Bijennest, hoe uitroeien?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Bijennest, hoe uitroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:54

Kan helaas op dit moment geen imker in de buurt vinden, via internet dan. Weet wel een honingverkoper te zitten vlakbij de stal, is wel hongaarse honing, maar misschien weet die wel een imker in de buurt. Straks eens langs rijden.
Maar weet er niemand of wespengif ook tegen bijen werkt? Was 1 van de vragen in mijn openingspost, heb ik nog geen antwoord op gehad.

Brandweer doet hier bij ons niets aan Soet, zie ook mijn quote in 1 van mijn posts hierboven. Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:30

Dit klinkt eerder als een flinke sluipwesp dan een bij.

Beesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:31

Hey Neon, wat hoort-ik nou?? Bijen in je tuin?
Dat zijn zulke nuttige diertjes Haha! ok met dat cliché zal ik niet aan komen zetten, doen mensen ook altijd als je hele gazon omgewoeld wordt door een mol "maar ze zijn toch zo nuttig".

Een bijennest kan inderdaad heel irritant zijn, en nog gevaarlijk ook als zo'n beestje toevallig op die appel of dat stuk gebak zit waar jij een hap van neemt zonder te kijken.

In ieder geval zal met gewoon water uitroeien niet werken, daar kunnen ze tegen. Ten eerste zitten ze zo diep (tot 50 a 90 cm) dat het water al lang geabsobeerd is voor het zo diep komt en ten tweede omdat ze zodra er eitjes of larven in dat nest zitten, ze er alles aan gaan doen om het nest in stand te houden.
Wespengif kun je gewoon uitproberen, baat het niet dan schaad het niet. Het is meestal een soort zenuwgif, waarschijnlijk dat bijtjes daar ook niet tegen kunnen.
Succes!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:15

ik weet niet of het help voor bijen, maar wij hebben een aantal jaar terug een wespennest gehad onder de grond, en hebben daar mierenvergif rond gestrooid (was zo'n wit poeder uit een bus) op aanraden van de brandweer, en die diertjes zijn daar allemaal aan gestorven.

Bij ons waren niet zozeer de planten een probleem als wel de kinderen die niet meer veilig buiten konden zonder te worden aangevallen door die zoemende wezens. Begrijpelijk natuurlijk, maar de kids gingen toch wel effe voor. Raar hé ? Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:33

paar flessen bleek eroverheen...planten blijven gewoon leven dan; succes verzekerd, werkt trouwens ook bij pissenbeddenplaag....suc6

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:40

Blijven planten leven van bleek? Goh, dat had ik nu nooit verwacht! De uitgangen komen echt omhoog in de kruipplanten, kunnen ze daar ook tegen? Zal niet voorkomen kunnen worden dat de bleek niet op de plant zelf komt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:44

Neonlight schreef:
Blijven planten leven van bleek? Goh, dat had ik nu nooit verwacht! De uitgangen komen echt omhoog in de kruipplanten, kunnen ze daar ook tegen? Zal niet voorkomen kunnen worden dat de bleek niet op de plant zelf komt.

Ja planten blijven leven van bleek.
Wij roeien altijd alles uit met chloor. Zowel mierenhopen als bijennesten en wespennesten. En dat weten ze volgens mij intussen want we hebben al ruim 3 jaar geen last meer gehad van ongedierte.
En de planten leven nog steeds. Terwijl ze soms overgoten werden van onverdund bleekmiddel.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:46

Ja, mijn ouders hebben het ook met bleek gedaan en de planten doen het ook nog.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:59

Waarom niet gewoon een imker laten komen?
Bij ons zit er een hommel-nest in de spouw van de stal, aangezien deze beestjes niet schadelijk zijn en de paarden er geen last van hebben, laten we ze lekker zitten.
Nu zijn hommels & bijen beschermd dus mag je ze geeneens op deze manier bestrijden.

Een wespennest is een heel ander verhaal, maar bijen... kom op...omdat er wat planten doodgaan? Hmmm nee persoonlijk vind ik dieren toch belangrijker dan planten, maar dat zal aan mij liggen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:10

Ben ik met je eens Ilsje.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:54

Wij hebben helaas bijna elk jaar een wespen of bijen nest. Van de bijen hadden we nooit zo veel last, ik ben er alleen ontzettend allergisch voor dus ik doe alles om te voorkomen dat ik gestoken word Haha!. Toen wij zo'n gat in de grond zagen zitten (wij hadden er maar 1) hebben we er een stokje in gestoken. Toen was het over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:44

Niet alle bijen zijn beschermd IlsjePilsje. Knipoog En die waarschijnlijk bij mij zitten zijn niet beschermd. Navraag heb ik al gedaan bij een ex-imker die vroeger ook bijennesten opruimde, in de grond kunnen ze niets doen.
En normaal gesproken zou ik er ook niet zo'n probleem mee hebben, maar net niet daar. De ene plant is een phlox, dat is niet zo'n ramp, de andere is een zeldzame varensoort, dat vind ik veel erger, die is niet te vervangen. En die is door 2 "kraters" al behoorlijk verwoest. Tja, als ik dan tussen het leven van een plant of bijen moet kiezen kies ik in dit geval voor de plant. Overigens heb ik hier ook een wespennest gehad die ik vrolijk heb laten zitten, ook in de nok van de stal heeft er 1 jaar een wespennest gezeten die me niet in de weg hing en is gebleven. Het is dus niet zo dat ik perse alle ongedierte weg wil hebben.

Maar ik ga de bleek proberen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:31

en, en en ?????

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:46

Morgen pas, heb nog maar een kladje in de fles zitten, eerst boodschappen doen. Maar wel weer 2 nieuwe ingangen ontdekt, weer een stuk verderop. Deze zit in plant nummer 3. Die zeldzame varen staat in het midden, ze zitten daar dus blijkbaar helemaal onder.