Het BEZUINIG-Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Re: Het BEZUINIG-Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:29

*Gebruik een theezakje meerdere keren..kan makkelijk!
*Ga voor de kleine afstandjes met de fiets..en niet met de auto.
*Gebruik als bodylotion babycreme, veel goedkoper!
*Voor rijstliefhebbers; bij de liddl, digros etc heben ze grote zakken rijst voor 3 euro of minder en daar doe je tig jaar mee...en is veel goedkoper dan een pakje van bijv lassie.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:33

Goede tip die van het theezakje en babycreme!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:35

Ik moet er wel bij zeggen dat de theezakjes van bijv pickwick vaker meegaan als die van eigen merk AH..en de theezakjes van de lidl zijn ook erg fijn(en goedkoop!)
En babycreme is 1.49, 500 ml bij de Dirx drogist. Bodycreme voor volwassenen is vaak erg duur!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:47

Ja, inderdaad, ik haal altijd theezakjes bij de Xenos, daar zet ik per stuk 5 koppen thee mee, of zelfs 2 potten!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:50

En biscuit is bij de Liddl ook goedkoop. Koop snijkoek en beschuit ook bij de Lidl...is ook erg goedkoop!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:55

Inderdaad, héél goedkoop! Ik vind veel goede spullen bij de Lidl goedkoop. En als je heel merkbewust bent, koop dan je spullen zoals wcpapier en koffiefilters en thee eens bij de Lidl. Je zult merken dat je geld bespaart!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:57

Ik doe meestal de boodschappen en zeg dan ook regelmatig tegen mijn vriend nee je moet het daar ene daar kopen want het is daar veel goedkoper!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:21

(tussendoor; ik koop zelf dingen zoals koffie, rijst, thee etc het liefs faretrade, dan maar duurder, maar dat geeft dan niet. er zijn veel mensen die het écht krap hebben in die landen zegmaar, en ze horen gewoon goed loon te krijgen)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:23

@Marigold: ik koop ook af en toe wat duurdere spullen zoals van Fairtrade,maar wissel het wel af!)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:38

koop zo veel mogenlijk bij groothandels als je daar mogenlijkheden voor hebt! dat scheeld heel veel zoal voor menselijk spul als voor je paard!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:42

Dat is zeker waar, maar veel mensen hebben niet de mogelijkheid om groot in te kopen. Mijn ouders kopen altijd grootn in, ze doen dan voor 800 boodschappen en dat scheelt ze uiteindelijk 200. Maar ik denk dat de meeste mensen makkelijker 5 x voor 200 boodschappen doen dan 1 keer voor 800.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:08

TIP 4:
Koop groentes die je makkelijk in kunt vriezen en een rol diepvrieszakken.
Zoals bijvoorbeeld sperziebonen wanneer ze in de aanbieding zijn. Verdeel
die na het schoonmaken en aankoken in porties en vries in.

Van de week nog uitgevoerd, hele vriezer ligt vol met sperzieboontjes... Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:13

BGGBWM schreef:
Dat is zeker waar, maar veel mensen hebben niet de mogelijkheid om groot in te kopen. Mijn ouders kopen altijd grootn in, ze doen dan voor 800 boodschappen en dat scheelt ze uiteindelijk 200. Maar ik denk dat de meeste mensen makkelijker 5 x voor 200 boodschappen doen dan 1 keer voor 800.

En dan nog heb je het over een uitzondering Haha!.

Voor 200 euro boodschappen doen is ook voor een groot gedeelte van Nederland niet weggelegd.

Groot inkopen of voorraad kopen is dan echt 3 voor de prijs van 2 enzo.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:22

Inderdaad waspoeder enzo inkopen bij de Makro wat uiteraard in de aanbieding is (mijn ervaring met aldi en lidl waspoeder, is dat het toch niet schoon genoeg wordt) ivm babyvoeding plekken.

Ook hier in groot verpakking de luiers kopen, de pampers gaan vind ik toch langer mee dan de goedkopere merken. Verder baby zo snel mogelijk met de pot laten mee eten, ieder potje voer in de winkel kost al gauw bijna 95 eurocent voor merk of bijna 70 cent voor b-merk. Meestal kookt men toch altijd iets te veel.

Euh goed eten voordat men boodschappen gaat halen, dat verminderd foute aankopen (zoals snoep en andere lekkernijen)

Wortelen voor de paardenhandel bij een groente en fruit groothandel, voor grote zak 2,50 euro. En blijven nog langer goed dan dat men ze bij de dierenwinkels haalt.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:23

Ik weet niet of deze al genoemd is, maar als je iets nodig heb ( voor je paard) kijk eerst eens een paar keer op bv Marktplaats. Je moet geen haast hebben, maar het is zeker de moeite waard!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:23

Ik bedoel natuurlijk 200 boodschappen per maand. Wij doen voor twee personen, vier katten en 5 paarden 165,00 boodschappen per maand. We hebben altijd alles in huis, geen van onze dieren heeft honger en we eten iedere dag een toetje en vlees. Het is maar net hoe creatief je bent.

Bedankt voor je tips Nagyl!

Zeker een goede CarolineP!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:24

nog wat dingetjes bedacht

ga vroeg naar bed
(sheeld hapjes ed gas en licht nacht tepperatuur op 15 graden die kun je ook een uur voor je gaat slapen instellen dat scheeld ook weer)

grote lappen vlees in 2 en delen
(zo kun je 2 keer eten van 1 lap vlees)

de foldertjes bewaren en thuis lezen
( er staan ook vaak kortingst cuponnen in die je zo af en toe kunt gebruiken)

vang regenwater op in bv zo'n 1000 liter vat
(kun je je tuintje mee wateren in droge periodes)

houd je huis schoon en georganiseerd
(dat scheeld je aankopen van dingen die je mischien al wel had of niet nodig hebt
gebruik een beetje het supermarkt systeem in je kasten het oude vooraan en het nieuwe er achter)

doe zoveel mogelijk mee met gratis spaar acties
(je kan er dingen mee winnen kost je niets maar krijt er soms wel wat voor
heb je het niet nodig kun je het altijd verkopen)

houd je materiaal schoon
(dat scheeld in kosten ervan bv je auto zand tussen de remmen ed is extra slijtage
pekel in de wielkasten ed is sneller roest dus ben je sneller aan een andere auto toe (dit geld ook voor je trailer met poep ed) dus houd je materiaal schoon!!! )

heb je een eigen bak/weide
(sleep die met de shet die in het land staat te nixen en van je centen staat te vreten of anders die andere die je zo onziet
scheeld weer diesel en slijtage van je trekker)

pak voor notities geen note blok
(maar de enveloppen die je binnen krijgt die gooi je anders toch weg
soms kun je ze her gebruiken)

kaftpapier voor school???
(ik had in de 2 de klas sneek week krantjes als kaft papier dit zelfde kun je ook met bv kaften van tijdschriften ed
ziet er leuk en crea uit maar is wel zo goedkoop)

ga zo af en toe langs de kringloop
(soms vind je daar dingen waarvan je denkt goh dat was ik nodig en moest ik nog voor sparen bv eh eh een koffie zet apperaat die van jezelf kapot is of aan vervanging toe is)

die ouwe vitrage van oma die te lelijk is om naar te kijken maar toch wel erg stevig is ???
(tja die vliegen deken was toch wel aan de prijs he
toen kwam die vitrage toch vanpas maak hem op maat met je eigen winterdeken en maak er een vliegen deken van
als schoftje kun je bv een oude trui pakken oid )

in het crea bea topic worden dit soort dingen ook aan gekaat dus daar eens rond snuffelen zal je ook helpen.

zeep en was verzachter in je wasmachine halveren
vaak gebruiken we teveel
doe ook niet teveel in je was machine gezien je kleding daar ook weer sneller van slijt

dingen waar je toch niets meer mee doet op mp verkopen die handel

neem s'avonds ipv 4 wijntjes bv 2 en 2 glaasjes water

verpak je broden in dagelijkse paketten zo hoef je niets weg te gooien

ga zuinig rijden
(50 in zijn 4 en 80 in zijn 5 trek niet te snel op en ga niet teveel boven de 100, 120 rijden)

is je materiaal versleten en is echt niet meer te redden ???
(zitten er nog goedde dingen aan zoals gespjes van een pees bescherner ofzo bewaar die in een grote kist
mischien gaat er een keer een gespje van je hooftstel kapot oid dan kun je die zo weer maken)

bewaar pak papier van cadeutjes zo kun je zelf je eigen cadeautjes weer inpakken

pff zo kan ik wel uren door gaan Bloos

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:34

oh ja, en mocht je toch wat leuks willen kopen voor je huis qua inrichting en decoratie:

Plundra bij de Ikea is nu of bij Hollands Handelshuis, heb je onzettend leuke dingen voor weinig geld. (veel leuker dan de xenos en meer kwalitieit)

Of van plantjes wisselen in de tuin of binnen, snuffel eens rond bij vrienden of familie, wellicht gaan die tuin renoveren en doen ze wat planten weg, zo heb je ineens een andere tuin. Mocht je andere binnenplanten willen, op de markt kan je bv 2 mooie grote orchideen kopen voor 10euro samen (heb ik vrijdag pas gedaan, hihi)

Kijk ook eens op meervoorminder.nl (maar vind daar soms wel eerg drastische maatregelen)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:37

165 per maand met de veestapel erbij? Dat is knap boodschappen doen Lachen.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:42

Koop bij de Hanos of andere grote winkels. Daar koop je het vaak goedkoper in. En heb je meteen ene hele hoop.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:47

TAO-->LZP

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:12

Voor de mensen met tuin:

Een zak aardappelen gekocht en oeps te lang laten liggen waardoor er ineens uitschieters aan de aardappels zijn gegroeid. Niet weg gooien Haha!
Graaf een gaatje van ongeveer 5 cm diep in je tuin en stop de aardappel met uitschieters in de grond.(minimaal 4 aardappels 15 cm uit elkaar)
Laat de plant groeien tot deze bloempjes heeft gehad en wat verwelkt (valt flauw) en voila, een nieuw trosje aardappels, helemaal zelf gekweekt.

Koop een doosje kweek erwtjes bij de boerenbond en stop deze in rijtjes van 5 cm uit elkaar in de grond. Doe dat op 1 m2.
Eenmaal uitgegroeid heb je een aantal zakjes erwtjes ervan.
2de tip. Zijn de erwtjes uit het doosje op, dan stop je je net geoogste erwtjes weer terug in de grond.

Tomaat gekocht in de winkel?
Haal de pitjes er uit en stop deze in een kweekbakje (rond maart) en voila, zo kweek je zelf weer nieuwe tomaten.

Graag aardbeien in je tuin?
Koop 1 plantje en laat de uitschieters aan de plant gewoon lekker door groeien. Volgend jaar heb je ineens minimaal 4 planten.

Goedkope lekkere gehaktbal?
Gewoon simpel gekruid gehakt kopen. Ongeveer 300 gram om 2 gehaktballen te maken.
Er hoeft helemaal niets doorheen. Gewoon 2 ballen rollen en in de bakpan ermee.
Beetje zout, beetje peper, flink wat knoflookpoeder eroverheen strooien.
Gaar en smullen maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:57

Als je er geen rare omwegen voor hoeft te maken: melk direct van de boer kost 0,30 - 0,40 euro per liter en is lekkerder dan melk uit de supermarkt.

Voor degenen die per se een nieuwe auto wil rijden: de Mercedes Sprinter 5-serie is ook op 5000kg spec te leveren. Welliswaar moet je dan C-rijbewijs hebben, maar over een vrachtwagen betaal je geen BPM! als je van dat verschil je C en C-E niet kunt halen, ben je een zodanige sukkel dat je niet eens een rijbewijs zou mogen bezitten. (BPM voor een Sprinter 518 bedraagd 15.000 euro!!)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:06

roosje84 schreef:
**Gebruik als bodylotion babycreme, veel goedkoper!

Wij hebben geen Dirk of Dircks No Cheer maar de Europrofit Bodylotion bij trekpleister is ook maar 2 euro voor 750 ml.

Ik koop veel bij de Lidl, maar niet alles. Vreemd genoeg zijn sommige dingen van Euroshopper goedkoper.
Erg op de prijs letten dus, ook met verse groenten en fruit goed op de aanbiedingen letten.

Koop een deken om in de winter onder te kruipen op de bank, scheelt stoken.

Deze is wel heel erg van mij, en ooit begonnen met een lekkende douchekraan: vang het water wat je verbruikt om de douche op temperatuur te laten komen op in een emmer en dweil hier je huis mee Bloos

Als je een leuk kadootje ziet maar diegene is pas over 3 maanden jarig, koop het toch, want dat scheelt op het laatste moment zoeken naar te dure kadootjes.

Koop spullen in de uitverkoop na het seizoen, ik heb vorige week een paar laarzen gekocht bij de Schoenenreus van 39 voor 8 euro Bloos!
Kerstspullen na de kerst, enz.

Eet eens een dagje geen vlees.

Ga op dinsdag naar de bioscoop (Pathe Arena heeft dan goedkopere voorstellingen)

Koop zaadjes en bollen voor in de tuin/ balkon ipv. complete planten.

Zet een fles limonade alvast gemengd in de koelkast, je pakt het dan sneller en het is lekker koud.

Koop goedkoop witbrood of gebruik je oude witbrood en de goedkoopste kaas en ham, maak tosti's en vries ze in. Scheelt naar de snackbar lopen of je kan het eten als je thuiskomt van het uitgaan en je hebt honger.

Maak na een feestje van restjes kaas en brie kaasballetjes (paneermeel, ei en rollen maar, daarna invriezen en frituren) om de volgende keer uit te delen.

Groot inkopen bij de Makro is niet altijd goedkoper: je moet er speciaal heen rijden, je komt vaak met teveel thuis en soms ga je onbewust met spullen 'smijten', want je hebt toch nog 4 andere bussen haargel in de kast staan bijv.

Kijk bij entertainment voor 'gratis', er zijn gratis festivals en Vredenburg heeft gratis lunchconcerten (als je van die muziek houdt)
Try-outs zijn vaak ook goedkoper.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:12

Geweldig topic, bedankt iedereen.