stelling : manege kinderen kunnen niet rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:01

Ik

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:04

malle babbe ik denk dat je moet leren lezen want dat heb ik dus niet gezegd ik zei dat het op de meeste manege's zo was als jij met manege pony's op een landelijk nivo M kan starten : petje af.

zoals meerdern al zeggen een eigen paard en een manege paard is een grote wereld van verschil en ik heb helemaal niet beweerd dat een manege paard mak is dat roep jij.

ene uniek traver is heel wat meer dan de kont naar buiten hoor hoe zit het met de aanleuning etc.

Kijk fijn dat het bij jullie op de manege wel zo is dat je echt op M nivo kan rijden maar op 99 % van de manege's is dat gewoon niet leer je alleen rondhobbelen en kun je vandaaruit verder met een eigenpaard en dan leer je echt rijden op gevoel etc mits je een goede instructeur hebt

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:13

Okee..
ik voel me duidelijk beledigd..
ik heb mn hele 'leven' al op de manege gereden..
en nee op sommige maneges leer je nie rijden 9ik zal geen namen noem ligt hier nml errug gevoelig9 maar hoeveel zijn dat er nou..
niet noemens waardig hoor!!!
ik rij dbest wel goed (niet ZZZZZZZZZZZ maar k weet hoe k hulpen moet geven, sturen en ik kan ook nog blijven als ie raar gaat doen)

en dan mag je met1 n nieuwe discussie starten over 'mensen met n eigen paard klooien wat aan' pessies hetzelfde..
er zijn n paar mensen die dat doen maar om nou ieder1 met n eigen paard eronderuit te halen... nee dat doe je ook nie..
maar waarom dan wel met 'manegekinderen'...
lekker dubbelzinnig!!!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:15

Volgens mij begint bijna iedereen eerst met lessen op een manege, en niet gelijk hup ik wil op paardrijden ik koop een pony ik zit erop en ik leer het mezelf wel nou dan lijkt mij manegelessen toch wel veel beter hoor

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:54

Als je wilt leren en initiatief neemt dan kom je al snel verder dan de gemiddelde manege ruiter die stilzwijgend achter de voorganger aanhobbelt en pas iets doet aan de slechte houding of ontbreken van impuls als er iets van gezegd word.
Als jij niet zelf de ambitie hebt om je best te doen om een lastig stijf manegepaard los en rond om je been te rijden en alleen afwacht tot er gezegd word dat je iets fout doet...tja, zo ken ik er nog wel een aantal.
Ik heb keertwendingen, middendraf, middengalop, middenstap, appuyeren, wijken, travers, schouderbinnenwaarts en contra galop en changement, eenvoudige galopwissel met passen draf....allemaal geleerd op een aantal manegepaarden. Daarbij rij ik graag op manegepaarden, als ik zie hoe lekker het paard dan bij de volgende loopt (het eerste kwartier daarna zakt het af) die nauwelijks kan rijden dan weet ik dat ik het paard goed gereden heb.

Maar, ik ging heel snel de groepen door, ik wilde leren, ik las er ook heel veel boeken bij en ben uiteindelijk...stalhulp, bijrijdster, verzorgster bij Eyk Backer geweest...totdat ik ging studeren. Dat was echt gaaf trouwens!

Als je merkt dat je niet verder komt op een manege maakt dan een lijstje waarom dat zo is! Misschien ligt het aan jezelf of op de paarden die je te rijden krijgt aan de instructie of wie weet...dan is het zaak om daar zelf verandering in te brengen.
Ik nam bv prive les tijdens mijn 2de zwangerschap, toen heb ik travers leren rijden en het paard de contra galop geleerd.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 08:42

Ik vind het een beetje jammer dat alle maneges en mensen over 1 kam gescheerd worden. Tenminste dat idee krijg ik.
Toch ben ik het grotendeels wel eens met de stelling.
Ik rij dus ook 1 keer in de week op een manegepaard. En rij ook uitwedstrijden met hem. Ik zeg niet dat onze manege goed is ofzo. maar ik weet zeker dat Sjors niet onterecht geslagen wordt of dat er in zijn bek getrokken wordt. Elke week pakt hij weer op waar we gebleven zijn (na een half uurtje ploeteren ofzo). Hij moet weer even doorhebben dat ik erop zit en dan gaan we....
Knipoog
Bij de pony's is het wel zo van hobbel maar een rondje. Maar als je bij ons wat verder komt gaan ze er ook echt voor.
En mag je ook een startkaart.
Ik moet wel zeggen dat ik ook veel over rijden lees (bv hier op bokt) en dat helpt ook wel.
Ik heb nu 1 wp in de B en mijn doel is met Sjors een winstpunt in de L. En als het erg goed gaat....*keep dreaming*
Succes met rijden allemaal.
Enne onthou dit:
Je kan beter eerst op een manege lessen voor je een paard aanschaft dan helemaal niet lessen.
Groetjes Petra

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 09:39

idd, op een manege leer je niet rijden. Je leert nl. pas rijden op een echt paard.
De meeste manege paarden zijn braaf. De 'echte' paarden zijn niet makkelijk en die kan een gemiddelde manegeruiter niet rijden.
Echt rijden is iets heel anders dan rondhobbelen in de manegeles.
Groetjes!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 10:26

Ik vind dat je wel leert rijden op een manege. Ik heb 4 jaar op verschillende maneges gereden.

Ik was nogal een schijtertje vroeger en durfde niet zo goed. Maar ik ben altijd flink aangepakt op de manege en daar ben ik wel hard door geworden. Op het einde was ik degene die als eerste op de nieuwe paarden ging.

Als je een eigen paard hebt, en je bent een schijtertje, dan zal je altijd een schijtert blijven.

Alleen, op een gegeven moment ging ik steeds beter rijden. Ik las veel boeken over paardrijden en dressuur. En eigenlijk 'uit mezelf' leerde ik hoe ik paarden aan de teugel moest rijden.
Ik reed op een manege paard dat vroeger Z dressuur was geweest. ZOdra ze nageeflijk liep, begon ze echt veel mooier te lopen. En al die mensen aan de zijkant: oow, moet je die eens zien!!

En de instructrice zei dat ik niet aan de teugel mocht rijden, want dat was te vermoeiend voor de paarden.

tjaaa.... toen ben ik toch maar overgestapt op priveles met verzorgpaard.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 10:57

Op een manege leer je niet rijden, vind ik. Onder rijden versta ik dat je zelf een paard kunt trainen (gebruik even jouw woorden Zep).
Kijk, wat oefeningetjes, dan voel je jezelf misschien heel wat, van wow, ik kan al travers (is btw met de achterhand naar binnen ipv naar buiten...dit zegt alweer genoeg), maar heb je door wat je dan eigenlijk doet en waar die oefening nuttig voor is?
Om te leren rijden moet je elke dag rijden, niet eens in de week. En dan maakt het nog niet zoveel uit of het je eigen paard is of niet.
En ja, natuurlijk zijn er ook mensen die wat aanklooien met een eigen paard, maar niet meer dan manegeruiters.

Ik werk 's zomers op een ponykamp. Daar hebben ze pony's die goed gereden worden de rest van het jaar, netjes op de hulpen gaan. Maar als een ruiter niet de goede hulpen geeft, vertikken ze het gewoon. Dan snappen ze het niet.
Er wordt daar als vereiste gesteld dat je minstens twee jaar op de manege rijdt voor je op ponykamp komt. En hoeveel kinderen er nog niet eens fatsoenlijk kunnen sturen..triest gewoon. En dat is niet de schuld van die kinders, maar van de instructeurs op de manege!

Ik ben zelf ook begonnen op een manege. Niet dat ik daar veel geleerd heb, maar ik had er plezier in, daarna kon ik een beetje lichtrijden en was niet al te bang meer. Ik ben blij dat ik niet op m'n eigen pony begonnen ben.

Zals meerderen al zeggen, als je maar wilt kun je leren rijden. Ik heb de jaren nadat ik op de manege gereden heb eerst een poos met een shet gereden. Daar leer je dan misschien ook nog niet echt op rijden, maar je leert wel doorzetten en het principe van straffen en belonen.

Tot slot: ook als je een eigen paard hebt móet je goede instructie hebben. Zonder mijn instructrice was ik nooit zover gekomen, dat weet ik zeker.
Privé instructeurs hebben misschien over het algemeen ook wel een hoger lesgeefniveau?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 11:39

Over dat niveau van instructeurs ben ik het met je eens. (Nieuwe discussie Verward ) Op veel maneges is het zo dat zelfs de instructeurs die de manegelessen geven prive of aan mensen met eigen paarden heel anders lesgeven.
Het scheelt dat ik ook een startkaart heb. en tussen de eigen paarden rij. Dan krijg je al heel anders les.
Ik ga binnenkort ook les krijgen met mijn verzorgpaardje Omar. Ga ik dan echt leren rijden? Knipoog Verward Toch nog na 10 jr. manegelessen...
Party!! Pling *LOL*

</FONT COLOR="purple"></FONT FACE="georgia">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjimmy op 2001-06-07 12:42 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 11:40

hoi
rieja zet percies neer wat ik ook bedoel.
en Shaienne je zegt dat je wel leert rijden op een manege maar toch spreek je jezelf tegen door te zeggen dat je jezelf hebt geleerd hoe je een paard aan de teugel rijd en dat je het zelfs niet mocht.
Dat is nou net wat ik hier dus ook wil zeggen.Je instructrice op de manege heeft het je niet geleerd dus leer je het echte rijden daar niet.
Nu met je verzorg pony en goede les leer je veel meer.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:16

Oke mijn mening:

Op een manege leer je alleen de beginselen van het paardrijden; het blijven zitten, dus kunnen meegaan met de bewegingen van een paard, de hulpen (als deze tenminste goed worden aangeleerd, goede instructie laat vaak ook heel wat te wensen over op een manege) en gewoon de omgang met een paard. Maar goed leren rijden, nee.

Goed rijden leer je pas als je goede instructie hebt (priveles, want aan een groepsles heb je echt bijna niets), bij voorkeur een eigen paard (of meerdere (verzorg)paarden hebt om op te rijden), etc. Niets ten nadele van manegepaarden, maar ze zijn gewoon bijna altijd afgestompt en hobbelen vaak achter hun voorganger aan. Echt reageren op hulpen doen ze niet, maar dat is natuurlijk ook logisch.

Ik ben het dus op zich wel eens met de stelling. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je onder goed rijden verstaat. Voor mij is dat als je op allerlei paarden kunt rijden (moeilijke en makkelijke)en ze kunt verbeteren (trainen). En dat kan lang niet iedereen hoor, eigenlijk zijn het vooral de topruiters die dat kunnen en een heleboel anderen komen aardig in de richting.

En natuurlijk gaat het er om dat je plezier hebt met paarden, maar daar gaat deze stelling niet over.

flopsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:24

ik ben het met het grootste deel van de stelling wel eens.
echt rijden leer je op een manege gewoon niet!
je leert idd blijven zitten en hulpen geven maar veel meer op de gemiddelde manege toch echt niet

happygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 14:02

Domme stelling, daar reageer ik verder niet eens op.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 14:11

Ik vind manegepaarden niet echt makkelijk te rijden hoor, vaak afgestompt op teugel, zit en beenhulpen. Dan kun je keurig de juiste hulpen leren, maar als het paard er niet op reageert schiet het niet op natuurlijk.
Als je als manegeruiter een keer op een privépaard van iemand stapt gaat er vaak een wereld voor je open: god ik kan wel wijken!! Deze gaat wel met stelling en buiging op de volte! Etc..

Het gaat echt niet voor alle maneges op, er zijn ook veel goede, maar helaas ook veel slechte (zonder lessen met niveauverschillen en bijbehorende paarden) en daar kun je als ruiter beter niet al te lang blijven rijden als je echt wat wilt leren.

Ik ken een manege waar je als je wat niveau bereikt heb paarden onder je kont krijgt op M en Z niveau, en de lessen zijn daar dan ook op aangepast. Die ruiters kunnen zo de ring in hoor.

Helaas gaat dat voor de meeste maneges niet op en leer je weinig meer dan wat de meesten hierboven al genoemd hebben. Zonde! (voor paard en ruiter!)

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 14:58

Ik denk dat je hier niet zo maar "voor" of "tegen" op kunt zeggen. Er zit zoooo veel verschil tussen maneges, en ik ken net zo veel mensen met een eigen paard die maar wat aankloten....

Er zijn maneges waar je "echt" leert rijden, maar helaas zijn er veeeeel meer maneges waar je alleen leert "hobbelen".
Maar het gaat me wat te ver om alles over 1 kam te scheren; ik ken wat "dames" (humhum) met een eigen knol, die nog gerust een jaartje terug richting manege mogen van mij....

Sonja

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 15:39

de meeste kids kunnen niet RIJDEN...
maar Lieke heeft gelijk: wat is rijden?
En Nimber heeft ook gelijk: de basis, van achter naar voor rijden, nageeflijk ... dat leer je er niet...
Je leert op een paard blijven zitten, en rondjes crossen. Die manege pony's worden gek als je iets vráágt... Ik stapte van manege pony's op Hamara, de liefste die er is, maar in galop lazerde ik er keihard af. Zat nl te klemmen, en Hammie dacht: HARDER HARDER HARDER. Die had ook 'alleen' maar M gelopen, maar toch. Je leert rijden op een beetje een moeijlijk paard met PRIVELES... Anders... (k heb overigens niet alles gelezen).
Vind de stelling trouwens wel vaag. Je moet ergens beginnen, en vaak is dat de manege, echt rijden leer je van je eigen paard, met een privé lesje hier of daar. Helaas, dan kan nl iemand heel goed op jou letten, en niet op 10 tegelijk. met meer individuele aandacht leer je veel meer. Nou kun je ook privéles krijgen op een manege dusseh...

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 16:16

Ik denk wel dat de mensen die op een manege rijden over het algemeen slechter rijden, maar dit is heel afhankelijk van de paarden en de instructie.

Zelf rij ik ong. 10 jaar op maneges. Op de eerste manege heb ik 8 jaar lang gereden omdat ik geen geld had om op de andere manege te gaan rijden. Na verloop van tijd ben ik toch op mijn huidige manege overgestapt, want op de vorige leerde ik niets en de instructie en de paarden waren bar slecht. Op mijn huidige manege leerde ik in het begin meer, maar ook daar blijf ik nu toch wel weer een beetje hangen.
Meestal lees ik zo veel en kijk ik zo goed mogelijk naar ruiters uit hogere klassen van de dressuur in de hoop mezelf toch nog wat te leren.

Als het aan mij ligt zou ik heeeeeel graag priveles volgen, maar veelal moet je dan over een eigen paard beschikken of je moet geld genoeg hebben om het op een manegepaard te willen volgen, maar die zijn toch altijd afgestompt. Ik vind het heel jammer dat de paarden altijd zo afgestompt zijn, want hierdoor wordt ik vaak genoodzaakt om harder op te treden. Ik ben meestal een uur bezig die paarden een beetje los te krijgen en naar mijn hand te zetten, maar dan moet ik er al weer af omdat de volgende les begint.

Daarbij komt dat er vrijwel geen enkel paard zonder veel druk op de teugels aan de teugel gaat. Dit lukt meestal alleen als ik voor mezelf aan het rijden ben. Dan kan ik de paarden ook beter voorbereiden op een oefening die ik van plan ben te gaan doen.

Ik kan nog wel een eeuwigheid blijven doorgaan, maar dan ben ik overmorgen nog niet klaar! PS. dit is trouwens alleen een beeld van mijn manege, dus ik ga er niet vanuit dat het er overal zo aan toegaat.
*LOL* *LOL*

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 19:51

Het valt me op dat mensen met eigen paard zeggen dat je het niet leert op een manege en manegemensen dat niet vinden. Blijkbaar hebben zulke mensen nog nooit 'echt'gereden.
Want rijden leer je echt niet op eeen manege.
DAar kom je pas achter als je een eigen of bijrijdpaard hebt.
Groetjes!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 20:57

steef ik vindt je erg kort door de bocht. je scheert iedereen over een kam scheert. iedereen die op een manege rijdt kan niet rijden.
je zegt ook dta manege paarden geen echte paarden zijn. zorry hoor maar wat zijn t dan schommelpaarden?
ik weet best dat ik geen ene hol dressuurmatig rij. maar wil ik dat wel? nee dat wil ik niet. ik rij gewoon voor mn plezier lekker relaxed.
en dat manege ruiters niet kunnen rijden nee klopt idd. ze rijden alleen op een andere manier minder trainings gericht meer recreatief. (ligt ook per manege verschillend) ik heb mn hele leven op een manege gereden. en toch rij ik shows voor 3000 man publiekj. dat mag ik niet omdat ik niet kan rijden. misschien rij ik geen Z proef niet eens een L proef maar ik weet wel hoe ik een paard bij me kan houden. en toch vol kan laten gaan. en dat is ook een manier van rijden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:55

Ik rij ook op een manege. Het ligt er maar net aan welke instructeur/instructrice je hebt. De ene werkt meer aan de theorie tijdens 't rijden als de ander.

Toch vind ik 't erg fijn dat ik af en toe les krijg van Prisca. Daar leer ik weer dingen die je in een manegeles niet leer, aangezien je dan toch met meerdere ruiters bent. Ik krijg bij Pris les in de dingen die ik moeilijk vind en waar zij van denkt dat ik er klaar voor ben.

Knuf

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:03

t eerste wat bij me op kwam is "en bedankt, ik kan dus niet rijden". misschien is dat wel zo maar waarom heb ik dan wel een fjord ingereden??? dat zou ik dan ook niet kunnen. Ok hij kan niet veel speciaals, hij kan achterwaarts en stap draf galop en dan heb je t wel weer gehad. ben allang blij dat ie dat normaal doet!!
en niet alle manegepaarden zijn zo onwijs braaf en sloom en sukkelig dus je leert er denk ik wel rijden. niet super perfect Z niveau maar het is maar de vraag of iedereen dat wil die op een manege rijdt. ik hoef t niet per se, lijkt me leuk maar is beslist niet t belangrijkst voor mij. Ik ga liever naar mn verz pony's lekker t bos in dan dat ik bijna de hele week les zou hebben in zo'n duffe bak. dat trekt mij gewoon niet.
ik denk dat je best goed kan leren rijden op een manege, je wordt er dan wel geen super dressuur of springruiter van maar als je dat wel wilt moet je toch ergens beginnen en volgens mij is bijna iedereen hier wel begonnen op een manege. je kan mij niet vertellen dat iedereen hier dacht "ik vind paarden leuk maar ik weet er niets van maar ik koop wel een eigen."