huishoudkosten ? Hoeveel in de maand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: huishoudkosten ? Hoeveel in de maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:21

Wij doen hier met z'n tweetjes 300 euro per maand aan boodschappen. Het hondenvoer zit daar nog niet bij (gem. 30 euro per 2 maanden) maar alle extraatjes voor de honden (koekjes, kluifjes, extra's) wel. Ook het kattenvoer zit erbij. De vogels betaal ik uit mijn overgebleven geld, maar die kosten niet veel.

Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt... kwestie van goed opletten bij het inkopen. Wij hebben toch echt allerlei lekkers in de la (chocoladerepen, koeken, drop) en mijn vriend drinkt huismerk cola (ik drink liever ijsthee, vanwege mijn maag).

Ik ben een hele kleine eter, mijn vriend juist een grote eter, dus dat houd elkaar in evenwicht.

In mijn eentje zou ik waarschijnlijk met een stuk minder rondkomen... Maar ik vind 300 euro per maand een heel acceptabel bedrag hoor.

Wij kopen trouwens bijna uitsluitend bij de Aldi en de Poieszmarkt... (die laatste is een goedkope friese supermarkt)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:25

Per maand geven ik samen met mijn vriend ongeveer tussen de 120 en 150 euro uit aan boodschappen.let wel op de aanbiedingen en haal ook wat boodschappen bij de lidl. Voor de rest bij de appie en digros.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:28

roosje84 schreef:
Per maand geven ik samen met mijn vriend ongeveer tussen de 120 en 150 euro uit aan boodschappen.let wel op de aanbiedingen en haal ook wat boodschappen bij de lidl. Voor de rest bij de appie en digros.

Wauuw... leer mij zo ook boodschappen doen Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

Ja en dan halen we ook nog voor het weekend lekkere dingetjes....en gewoon eerst opmaken wat er opgemaakt moet worden..en niet meteen weggooien...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:08

Ik ga me toch afvragen wat ik fout doe dan....

Dit is ongeveer een gemiddelde eet-week van mij en vriend:

- 2x per week pasta
- 1x per week frietjes
- 1x per week pizza
- 1x per week iets halen (dat kost 13 euro in totaal voor 2 personen, is niet duur)
- 2x per week aardappeltjes, groenten, vlees

Verder halen we goedkope merken cola etc. ook sapjes goedkoop, ik drink veel ranja trouwens. Koekjes, chips en lekkers alleen door de week.

Verder gaan er 3 broden, 3 pakken melk en wat beleg doorheen, maar toch niet zo dat je zegt tjonge jonge! En tóch zijn we ongeveer 80-100 euro per week kwijt aan boodschappen!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:10

Misschien moet ik maar cursussen gaan geven Knipoog
Verder drink ik geen melk, want kan daar echt niet tegen. We eten geen dure toetjes, altijd yoghurt....en ik ga echt voor de aanbiedingen.
We halen 1 keer per maand patat en eten bijna nooit pizza..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:18

Misschien wel ja Tong uitsteken Is een gat in de markt!

Overigens moet ik wel zeggen dat ik mensen die minimaal 1x per week bij hun ouders eten, vind dat ze het geld dat ze hiermee uitsparen, echt erbij op moeten tellen...

Ik ken ook zo iemand die zegt dattie voor 50 euro klaar is, maar die eten 2x per week bij de ouders, ja dan kan ik het ook Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:25

Wij eten ongeveer 2 keer per maand bij onze ouders, eerder minder dan meer...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:27

Wij twee keer per jaar Haha! Dus ik win *LOL*

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:47

Ik geef per maand ook maar zo'n 80,00 uit aan boodschappen in m'n eentje.
Kan best hoor, maar dan drink ik wel alleen ranja, dat scheelt al een hoop! Verder eet ik gewoon groente, vis, nepvlees, patat, pasta, en verder geen snacks als chocola en chips. En ik kijk eigenlijk nooit naar de aanbiedingen (dan koop je vaak uiteindelijk alleen maar meer Knipoog)

(heb hier niet het kattenvoer bij opgeteld Tong uitsteken)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:53

ojee ik eet voor 300 euro in mijn eentje en dan nog waspoeder en vaatwasblokjes maar ik eet echt niet veel.

Als ik een bak sla haal waar dressing bijzit en kaas dan ben ik toch ruim 3 euro kwijt alle spullen los kopen is goedkoper maar dan ben ik langer bezig met koken en ik heb tijd te kort dus moet ik ook spaarzaam zijn met mijn tijd

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:56

tita schreef:
ojee ik eet voor 300 euro in mijn eentje en dan nog waspoeder en vaatwasblokjes maar ik eet echt niet veel.

Als ik een bak sla haal waar dressing bijzit en kaas dan ben ik toch ruim 3 euro kwijt alle spullen los kopen is goedkoper maar dan ben ik langer bezig met koken en ik heb tijd te kort dus moet ik ook spaarzaam zijn met mijn tijd

Jeetje, wat eet jij wel allemaal niet dan? Ben ik wel benieuwd naar haha. Voor die 80,00 van mij in de maand ligt m'n vriezer nog vol ook.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:57

Bloos tja niet zo veel hoor valt echt mee maar veel dure dingen zoals knorr wereld gerechten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:58

Wij halen ook vaak gemaksgerechten, idd vanwege de tijd... je merkt dat je dan toch duur uit bent, dan dat je alles vers en apart koopt... maar ja, anderhalf uur in de keuken staan voor iets wat ik toch binnen drie minuten in mn mond prop Haha!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:08

Tjeetje ik wil een opleiding hebben van iemand.

Ben net even boodschappen wezen doen, was al € 100,00, maar daar zit dan wel 2 flessen zonnenbrandcreme a € 13,50/st bij. Alleen moet ik nu morgen ook nog even naar de bakker, is ook weer € 10,00. En maandag even langs de groenteboer en slager voor verse groenten en vlees, is ook zo weer € 20,00.

Nee hoor ik heb elke week € 100,00 nodig, en dan doe ik geen gekke dingen Haha! heb wel altijd chippie in huis voor als er visite komt, maar die zakken blijven altijd wel liggen. Kattenvoer zit in de € 100,00 inbegrepen.

Gas- en water kost bij ons € 220 per maand. Ik woon in een goed geïsoleerd huis (ben waarschijnlijk wel wat hoog ingeschaald omdat hiervoor een gezin van 5 in het huis woonde, bovendien zijn we vorig jaar flink aan t klussen geweest, wat ook aardig in de elektra is gaan zitten). Water is elke maand € 20,50.

Tja dan komt de telefoonkosten- internet er nog bij (je wilt wel kunnen bokken natuurlijk)
Ik vind het een krap budget, maar wellicht kan jij het er wel voor doen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:24

Maar als je alles apart haalt dan ben je ook duurder uit, alles vers bij slager/groenteboer/bakker is gewoon veel duurder.
Ik weet idd bij m'n ouders, maar er zijn ook weken dat ik maar 20/30 euro uitgeef, dus dat compenseerd het gemiddelde van 50/60 Haha!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:32

inge81 schreef:
Alleen moet ik nu morgen ook nog even naar de bakker, is ook weer € 10,00. En maandag even langs de groenteboer en slager voor verse groenten en vlees, is ook zo weer € 20,00.

Vraag ik me af wat je allemaal bij de supermarkt haalt Haha!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:05

10 euro bij de bakker????? koop je brood bij de supermarkt, smaakt goed en is goedkoop

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:40

MW -> LZP

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 07:19

Citaat:
Vraag ik me af wat je allemaal bij de supermarkt haalt

Nou gewoon de boodschappen voor de hele week. Vriendlief neemt elke dag zo'n kan van 2 liter melk mee naar het werk
Kattevoer, kattegrid en kattebrok (heb 3 van die draken lopen namelijk)
Frisdrank, heb wel altijd gewoon coca cola light en spa citron.
Sinasappelsapje pak of 3 4 per week
beschuit, goed ontbijt wil ik ook wel.
koekje voor bij de koffie in het weekend.
Koffie en thee, suiker melk bla bla bla je kent het wel
wat voor op brood
Kaas
shampoo's e.d.
pasta's, rijst e.d.
sausingredienten

Citaat:
10 euro bij de bakker????? koop je brood bij de supermarkt, smaakt goed en is goedkoop

De bakkers brood is echt 10x lekkerder, zeker als het de vriezer in moet. Aangezien ik elke dag een half brood erdoorheen jaag hier in huis, is 3 broden. Meestal neem ik 1 zak bolletjes voor het weekend, maar dat is gewoonweg € 10,00 hoor.

Nee hoor naar mijn idee doe ik geen gekke dingen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:53

Hmm.Inge, ik denk als je eens kritisch naar je bonnetje kijkt achteraf of je alles nodig hebt dat het je tegen kan gaan vallen Knipoog

Wekelijks koffie, thee en suiker halen dan jaag je er heel wat daarvan doorheen. Suiker, koffie en thee zijn in grootverpakkingen te halen en dan veel goedkoper.

Zelfde geldt voor kattenbrokken/ kattengrid etc (alhoewel dat met 3 van die beestjes wel hard gaat inderdaad).

Pasta als spaghetti en rijst zijn ook in grote verpakkingen voor ontzettend weinig te koop. Ik neem ook aan dat er niet wekelijsk een fles shampoo thuis doorheen gaat..

Ik denk dat je ongemerkt toch meer uitgeeft aan ´gekke dingen´ dan dat je denkt (begrijp me niet verkeerd hoor, ik zelf ben ook niet zo goed in bezuinigen maar het viel me gewoon op Knipoog )

Tita, ipv een bak voorgemengde sla met dressing etc. Kijk eens naar een los zakje gemengde sla (aanbieding?) en koop een grote fles saladedressing er los bij. De dressing blijft in je koelkast en zo kun je in het vervolg vaker met goedkopere zakjes voorgemengde sla vooruit.

Volgens mij kan iedereen hier eigenlijk nog veel meer besparen (inclusief ikzelf). Je kunt het echt grotendeels zo duur maken als je zelf wilt, maarre... Dat heeft wel zijn grenzen, als het kan koop ik graag het goedkopere merk maar als ik het duurdere/ betere wil moet dan ook af en toe eens kunnen. Ik zou niet afhankelijk willen zijn van een goedkope Lidl of aldi, maar de besparingen die je daar kunt doen zijn wat mij betreft mooi meegenomen! Lachen

MissDonna, kijk eens kritisch naar je uitgaven. Denk ook aan kosten voor verzekeringen etc die je mee moet gaan nemen. Op één of andere manier heb je als je op jezelf woont toch meer extra kosten dan vooraf begroot. En je zult toch echt ook bij het betrekken van het huisje geld kwijt zijn aan klussen, inrichten enz.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:38

#Ymke# schreef:
Idd, is die 400,- puur samen voor boodschappen of moet je hiervan ook b.v. tanken?
Wij hebben gemiddeld 250,- per maand aan boodschappen met z'n 2en incl hondenvoer.

250,- ? zo dat vind ik echt knap, denk dat wij met zn 2en rond de 300 euro zitten straks.
Maar ja, ik denk dat het er ook aan ligt of je veel ongezonde dingen koopt, dat telt ook aardig op die koekjes, chips e.d.

Ik vind het brood bij de Bakker ook heel lekker, maar bij de supermarkt bakken ze de broden ook af in de oven en dat vind ik ook heel lekker, zeker bij de Jumbo hebbn ze lekker brood.

Ik zou ook niet alleen willen rondkomen van spullen bij de Aldi/Lidl, want met sommige dingen zijn A-merken gewoon veel beter en lekkerder...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:50

Wat een verschillen zeg!
Wij zijn met zijn twee rond de 300 euro per maand kwijt aan boodschappen e.d. Maar we houden wel van een luxe-leventje. Eerder deden we bij de lidl boodschappen, dat scheelde echt tientjes in de maand. Maar we hebben besloten dat we best een beetje mogen leven, dus nu gaan we weer naar de 'gewone' supermarkt. En daar zijn de verleidingen gewoon groter Haha!
Daarnaast zijn we erg makkelijk in dingen halen, pizza, chinees en broodjes. Dat tikt echt aan. We drinken altijd veel vruchtensap en mijn man drinkt maar van 1 merk bier, dat ook niet het goedkoopste is. We geven wel ontzettend veel uit aan verse groenten en fruit, en melk op het moment, want ik ben zwanger Haha! En ik drink dus bijna een pak melk per dag Knipoog
Ik let wel altijd op aanbiedingen, grootverpakkingen en we hebben een flinke vriezer. Maar als ik zin heb in een loempia, of een biefstuk of een kippenbout, dan komt die er gewoon. En dan loopt het aardig op Bloos
Ik herken me wel in veel verhalen van mensen die het erg druk hebben. Mijn man en ik hebben ook geen tijd om uren in de keuken te staan. Als je allebei al ruim 12 uur per dag van huis bent, wil je ook nog wel eens een half uurtje op je gat zitten. Dus dan maar voorgesneden groenten enzo.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:58

Zoo als ik dit van jullie allemaal zoo lees ben ik met mijn partner wel errug voordelig uit (we nemen ook elke maand wel de helft van onze salaris mee naar volgende maand elke keer), wij wonen in een koophuis en betalen zo rond 400euro p.mnd aan hypotheek, en onze gas en licht per mnd 80euro (nuon), en per mnd 75euro aan water (waternet), en dan hebben we internet/telefonie/televisie/radio in een vanaf 60euro per mnd (upc), en dan onze boodschappen voor een hele week zo rond de 35/45euro incl.kattengrit/voer enz (ivm we 3 katten hebben lopen), en toch krijgen we elk jaar van nuon geld terug wegens teveel betaald, en met dit alles doen we ook nog buiten onze rekeningen om kleren kopen (geen bioscoopjes/concerten) maar wel uit eten, en dan nemen we nog elke maand wel zo ongeveer de helft van ons salaris mee naar volgende maand en dit elke keer weer.
En wij doen onze boodschappen bij de supercoop (is lekker goede prijsen en ook errug goed/vers eten/drinken etc)

Maar goed iedereen moet het natuurlijk zelf bepalen de een geeft giga veel uit per maand dan de ander.

Oja, ook hebben wij een tip! Betaalrekeningen/nota's nooit automatisch laten incasseren ivm van welk bedrijf of instantie ook is ze halen het meteen op de datum eraf ver voor de betaaldatum, als je zelf alle rekeningen beheert zorg dan dat je het precies op de uiterste betaaldatum overboekt (ivm jij dan de rente vangt en niet andersom).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:02

hmmm, op de meeste betaalrekeningen krijg je geen rente, dus dat maakt dan niks uit...