Vergelijking met iets wat nog erger is..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Vergelijking met iets wat nog erger is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 09:14

Je hebt helemaal gelijk Nimue Ja

Nimue schreef:
Als je je dan toch druk gaat maken, doe dat dan liever over iets dat echt vréselijk is, in plaats van over iets dat weliswaar niet goed is maar ook niet echt afschuwelijk ontzettend gruwelijk erg.

Maar als je nou aan dat ene niet echt afschuwelijke ontzettend gruwelijk erge wél iets kan doen en aan het nog veel ergere niet? Zie je ook vaak Tong uitsteken

Ach wat heeft die hond het ontzettend zielig zeg, om bij die mensen thuis te wonen! Máár, hij heeft het in ieder geval beter dan hondjes in Afghanistan (oid) Nagelbijten / Gniffelen
Beetje je eigen schuldgevoel wegschuiven op zo'n moment

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:15

Ik ben het ook totaal eens met Barmat! TS zit dan echt niet te wachten op 'ik had dat ook maar dan 10 x erger'-oid.

En ja, dat goed praten, doen veel mensen hè...Ik wed dat iedereen dat wel eens gedaan heeft hoor, onbewust of bewust Knipoog Maar het is natuurlijk niet goed.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:02

BrittKitt schreef:
Praat dat het ene geval dan goed?

Een hond die de hele dag alleen thuis zit is zielig, máár het is altijd nog minder erg dan een hond in een asiel.
Dat wil toch niet zeggen dat de eerste optie dan maar goed is?

Een paard wat dag en nacht op stal staat en 1 uurtje per dag wordt gereden, máár het is altijd nog beter dan een paard wat dag en nacht op stal staat en er nooit uit komt.
Dat wil toch nog steeds niet zeggen dat optie een dan maar goed is?

Ik zie het zo ontzettend vaak dat mensen gaan vergelijken met een optie die nog erger is om dan de eerste optie dan maar goed te praten, ik snap niet waarom want het maakt de situatie er toch niet beter op?
Ik kom het bijna in elk topic tegen waar een discussie wordt gevoerd en niet alleen op bokt, waarom wordt er zo'n vergelijking gemaakt?

Heb je dit topic aangemaakt na het topic over het hondje dat de TS graag wou, maar d'r vriend niet?

Ik geef je echt groot gelijk. Zoveel mensen doen het!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 10:03

Nee, heb ik niet gedaan Tong uitsteken
Was wel weer een soort van druppel omdat het in dat topic ook gebeurt idd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:09

Mensen die zo`n vergelijking maken weten donders goed dat ze `fout` zitten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:10

Er wordt veel geoordeeld door mensen,en dat lijkt steeds erger te worden.Mensen moeten gewoon op zich zelf letten en zich niet met andere bemoeien.Alles wat je zegt ben je zelf,en echt het is waar.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:15

BrittKitt schreef:
Nee, heb ik niet gedaan Tong uitsteken
Was wel weer een soort van druppel omdat het in dat topic ook gebeurt idd.

Ok Clown Na dat topic overwoog ik namelijk ook al zo'n soortgelijk topic te openen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:19

Je hoort en ziet het steeds vaker gebeuren, mensen vinden zichzelf ontzettend geweldig en willen niets van iemand aannemen. Staan niet open voor een andere kijk op de dingen, vinden het moeilijk om kritiek te krijgen, want zij zijn toch de beste en weten het zelf veel beter.
Jammer dat er steeds vaker schreeuw topics geopend worden en TS vaak zichzelf afsluit voor de adviezen. Maar ook in het "echte" leven zie ik het steeds vaker gebeuren, mensen durven hun eigen fouten niet meer te erkennen, durven hand niet in eigen boezem te steken, van tja ze hebben gelijk (denkt aan wedstrijden)

Ben het helemaal met marleen hierboven eens, let op jezelf (vaak heb je daar al je handen vol aan) en bemoei je niet met andere.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:53

BrittKitt schreef:
Maar als je nou aan dat ene niet echt afschuwelijke ontzettend gruwelijk erge wél iets kan doen en aan het nog veel ergere niet? Zie je ook vaak Tong uitsteken

Dan zou ik inderdaad ook proberen aan dat 'minder' erge iets te doen. Als ik zie dat iemand zijn hond op straat aftuigt, zal ik daar zeker wat van zeggen en echt niet denken 'oh dear, nou ja, gelukkig heeft hij het nog beter dan een kalf in de bio-industrie'.

Citaat:
Ach wat heeft die hond het ontzettend zielig zeg, om bij die mensen thuis te wonen! Máár, hij heeft het in ieder geval beter dan hondjes in Afghanistan (oid) Nagelbijten / Gniffelen
Beetje je eigen schuldgevoel wegschuiven op zo'n moment

Ja, maar wat wil je eraan doen? Die mensen eindeloos aan hun hoofd zeiken wat voor gemene dierenbeulen ze wel niet zijn? Daar heb je ook niks aan, die mensen gaan dan echt niet spontaan hun leven beteren. Als het écht erg is kun je het melden bij de Dierenbescherming en je kunt er natuurlijk eens met die mensen over proberen te praten, maar meer kun je ook niet echt doen.

Overigens zie ik de reacties die jij beschrijft vooral in situaties waar het niet zozeer 'ontzettend zielig' is, maar waar het 'eigenlijk ook wel beter zou kunnen'. Zoals in het topic over de honden die veel alleen thuis zitten. Natuurlijk hóórt dat niet zo, maar het is nou ook weer geen dierenmishandeling van de ergste soort, en ik vind het in zo'n situatie ook wel logisch dat mensen dan iets hebben van: 'nou, het kan véél erger hoor, zo erg is het niet'. Ik snap wel dat mensen het raar vinden als er op zoiets zo ontzettend fel gereageerd wordt, en ze het weer een beetje in perspectief proberen te plaatsen.

Dat fel reageren vind ik dus wel iets dat vooral hier op Bokt veel gebeurt. Ik ben het ook niet altijd eens met de manier waarop mensen hun dieren houden, en als ik het echt te erg vind zal ik er zeker iets van zeggen. Maar de manier waarop mensen hier op Bokt soms n.a.v. hun keuzes onderuit gehaald worden, dat zie ik op de meeste andere plekken (gelukkig) niet zo snel gebeuren. (Verder vind ik Bokt trouwens heel gezellig, voor iemand zich nu afvraagt wat ik hier dan nog doe. Knipoog) Als je over iets relatiefs kleins ZO fel wordt aangevallen, vind ik het logisch dat je daarop reageert van: 'hallo, doe eens realistisch, kijk eens naar wat er vérder nog gebeurt in de wereld!'.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:04

ik vind, als je een verwaarloosde pony van de markt wegkoopt,
en niet echt veel geld hebt, dus het is een beetje een gok (ik noem maar iets hoor)
dan vind ik wel dat je kan zeggen, hij heeft het nu teminste beter als toen.
ook al is zijn leven nu ook misschien niet ideaal.

maar als je bijvoorbeeld iets probeerd goed te praten door een vergelijking die totaal niks met dier in kwestie te maken heeft (dieren in andere landen ofzo) dan gaat het niet op vind ik.

bij persoonlijke dingen vind ik het altijd (en niet alleen op bokt hoor!) heel vervelend als er wordt gezegd,
kom op, die en die heeft nog veel erger meegemaakt, je moet gewoon sterk zijn.
zoiets.
het is zo erg als hoe je het zelf ervaart.
dat valt echt gewoon niet te vergelijken..
met zo'n opmerking geef je iemand denk ik echt het gevoel dat hij of zij over zijn grenzen heen moet gaan, en dat hij of zij niet serieus wordt genomen.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:29

En een vergelijking maken met iets wat nog erger is om dingen te relativeren ? Of dingen misschien beter te kunnen accepeteren ?

Dan geef je er weer een hele andere draai aan toch ?

Denk aan....
In een rolstoel terecht komen, complete lage dwarsleasie....MAAR...die vrouw in het revalidatie centrum op kamer 19 die heeft een volledige , en kan slechts met haar kin nog de knop van haar elektrische rolstoel bedienen.......

Dan is het vervolgens niet zo dat je eigen ellende minder erg is, want iedereen beleeft iets op zijn eigen manier ( simpel voorbeeld...iemand kan al gek worden als er een nagel afgebroken is, de ander kan daar absoluut niet mee zitten) Want tenslotte zit denken in termen als....Erger of minder erg, vol met valkuilen daar iedereen zijn eigen belevingswereld heeft.

Of je heel erg druk maken om iets.......Maar wacht even......Door aan iets ergers te denken... kom je tot de conclusie dat je je eigenlijk een beetje aanstelt....Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:53

Goed punt, Les_Fjal. En in zo'n geval vind ik het ook niet erg als iemand anders die vergelijking voor me maakt. Soms (drama-queen die ik ben) raak ik het overzicht een beetje kwijt en kan ik zo dramatisch doen om kleine dingen - dan is het best fijn als iemand me er eens op wijst dat het allemaal best meevalt. Natuurlijk niet op een 'stel je niet aan!' toon, of 'ik heb het veel erger', dat is alleen maar vervelend. Maar het is fijn als iemand je er eens op wijst wat er bij jou wél mooi en goed en fijn is en waar je wél dankbaar voor kunt (proberen te) zijn.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:27

Dat is het juist..... Dat jij het overzicht een beetje kwijt raakt kan voor jou een reden zijn tot paniek.... Een heel nuchter persoon vraagt zich waarschijnlijk af waar je je in dingens zijn naam druk om maakt. Uiteraard heel belangrijk dat de persoon die jou er op wijst dit op een begripvolle manier doet, en daarmee ook gelijk een soort van respect toont Lachen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:08

Ik kan me indenken dat je je mateloos er aan ergert. Er wordt iets goedgepraat want het kan altijd erger (zo bedoel je het toch?), jakkes.
Wat Barmat aanhaalt is ook irritant overigens.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 02:29

Het ligt er inderdaad aan hoe het gebruikt wordt, maar als het zo negatief, beschuldigend is, of gewoon iets minder erg maken dan het is om jezelf maar iets goed te praten, daar erger ik me aan.

Voorbeeld een gesprekje (waargebeurd, maar dient ter illustratie, echt waar! Clown)
'kun je mijn verslag doorlezen?' °leest° 'daar staan nogal wat fouten in...' 'ja, maar er zijn er die het nog slechter doen'. 'Er zijn er ook die het nog beter doen. Waarom meet je je daar niet aan?'

Stilte Tong uitsteken

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:33

Ik erger er mezelf ook kapot aan Vork

Dit bedoel je denk ik :
Citaat:
mooie foto's ziet er leuk uit. En te dik vind ik persoonlijk niet hoor. Ik heb ze dikker gezien namelijk

Dromen