Samenwonen - kosten delen, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Samenwonen - kosten delen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:52

Klijntje schreef:
it_is_me schreef:
Ik ben het eens met: ThaGirl. Wie het meest verdiend betaald iets meer. Maar dat je zelf een paard hebt, is natuurlijk eigen keus..... En als je vriend ook gebruik neemt van jouw auto, dan kun je dat misschien met hem verrekenen. Succes ermee!

Ja daar heb je natuurlijk ook helemaal gelijk in.
Het is ook echt geen straf dat ik mijn geldjes aan m'n paard moet besteden Haha!

En je vriend zal ook heus wel een hobby hebben of iets waar hij graag z'n (zak)geld aan uitgeeft.
(die van mij bv aan dvds)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:58

Blijf absoluut 50/50 rekenen, en neem géén gezamelijke rekening tot jullie getrouwd zijn.
Banken doen namelijk ERG moeilijk over het opheffen van zo'n rekening als jullie onverhoopt toch uit elkaar gaan, en één van beiden geen handtekening wil zetten.

Trust me, hoe vriendschappelijk je ook uit elkaar gaat, zo'n rekening blijft een issue, zeker als er een negatief saldo op staat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:10

wij deden voorheen op een gezamelijke rekening ieder een bedrag storten zodat daar alle vaste lasten vanaf gehaald werden,en de rest van het geld was 1 grote hoop...pff zou het echt dood vermoeiend moeten vinden voor alles de helft moeten uitrekenen...

als mijn rekening leeg was ging ik met die van mijn vriend verder... Haha! hahaha

inmiddels is alles 1 grote hoop...moet uiteindelijk allemaal betaald worden,en geld is geld..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:45

Volgens mij doen mijn moeder en haar vriend het naar verhouding verrekenen en dan storten ze het dat geld naar een gezamelijke rekening. Maar uiteindelijk komt het er volgens mij op uit dat haar vriend het meeste betaald, aangezien zij nog een oude schuld moet aflossen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:58

Mijn vriend verdiend ook 900 per maand meer als ik maar wij hebben niet echt regeltjes.

Als de een geld heeft word het daarvan betaald, als de ander geld heeft betaald de ander.

In jou geval zou ik het op zich ook niet eerlijk vinden om nu ineens geen 50/50 te doen, sowieso omdat jij dus ook een stuk meer kan verdienen als je nu doet Knipoog Dan is het in mijn ogen je eigen keus om minder over te houden als hij.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:45

Mijn vriend en ik gaan binnenkort ook samenwonen, en deze topics zijn wel verhelderend voor mij!
mijn vriend heeft eerder een relatie gehad waarin ze alles verdeelden, er bestond zelfs een soort contract waarin stond van wie de gordijnen waren en van wie het bed.
dit druist nog een beetje tegen mijn principes in, want je bouwt toch samen aan een relatie en aan de toekomst.

Qua financieen storten we beiden de helft van ons inkomen op een gezamelijke rekening, hiervan worden de vaste lasten en de boodschappen betaald.

ook gaat er nog een deel naar een spaarrekening voor vakanties ed. wat over blijft is voor ons zelf.

de toekomst zal het wel uit wijzen!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:48

Ha, bedankt allemaal voor jullie reacties! Lachen Wij hebben overigens geen samenlevingscontract.

Babsiej schreef:
In jou geval zou ik het op zich ook niet eerlijk vinden om nu ineens geen 50/50 te doen, sowieso omdat jij dus ook een stuk meer kan verdienen als je nu doet Knipoog Dan is het in mijn ogen je eigen keus om minder over te houden als hij.

Ik denk dat als ik aan mijn maximum zit, ik nog steeds minder verdien dan hij Knipoog Bovendien vind ik het een heel stuk belangrijker om lekker in mijn vel te zitten en gelukkig te zijn, dan om veel meer geld dan nu te hebben en elke dag werk te moeten doen waar ik me niet thuis in voel. Dat hou ik toch niet lang vol.
Maar dat is een beetje terzijde Knipoog

Wat vinden jullie eigenlijk hier van:
ik wil het liefst het huishoudgeld (dus voor de boodschappen) contant in huis hebben. Elke maand een bepaald bedrag, en als het op is, dan is het op. Dat is voor mij heel concreet en overzichtelijk, goed bij te houden.
M'n vriend wil liever een gezamelijke rekening waar we beiden steeds op storten. Ik ben hier niet zo voor, want: weer een extra pasje+pincode, en het is niet altijd duidelijk hoeveel je nog te besteden hebt als je bij de kassa staat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:55

klijntje...zou het erg vermoeiend vinden,ik koop nl graag wat ik nodig heb,en dat moet niet van 10 euro afhangen...

ik zou zo in ieder geval niet kunnen leven,zo strikt en precies..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:50

Mijn vriend en ik gaan volgende maand samenwonen. Over de kosten hebben we het natuurlijk al uitgebreid gehad.
Eerst wouden we het 50/50 doen, maar dat was eigenlijk niet mogelijk omdat ik minder verdiende dan hij. Daarbij heeft hij een spaarrekening, en ik door bepaalde omstandigheden niet. Dus hij zou meer betalen dan ik aan de inboedel, en de huur 2/3 en ik 1/3
Daar had hij geen problemen mee. Zo heeft hij vorige maand voor 1000 euro aan meubelen gekocht, die ik heb uitgezocht. Ik had dat geld niet 1,2,3, hij wel. Ik ben nog bezig met mn rijbewijs dus moet daar eerst mn geld aan uitbesteden. Ik zou de kleinere dingen betalen; lampjes, kussens, kopjes, en als we samenwonen boodschappen etc.
Echter heb ik 2 weken geleden te horen gekregen dat ik een vaste baan heb gekregen voor meer uren ( van 28uurs contract naar vast voor 32 uur ) en ik ben uit de jeugdloon/studentenstatus dus nu ga ik bijna net zoveel verdienen als mn vriend.
Ons precieze salaris vertel ik niet maar we hebben gezamelijk maandelijks meer dan 2000 euro te besteden, dus dat redt zich nu makkelijk. We gaan nu wel 50/50 doen wat de gezamelijke dingen betreft. De huur, vaste lasten, boodschappen etc.
Voor de hobby's en eigen dingen betalen we uit 'eigen pot' , ik mn pony's en scooter zelf, hij zn fitness en auto zelf.

Om dingen als uitgaan en kleding doen we allang niet moeilijk meer, het is maar net wie zn pinpas het eerste tevoorschijn tovert. Ik koop wel eens kleding voor hem, hij betaalt de bios. Ik bestel chinees, hij komt met een cd die ik graag wil etc

Dat zijn van die dingen waar we niet over gaan zitten kissebissen. Alleen de grote uitgaven zijn wel duidelijke afspraken over gemaakt.

Mijn vriend doet nog een HBO avondstudie naast zijn fulltime baan en gaat op den duur meer verdienen dan ik. Het is voor hem vanzelfsprekend dat hij dan meer gaat betalen. Ik heb daarentegen minder uren werk, dus bv meer tijd voor boodschappen doen, koken, schoonmaken e.d. Op die manier 'betaal' je weer terug

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 07:17

kimmie261 schreef:
klijntje...zou het erg vermoeiend vinden,ik koop nl graag wat ik nodig heb,en dat moet niet van 10 euro afhangen...

ik zou zo in ieder geval niet kunnen leven,zo strikt en precies..

Nou ja, wij zijn qua boodschappen gewoon wel zuinig. Kopen eigenlijk altijd alles bij de Lidl Haha! Niet dat we alleen droog brood eten Tong uitsteken maar tig euro's meer uitgeven aan spul wat je ergens anders net zo goed voor veel minder kan krijgen, is gewoon hartstikke zonde.
Of we nu contant in huis zouden hebben of op een rekening, we waren sowieso van plan op eens bij te houden hoeveel we gemiddeld per maand besteden aan boodschappen en ons ongeveer aan dat bedrag te houden. Dus wat dat betreft is er geen verschil. Natuurlijk heb je wel eens situaties (feestje, barbecue) waarbij dat niet kan maar we vinden het allebei wel fijn om een beetje een richtlijn te hebben van wat we uitgeven elke maand.