Als je kind op school word mishandeld....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Als je kind op school word mishandeld....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:49

Wat een ontzettende rotsituatie zeg Ach gut

Misschien dat sowieso aangifte zal helpen, ook voor het jongetje zelf, vaak komt er dan wel (sneller) hulp van buitenaf om de situatie te beoordelen en het jongetje sneller ergens anders te plaatsen.
Sterkte ermee!

tukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:53

Jeetje wat een verhaal. Ik zelf werk in het speciaal onderwijs. Ik ben nog bezig met mijn opleiding en kom dus op veel verschillende scholen. Ik vind persoonlijk dat deze school het anders moet doen. Op 1 van de scholen waar ik heb gewerkt was een soort gelijk iets aan de hand. Maar het is inderdaad een behoorlijk gedoe om zo`n kind naar een andere school te krijgen. Ik neem aan dat deze jongen naar het speciaal onderwijs gaat.
Bij ons op school zijn er achterwachten. Dit houd in dat er afspraken gemaakt worden met het desbetreffende kind. Zo`n kind krijgt bijvoorbeeld een stickerkaart voor 1 week. Op deze kaart staan afspraken zoals ik speel op een leuke manier buiten zonder kinderen te schoppen of slaan. Houd het kind zich hier 1 pauze aan krijgt het een sticker gaat dit fout en word het kwaad als het hierop aangesproken word gaat het naar de achterwacht toe. Hier word het kind aangesproken op het gedrag. Als de stickerkaart vol zit mag het kind wat kiezen om te doen. Bijvoorbeeld thee drinken met de rest van de klas. Op deze manier zien de andere kinderen toch iets positiefs.
Als dit niet aanslaat en wat bij jullie dus denk ik het geval is. Dan word er met de ouders de afspraak gemaakt dat als het kind niet te handhaven is de ouders worden gebelt en het kind kunnen komen ophalen en zijn schoolwerk mee naar huis krijgt. Op deze manier krijgen de ouders last ervan dat hun kind zich neit gedraagt. Bij ons was het in elk geval zo dat het desbetreffende kind plotseling heel snel een andere school had gevonden.
Het zou ook best kunnen dat de ouders van dit kind moeite hebben met het accepteren van het gedrag van hun zoon en dus niet genoeg actie ondernemen om dit kind naar een andere school te krijgen. Dit is hartstikke vervelend voor de andere kinderen en jouw kind. Ik begrijp deze school ook niet.
Er zijn zoveel kleine dingetjes waarmee je al rust kunt scheppen. Misschien dat je deze voorbeelden kunt gebruiken in een gesprek. Bij ons werkt dit tot nu toe altijd. En misschien is het wel wat om af te spreken dat bij binnenkomst om half 9 hij eerst een halfuurtje werk maakt bij de directeur zodat als hij binnekomt iedereen al op zijn plekje zit. Op deze manier kan hij ook niet zomaar iemand trappen.
Pfff ik kan me er wel kwaad om maken. natuurlijk kunnen ze op die school dat jong niet behandelen als een monster maar tenminste de afspraak maken dat als hij laatjes van zijn groepsgenoten in de buik trapt hij apart moet zitten. het is duidelijk dat het deze school boven het hoofd is gegroeit erg sneu voor jouw dochtertje.

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 13:54

Bjarni schreef:
Jee wat een verhaal zeg, allereerst veel sterkte voor je dochter, die krijgt ook wel klap na klap te verwerken zeg.

Ten tweede vind ik dat de school zich wel erg makkelijk opstelt zo! Ik zit zelf ook in het onderwijs en kan me gewoon niet voorstellen dat dat kind nog in zijn eigen klas zit waar hij zich blijkbaar zo machtig voelt dat dit allemaal maar kan gebeuren. Het lijkt me dat als hij dan niet te verwijderen is dat hij dan toch afgezonderd in het kamertje bij de directeur zou kunnen zitten werken.
Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat een kind wat andere kinderen zo veel pijn doet/lastig valt maar de hand boven het hoofd gehouden wordt, bah krijg er bijna plaatsvervangende schaamte voor dat de leerkracht het zo makkelijk afdoet.

Dat is voor mij ook zo dubbel, waarom mag hij wel gewoon naar school..... Voor mijn gevoel zitten deze leraren er ook niet voor de kinderen, maar de kinderen voor hun.
Zelfs de directeur kan dit jongetje niet handelen en heeft zelfs al wat rake klappen van hem gehad.
Wat is er nou makkelijker als het slachtoffer de komende 1 1/2 week thuis laten?

Hij vergist zich alleen heel erg in ons denk ik, want dit krijgt zeker een behoorlijke staart. Want ik begin eigenlijk alleen maar bozer te worden, in plaats van rustiger, bij de gedachte dat hij gewoon in de klas zit (3 dagdelen bij zijn begeleider) en mijn dochter thuis.

A. er zijn nu heel veel ouders die zeggen: "als hij nu nog 1x mijn kind aanraakt blijft die ook thuis"
B. Heb ik gisteren het AMK (advies en meldpunt kindermishandeling) gebeld, een telefoontje en zij zorgen dat de hele school en
dat gezin op de schop gaat.
C. Contact gehad met de Wethouder (komt ook uit het onderwijs) van de gemeente en zij gaat hier mee aan de slag, dus met en
beetje mazzel zit mijn dochter dinsdag weer gewoon op school, of hij nou na de pinksteren wel of niet vertrekt. Waarschijnlijk
word alsnog de school en hun beleid onderzocht.

Ook heb ik met de moeder van het jongetje gesproken, zij erkent dat hij en dus zij een groot probleem hebben. Onderkent echter dat het zo ernstig met hem is. Misschien ook wel logisch, wie wil dat wel zien van zijn kind?
Maar goed daar heb ik dus eigenlijk geen boodschap aan, toch?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:57

jij moet nu eerst aan de veiligheid van je eigen dochter denken.. wat er metdat jongetje gebeurd zal je een rotzorg zijn!
dat klinkt hard, maar je moet idd prioriteiten stellen...

ik had allang aangifte gedaan!
als je eens contact opneemt met de andere ouders?
bij mij zou het heel simpel zijn: onderling contact zoeken en de keuze stellen: óf hij eruit, óf alle andere kinderen gaan van school!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:59

Hmm moeilijke situatie.

Het is inderdaad zo dat je een kind niet zomaar van school kan verwijderen. In Nederland is er nog steeds leerplicht dus de school kan erg weinig. Ik denk dat ze graag van deze jongen af willen, maar vind maar eens een andere school. Je kunt niet alleen de school boos aankijken hiervoor. Plaatsing op een speciale school duurt erg lang (indicatie, wachtlijsten etc). En ouders kunnen redelijk tegenwerken (weet niet of dat hier ook zo is).

Als ik jou was zou ik niet alleen de school op de problemen aanspreken. Ga vooral ook naar de ouders van deze jongen. Zij zorgen in de eerste plaats voor de opvoeding. School kan er niet altijd bij zijn als er wat gebeurd.

Wat betreft aangifte dat is moeilijk. Kinderen tot 12 jaar zijn niet strafbaar in Nederland. Wel kan je melding maken bij de politie. De jongen komt dan in het systeem te staan en halt kan een stop reactie geven (met toestemming van de ouders). Ook wordt er dan gekeken of er misschien hulpverlening in het gezin moet komen. Ik zou je in ieder geval aanraden om zsm eens te gaan praten met de politie over de mogelijkheden.

Ik zou voor je dochter speltherapie aanraden. Dat is speciaal voor jonge kinderen die iets ernstigs hebben meegemaakt. Je kunt via huisarts worden verwezen. Ik weet niet of ze nog te jong is, maar je hebt ook een curus zelfverdediging voor meisjes (maar volgens mij is dat vanaf 12 jaar). Als ze iets ouder is, zou ik haar hier zeker bijdoen. Alvast oefenen met vader was ook een goed idee van jullie.
Zorg er verder voor dat ze nooit alleen met deze jongen is. En leer haar hard te gillen en naar een docent te rennen voor hulp.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:01

Ik herken een groot gedeelte (het laatste stuk) heeel erg in mijn broertje terug.
Mijn broertje is ook een hele tijd mishandeld en wat wij ook deden die jongen die hem en andere kinderen mishandelde mocht lekker blijven waar hij was.
Dat jongetje heeft ook mijn broertje proberen te wurgen en Michel kwam altijd met blauwe plekken thuis.
Nou is mijn broertje een hartpatient en dan zijn dinge als wurgen en stress extra gevaarlijk.
En geen kip die er maar wat aan deed.

Mijn broertje heeft uit eindelijk moeten wijken voor dat poedersuiker!

Ik wens je heel veel succes, wij zijn nou al 3 jaar aan het kloten en nog niet klaar.

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:05

kan de school er niet voor zorgen dat hij in een apart hokje komt met een begeleider die niet van zijde wijkt! Zo kan hij de andere kinderen niet ongestraft wat aandoen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:06

Nathazzz schreef:
kan de school er niet voor zorgen dat hij in een apart hokje komt met een begeleider die niet van zijde wijkt! Zo kan hij de andere kinderen niet ongestraft wat aandoen?

Daar zat ik ook al aan te denken Ja

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 14:09

Ik weet niet.... Heel veel ouders zijn bang. Mijn ervaring is, ook met de andere school, dat er eerst iets ernstigs met hun eigen kind moet gebeuren, voor dat het licht aan gaat.

Ik heb geleerd daar niet meer op te wachten.

Mijn dochter kan, door wat er op de vorige school is gebeurd, dit wat minder goed verwerken.
We merkten al een poosje veranderingen in haar gedrag. Zijn daar nu natuurlijk ook wat scherper in geworden. En hebben besloten niet te wachten tot het echt uit de klauwen ging lopen.

We hopen op deze manier verdere schade bij onze dochter te voorkomen.

En zij is idd niet de enige waarbij hij dit doet, maar voor ons ging het nu ver genoeg.

Jullie moeten wel begrijpen dat wij niet mensen zijn die voor elk pesterijtje op shool staan te klagen hoor.
We hebben haar gelukkig weer zo zelfverzekerd kunnen krijgen, de afgelopen jaren, dat ze, in 99,9% van de gevallen het prima zelf op lost en zich de kaas niet van het brood laat eten.

De school heeft blijkbaar geen grenzen, of hele onduidelijke, maar wij hebben die wel! Ook ten opzichte van onze eigen kinderen. Bij ons is nee ook nee.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:15

Grote pluim voor zo'n instelling en helaas heb je gelijk. Het is allemaal overdreven, tot er daadwerkelijk iets gebeurd...(wat jammer en wat jammer dat hier onschuldige kinderen de dupe van zijn)

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:16

Je hebt groot gelijk dat je je dochter wilt beschermen.

Maar wat ik mij afvraag wat voor ouders heeft deze jongen? Heb je die al eens aangesproken op zijn gedrag?

Ik weet dat er ouders zijn die het zelf ook vreselijk vinden als hun kind onhandelbaar is. Maar er zijn ook ouders die er zelf mede schuldig aan zijn (of alles wel goed vinden).

Misschien kan je samen met de ouders van klasgenoten naar de school stappen. Er moeten toch meer kinderen zijn die last hebben van deze jongen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:16

Zulke berichten, daar word ik nou behoorlijk pissig om. Zo'n school die zich verschuilt achter vage regeltjes. Als een schooldirecteur echt wil, kan ie heus wel wat ondernemen!

Ik hoop toch echt, dat jullie dochter straks weer veilig naar school kan, desnoods een andere, en ik vind het tof, dat jullie haar zo goed begeleiden! Verder sluit ik me aan, bij de tips die andere mensen hier al gegeven hebben, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Oh ja, wij hebben doordat een jongen de buurt terroriseerde, de wijkagent ingeschakeld, dat werd ons door de school waar hij zat aangeraden. Bovendien wilde die school niet het adres van die jongen geven, dus we moesten wel. Nou kwam die wijkagent wel met een geitewollensokkenverhaal, dat die jongen bang was voor kinderen, en dat de ouders er niets aan konden doen (korte tijd later bleek dat mams bij een broer van een slachtoffer een tand uit de mond had geslagen...) maar toch is het goed om zo'n agent in te schakelen, vaak zijn zulke kinderen al klanten van bepaalde instanties, en alles wat zo'n agent te weten komt, kan weer gebruikt worden in de begeleiding/behandeling van zo'n knul.
Wat hopelijk leidt tot een andere school voor die jongen.

Veel sterkte!

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 14:22

Zoolgangster schreef:
Ik hoop toch echt, dat jullie dochter straks weer veilig naar school kan, desnoods een andere, en ik vind het tof, dat jullie haar zo goed begeleiden! Verder sluit ik me aan, bij de tips die andere mensen hier al gegeven hebben, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Inmiddels hebben wij wel al besloten dat wij (ook) pertinent weigeren onze dochter(s) weer te laten wijken voor een of ander probleem geval! Op die manier word zij weer gestraft voor dingen waar ze helemaal niets aan kan doen. Word ze weer bij haar vriendjes en vrieninnetjes weggehaald.

Hoe moet ik dat kind dat verklaren? En wat als er op de nieuwe school zich weer problemen voordoen?

Over laat je wat en overal krijg je wat, zeg ik dan maar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:31

Ik kan me voorstellen, dat je niet je dochter naar een andere school wil laten gaan, daarom zette ik ook "desnoods" neer. Ik geef je groot gelijk, dat je die knul verwijdert wil zien, tenslotte is hij het probleem, niet je dochter. Ik hoop van harte, dat het lukt! Het lijkt er helaas op, dat op scholen daders meer bescherming krijgen dan slachtoffers.
Maar juist omdat er zoveel vriendinnetjes op je dochters school zitten, zou je mogen verwachten meer hulp van andere ouders te krijgen.

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 14:36

Zoolgangster schreef:
Het lijkt er helaas op, dat op scholen daders meer bescherming krijgen dan slachtoffers.
Maar juist omdat er zoveel vriendinnetjes op je dochters school zitten, zou je mogen verwachten meer hulp van andere ouders te krijgen.

Ben ook zeer terleurgesteld idd Verdrietig

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:38

jemig, wat een verhaal. Ik kan je helaas geen advies geven, want ik heb hier geen ervaring mee.

Ik maak wel op uit je verhaal dat jullie dochter heel sterk is en dat jullie heel erg achter haar staan. Als alle ouders zo alert als jullie zouden zijn zouden dit soort situaties vermeden kunnen worden.

Veel sterkte en een knuffel voor je dochter. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:27

Wat tukker zegt is misschien wel een goed idee, met stickerkaarten enzo.
Maar kunnen de kinderen hem misschien niet een keer met zn allen goed terugpakken ofzo? Dat hij misschien een beetje bang wordt?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:44

Denk niet dat dat de oplossing is. Dat kind is ten eerste geen normaal kind en heeft zelf flinke problemen en om het nu te leren dat geweld de oplossing is, lijkt me niet verstandig. Denk dat het dan alleen maar escaleert.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:46

Ik snap uberhaupt niet dat dat kind in een groepje zit?? Ik zou dat kind allang alleen voorin de klas tegen het bord hebben gezet!! En ik vind dat een leerkracht wel heel erg blind is dat hem helemaal niets van zulke dingen opvalt?? En op het plein dat een ander kind dat jong een trap moet geven anders laat hij niet los?? Zo'n kind zou ik niet eens met anderen laten samen spelen als hij zulke dingen doet!!
Deze school is gewoon niet goed bezig. Ik denk dat de school of heel laks is of geen slechte naam wilt hebben oid ze hadden hier allang moeten ingrijpen!! Want hier kunnen ze wel degelijk iets aan doen!!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:03

Wat een vervelende situatie,je dochter heeft al veel mee gemaakt en nu kan ze niet eens veilig en realext naar school.
Ik vindt het erg jammer om te lezen dat de school er niks aan doet,er zijn zat (tijdelijke) oplossingen om er voor te zorgen dat het jongetje andere kinderen geen pijn doet.
Hierboven word bijv al genoemd een extra begeleider erbij,en zo zijn er nog zat andere dingen.
Ik snap ook niet dat de school de ernst van de situatie niet inziet,ook die van het jongetje,het kind heeft duidelijk een probleem en is voor hemzelf en ook voor jullie veel beter af op een spciaal onderwijs school.
De school waar hij nu op zit kan hem en zijn ouder helpen om hem zo snel mogelijk over te plaatsen naar een speciaal onderwijs school.Dat hij geweigerd word vindt ik belachelijk.
Het lijkt mij overduidelijk dat hij "de leuke schooltijd" voor een heleboel kinderen aan het verpesten is.
Ik hoop dat er gauw een oplossing gaat komen en dat hij niet geweigerd gaat worden op de school waar hij nu naar toe moet.
Dit zal een hoop rust geven voor beide partijen.
Goed dat jullie je dochter nu thuis houden,ik had precies hetzelfde gedaan.
Veel succes en sterkte met deze situatie!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:53

Ongelofelijk dat dit soort dingen kúnnen

Heel goed dat jullie op strepen zijn gaan staan en de school duidelijk hebben gemaakt dat je dít niet pikt!

Het is toch verdorie van de zotte dat je een goede leerlinge thuis moet houden vanwege een probleemleerling die de hele klas op z'n kop weet te zetten Frusty

Overigens geeft het ook wel weer aan hoe diepliggend het probleem is, als de moeder van het joch eigenlijk niet erkent dat er grote problemen zijn. Tuurlijk wil je als ouder niet dat je kind naar het SBO moet of dat je Jeugdzorg in moet schakelen. Maar met struisvogelpolitiek schiet je ook niets op en is je kind ook niet mee geholpen
Dit joch heeft gewoon professionele zorg nodig, en blijkbaar kan de school dit niet bieden. Maar daar horen leerlingen niet het slachtoffer van te worden, kom op zeg!

Ik kan me als ouder heel goed voorstellen dat je dat etter het liefst allebei z'n benen breekt, je ziet je eigen kind naar de verdommenis gaan en je staat gewoon machteloos Lips are sealed

Heel goed dat je nu meerdere instanties geïnformeerd hebt en dat je de school nu een beetje onder druk zet. Een school hoort een veilige leeromgeving te zijn, en dat is het voor jouw (en meerdere) kind nu duidelijk niet, en dat mag je absoluut eisen en afdwingen Ja

Veel sterkte ermee, wat een verleden heeft je meisje al Ach gut

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:16

Bloos! sjemig wat erg zeg!
Echt ik heb er gewoon geen woorden meer voor, zoiets kán gewoon niet waar zijn.
echt dat ze dat nog allemaal toe laten, ik snap het echt niet meer hoor

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:27

Ik vind het echt niet normaal en vooral klote maar ik denk dat op dit topic een slotje komt wegens je schaduw account.. Verders heb ik géén idee wat te doen, het beste hopen denk ik Knipoog

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:30

Hoe weet je dat het een schaduwaccount is?
En als het er 1 is misschien is die dan wel aangevraagd Scheve mond
Niet te snel conclusies trekken... Knipoog

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:32

sweetheart schreef:
Hoe weet je dat het een schaduwaccount is?
En als het er 1 is misschien is die dan wel aangevraagd Scheve mond
Niet te snel conclusies trekken... Knipoog

Idd,, dom geweest, misschien geen schaduwaccount Hamer Dacht ik alleen, mijn excusses Knipoog