geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:16

Hoe denken jullie over andere geloven? Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:29

*gaat zich gaan verdiepen in de site's*

Ik heb respect voor al de andere geloven, maar ik zag laatst een film en daar mochten ze (mannen=De baas) volgens hun geloof hun vrouwen slaan.

Geloof me maar dat ik toen uit m'n dak ging!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:31

Dan heb ik ook wel weer een vraag.

Kijk Adam en Eva behoren de eerste mensen op aarde te zijn. Maar volgens de bijbel hebben adam en eva het niet met elkaar gedaan. Maar krijgt Eva een kind van ´´het volk achter de bergen´´ .... Maar als iedereen van Adam en Eva afstamt hoe komt dat volk achter de bergen er dan??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:32

Ik geloof zéker dat Jezus geleefd heeft, maar ik geloof niet dat hij de persoon was zoals in de bijbel beschreven staat. Ik persoonlijk denk dat Jezus iemand was die andere gaven had, d.w.z. spirituele aanleg. Een eclipse kun je zien als een gespleten zee, het letterlijke dat iemand weer kon zien na een healing van Jezus denk ik meer te zien als iemand die weer vanbinnenuit kon zien. Ik denk dat de beschrijvingen in de bijbel belevingen van iemand geweest zijn en dat het niet zo letterlijk genomen moet worden als er staat en hoe sommigen het wel doen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:35

Eerlijk gezegd, ik geloof niets van die site. Zie:
Citaat:
2. Maria in de lucht
Vijfhonderd kinderen van de basisschool Emilia Auginaldo op het eiland Luson waren getuige van een visioen in de lucht. In de middag van 19 november 1982 zag een tienjarig meisje drie engelen, Maria met een baby in haar armen en een oude man, die naast haar stond. De andere kinderen zagen na haar hetzelfde. Ze beschreven het visioen zeer gedetailleerd aan een verslaggever: Maria droeg een gewaad en had een gouden kroon op haar hoofd; de engelen hadden gouden haar en verder lange gewaden; een van hen had een sleutel in haar hand.
Een lerares, die hetzelfde visioen had gezien, vertelde de reporter dat zij een ontzagwekkende kracht had gevoeld die haar dwong te knielen.

Yeah Right

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:36

Soet; zulke dingen geloof ik dus ook niet... Dan denk ik '1 schaap over de dam en de rest volgt'.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:37

Whiz schreef:
Dan heb ik ook wel weer een vraag.

Kijk Adam en Eva behoren de eerste mensen op aarde te zijn. Maar volgens de bijbel hebben adam en eva het niet met elkaar gedaan. Maar krijgt Eva een kind van ´´het volk achter de bergen´´ .... Maar als iedereen van Adam en Eva afstamt hoe komt dat volk achter de bergen er dan??

Volgens mij neem je dit veel te letterlijk op, Naar mijn mening bestonden Adam en Eva niet, maar is dit puur een verklaring met een betekenis er achter. maar het is maar hoe je de bijbel opvat.

Inderdaad Quellian, je moet eens die site bekijken. Er staan veel van dit soort zaken op.

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:41

Ik ben het helemaal met ravellie eens dat je in de bijbel zeker veel antwoorden zult vinden op vragen. Natuurlijk blijven er bepaalde vragen onbeantwoord zoals de waarom vragen, maar ik geloof dat als je eerlijk op zoek gaat in de bijbel, je erachter zult komen dat het idd niet Gods bedoeling was dat er zoveel pijn en verdriet in de wereld kwam. Volgens de bijbel is dit gekomen doordat de mens de kant van de zonde heeft gekozen. Daardoor zouden wij verloren gaan.
De goede kant is dat God omdat hij de mensen zo lief had toch nog een keus heeft gegeven. Niet voor onze lichamen, maar voor onze ziel (ons innerlijk). Hij heeft omdat hij te veel van ons hield om ons verloren te laten gaan, zijn eigen zoon naar onze aarde gestuurd om aan een kruis te sterven en daarmee de dood te overwinnen. Dat was de enige mogelijkheid om de mensheid te redden. Natuurlijk gaan onze lichamen verloren, maar dat is maar zo tijdelijk. Natuurlijk zijn er mensen die door vreselijke tijden heen moeten, maar dat gaat allemaal om deze aardse dingen die toch vroeg of laat weer zullen vergaan. En daarin heeft God ons dus wel degelijk een uitweg geboden, als je Hem je leven toevertrouwd.
En waarom dan niet iedereen naar de hemel gaat? Omdat God de mens een vrije wil heeft gegeven om te kiezen tussen het aanbod dat hij ons heeft gegeven, dus dat als wij ervoor kiezen te geloven dat Jezus Christus voor onze fouten is gestorven en er spijt van hebben, dat wij (onze ziel) dan het eeuwig leven hebben ontvangen. Of om te kiezen om gewoon door te leven en je niks aan te trekken van wat hij voor je heeft gedaan en daarmee automatisch hem af te wijzen.

Ik heb ook een gehandicapte broer en ik weet dat dit erg moeilijk is te begrijpen, maar toch weet ik dat God liefdevol is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:41

Ik pas even mijn vorige post aan: De site bestaat alleen maar uit dit soort zaken. Nu mijn vraag: Wie gelooft dit?

Citaat:
7. Jezus in Nicaragua
In Nicaragua ontstond beroering, toen een aantal mensen zeiden een ontmoeting te hebben gehad met Jezus. Sommigen van hen zouden genezen zijn van ziekten. In enkele Nicaraguaanse kranten deed Rosalia, een marktkoopvrouw, haar relaas van de gebeurtenis. Toen ze op de markt aan het werk was, stelde een man zich aan haar voor met de woorden: "U wilde mij leren kennen. Hier ben ik. Mijn naam is Jezus." De man ging met haar mee naar huis, waar hij haar zieke dochtertje genas. Een andere marktvrouw vertelde dat Jezus een bezoek aan haar woning had gebracht, en dat vanaf dat moment haar drie alcoholische zoons van hun verslaving genezen waren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:47

Rachelle, God houdt toch van iedereen? En alles is toch Gods wil? Beetje min van hem om mensen dan 'slecht te maken' (ja, immers alles is zijn wil) en ze dan toch nog in de hel te dumpen. Gaat er bij mij niet in Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:50

bestaat er eigelijk een hel in de islam?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:52

Geen idee, in de hel geloof ik bijvoorbeeld niet. (In de hemel ook niet, maar toch net wat meer dan de hel)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:52

Geen idee... Op de basisschool (protestants) ben ik altijd heel bang gemaakt met het vagevuur. Als je later rationeel kunt denken besef je dat je nergens bang voor hoeft te zijn.

Mijn bescheiden mening is dat mensen die letterlijk de bijbel naleven zichzelf erg veel te kort doen en angst hebben die niet nodig is en troost vinden in dingen die er niet zijn. Zo kan God het toch nooit bedoeld hebben?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:54

Ik heb laatst een artikel gelezen over het christendom en de hel. Conclusie was dat in de vertaling van de bijbel naar het 'nu' een plaatsnaam is vertaald met 'hel'.
Het artikel zou ik voor de geintresseerden nog wel op kunnen zoeken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:55

Maar troost vinden daarin is menselijk denk ik, ik doe het ook nu niet in de bijbel maar in andere boeken, of teksten Haha!

Ja stoute meisjes gaan naar hel werd ons ook vaak gezegd, maar zie hel wel in veel geloven terugkomen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:56

Ik geloof persoonlijk niet (meer) in de hel. Ik geloof wel in een hemel door verhalen van de bijna dood ervaringen, maar of daar dan ook een God is..?

(en ja ik heb vaak meegediscusieert (?) en daarin altijd mijn geloof sterk naar voren laten komen, maar dat geloof is bij mij zo goed als weg (helaas?).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:58

katiavl schreef:
Maar troost vinden daarin is menselijk denk ik, ik doe het ook nu niet in de bijbel maar in andere boeken, of teksten Haha!

Tuurlijk is dat menselijk, maar ik denk dat dat meer hoop dan geloof te noemen is. Je gelooft iets, omdat je hoopt dat het zo is. Nou ja, vind het moeilijk om uit te leggen Bloos

Ik geloof dat het aardse een harde leerschool is en het hiernamaals (en dan doel ik niet op hemel of hel) om de aardse dingen te bespreken (wat heb je geleerd? wat moet volgende keer anders?) en ik geloof ook dat je aardse leven steeds korter wordt op het moment dat je meer leert. Is het nog te volgen? Clown

En daarbij maak ik me niet druk over waar mijn ziel terecht komt: hemel, hel of nergens; ik heb overal vrienden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:00

Paula: heb je nog een paar van die verhalen. (ben ik altijd al in geintresseerd geweest.)

Ik had er laatst een discussie over met een vriendin, haar vriendin was gevallen van een pony en zag haar zelf op de grond liggen. (was blijkbaar hard gevallen en mijn vriendin was er bij.)

Ik geloofde er niets van, maar m'n vriendin zei dood serrieus dat dat meisje nooit zou liegen, en ook nog nooit heeft gelogen tegen haar. (en op dat vlak geloofde ik haar wel..)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:01

Ik begrijp je, je hebt gelijk. Maar wat ik lees komt geen god in Haha! of is er geen god. Helemaal makkelijk.

Daarom denk ik ook dat ik er zoveel van hou, geen fantasie erond en gewoon to the point Clown

Ok er zijn wel fantasie verhaaldjes, maar die worden zowiezo als onecht beschouwd Clown

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:02

Citaat:
Mijn bescheiden mening is dat mensen die letterlijk de bijbel naleven zichzelf erg veel te kort doen en angst hebben die niet nodig is en troost vinden in dingen die er niet zijn. Zo kan God het toch nooit bedoeld hebben?
Dat is net ook hoe ik er over denk. God komt je niet troosten met een mirakeltje (imo) al denken sommige mensen dat wel. God/jezus komt je niet helpen.

En het leven is te kort om je hier mee bezig te houden..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:03

katiavl schreef:
Ik begrijp je, je hebt gelijk. Maar wat ik lees komt geen god in Haha! of is er geen god. Helemaal makkelijk.

Daarom denk ik ook dat ik er zoveel van hou, geen fantasie erond en gewoon to the point Clown

Ok er zijn wel fantasie verhaaldjes, maar die worden zowiezo als onecht beschouwd Clown

Het is zo zonde om je levenlang bezig te zijn met waar je uiteindelijk terecht gaat komen Clown

Ik geloof dus ook niet in een God, geloof wel in entiteiten.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:04

entiteiten?

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:04

Quellian schreef:
Rachelle, God houdt toch van iedereen? En alles is toch Gods wil? Beetje min van hem om mensen dan 'slecht te maken' (ja, immers alles is zijn wil) en ze dan toch nog in de hel te dumpen. Gaat er bij mij niet in

Ja, God houdt idd van iedereen maar nee niet alles is Gods wil en nee hij heeft de mensen niet slecht gemaakt. God heeft de mens een vrije wil gegeven om te kiezen tussen goed en kwaad. Dus dan is het niet Gods wil, dan is het de wil van de mens omdat hij de consequenties heeft gehoord en toch voor het kwade heeft gekozen.
@ Quellian: Ik vind idd troost in bij God en maar ik geloof niet in dingen die er niet zijn en ik ben ook juist nergens bang voor. Ik vertrouw erop dat God alles in zijn hand heeft en dat Hij altijd een uitkomst bied als wij Hem vertrouwen. Tot nu toe heeft dit mij nog nooit teleurgesteld en nu denk je misschien "ja jij bent pas 17, dus je hebt ook nog niet veel meegemaakt", maar ik heb ook gewoon zoveel gehoord en gezien bij mensen om mij heen dat ze uit de moeilijkste situaties zijn gekomen door de hulp van God of erdoorheen zijn geholpen, dat het voor mij gewoon onmogelijk is om het niet te geloven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:06

Soet schreef:
entiteiten?

Ik denk boven natuurlijke krachten?

ik geloof in reincarnatie (soms denk ik dat ik al een aap en een chinese man ben geweest Pling ), maar zowiezo leef je altijd voort al is het in het hart van andere

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:06

Rachelle schreef:
Tot nu toe heeft dit mij nog nooit teleurgesteld en nu denk je misschien "ja jij bent pas 17, dus je hebt ook nog niet veel meegemaakt", maar ik heb ook gewoon zoveel gehoord en gezien bij mensen om mij heen dat ze uit de moeilijkste situaties zijn gekomen door de hulp van God of erdoorheen zijn geholpen, dat het voor mij gewoon onmogelijk is om het niet te geloven.

Ik zal wel de laatste zijn die je op je leeftijd veroordeelt Knipoog Veroordelen in het algemeen niet trouwens.

De familie van mijn vader is protestant. Er is zóveel gebeurd in die familie (o.a. overlijden van een kind) dat ik op mijn beurt niet snap dat ze zo kunnen vasthouden aan hun geloof.