dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:28

Heej,,
Ik heb ben ook dyslect. En ik weet wat je bedoelt.
Als ik lange stukken tekst ga schrijfen doe ik het ook op word. met spellingscorector. dat doe ik ook wel is met moeilijke worden.
Maar het is en blijft iritand dat mensen gaan zeggen dat je dinge niet goed schrijft of een zin vekeert in elkaar zet.
xx

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:24

Tellie schreef:
pharagirlke schreef:
Hangt er vanaf welke 'soort' ze heeft. Sommige hebben moeite met letters, andere weer met de leestekens, nog andere met zinsbouw en vervoegingen en noem maar op. Lachen Heb twee dyslectische vriendinnen en die zijn allebei totaal verschillend in hun 'dyslectisch' zijn. De ene heeft moeite met het schrijven (zinsbouw en bepaalde spelling) waar de ander moeite heeft met de leestekens en er dus ook vrijwel nergens zet Knipoog

Maar om een voorbeel te noemen de TS gebruikt totaal geen leestekens. Het maakt mij niet uit dat iemand dyslectisch is en fouten maakt. Ik maak zelf ook genoeg spelfouten ed. Maar om niet eens hoofdletters of punten te gebruiken. Dat kan iedereen toch wel. Je weet best dat aan het begin van de zin een hoofdletter moet en aan het eind van de zin een punt.

Kijk dat is het hem net. Dat is voor hun dus moeilijk! Het is moeilijk om dat allemaal uit elkaar te houden. (als ik het goed begrijp wanneer ik mijn vriendinnen zie schrijven tenminste) En zij doen écht hun best! Maar ze kunnen het gewoon niet Lachenzo zal mijn vriendin ook steevast 'wand' ipv 'want' schrijven zelfs al staat het erboven, gewoon omdat ze al moeite genoeg heeft met haar zinnen op te schrijven en ze dan niet nog eens een zin er boven kan nemen. Dat is te verwarrend Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:28

Ik heb helemaal niets tegen mensen die dyslectisch zijn, maar wel tegen mensen die gaan schrijven zoals "heej, dit is tog jou poniej". Die zie je echt steeds meer op Bokt en dan heb ik het over mensen die toch wel in de 20 zijn al.

Dyslectie lijkt mij erg rot, toch denk ik dat het slim is om spellingscontrole te gebruiken Lachen

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 01:51

je kan natuurlijk je posts even in Word typen en dan knippen en plakken. zoveel moeite is dat niet en dan hoef je zulke posts ook niet te openen;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 02:14

@ Bindi; ik denk niet dat jij het ook telkens zo leuk zou vinden om bij iedere post dat te doen Knipoog

Ik vind dat mensen je moeten nemen zoals je bent.
En als het echt onleesbaar wordt bij langere stukken kun je altijd nog een spellingcontrole gebruiken Knipoog

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:23

Vergeet niet dat de spellingscontrole er ook lang niet alles uithaalt. Zoals rare zinsopbouw, maar ook een hoop woorden niet.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:24

Na mijn weten heb ik er nog nooit een discussie over gevoerd en ik heb er ook geen problemen mee als er wat foutjes in staan.

Maar zelfs al ben je dyslectisch, denk ik dat je behoorlijk wat fouten eruit kunt halen als je het nog een paar keer overleest en dat geld ook voor mij.
Maar er zijn ook mensen met dyslectie die een 'ik heb toch dyslectie, dus waarom zou ik mijn bericht nog een keer overlezen'-houding hebben. Daar kan ik me nogal eens aan ergeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:34

Mijn zoon is ook (zwaar) dyslectisch. Ik weet er dus behoorlijk wat van.

Voor alle reacties die vragen om gebruik van de spellingcorrectie: Dat helpt namelijk ook niet altijd.

"Woorden" of "worden" worden allebei goedgekeurd in de spellingcorrectie, net als 'want' en 'wand', omdat het allebei bestaat. Alleen in de context van de zin blijkt welk woord bedoeld wordt.
En dat maakt het voor een dyslect nu juist zo moeilijk, omdat ze over het algemeen geen woordbeeld hebben.
Het maakt mijn zoon niet uit of je juffrouw, juvvrouw of jufvrouw schrijft, hij heeft geen woordbeeld en herkent het dus alle drie niet. En 'want' of 'wand' kan ik zijn ogen ook allebei. En zo zijn er nog tientallen woorden in het Nederlands.

TS gewoon lekker blijven posten hoor!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:13

wat is er nou in vredesnaam zo verschrikkelijk erg aan spelfouten??
het gaat er toch om dat je begrijpt wat iemand schrijft, niet hòe het geschreven is??
misschien moeten de mensen die zich altijd zo schijnen te ergeren aan spelfouten van anderen eens proberen iets minder "perfectionistisch" te zijn!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:39

De spellingscontrole in firefox is erg fijn. Hij haalt uiteraard niet alles er uit maar wat wil je ook met de Nederlandse taal van tegenwoordig Haha!

Ik kan de berichten van dyslectische mensen goed lezen, ik heb er nooit zoveel problemen mee als er geen leestekens in staan oid, maar ik kan heel goed begrijpen dat een hoop mensen het strontirritant vinden.

Wanneer het bericht echt onleesbaar wordt.. Tja, dan moet er toch iets gebeuren denk ik

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:47

Spelfouten zijn niet erg, een d of een t, ach als maar duidelijk is wat je bedoeld.

Wat ik wel erg vervelend vind, en wat ook al eerder is aangegeven is dat je ook helemaal geen hoofdletters en punten/komma`s gebruikt.
Daar wordt een tekst al een stuk makkelijker door Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:55

Ik heb ook dyslexie. Waarschijnlijk niet wat je wil horen maar juist door het vele oefenen kun je een hele hoop spelfouten voorkomen. Op de basisschool kreeg ik standaart straf voor spelfouten. Ik kreeg 100 woordjes mee die ik 20 keer over moest schrijven. Moeilijker dan je denkt, overschrijven met dyslexie. Kreeg ook standaart van mijn ouders te horen dat ik stom was, lui was en hoe moeilijk kan overschrijven nou zijn? Zelfde met hoofdrekenen, valt niet mee met cijferdyslexie.

Uiteindelijk ben ik er toch dankbaar voor, niet dat ik strafwerk kreeg om iets waar ik niks aan kon doen. Maar standaart woorden, en woorden die ik veel gebruik kan ik nu bijna altijd wel foutloos schrijven. Wil niet zeggen dat ik over mijn dyslexie heen ben ofzo, andere talen kan ik nog steeds slecht lezen en schrijven wat de artikelen op het HBO niet al te makkelijk maakt. Even als nieuwe woorden en woorden die veel letters bevatten.

Overgens heb ik op bokt niet veel commentaar gekregen. Behalve dan dat mensen zich zelf erg grappig vinden om je verkeerd gespelde zinnen in het taal fouten topic zetten en er vervolgens dubbel om liggen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:04

Over het algemeen vinden mensen het tegenwoordig leuk om een ander op fouten te wijzen.
Iemand die geen problemen heeft met taal begrijpt meestal niet dat een ander hier wel problemen mee kan hebben.
Ga lekker posten en je nichtje ook en trek je er niet teveel van aan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:11

Ik kan me indenken dat dyslectie hebben erg vervelend is, helemaal als je niet begrepen wordt.

Maar eigenlijk vind ik dat je daar dan zelf ook het nodige aan moet doen om te proberen dat anderen er ook geen nadeel van hebben. De taakbalk van yahoo en msn hebben beide een spellingscontrole. Datzelfde geldt voor firefox begrijp ik. Word heeft dat ook. Als het nodig is om elke post even te checken, om zo misverstanden te voorkomen dan moet dat maar (ik lees zelf ook mijn post altijd eens extra door).

Als je van jezelf kan zeggen dat je er alles aan doet om het zo duidelijk mogelijk te krijgen, en dan nóg reacties krijgt is dat volledig onterecht. Maar als je het van jezelf weet en dan toch niet extra moeite erin steekt dan zou ik dat niet snappen. Het is helaas niet altijd even eerlijk en sommigen moeten eenmaal meer tijd steken in iets om hetzelfde te bereiken als anderen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:19

Mensen met dyslectie doen er alles aan om te voorkomen dat ze fouten maken is mijn ervaring.Het zijn vaak de mensen die geen probleem met taal hebben die iedere keer op fouten wijzen en dat komt meestal hard aan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:29

Nu doel ik niet specifiek op iemand ofzo, maar ik zie toch ook vaak teksten/ zinnen geschreven worden die wél met een simpele spellingscontrole beter geformuleerd zouden worden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:31

jaantsje schreef:
Mensen met dyslectie doen er alles aan om te voorkomen dat ze fouten maken is mijn ervaring.

Ik ben het niet met je eens w.b.t. dit topic.
TS doet geen moeite om hoofdletters en leestekens te plaatsen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:34

Persoonlijk let ik er niet op, heb er niet zo veel moeite mee.
Wat ik wel weet uit mijn eigen omgeving is dat het een hele kunst is om gewoon een stukje tekst te typen. Hoe je bijv. spellingscontrole moet gebruiken dat weet ze niet.
Dat zijn dingen die je niet kunt zien, het enige wat zichtbaar is dat zijn eventuele fouten in de tekst die je leest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:35

als je iedereen moet geloven is half bokt dyslecties.

Dan hebbuh zu sow un berigt geschrevuh en als juh dan wa dr van zecht krijg juh, jah ma ikkuh ben dislekt
(en daar doe ik dan een half uur over, over zo'n zinnetje Knipoog )

Ik vind dat gewoon schandalig, want mensen die écht dislectisch zijn worden op deze manier ook niet meer serieus genomen

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:37

Nibbit
Ik heb geen enkele moeite om de tekst te volgen van TS.
Dus wat is dan het probleem?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:40

Met hoofdletters en leestekens in haar posts zou ze al veel minder commentaar krijgen.

Misschien zou zelfs niemand dan wat van de dyslectie merken Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:42

Het is toch goed te volgen?
Het voorbeeld van stef vind ik heel iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:44

Ik heb toch berichten van haar gezien die echt niet te volgen waren.
1 lap tekst zonder hoofdletter of punt.
Ze werd er op gewezen, was kwaad, maar de berichten daarna waren wel duidelijker, dus het kon wel Lachen

Ik ben ook niet goed in de Nederlandse taal en heb dus ook veel fouten.
Ik zie vaak ook niet of ik duer of duer typ om een voorbeeld te noemen.
Toch krijg ik zelden commentaar. Ik denk dat mijn berichten gewoon te begrijpen zijn. Natuurlijk zal bij iemand die de NL taal goed machtig is, regelmatig de teentjes krom staan, maar helaas, daar kan ik weinig aan doen.
Maar ik doe wel mijn best het leesbaar te maken. Dat ben je imo verpicht op een forum.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:44

Taalfouten maken mij echt niets uit.
Maar wat al eerder gezegd is in dit topic, is het ontbreken van hoofdletters aan het begin van een zin en een punt aan het einde van een zin.
Als je dan dyslectisch bent en je wilt graag begrepen worden en geen commentaar krijgen, probeer het dan ook zo leesbaar mogelijk te maken. Taalfouten zijn eenvoudig overheen te lezen, het ontbreken van witregels tussen lange lappen tekst, hoofdletters en leestekens maken het lezen van een tekst onnodig moeilijk.
En dan heb ik al gauw zoiets van: ik klik wel weer weg en doe geen moeite het te lezen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:46

Bentuh schreef:
ik heb het zelf ook..
en probeer er altijd erg op te letten.. maar ik kan zelf me eigen foute er niet uit lezen en dat is mij probleem..
gewoon erg op letten en moeilijke worden uit de weg gaan Tong uitsteken

Ik heb het ook, en doe echt precies hetzelfde als jij Knipoog
Ik let erg op wat ik typ en als ik een woord niet weet, kijk ik of op google of vraag aan iemand, en anders gebruik ik wel een ander woord.
Maar ik heb idd ook dat ik m'n eigen fouten niet zie. Ik kan een zin typen, daar een woord uit laten, het dan 10 keer over lezen en nog steeds niet zien.
Behoorlijk irritant, maar niemand heeft me er (tot nu toe) nooit op aangesproken.