32

Somebitch schreef:
Als wij het gewoon irritant vinden Goeroe, als jij het er niet mee eens bent hoef je hier toch ook niet te reageren? Bloos

Gaaaap

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:32

Effy schreef:
Achilles schreef:

Nou bij deze mag je je even gaan storen aan jezelf Knipoog Tong uitsteken

Ik stoor me aan mezelf. Tong uitsteken Haha!
Soms ontsnapt er wel eens één hoor. Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:35

Tja, er zouden juist meer mensen zich hier druk over moeten maken, goeroe. Want ook ik vind het behoorlijk storend. Iedereen maakt wel eens een schrijffout, natuurlijk. Maar dat achterlijke gedoe met "me paardjuh" enzo.... Ik snap ook niet wat er stoer aan is om zo te typen. En het meest belachelijke is nog dat men zich dan plots achter woordblindheid gaat verschuilen.
Laatst bijgewerkt door chevax op 06-09-07 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:35

Effy schreef:
Och waarom, ik maak me liever hier druk over, dan over alle nieuwe setjes die voorbij komen draven.

Om setjes maak ik me al helemaal niet druk. Knipoog Eigenlijk maak ik me überhaupt niet zo snel druk. Bloos

Effy schreef:
Dit vind ik toch wel iets zwaarder wegen, en een zeer kwalijke zaak dat er gewoon geen tijd en aandacht besteed wordt aan taal. Wij allemaal maar schelden op die buitenlanders die geen Nederlands kunnen, maar ja... Zelf bakken we er ook niets van. Goed voorbeeld doet volgen?

Ik vind wel dat je daar een punt hebt. Als we nou allemaal het goede voorbeeld geven en ons niet te druk maken om de mensen die dat niet zo goed lukt hebben we een bijna perfecte wereld volgens mij. Vork

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:36

He gelukkig, kan ik hem (nog) eens om de oren slaan met zijn 'zulk iets'. Cool
Ik heb zelf het idee dat veel mensen het onderscheid tussen msn/ sms- taal en formele correspondentie niet meer maken. Sollicitatie-brieven of zakelijke e-mails moeten wat mij betreft ook gewoon foutloos. punt. Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:37

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens Else80

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:37

Iedereen maakt weleens eens een foutje... kan toch gewoon gebeuren. Ik irriteer me echt aan de msn taal die soms gewoon helemaal niet leesbaar is.

Weet je wat ook irritant is, als je een leuke jongen hebt ontmoet en die gaat dan sms-jes naar je sturen in het engels, want dat klinkt stukken beter... maar dan wel 100 spelfouten in het engelse sms-je maken... als je het dan doet doe het dan goed en schrijf flower niet als flouwer en sweet als zweet... pfff

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:38

chevax schreef:
Tja, er zouden juist meer mensen zich hier over moeten maken, goeroe. Want ook ik vind het behoorlijk storend. Iedereen maakt wel eens een schrijffout, natuurlijk. Maar dat achterlijke gedoe met "me paardjuh" enzo.... Ik snap ook niet wat er stoer aan is om zo te typen. En het meest belachelijke is nog dat men zich dan plots achter woordblindheid gaat verschuilen.

Dát is werkelijk het beste argument dat ik ooit heb gehoord. Laten we allemaal correct schrijven, chevax ergert zich eraan. Vork

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:39

Hahahah sweet als zweet! Dat heb ik nu nog nóóit meegemaakt Clown

Maar een foutje kan inderdaad gebeuren, alleen zijn er ook mensen die daar misbruik van maken Scheve mond

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:40

goeroe, ik geloof dat ik jouw houding niet zo goed snap. Ik geef aan dat ik me, net als een aantal anderen hier in dit topic, erger aan het incorrecte taalgebruik van sommigen. Jij reageert daarop door te zeggen dat dat het beste argument is. Wat flauw van je, zeg. Tja, dan zóú ik heel flauw kunnen antwoorden dat mensen die dat allemaal niks uitmaakt en overal hun schouders over op halen nu ook niet echt het verschil gaan maken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:42

chevax schreef:
goeroe, ik geloof dat ik jouw houding niet zo goed snap. Ik geef aan dat ik me, net als een aantal anderen hier in dit topic, erger aan het incorrecte taalgebruik van sommigen. Jij reageert daarop door te zeggen dat dat het beste argument is. Wat flauw van je, zeg. Tja, dan zóú ik heel flauw kunnen antwoorden dat mensen die dat allemaal niks uitmaakt en overal hun schouders over op halen nu ook niet echt het verschil gaan maken.

Zou je kunnen doen. Haha!

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:44

Somebitch schreef:
Hahahah sweet als zweet! Dat heb ik nu nog nóóit meegemaakt Clown

Maar een foutje kan inderdaad gebeuren, alleen zijn er ook mensen die daar misbruik van maken Scheve mond

Ik dus wel.. is gelukkig ook al weer over

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:45

Nou ik zal toch wel even raar staan kijken als er zweet in een smsje staat die 'lief' hoort te zijn Clown

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:48

Ik erger me ook altijd aan MSN-taal en fouten in de nederlandse taal, vooral hier op bokt of op mijn msn. Ik moet toegeven dat mijn Nederlands best een beetje achteruit gaat, voorheen had ik een mooiere taal (al zeg ik het dan zelf) als nu. Soms weet ik echt niet meer of iets met een d,t of dt is. Dat vind ik dan enorm vervelend omdat ik het heel erg belangrijk vind dat je de taal zowel kan spreken als kan schrijven. Meestal wordt ik wel verbeterd, dus dat scheelt.

Laatst was er een persoon van mijn vorige school van 19 jaar, ik had haar een tijdje niet gesproken en zo kreeg ik haar weer op msn. Als ik haar hoorde praten had ze echt het goede nederlands onder de knie, zo waren we altijd druk in een gesprek. Toen zei ik haar dus gedag op msn, was het gelijk 'haii meissjj, hoewis 't nouw?' En dan overdrijf ik echt niet, dat was gewoon vervelend. Dan ben je 19 jaar, officieel naar mijn idee al volwassen, en dan moet je de taal zo misbruiken. Nu ben ik een mierenmeut met dat soort dingen hoor, ik zie graag een goede taal omdat ik dat erg leuk vind, maar een normale 'hoi' moet toch kunnen? Vroeger probeerde ik de msn-taal ook uit, maar het is me nooit echt gelukt. Neemt veel meer tijd in beslag en ik snap eigenlijk niet wat er leuk aan is. Zo kom je met een interessant verhaal aan, en door een paar spelfouten of raar woordgebruik, verpest je heel je verhaal. Tja, haha.