Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Re: Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:45

Ik was/ben redelijk verwend wat dat betreft. Eigenlijk hoef ik niet veel te doen thuis. Maar ik poets wel mijn eigen kamer, doe af en toe de was of strijken, doe vaak boodschappen. Maar ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat ik ook meehelp in het huishouden.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:00

Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe zelfstandig ik op die leeftijd was LOL... ik ben ookal zo oud;) nee maar ik heb wel altijd mijn eigen kamer moeten op ruimen, tot mijn moeder weer zag wat voor zooi het werd en het dan vervolgens zelf ging doen. Wel maakte ik wel eens de hele beneden verdieping schoon als mijn ouders naar de tennisclub waren. Dat vond ik altijd leuk want dan waren ze ZO blij met me Tong uitsteken

En ik ben ook wel benieuwd eigenlijk waarom jij op je 16e al het huis uit was?! EN hoe je jezelf dat permiteerden? Sorry ik ben geloof ik ook een beetje nieuwschierig Bloos

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:06

ik hoef ook niet veel te doen..
ik ruim mn eigen kamer op ( als mn moeder het doet gooit ze de helft weg Tong uitsteken )
strijken hoef ik ook niet te doen..
en afwassen ook niet want we hebben een afwasmachine.. Clown

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:10

Nouja ik ben 16 & ik vind ook wel dat ik redelijk zelfstandig ben.
Werk voor mijn eigen geld, betaal mn eigen kleding (tuurlijk schuift mama me ook wel eens wat toe hoor, het is niet zo dat ik álles zelf moet betalen Lachen ), ruim mn eigen kamer op, zorg ervoor dat mn kleren in de was komen (.. moet wel, anders worden ze niet gewassen Haha! ), ruim regelmatig de huiskamer op, kook ook wel eens eten, strijk als ik in een héle goede bui ben en dat soort dingen.
En gewoon de andere kleine dingetjes zoals honden uitlaten, vaatwasser uitruimen, keertje stofzuigen.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:13

Ik was een verschrikkelijke sloddevos... Mijn kamerdeur ging vaak bijna niet open vanwege de rotzooi..
In het huis deed ik wel de gebruikelijke dingen.. Maar mijn ouders hebben een keer al mijn zooi op mijn kamer beneden in de tuin neergeggooid en ik mocht pas naar binnen als ik het opgeruimd had Bloos

Nu.. 10 jaar later.. ben ik onwijs netjes.. heb ik altijd een schoon huis.. ik strijk al mijn kleren en wil dat het sávonds voor dat ik naar bed ga netjes is.. Haha!

Mijn moeder verbaasd zich nog elke keer als ze bij ons komt dat het zo netjes is Tong uitsteken

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:15

best wel zelfstandig
ik zit vaak weken alleen thuis zonder problemen en heb ook 8 weken in frankrijk gewerkt
alleen op het gebied van dokter enz ben ik een watje Tong uitsteken Dan moet me moeder mee Clown

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:16

ik (nu 18 maar begon al toen ik een jaar of 14, 15 was) kook vaak. mijn ouders werken allebei en zijn pas rond half 6 thuis. zorg dus vaak dat er eten op tafel staat als ze thuis komen. ik help mee afwassen, ruim mijn kamer op (niet vaak genoeg maar doe het wel Haha! )
Verder strijk ik welleens en was de ramen..

valt niet tegen al zeg ik het zelf Bloos

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:56

Ik was op jonge leeftijd al erg zelfstandig Lachen

Vanaf mijn 12/13e deed ik al bijna alle huishoudelijke dingen.
Wassen, strijken, opvouwen, boodschappen, eten koken, vaatwasser in en uitruimen, ramen zemen, stofzuigen, enz.

Mijn moeder kan vrij weinig gezien haar gezondheid, dus eigenlijk is het al vrij vroeg 'eigen' geworden. Soms baalde ik ervan, maar later was ik er eigenlijk wel blij mee Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:56

ik kan schoonmaken, wassen. strijken allemaal Haha!
Maar koken kan ik écht niet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:02

Kan eigenlijk alles wel. Toen me ouders op vakantie waren heb ik ook alles gedaan (hele huishouden e.d.)

maar ja ben ook al 20 dus dan moet je wel wat kunnen vind ik.

Met koken heb ik nog wel moeite, lukt wel hoor als het moet, want weet wel de dingen, maar ik heb het niet zo op vuur..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:40

Ik zit nu 4 maanden op een soort inrichting, en ben dus ontzettend zelfstandig geworden. Doe tegenwoordig bijna alles zelf, waar ik zelf eerst te ''lui'' voor was! Hier is me moeder hier blij mee Haha! haha. Btw ben nu 16, mijn broer daarintegen is 21 en is minder zelfstandig dan mij, woont ook nog thuis. Mijn zus is ook 21 ( tweeling) en woont samen, werkt, net een nieuw huis. Dus soms is het best lastig..

[edit]
Laatst bijgewerkt door loez op 21-02-07 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:43

Eten doe ik niet. Soms wel eens cake of zo bakken, maar dan samen met m'n broer of zus; (van de zelfde leeftijd)

M'n vader is van plan om m'n zus en ik te leren strijken Nagelbijten / Gniffelen Omdat we altijd zeuren dat het zo lang duurd.
Onze kamer kuisen we vaak op, en soms zegt m'n pa eens van; hup nu doen jullie dit of dat.
Verder moet ik ook wel eens de vaatwasmachine uithalen etc. Stofzuigen en de boel aan de kant doen doe ik ook wel eens.

En als m'n vader en m'n moeder weg zijn; en het is hier zo een zooi; dan roept m'n broer wel dat we ook mee moeten helpen met op te ruimen Clown

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:55

Mijn ouders vonden in opvoeden zelfstandigheid altijd het belangrijkst.
Ik ben daar op zich best blij mee, heb d'r wel veel van geleerd, maar af en toe ook wel lastig.
Ik kom niet bij elk wissewasje bij m'n moeder aan en heb op zich best veel taken als ik 't zo lees.

Soms hoor ik van mensen van mijn leeftijd dat hun moeder hun brood smeert of hun school/gym/vakantietas inpakt. Dan denk ik echt: Grow up. Rolleyes Dat doet mijn moeder dus echt niet he.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:10

Ik was redelijk zelfstandig. Dat wil zeggen, ik deed mijn klusjes (niet zoveel, afwassen, af en toe koken, af en toe stofzuigen) en mijn eigen kamer (al was die niet echt netjes) en als mijn ouders weg waren deed ik het grootste gedeelte van het huishouden (zeker vanaf mijn 16e kwam het voor dat ze 3 maanden weg waren). Het was makkelijker om het zelf te doen dan zo lang zeuren dat mijn broer het deed.
Toen ik op mezelf ging wonen (18e) was het dan ook geen probleem om om te schakelen, ik kon het allemaal al (behalve strijken, dat vind ik een rotklusje en probeer het ten alle tijde te vermijden) en vond juist de extra vrijheid die ik kreeg erg fijn.
Het is dan ook allemaal redelijk netjes in mijn kamer, een vieze omgeving werkt voor mij niet prettig.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:16

Ik ben ook wel redelijk zelfstandig. Ik zorg altijd wel dat mijn kamer er netjes opgeruimd is, heb er dan ook een hekel aan als hij niet opgeruimd is en ik naar mijn spullen moet zoeken. Thuis pak ik nog wel eens de stofzuiger en stof wel eens af of ruim gewoon dingen op.

Koken doe ik niet omdat ik het niet kan en ik er zelfs een hekel aan heb. Strijken mag ik niet doen van mijn moeder omdat ze veelste bang is dat er wat gebeurt met haar kleding.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:40

Ik smeer smorgens ook mn eigen brood niet Clown, en als ik niet zou weten dat de wasmachine links stond en de droger rechts zou ik óók het verschil niet weten Clown.
Maar ik strijk wel, kan koken, stofzuigen, maak mijn eigen kamer (zo nu en dan Vork ) schoon, betaal zelf het paard, en ik weet nu hoe de vaatwasser werkt Vork .

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:58

Wat dat betreft ben ik echt té verwend.
Ik hoef niet af te wassen, te koken, wassen, strijken enzovoort; doet me moeder.
Schoonmaakster zorgt dat mijn kamer er altijd goed uitziet.
Zelfs mijn brood wordt 's ochtends gesmeerd Bloos ..
Daarintegen kan ik het wel allemaal.
Ik ben nu 15, overigens.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:59

Deed niks zelf, alleen mn kamer opruimen.
Nu doe ik al geruime tijd alles zelf omdat ik al bijna 3 jaar op mijzelf woon Lachen

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:03

Ik was heel zelfstandig, op de leeftijd van 14 tot mijn 18e, dit omdat mijn moeder overleed op mijn dertiende en ik en mijn twee zussen uit elkaar vielen opdat moment, dus wij alle drie alles zelfstandig moesten doen (vader werkt in het buitenland en heeft hij altijd gedaan) dus we stonden er alle drie alleen voor, we konde elkaar wel helpen maar wilde we alledrie niet. En nu ben ik twintig en woon k nog op mezelf en ben ik dus nog zelfstandig Knipoog

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:11

Ik moet zorgen dat m'n eigen kamer opgeruimd/schoon is, daar bemoeien m'n ouders zich niet mee. Verder was ik weleens m'n eigen kleren (maar strijken dan weer niet) Koken kan ik niet Tong uitsteken
Ik ben 15 trouwens.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:13

Robin__ schreef:
Allereerst, als dit verkeerd staat verplaats maar...

Ik stond gister onder de douche, en ik vroeg me dit ineens af hoe zelfstandig ik ben mbt het huishouden. Dus ik dacht, ik zal de bokkers het eens vragen Lachen

Dus, hoe zelfstandig zijn/waren jullie in de leeftijd van 14 tm 18 jaar?
Wat deed je zelf? streek je zelf, ruimde je altijd zelf je kamer op, zorgde je zelf dat je kleren optijd in de was lagen, kook je zelf soms je eten enz.

Ikzelf vind me best zelfstandig, ik maak vaak zelf mijn eten, strijken doe ik af en toe, mijn ouders bemoeien me verder totaal niet met mijn kamer, ik moet zelf maar zorgen dat het schoon is...

Nou, brand los!

Op die leeftijd deed ik al die dingen zelf, alleen zette mijn moeder mijn eten voor mijn neus.
Strijken deed ik, kamer opruimen, kleren in de was, auto's wassen van pa en ma, noem maar op.
Dat doe ik nu allemaal nog steeds, alleen was ik nu de auto's van mezelf en mijn vriendin.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:28

als mijn ouders een weekje weg gaan ofzo zou ik het prima alleen kunnen redden

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:31

Nouw om een lang verhaal kort te maken: ik ben verwend op dat gebied Tong uitsteken Ik hoef geen klap uit te voeren in het huishouden. Ik ruim alleen mijn kamer op, bed haal ik zelf af, pleur mijn was alleen in de machine, laat de hond uit en geef m eten...nouwja meer doe ik eigenlijk niet Tong uitsteken

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:27

Ik vind mezelf wel redelijk zelfstandig, maar koken, strijken, wassen enz. doe ik allemaal niet.
Ik woon dan wel nog gewoon thuis.
Verder is het mijn pakkie an hoe dat mijn kamer eruit ziet.
Al zeurt mijn moeder er wel eens om, ik zorg er uiteindelijk zelf voor.

Mocht ik er alleen voor staan, dan denk ik toch dat ik me wel zou redden.
Ik weet wel hoe alles moet enzo, maar ik hoef het gewoon niet te doen van mijn ouders.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:36

Ik ben nu 18, maar vanaf mijn 17e ben ik wel redelijk zelfstandig Lachen

Dit kwam doordat mijn moeder tijden niks kon doen in het huishouden en niet in aanmerking kwam voor thuiszorg, dus kwam alles op mij aan. Ik heb hele tijd het huishouden, koken en de was moeten doen hier, en daarnaast nog mijn studie en mijn pony.
Ja, het was best veel maar makkelijk te doen. Ja