Wat is politiek correct? Zwart of Getint

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RZDLover

Re: Wat is politiek correct? Zwart of Getint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:05

Ja dat vind ik ook echt heel storend idd. Hoe oppervlakkig ben je dan Rolleyes Ik noem vrijwel altijd iemand bij naam en als ik die niet weet dan is een turks iemand turks en een engels iemand engels. Heel simpel.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:08

katiavl schreef:
Ik vind soms dat er gewoon in overdrijft word. Je hoort constant, kijk die homo, kijk dat mollig meisje, kijk die blonde, kijk die bleke, kijk die gebruinde, kijk die brunette, maar zoiets is dan direct zware racisme.
Tolerantie is soms nul geworden, net zoals men in gemeentehuis geen godsdienstuitingen wil aanhouden, is er ook direct sprake van racisme. En dan altijd discriminerend tegenover ene kant.
Zoals nu verbod op kerstboom en paaseieren in de verstrengde kledingsvoorschriften. Gelukkig komen er niet veel men een kerstboom of paasei aan naar het werk Haha!

Maar intolerantie is niet hetzelfde als racisme.
Het gaat wel hand in hand met elkaar, overlapt hier en daar..

Echt negatief racisme gaat veel verder en dieper dan intolerantie.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

Idd, die verboden in gemeentehuizen op kerstbomen en paastakken is ronduit belachelijk.
Zo bang om iemand voor het hoofd te stoten en racistisch over te komen, dus alles er maar uit.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:16

ik zeg eerlijk huidskleur en of afkomst.

Die Marrokaan, die Ier.
Ik weet van mezelf dat ik er geen kwaad achter zet en dat het dus niet beledigend is. Mocht een ander er we aanstoot aan nemen heel vervelend dan maar dat is wat de maatschappij er zelf van gemaakt heeft.

Wat er nu allemaal gebeurt met die namen bijvoorbeeld vind ik ook een voorbeeld daarvan. Het lijtk mij een beetje op goedmaken voor wat we zelf "fout" hebben gedaan.

Zwarte, jood, neger marrokaan turk. Tegenwoordig roept dat bij ongelofelijk veel mensen een slecht beeld op omdat het vaak word gebruikt als scheldwoord.
Terwijl blanke, katholiek, christen, boer? ed wel allemaal moet kunnen. Dat zijn ook bevolkingsgroepen en geloven maar hier word niet met die groepen gespot in scheldwoorden, dus die mogen blijven.

boerenkool, blanke vla en zo voort.

Maar zwarten joden en dergelijke worden hier bespot door een door de media kromgetrokken beeld wat ze vaak in het foute daglicht zet. Dus om het politiek maar weer correct te maken besluiten ze vanuit Den Haag dat negerzoenen en zwarte piet maar niet meer mag.

Mijn reactie hierop is dat ik gewoon lekker doorga met negerzoenen zwarte pieten en jodenkoeken en dat het me werkelijk niet kan schelen of het nou mag of neit.

Ik weet dat ik er niks achter zoek, maar het word verziekt door die "blanken" die het nodig vinden om de zwarten in deze maatschappij "zwart" te maken.......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:17

Ja dat weet ik wel, maar bedoel de tolerantie grens om alles racisme te noemen Lachen
Zoals dat voorbeeld, de mensen met een kruis hebben het al lang afgedaan, maar dan word er wel gesproken over racisme.
Ik vind racisme iets zwaar, maar het word voor het kleinste flutding tegenwoordig gebruikt Lachen

Zoals bv een gebouw hernoemen dat al jaren chigago blok noemt, naar euro park wegens racistisch overkomen Slapen

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:24

Moirsa schreef:
Kaiya schreef:
Ja maar weet je ook hoeveel getinte mensen er in Nederland zijn? Lachen

uhu, Nagelbijten / Gniffelen too mutch..

Meen je dit nou? Nors opkijken
Ik vind dat het ligt aan de toon waarop je het zegt, of het beledigend is of niet.
Iemand zwarte noemen, waarom zou je? Is er niet meer dat die persoon typeert, dan het feit dat hij zwart is? Vaak vind ik het daarom lomp overkomen. Dat van Marokanen en Belgen is appels met peren vergelijken. Het racisme vandaag richt zich veel meer tegen Marokanen en Turken dan bijvoorbeeld Belgen, en daarom zal het inderdaad bij de eerste groep gevoeliger liggen. Iedereen die enigszins getint is zwart noemen vind ik dan ook onnodig.
Donker vind ik inderdaad neutraler klinken, al spreek ik liever mensen aan bij de naam Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:28

Daar zou je nog van schrikken hoor, er is enorm veel racisme onderling tussen de partijen die racisme roepen.

Zoals ik al dat voorbeeld van europark noemde, berbers worden in andere gangen gezet dan arabieren.
Niet te spreken van de sjieten enzo dat is er halve oorlog elke dag, en we zitten in belgie.....
Eumh ja gewoon zo een indeling tussen verschillende volkspartijen. Maar daar word niks op gezegd, idem de joden die elke keer lastig gevallen op de tram in elkaar geklopt, uitgescheld blikjes naartoe gegooid.
Daar word ook niet over geklaagd, maar dan getinte persoon noemen is heel erg. Snap gewoon niet dat sommige mensen racisme voor sommige schokkender vinden dan voor andere. Naar mijn idee is het even erg Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 26-08-07 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:32

ik probeer de personen aan te duiden als zijnde marokaan, belg nederlander,...
bij zwarten/negers ligt dit anders, ik weet niet van waar Afrika ze komen, ik bedoel dan Nigeria, Kenia,... dus ik kan dan niet zeggen "die nigeriaans collega" stel dat het een Keniaan is (daar zit dus echt verschil tussen). het makkelijkste is dan om de "negers/zwarten" gewoon afrikaan te noemen.

ikzelf zie geen probleem om iemand aan te duiden dmv hun roots.
als ik OZ ben en ze duiden mij aan als "that Belgian girl" dan vind ik dat zeker ok.

misschien is het dus het meest politiek correct als je zegt: afrikaan ipv neger/zwarte of getinte

als je getinte zegt dan denk ik persoonlijk gelijk aan getinte ruiten bij een auto Nagelbijten / Gniffelen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:06

Maar niet alle zwarte mensen komen uit Afrika, er zijn meer wereld delen waar getinte mensen wonen.
Sterker nog...qua aantal delven de blanken het onderspit denk ik.

Ik maakte een tijdje geleden een grap over mijn zusje op een feestje..
Zij is Indiase, ik blank.
Ze belde me op.

Ik zou haar ophalen bij een benzinepomp, het was al donker...dus ik grap dat ze wel moet lachen, anders zie ik d'r niet.
Nou, hoe durfde ik...racisme eerste klas en nog wel tegenover mijn zusje.
Daar was ik het dus niet mee eens, ik vind dat ik best grappen mag maken en beperk me niet tot politieke correcte taal.
Je moet andere mensen alleen niet kwetsen.

Zus in kwestie kon er smakelijk om lachen en melde dat ze Prodent Extra White zou gebruiken, dus waarom vliegen andere mensen dan zo uit de bocht?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:40

Moirsa schreef:
Kaiya schreef:
Ja maar weet je ook hoeveel getinte mensen er in Nederland zijn? Lachen

maar het niet voor niets 'nederland' en niet 'getinte mensen land' (euhm tja Vork )

HUH nederlanders kunnen toch ook getint zijn? Blond Nors opkijken

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:05

Zelf heb ik een kleurtje, en vind het erg storend als mensen het over zwarten hebben. Ik werk in een winkel en ben hét gezicht van dat filiaal, mensen kennen me en vragen geregelt naar me als ik er niet ben, en dan hebben ze het over " dat zwarte meisje" je merkt dat mensen het toch wel voorzichtig zeggen, maar ik heb dan liever dat ze het over " dat getinte, gekleurde of donkere meisje hebben" .

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:30

Waarom heeft zwart voor jou een negatieve betekenis?
Door de vele negatieve dingen die zijn gezegd en gedaan door blanken versus zwarten?
Is het woord te beladen met geschiedenis om te gebruiken?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:39

x_Marr schreef:
Ach ik vind het sowieso allemaal belachelijk, vooral dat gedoe met die negerzoenen(hoe heten ze nu trouwens? Clown), ik bedoel, dat is toch geen scheldwoord oid.?
Moet de naam ''blanke vla'' dan ook verboden worden omdat het een scheldwoord zou kunnen zijn voor de blanken onder ons? Nagelbijten / Gniffelen

Ja ik vind het ook belachelijk! Moeten ze bleekselderij ook maar verbieden Duivel

Ontopic: ik vind dat het eraan ligt hoe je het woord 'zwarte' uitspreekt.
Overigens zeggen veel buitenlanders dat ze gediscrimineerd worden, maar ze moeten dan ook weten dat hun precies hetzelfde doen bij blanke, rode en weet ik wat voor mensen. Denk dat je dat toch altijd zal houden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:37

als die "zwarten" dan uit andere landen komen dan vind ik het toch het meest gepast als je verwijst naar het land waar ze vandaan komen "hun roots hebben"
amerikaan, mexicaan,...

haha bleekselderij
ik begrijp ook niet waarom "negerzoenen" niet mag gezegd worden.

@ qt_shetties: heb je dan niet liever dat ze je roots kennen? stel je bent van indische afkomst... vind je het dan erg als mensen zeggen "dat Indisch meisje"?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:46

dat vrag ik me dus ook af
gewoon even een voorbeeld zonder bijbedoelingen bv marokanen als je die marokaan noemt en ze stellen dat niet op prijs zijn ze dan niet trots om marokaan te zijn??/

toen ik in engeland was of zoals nu regelmatig in belgie
word ik ook "die nederlander"genoemd

oh wat erg Haha!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:56

Wirobelgje schreef:
ik probeer de personen aan te duiden als zijnde marokaan, belg nederlander,...
bij zwarten/negers ligt dit anders, ik weet niet van waar Afrika ze komen, ik bedoel dan Nigeria, Kenia,... dus ik kan dan niet zeggen "die nigeriaans collega" stel dat het een Keniaan is (daar zit dus echt verschil tussen). het makkelijkste is dan om de "negers/zwarten" gewoon afrikaan te noemen.

ikzelf zie geen probleem om iemand aan te duiden dmv hun roots.
als ik OZ ben en ze duiden mij aan als "that Belgian girl" dan vind ik dat zeker ok.

misschien is het dus het meest politiek correct als je zegt: afrikaan ipv neger/zwarte of getinte

als je getinte zegt dan denk ik persoonlijk gelijk aan getinte ruiten bij een auto Nagelbijten / Gniffelen

ja maar er zijn ook antilianen in nl en die komen totaal ergens anders vandaan als een afrikaan. Ik probeer mensen altijd aan te duiden met naam bv. en als ik ze niet ken zeg ik meestal dat meisje daar, of die jongen met die hoed

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 23:01

Niet iedere blanke is een Belg..

Als men in het buitenland een Nederlander per ongeluk een Duitser noemt is men meestal ook niet zo gecharmeerd.
Hetzelfde geldt voor Palestijnen en Israeliers...
Etcetera...

Je kan niet zomaar een bevolkingsgroep gaan roepen, tenzij er een brandmerk van het stamboek op zijn voorhoofd staat en de vlag van het betreffende land uit het achtereind steekt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:07

ROFL ROFL Huilen van het lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:27

@jacimatho: dat benoemen met de roots is natuurlijk alleen maar mogelijk als je de roots wel degelijk kent.
ik zou het liefst iedereen gewoon bij hun naam noemen, maar dat kan helemaal niet.

het komt erop neer dat je onbekende personen beschrijft adhv hun meest opvallende kenmerken.
ik kan ook gaan roepen: die met het afrikaanse uiterlijk...

ik vind het gewoon belachelijk dat als je dit soort kenmerken gebruikt, ook al zijn ze feitelijk, dat mensen je al snel racist noemen.

niet elke blanke is belg
niet elke zwarte is afrikaan
dat is idd zo

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:32

Het is toch gewoon een menselijke eigenschap om mensen te benoemen aan hun kenmerken of afkomt.

Als één van men vele nederlandse vrienden roept die belg daar.
Of ze roepen die marokkaan daar. Is het onderste dan vele erger?

Zijde handschoenen mentaliteit vind ik dat, als je dat dan gaat doen moet je de streep doortrekken voor iedereen Lachen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:25

katiavl schreef:
Zijde handschoenen mentaliteit vind ik dat, als je dat dan gaat doen moet je de streep doortrekken voor iedereen Lachen

helemaal mee eens!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:28

jacimatho schreef:
Niet iedere blanke is een Belg..

Als men in het buitenland een Nederlander per ongeluk een Duitser noemt is men meestal ook niet zo gecharmeerd.
Hetzelfde geldt voor Palestijnen en Israeliers...
Etcetera...

Je kan niet zomaar een bevolkingsgroep gaan roepen, tenzij er een brandmerk van het stamboek op zijn voorhoofd staat en de vlag van het betreffende land uit het achtereind steekt.

Maar als je de betreffende persoon de afkomst wel kent, mag je dat toch gerust gebruiken? Naar mijn mening beledig je daar niemand mee.
Wat Katiavl zegt ben ik het ook mee eens Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:58

dat is dus een der punten ..als je zegt die turk ..word dat als discriminerend gezien
maar als je zegt die fransoos niet ..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:30

Volgens mij gaat het echt niet over het woord "zwarte", "turk" of "marokkaan". Waar het wel om gaat is over de manier waarop erover gesproken wordt. Er wordt zo vaak geroepen dat als je over een marrokaanse persoon spreekt in de zin "die marokkaan daar", dat je dan meteen als racist uitgemaakt wordt door mensen van de marokkaanse gemeenschap. Reinste onzin vind ik dat. Ik heb het altijd over 'die zwarte van bij ons op de club', of 'de marrokaan die twee huizen verder woont'.. Als ik bijvoorbeeld met iemand die ik niet ken een gesprek heb, en ik vermoed dat die persoon van Turkije/marokko komt, dan vraag ik ook gewoon "Ben je marokkaans? Of Turks?".. Nog NOOIT heeft iemand mij raar aangekeken of beschuldigd van racisme. Ik heb dan ook gewoon veel buitenlandse vrienden, maak er absoluut geen zaak van of iemand nu blank, zwart of blauw/roos/groen gestreept is, en vind het verschil in godsdienst en geloofsovertuigen geen bedreiging maar juist reuze-interessant.

Als iemand mij bijvoorbeeld blonde/witte/belg/... noemt is het net hetzelfde. Ik vind die benamingen doodnormaal, en stoor me er niet aan, als ze op een vriendelijke en beleefde manier worden gebruikt. Maar als je bijvoorbeeld in zo een echte bruin café constant door een aantal oudere mannen geroepen wordt als "blondje, komt ne keer hier, blondjeeeee"... DAN kan ik er wel niet tegen dat ze me "blondje" noemen.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:51

botje schreef:
Moirsa schreef:

Meen je dit nou? Nors opkijken

ja Knipoog
als ze geen nederlands kunnen?
hier komen omdat z denken dat hier het geld op straat licht?
ect.
ja dan vind ik dat..

maar als ze ingeburgerd zijn werk hebben ect. dan niet Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:20

tja dit vind ik ook erg lastig, mijn vriend is dan van surinaamse afkomst, maar ook ik weet af en toe niet het "beestje" een naam te geven. daarintegen...hoe wit ik ook ben, noemt mijn vriend mij heel vaak (voor de grap dan) ni**er...ik hoef denk ik niet uit te leggen wat er op de puntjes moet. ik heb hem ook diverse malen gevraagd wat nou kwetsend of discriminerend vind, maar ook dan is het lastig om tot conclusie te komen, meestal houden wij het op "een donkere" of "die ene man/ vrouw met getinte huidskleur....maar ik zou het niet uit mijn strot kunnen krijgen om tegen iemand "zwarte" ofzo te zeggen.

tja lastig dit, wat de een kwetsend vind vind de ander weer heel normaal.