Wajong uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Re: Wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:54

Robijntjah schreef:
Je hebt geen idee hoe...

Je weet duidelijk echt niet waar je over praat... Hoe kan jij oordelen over wat andere mensen voelen?

Ik denk dat ik, met zware astma,ME, een pschychiatrisch verleden en een recente hersenbloeding heel goed weet waar ik over praat Knipoog

Er zijn genoeg dagen dat ik roep "Ik kan niet werken, het is teveel" maar ja.... dan zit ik wel twee uur op bokt, mest de stallen en kijk een dvdtje.....

Durf jij dan te beweren dat ik niet kan werken? Ikke niet, dat gaat best, maar zoals ik al zei - misschien niet hele dagen, geen stressvolle baan en verantwoordelijkheden en niet fulltime.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:56

Nou met de communicatie van TS is anders niks mis. Knipoog
En het aantal berichten is ook nogal hoog.

En ook ik weet waar ik over praat. Ik ben nl eigenlijk voor een groot deel afgekeurd, maar werk wel drie dagen. Weliswaar met pijn en moeite, maar ik weiger mijn handje op te moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:57

En hier nog iemand die met pijn en moeite halve dagen werkt, maar ook geen uitkering geniet van de uren die ze niet meer kan volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:57

faye schreef:
Je kan ook behoorlijk internetten, dus waarom niet werken? Als je echt wil is er wel wat te vinden wat wel bij je past. Dat zie ik wel aan mijn medewerker die toch een behoorlijke beperking heeft. Ik heb voor die jongen echt respect!

Er is ergens ook vast iets te vinden wat bij me past, maar op dit moment heb ik dat nog niet gevonden. Ik denk dat dat ook te maken heeft met persoonlijke ontwikkeling. Ik persoonlijk heb het er heel lang heel moeilijk meegehad dat ik niet 'normaal' was. Zolang als ik dit niet geaccepteerd had, ging alles nog 100 keer zo moeilijk, omdat ik 'alles zelf wel kon', en dus geen hulp accepteerde.
Nou, dat ging dus niet!

Op dit moment ben ik op een punt aangekomen dat ik ook echt, koste wat kost, WIL werken en leren, maar dan wel na de zomer vanwege verhuizing, verbouwing, vakantie en operatie!

Ook moeten veel mensen uitkijken dat ze zichzelf niet voorbijlopen, hier heb ik ook nogal een handje van. Als ik dan iets doe, ga ik er zo ontzettend hard voor, dat ik na 3/4 weken helemaal kapot ben (geestelijk EN lichamelijk), en dat werkt dus in een neerwaartse spiraal (zie je wel, ik kan toch niets, het lukt niet, ik kan het gewoon niet etc. etc.).

Wees dus wat minder oordelend.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:58

Stel; je bent chronisch depressief met paniekaanvallen/angststoornis en nog veel meer. Je wilt wel werken maar je bent continu bang, je hebt paniekaanvallen.
Je kan wel op internet, dat vast wel, MSN lukt misschien ook wel.
Maar denk je dat de werkgever goed vindt als een werknemer heel vaak paniekaanvallen krijgt waardoor de werknemer niet meer goed kan functioneren?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:59

Faye - zo denk ik er ook over. Ik zit nu even in de WW (ontslagen omdat de werkgever er achter kwam dat ik een hersenbloeding gehad had, leuk he) maar zoek wel degelijk naar een andere baan. En ik heb goede en slechte dagen, soms zijn er dagen dat ik denk "ik kan mn bed niet eens uit" maar andere dagen gaan best aardig.

En dan moet ik mijn eisen maar bijstellen, misschien een iets minder leuke baan zoeken, maar die qua belasting e.d. beter bij mij past Lachen

Zoals ik al eerder stelde - er zijn imo maar weinig mensen die echt helemaal niks kunnen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:01

Helemaal niks zeg ik ook niet, maar zoals je zelf vast wel gemerkt hebt dan, is er ook nog de werkgever, en die zijn ook vaak bevooroordeeld.
Lang niet allemaal, maar er zitten er wel tussen.

En ik kan zeker niet niets, maar er komt ook nog bij dat ik totaal geen idee heb waar ik nou eigenlijk goed in ben, of superleuk zou vinden, dus dat maakt het ook moeilijk!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:02

MoonChloe schreef:
Stel; je bent chronisch depressief met paniekaanvallen/angststoornis en nog veel meer. Je wilt wel werken maar je bent continu bang, je hebt paniekaanvallen.
Maar denk je dat de werkgever goed vindt als een werknemer heel vaak paniekaanvallen krijgt waardoor de werknemer niet meer goed kan functioneren?

Dat is een andere discussie Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:03

Robijntjah schreef:
Helemaal niks zeg ik ook niet, maar zoals je zelf vast wel gemerkt hebt dan, is er ook nog de werkgever, en die zijn ook vaak bevooroordeeld.
Lang niet allemaal, maar er zitten er wel tussen.

En ik kan zeker niet niets, maar er komt ook nog bij dat ik totaal geen idee heb waar ik nou eigenlijk goed in ben, of superleuk zou vinden, dus dat maakt het ook moeilijk!

Bij UWV en/of CWI kun je allerlei prachtige tests maken, die jouw kwaliteiten en beperkingen prima samenvatten. Ook kun je scholing aanvragen daar.

Je moet er zelf natuurlijk ook iets voor over willen hebben, en zelf actie ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:04

Barmat schreef:
MoonChloe schreef:

Hoeveel mensen met lichte stoornissen denk je dat er last hebben van psychische problemen omdat ze 'anders' zijn?
Dat kan nogal impact hebben namelijk!

En al die testen etc. heb ik allemaal al gedaan Clown
Dus helaas, dat gaat niet meer op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:05

Denk dat iedereen er wel moeite mee heeft dat ze niet kunnen wat in nl de "norm" is.
Wie wil er nu wat hebben, welk jong persoon accepteerd dat?
Denk geen 1.
Maar geen reden om te zeggen je moet wat overdrijven anders lukt het niet.
Dan is het gewoon niet nodig imo, omdat je dus gewoon goed genoeg bent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:06

Wanneer je het echt nodig hebt, dan hoef je ook niet te overdrijven.
Wanneer je wel moet overdrijven, dan kun je jezelf afvragen of je wel goed bezig bent, en of je niet toch ergens aan het werk komt. Dan komt het voornamelijk op instelling aan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:07

Robijntjah - volgens mij heb jij mijn post niet gelezen waarin ik even kort opsom wat ik zoal mankeer?

Denk jij dat ik niet weet hoe het is om een beperking te hebben? DAt ik niet weet hoe het is om een handicap te hebben?

Imo verschuil je je achter je beperkingen in plaats van het beste er van te maken. Je trekt je terug in je slachtofferrol maar ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat je daar niets mee opschiet!
Je kunt jezelf wel enorm zielig gaan vinden en wellicht heb je daar ook alle recht toe, ik kan niet in jouw lichaam kijken en al helemaal niet in je hoofd.

Maar als je echt iets wilt, dan moet je daarvoor gaan, in plaats van te blijven hangen in die circel van negatieve ideeën.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:08

@Barmat, volgens mij gaat het in dit topic vooral om Sronnie Ja

RelarDevi

Barmat schreef:

Dat vind ik wel erg gemakkelijk gezegd; je zegt; je kan internetten & msnen (Kun je stappen?
Kun je met vrienden iets gaan doen? dat kan ook wel als je depressief bent maar dan wel met mate), dus ook werken.
En daar ben ik niet mee eens Lachen

Barmat

runningkawa schreef:
Denk dat iedereen er wel moeite mee heeft dat ze niet kunnen wat in nl de "norm" is.
Wie wil er nu wat hebben, welk jong persoon accepteerd dat?
Denk geen 1.
Maar geen reden om te zeggen je moet wat overdrijven anders lukt het niet.
Dan is het gewoon niet nodig imo, omdat je dus gewoon goed genoeg bent.

Buiten dat, als je jezelf zo opstelt, dan ben je in mijn ogen niets meer of minder dan een vette profiteur!

Mensen die aanvullend inkomen nodig hebben, prima,maar express jezelf proberen te laten afkeuren, vind ik echt een no-go en mag wat mij betreft keihard afgestraft worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:09

Cayenne schreef:
Wanneer je het echt nodig hebt, dan hoef je ook niet te overdrijven.
Wanneer je wel moet overdrijven, dan kun je jezelf afvragen of je wel goed bezig bent, en of je niet toch ergens aan het werk komt. Dan komt het voornamelijk op instelling aan.

Precies!
Daarbij zijn er genoeg instanties die omscholen en bemiddelen bij mensen met een geestelijke of lichameljke handicap!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:11

MoonChloe schreef:
Barmat schreef:

Dat vind ik wel erg gemakkelijk gezegd; je zegt; je kan internetten & msnen (Kun je stappen?
Kun je met vrienden iets gaan doen? dat kan ook wel als je depressief bent maar dan wel met mate), dus ook werken.
En daar ben ik niet mee eens Lachen

En dat ben ik dus weer niet met jou eens... mensen denken heel vaak dat ze niks kunnen, en als de overheid dat maar blijft stimuleren dmn uitkeringen te verstrekken, zullen diezelfde personen niet veel moeite doen om uit hun negatieve spiraal te komen.

Als je per dag 5 uur kan bokken, op stap kan met je maatjes, kan shoppen en drie paarden rijden op een dag (bij wijze van spreken) kun je ook halve dagen werken (ook bij wijze van spreken)

Bovendien is bij depressief gedrag het JUIST van belang om jezelf uit die put te (laten) trekken, al dan niet in combinatie met medicatie.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, alles behalve dan dat. Maar het is zo gemakkelijk he, handje ophouden en niks willen Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:14

je hebt depressief en chronisch depressief.. Dan maakt je lichaam gewoon geen serotine (dopamine) aan waardoor je nooit blij kan zijn en dat heeft toch wel een enorme impact op manier van je leven. Het klopt dat ik in mijn 2e bericht 'depressief' heb neergezet maar ik praat dus over 'chronisch depressief'

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:15

faye schreef:
Je kan ook behoorlijk internetten, dus waarom niet werken? Als je echt wil is er wel wat te vinden wat wel bij je past. Dat zie ik wel aan mijn medewerker die toch een behoorlijke beperking heeft. Ik heb voor die jongen echt respect!

@iefke, mijn medewerker heeft oa autisme. Op onze andere locatie werkt ook naar ieders tevredenheid een autistische jongen. Maar die willen dan ook heel graag. Deze jongens gaan er dan ook wel komen ondanks hun forse beperkingen Ja

Zo simpel is het niet. Ik spreek uit ervaring uit ons gezin. Vaak is er geen geschikte werkgever of zijn er weinig bedrijven die jongeren een kans geven... Wij hebben jaren hard moeten zwoegen om een geschikte plaats te vinden voor mijn broer en dan mag je nog van geluk spreken als ze langer dan een bepaalde tijd mogen blijven... En je laatste zin....dit is zo maar sommige mensen zien deze jongerne alleen als een last.

En imo maakt het veel uit of je ME of iets dergelijks hebt of juist een stoornis in je communicatie (autisme)......
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 28-07-07 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:15

MoonChloe schreef:
je hebt depressief en chronisch depressief.. Dan maakt je lichaam gewoon geen serotine (dopamine) aan waardoor je nooit blij kan zijn en dat heeft toch wel een enorme impact op manier van je leven. Het klopt dat ik in mijn 2e bericht 'depressief' heb neergezet maar ik praat dus over 'chronisch depressief'

Daar zijn prima medicijnen voor Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:17

orionneke: Ik ben het wel degelijk met je eens dat er aan de mentaliteit van de werkGEVERS ook veel mag veranderen Ja want je word om het minste of geringste ontslagen als je iets hebt, of anders bent dan anderen....

Wat mij betreft mag er dan ook meer geld aan subsidie worden gegeven, ipv geld aan uitkeringen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:17

Mensen kunnen heel anders overkomen dan ze zijn!
Ik kom in eerste instantie heel 'normaal' over dus, wat ik al zei!

Maar heb echt zeker wel moeite met bepaalde dingen!

Gelukkig zijn er ook nog capabele mensen bij het UWV die dit wel weten, helaas tref je die niet altijd!

Barmat: Ik verschuil me zeker niet achter mijn beperking, de meeste mensen weten niet eens dat ik iets 'mankeer'.
Ik weet echter zelf wel wat ik wel en niet kan, en probeer daar het beste van te maken. Ik ben al een heeeel eind gekomen, maar heb ook nog een lange weg te gaan, dat weet ik!
Ik probeer alleen te zeggen dat 'iets' hebben, plus jong en onzeker zijn, niet makkelijk is. Die 2 samen maken het nog moeilijk!
Wat ik echt wil, een groot deel daarvan heb ik al bereikt. Een ander deel zijn we aan aan het werken om erachter te komen wat echt bij MIJ past. Denk idd niet dat iemand anders kan oordelen wat bij mij past, op een enkeling die mij heeeel goed kent, na!
Cayenne: Ik kom ook wel ergens aan het werk, alleen ik ben er binnen hoogstens 2 maanden ook weer weg, omdat ik dat gewoonweg nog niet volhoud!

Zoals ik dus wederom zei: Bij een eventueel sollicitatie geprek, kom ik uiterst capabel over, en wordt meestal dus ook gewoon aangenomen. Helaas (voor beide partijen) blijkt dan meestal dat ik niet snel genoeg werk, of kleine dingetjes die gedaan moeten worden gewoonweg niet zie (en dan heb ik het over koffiekopjes die wel even afgewassen kunnen worden of iets dergelijks om maar een voorbeeld uit mijn verleden te noemen).
Hier wordt dus aan gewerkt.

En ja, ik loop bij een therapeut, mede door dit, en mede door andere dingen in mijn verleden!

Helaas, ik schijn wel gelijk te hebben wat betreft kortzichtige mensen!

Maargoed, we zullen ontopic gaan, daar heb ik dus al antwoord op gegeven!

Ajuu!

I

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:18

Citaat:
Wat mij betreft mag er dan ook meer geld aan subsidie worden gegeven, ipv geld aan uitkeringen

Ik denk dat dit wel een goeie is Ja

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:19

Barmat schreef:
orionneke: Ik ben het wel degelijk met je eens dat er aan de mentaliteit van de werkGEVERS ook veel mag veranderen Ja want je word om het minste of geringste ontslagen als je iets hebt, of anders bent dan anderen....

Wat mij betreft mag er dan ook meer geld aan subsidie worden gegeven, ipv geld aan uitkeringen Knipoog

Met geld is niet alles op te lossen. Mensen die asperger/autisme hebben etc hebben een probleem met hun inlevingsvermogen, communicatie etc. Dat is voor gezinsleden al moeilijk om mee om te gaan laat staan voor 'vreemden'. Je kan wel een dikke subsidie geven aan een werkgever maar als die niet met zulke personen om kan gaan schieten we er alles behalve iets mee op. Dan wordt de situatie vd autist in kwestie alleen maar slechter.