Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Barco schreef:voor mij geen tik. dan maar een paar minuten in de eigen kamer zitten of desnoods even op de gang.
Maar ik zou nooit met mijn kinderen de discussie aangaan. Dat verlies je. nee is nee. punt.
Ik zie het in mijn omgeving. als ik zeg dat iets niet mag komt er altijd weer die waaromvraag (kinderen van ongeveer 8-9 jaar) daar word ik nou ziek van.
_Scarlet_ schreef:Ik denk dat zodra een kind het vermogen heeft om uitleg over iets te snappen, je dat ook moet doen, maar een kind wat continu met z'n hand richting het hete fornuis gaat heeft weinig baat bij een pedagogisch praatje, denk ik zo.
Een corrigerende tik zo af en toe is volgens mij niks mis mee, anders wordt het natuurlijk zodra het richting mishandeling gaat, als er niks anders meer wordt gedaan dan dat.
Shadow0 schreef:kjoetie schreef:trouwens, het verschil hoefde me niet uitgelegd te worden, het grote verschil was namelijk dat mijn ouders mijn Ouders waren, en die waren in mijn kinderogen heilig en mochten vanalles dat ik niet mocht.
Uiteindelijk wel, al is het uitgebreid en overtuigend onderzocht en bewezen dat kinderen die als voorbeeld te maken krijgen met slaan, dat ook zelf veel eerder zullen doen.
Maar daarnaast blijkt het toch een voorbeeld te zijn dat kinderen in hun gedachten opnemen: in bepaalde omstandigheden is het prima om te slaan. Nogmaals: dat is een gedachte die ik niet aan zou willen leren aan kinderen.
Jij misschien niet, maar in de realiteit van de scholen en steeds brutalere kinderen wil ik mijn kind liever te weerbaar dan helemaal pedagogisch correct opvoedenIk was totaal geen agressief kind, nog steeds trouwens niet en los alles op met woorden, maar wat ben ik blij dat mijn vader me toen een stuk hout gegeven heeft en er zo voor gezorgd heeft dat er niet meer over me heengelopen werd.
Citaat:Sterker nog, door dat eeuwige gepraat werd ik zelfs op een bepaald moment gepest omdat ik niet weerbaar genoeg was en alles met praten probeerde op te lossen. Schiet niet op als je 5 agro klasgenootjes daar niet voor open staan, dan is een eind hout en veel lef een stuk effectiever en op de lange termijn beter voor het geestelijk welzijn van je kind
Dat hoop je maar. Voor het zelfde geld eindigt dat eind hout tegen het hoofd van een van de kinderen - en dat kan ook jouw kind zijn. En dan? Littekens voor het leven of een gat in z'n hoofd, of erger? wat een overgedramatiseerd gedoe weerDat stuk hout kwam inderdaad goed hard terecht op het hoofd van mijn grootste kwelgeest. Beste beslissing ooit genomen
Echte schade doe je nog niet op die leeftijd, maar het gepest was wel meteen afgelopen. En van een gat in je hoofd ga je niet dood hoor, en die littekens komen er ook wel van spelen en uit een boom vallen.
Er zijn meerdere manieren van conflictoplossing, en agressie is NIET de beste. Ook hier lijkt het alsof je maar twee opties hebt: alles ondergaan of erop los rammen. Maar dat is uiteraard niet zo.
Het helpt trouwens ook lang niet altijd, het gebeurt ook dat die dingen helemaal escaleren, dat de pestkoppen de ander terug gaan pakken. Harder, gemener, gewelddadiger. Hoe denk je dat het erin hakt als de pestkoppen niet alleen je ego kwetsen, maar je ook op de ehbo doen belanden?
Citaat:Remy schreef:
Goed opvoeden van kinderen verschilt eigenlijk niet zo van het opvoeden van dieren, aktie is reactie, slecht gedrag bestraffen, maar vooral goed gedrag positief belonen.
kjoetie schreef:Ik geloof best dat in jouw pedagogische opleidingsboeken staat dat agressie nooit de beste manier is, en in de meeste gevallen is dat ook zo, maar in sommige gevallen is dat de snelste en effectiefste oplossing. Het leven laat zich helaas vaak niet vangen in een onderzoek of theorie (jij als universitair student zou dat moeten weten). Ik onderging alles ook niet lijdzaam hoor, was en ben verbaal zeer sterk, maar dat was gewoon niet afdoende.
__Robijn__ schreef:Ik hou ook nie tzo van kinderen.. En je ziet indd genoeg dat kinderen de stembanden uit de lijf schreeuwen en rood aanlopen omdat hij dat wil hebben maar mama dat niet wil.. en dat mama gewoon lief tegen het kind zegt dat ie het niet mag, maar vervolgens omdat het kind anders blijft schreeuwen het kind toch maar zijn zin geeft. Nou op zo'n moment zou IK het liefst dat kind ff hard bij zijn arm pakken en dat het klaar is en dat ie niet zijn zin krijgt.
Citaat:Een kind moet weten wie de baas is en tot waar hij kan gaan, en zijn grenzen en die moet je als ouders stellen.
Citaat:Of pubers die al in een jeugdgevangenis gezeten hebben, hoe komen kinderen daar ? Door te liegen tegen de ouders en niet te luisteren. Ik vind dat je op die leeftijd ook best een kind kunt aanpakken als hij niet luister, hij moet nog wel ff weten met wie hij ook alweer te maken had......