Op jezelf wonen en uitzet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

napoleon

Re: Op jezelf wonen en uitzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:22

twinducklin schreef:
Het gaat er echt om dat ik even alles bij elkaar spaar en dan op mezelf kan gaan wonen..

Als ik het goed begrijp woon nu je dus nog thuis en nog niet op jezelf ?!

Heel eerlijk gezegd zou ik dan lekker mijn geld op een veilige plek opbergen, bij je ouders op een rekening bijvoorbeeld laten zetten, lekker doorsparen tot je je eigen huisje hebt en zeker nog geen nieuwe bank e.d. kopen. Servies, linnengoed e.d. kan je natuurlijk altijd al leuk inslaan maar een bank en een tafel is toch een stukje moeilijker en een grotere uitgave. Stel dat je straks een huisje/appartement krijgt waar je net nieuw gekochte bank/tafel/tv-kast niet in past?! Dan heb je dus geld uit gegeven aan spullen die je niet kwijt kunt Bloos!

Zelf zou ik liever eerst in een woning zitten om dan echt de grote dingen te kunnen kopen die ook werkelijk in die woning qua maat passen........

Mijn vriend en ik krijgen eerdaags ons nieuwbouwhuis maar wachten met het aanschaffen van een eettafel, stoelen, bank, dressoir etc tot we daadwerkelijk in het huis zitten en kunnen passen en meten wat er nou werkelijk in kan. Het kost wat moeite om je centen in je zak te houden maar uiteindelijk denk ik dat het je meer woonplezier gaat opleveren Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:27

Ik woon sinds begin november samen met mijn vriend, en ik was ruim 19 toen. Ik ben na mijn 18e verjaardag meteen begonnen met sparen voor mijn uitzet, ik ben met Sander dan ook heel luxe begonnen. Alles nieuw, mooi duur servies, alles 10stuks.. Ontzettend veel glazen en ook van alles , dus ook shooters, wijnglazen, borrelglazen, whiskey, longdrinks, gewone glazen echt alles!

Ik en sander hebben ook een dure smaak en het is maar goed dat wij op tijd overal mee begonnen, we hebben 2 hele dure bestekcassetes, en we hebben de hele set van Brabantia keuken hulpjes en voorraadbussen, pannen van Bk , alle huishoudelijke apparaten ongeveer van philips cucina.

Het is maar net wat je wilt en hoeveel tijd je hebt om alles bij elkaar te sparen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:30

Ik ben iemand die redelijk snel uitgekeken raakt op dingen, dus op jonge leeftijd al beginnen aan een knap en duur servies zou ik niet doen. Het is - in mijn ogen - sowieso vreselijk ouderwets omvroeg aan een uitzet te gaan werken. Het is juist veel leuker om alles bij elkaar te sprokkelen, heb je tenminste nog wat om te vragen als je jarig bent of - ooit eens - gaat trouwen Haha!

Delta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:12

Hoi hoi,

Nou ik ben ook al een tijdje bezig met mijn uitzet Lachen
Op zich wel grappig wat je allemaal moet hebben.

Als ik jou was zou ik je servies bij 6 stuks houden. Dat is ook mijn bedoeling, en denk ook niet dat je meer nodig hebt, je kan altijd wel iets improviseren. (Ik zeg altijd met een gekke bek: "Als het moet kan je ook uit de pan eten")

En om te beginnen zou ik inderdaad het advies van de Cassidy. Ga geen dure dingen kopen. Dat komt later wel. Want het zal je nog tegenvallen wat je allemaal nog meer moet halen waar je pas later achterkomt. (Denk aan: blikopener, peper & zoutstelletje etc. van die kleine dingen waar je niet bij stil staat.)

Maatje van mij dacht ook redelijk alles te hebben wat ie nodig had, maar hij heeft dus toen hij ging samewonen nog heel veel dingen bij moeten kopen.

Leuk trouwens he, met je uitzet bezig zijn Lachen Je kan overal en nergens dingen vandaan toveren!
Ik zou gewoon dingen gaan vragen bij familie/kennissen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:33

Ik ben ook al lang aan het sparen en heb al heel wat bij elkaar verzameld.

Ik heb van borden en bestek als 6 persoons genomen met perongeluk een uitschieter van onbijtborden want dat zijn er 12 (dubbel gekocht)

Colaglazen heb ik er een stuk of 15 van, wijnglazen moet ik nog kopen, maar daar koop ik er maar een paar van.

Handdoeken daar heb ik er eens stuk of 20 van en dan ook nog een aantal badlakens stuk of 6.

Mijn pannenset is van Le Chef van de blokker .

Ik ben blij dat ik zoveel al heb gekocht, nu we bijna ons huis krijgen zie ik pas wat het allemaal kost en wat je nog allemaal echt nodig hebt. Vriendlief heeft zich er nooit zo mee bezig gehouden dus het is maar goed dat ik alles heb gekocht.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:47

Toevallig heb ik pas nog een 'servies' gekocht,
6 diner borden, 6 ontbijtborden, 6 diepe borden en 6 papschaaltjes voor een tientje bij de Blokker Haha!
Ik hecht weinig waarde aan een mooi servies, ik heb deze ook alleen maar gekocht omdat ik hiervoor een servies had met op de randen "Merry Christmas", mijn moeder vond dat not done en ik hoorde zo uit de wandelgangen dat ze er aan zat te denken om ons een mooi servies kado te doen.
Nu krijgen we een vriezer, die heb ik veel harder nodig Haha!

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:57

Ik zou vooral niet teveel kopen. Je moet het ook allemaal ergens kwijt... En hoevaak komen je ouders eten? Ik heb nu de luxe van een zolder waar ik veel op kwijt kan, maar als je op kamers gaat heb je niet zoveel ruimte waarschijnlijk. Kijk vooral naar wat je zélf echt nodig hebt. Ik ben begonnen met een 6-delig servies en een paar hand- en theedoeken.

Succes!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:19

Ik zou het ook pas kopen als je op jezelf woont. Smaak kan veranderen.
Ik ben begonnen met oude spullen overal en nergens vandaan, de rest goedkoop gekocht.
Pas na een aantal jaren hebben we veel dingen vervangen.
Ik heb nu bijv een 12 persoons servies (wat ik erg kan aanraden, als je een vaatwasser hebt) en een bestekcassette met van alles 9, maar dan ook ontbijt bestek en gewoon bestek. (Dus eigenlijk 18 messen enzo. Haha! )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:22

Bestek zou ik trouwens niet op bezuinigen, ik vind het vreselijk om met van dat lichte, niet goed in de hand liggen bestek te eten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:22

Sjuimpje schreef:
Bestek zou ik trouwens niet op bezuinigen, ik vind het vreselijk om met van dat lichte, niet goed in de hand liggen bestek te eten.

Inderdaad, vaak gaat dat goedkope bestek ook niet lang mee.
Ik heb nu een bestekcassete van sola, geloof dat dat wel goed is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:27

Klopt, die vorken en lepels buigen al om voordat je je eten hebt aangeraakt en die messen snijden voor geen meter.

Ik weet niet eens van welk merk ik nu heb, ik heb bestek van mijn ouders meegenomen. Lachen

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:03

Ik ben op kamers gegaan en had niks aan uitzet. Nooit mee bezig geweest. Mijn moeder had net een nieuw bestek gekocht dus ik heb een lade vol en geruik hooguit 10% er van. Heb een kit bij de ikea gekocht met borden en kommen en de helft zit nog nieuw in de doos. Verder 6 longdrinkglazen bij de Xenos gekocht en wat bij elkaar geraapte mokken enz.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:57

Helemaal als je alleen bent lijkt me 6 borden voldoende. Bestek is wel makkelijk extra te hebben, extra vork om in het vlees/aardappels te prikken. Extra mes voor smeren van je boterhammetjes smorgens. Theelepel voor het afwegen van weet ik wat voor het eten etc. Bestek ligt ook niet zo in de weg, bestekla in en klaar. Borden in je upje veel van aanschaffen lijkt mij onzin. Die ene keer dat je meer dan 5 extra eters over de vloer hebt kun je wel vragen of je enkele borden bij je mams mag lenen Knipoog En anders eten die extra mensen maar van diepere borden of...

Het ligt eraan hoe pietje precies je bent. Als ik strax extra borden nodig heb, zoek ik wel weer andere leuke borden voor bij mijn oude. Dat ik dan verschillende modellen/merken heb zou mij niets uitmaken Knipoog Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:11

Ik heb pas alles gekocht toen mijn vriend en ik ging samenwonen. Overal heb ik er 10 van : gebakschoteltjes, mokken, diepe borden, kleine en grote brorden, kopjes en schotels, papschaaltjes, eierdopjes etc. Bestek heb ik een keer in de aanbieding gekocht een hele grote koffer. Is zware kwaliteit. Pannen heb ik van Berghaus en Tefal. Glazen koop ik bij de Blokker. Daar hebben ze hele leuke kleurtjes etc. Wijnglazen en likeurglazen etc heb ik in een warenhuis gekocht. Zeer mooi spul, goede kwaliteit, wel prijzig!

Handdoeken etc die heb ik pas in kleur gekocht toen we verhuisd waren en de badkamer en keuken helemaal klaar waren. Voor die tijd woonde we samen in een huis bij de zaak van mijn vriend, in die tijd heb ik textiel goedkoop gekocht en die gebruiken we nu voor poetsdoek etc.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:59

Pff..
Kom ik aan met:
6 borden
6 kommen
10 bekers
2 theeglazen
en een bestekcassette Haha!

Mijn glaswerk is daarentegen wel veelvuldig aanwezig, helemaal die voor alcoholische drank Lachen :
8 wijnglazen
8 champagneglazen (ooit eens gekregen vanuit mijn werk in de horeca)
7 Bierglazen Heineken
2 pitchers 5 liter Dommelsch
2 bierpullen
6 Coca cola glazen
4 longdrink glazen
4 cognacglazen

Daarentegen allemaal bij elkaar geraapt zootje omdat ik (of mijn vriend) dat allemaal ooit eens heb gehad.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:20

Ik ben zelf ook met de uitzet bijeen aan het sparen.

Ik hou zelf meer van bij elkaar geraapte prutteltjes Knipoog
Komt denk ik omdat van mijn moeder altijd alles perfect aanwezig moest zijn.
Dan krijg je volgens mijn daar juist een afkeer van (of juist precies het zelfde).

Ik heb laatst in de aanbieding bij de blokker 6 borden gekocht voor 50cent per stuk. Mooie borden zonder tierelantijntjes. Daarnaast heb ik bij de ikea bestek gekocht voor 12 euro met mooie krullen er op.
Bij de action zag ik laatst super leuke mokken. En ik heb 10 grote longdrinkglazen. Daar drink ik echt alles uit. zelfs mn koffie.

Ik heb voor mezelf gekeken wat voor een servies ik nu gebruik. En dat aangeschaft.

Handdoeken enzo heb ik een mooie set bij de hema gekocht. Van goede kwalitiet. Dat is het enige waar ik een eis aan stelde. Al zijn het wel verschillende flitsende kleurtjes geworden Haha!

keuken handoeken en theedoeken ook weer bij de action (wel erg mooie!).
Wat apparaten heb ik ook al.

Maar waar laten jullie de uitzet? Bij mij staat alles vol.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:23

Zolder heeft het van mij tijdelijk gestaan, en in wat curver opbergboxen die ik onder mijn bed schoof..

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:49

Als je op kamers gaat ben je in het voordeel. Zelf heb ik een goed bedrag bij elkaar gespaard en op de echt noodzakelijke dingen (bed, eethoek, bureau) niet te veel geld bespaard. Die kan ik na mijn afstuderen nog jaren gebruiken! Zonde om mijn geld aan mindere spullen te besteden die ik vervolgens weer moet vervangen. Voor de zaken die niet direct nodig zijn heb ik langer gespaard (elektronica, goede kookspullen,bedlinnen). En met verjaardagen en kerst vraag ik altijd dingen voor mijn kamer.

Zaken als servies en textiel zou ik wel groot inslaan. Ik hou zelf niet van een bij elkaar geraapt zooitje. Dan spaar ik liever wat langer en koop een grote set. Je moet er immers wel jaren mee door! Het is zonde om na een paar jaar toch weer alles nieuw te kopen of extra borden aan te schaffen omdat je maar 4 grote borden hebt. Glazen etc maakt wat minder uit.

Als je gaat samenwonen kan je de kosten samen delen. Spreek met je vriend af dat jullie beiden een vast bedrag per maand sparen. Dan kan je samen jullie huisje leuk inrichten en zit je niet in de troep of met dingen die totaal niet bij elkaar passen.

Ik zie sparen voor een uitzet niet als burgerlijk. Je wilt als het zover is toch wel genoeg leuke spullen? Blij dat ik niet in oude zooi hoef te zitten omdat ik (door het op kamers wonen) nu al veel leuke spullen heb. Als je niet op kamers woont ga dan ook gewoon goed sparen en kijk naar aanbiedingen. Bedenk dat het altijd veel geld gaat kosten omdat je gewoon veel spullen nodig hebt. Het is erg vervelend als je dan moet bezuinigen omdat je niet genoeg geld hebt gespaard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:51

ik heb aan alle kanten (familie.. vrienden..) glazen, bestek, borden en bekers in beslag genomen Haha! Bijna iedereen had wel wat over of wilden ze niet meer want paste niet bij de rest Clown En ik heb maling aan passend servies Haha! Dus ik heb tig verschillende borden en bekers en glazen en bestek Clown Maar wel gratis Knipoog

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:57

flowerxxx schreef:
Als je op kamers gaat ben je in het voordeel. Zelf heb ik een goed bedrag bij elkaar gespaard en op de echt noodzakelijke dingen (bed, eethoek, bureau) niet te veel geld bespaard. Die kan ik na mijn afstuderen nog jaren gebruiken! Zonde om mijn geld aan mindere spullen te besteden die ik vervolgens weer moet vervangen. Voor de zaken die niet direct nodig zijn heb ik langer gespaard (elektronica, goede kookspullen,bedlinnen). En met verjaardagen en kerst vraag ik altijd dingen voor mijn kamer.

Zaken als servies en textiel zou ik wel groot inslaan. Ik hou zelf niet van een bij elkaar geraapt zooitje. Dan spaar ik liever wat langer en koop een grote set. Je moet er immers wel jaren mee door! Het is zonde om na een paar jaar toch weer alles nieuw te kopen of extra borden aan te schaffen omdat je maar 4 grote borden hebt. Glazen etc maakt wat minder uit.

Als je gaat samenwonen kan je de kosten samen delen. Spreek met je vriend af dat jullie beiden een vast bedrag per maand sparen. Dan kan je samen jullie huisje leuk inrichten en zit je niet in de troep of met dingen die totaal niet bij elkaar passen.

Ik zie sparen voor een uitzet niet als burgerlijk. Je wilt als het zover is toch wel genoeg leuke spullen? Blij dat ik niet in oude zooi hoef te zitten omdat ik (door het op kamers wonen) nu al veel leuke spullen heb. Als je niet op kamers woont ga dan ook gewoon goed sparen en kijk naar aanbiedingen. Bedenk dat het altijd veel geld gaat kosten omdat je gewoon veel spullen nodig hebt. Het is erg vervelend als je dan moet bezuinigen omdat je niet genoeg geld hebt gespaard!

Toen ik op kamers ging kreeg ik ook wel van alles mee. Oude handdoeken etc. En natuurlijk had ik ook mijn eigen spulletjes die ik neenam. Maar ik heb nooit 'gespaard voor mijn uitzet'. En niet eens omdat ik het burgerlijk vind Haha!, maar gewoon omdat ik dat niet echt deed. Er werd/wordt bij mij thuis ook eigenlijk nooit gesproken van een 'uitzet', misschien dat ik het daarom ook wel niet echt gewend ben.
Glazen, borden, pannen, bestek etc. was allemaal niet nodig omdat in mijn studentenhuis alles aanwezig is. Ik heb daar dus wel wat spullen bij gezet die ik gekregen had.
Verder heb ik natuurlijk een nieuw bed en bureau e.d. moeten kopen, wat ik uiteraard ook weer meeneem als ik hier wegga. Maar de paar mokken en borden die ik in huis ingebracht heb neem ik niet mee. Oude zijn wel weer een keer kapot gegaan en die waren ook van 'anderen'.

Ik zie soms wel leuk bestek of borden oid wat ik heel leuk vind, maar koop het nooit. Doe ik wel als ik echt op mezelf ga. Ik moet nu anders toch maar ergens bewaren op mijn kamer en heb daar toch niet echt plek voor. En ga het ook niet gebruiken. We hebben alles hier in huis en ik ga niet mijn eigen pannen gebruiken en die dan vervolgens weer in mijn kamer zetten. We eten toch altijd samen, er wordt gewisseld wie er kookt/afwast, is dus ook niet echt te doen. Dan zou ik na het afwassen moeten zeggen: "Mag ik mijn eigen pan, glazen en borden terug?" Clown
Laatst bijgewerkt door Dorée op 11-01-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 16:58

Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet dat smaken kunnen veranderen, maar de " kleine " dingen koop ik liever toch al, dan hoef ik daar niet meer aan te denken..
Een wandkast heb ik al omdat ik die als erfenis heb gekregen, is dus niet nieuw gekocht Knipoog

Ik heb al samen gewoond, maar omdat die relatie stuk is gegaan woon ik dus weer tijdelijk thuis. Die tijd wil ik eigenlijk zo kort mogelijk houden, dus daarom ben ik al bezig aan me uitzet.
Ik doe een bbl-opleiding, en heb dus een baan en een normaal salaris, kan makkelijk een apartementje huren, maar niet en huren en ineens alles kopen, vandaar dat ik even spaar. Ik spaar iedere maand voor de grote uitgaven die dadelijk komen, en koop iedere maand wat van die kleine dingen..

Ik weet dus wel wat ik nodig heb, maar niet precies hoeveel. Ik had met mijn ( ex ) vriend ook een 6 delig servies, en op zich kwamen we daar inderdaad mee uit, maar het was wel een " los " servies die we altijd konden bijkopen. Wat we ook gedaan hebben wat we zijn begonnen met 4 delig..

Het is dus ook niet de bedoeling dat ik op kamers ga wonen, ik wil gewoon een apartementje. Heb een hond ( kruising labrador x rotweiler ) + 2 katten die mogen dus nooit mee naar een kamer..

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:16

Samantha_ schreef:
Sjuimpje schreef:

Jij hebt heel goedkoop bestek!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:31

Ik woon nog thuis maar ben ook aan het sprokkelen. Wel woon ik vrij zelfstandig. Woon in het bakhuisje en heb mn eigen woonkamer/douche/toilet/hal/slaapkamer. Eet wel altijd bij mn ouders, vind het onzin om in mn eentje te koken en mn moeder voor 2. Maar in de loop van de afgelopen 2 jaar heb ik wel mn eigen dingen bij elkaar gespaard. Ik heb glazen/mokken/wijnglazen/cocktailglazen, 2 bankjes, een bed, kaptafel, senseo (eh staat nu bij mn ouders die van hun is kapot) waterkoker en meer van die dingen die je veel gebruikt.
Volgende aanschaf is een bestekset en een servies. Voorlopig hoef ik ook niet het huis uit maar als dat wel gebeurd hoef ik niet alles in 1 keer aan te schaffen.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:51

Ik ben erg in vergelijking met jullie

Mijn vriend en ik zijn in April samen gaan wonen en toen had ik al een heleboel bij elkaar gespaard waaronder 2 sets met borden kommen en mokken totaal van alles 8. Ook heb ik op verjaardagen nog ander aardewerk gehad omdat ik het heel mooi vond en het te duur was om alles van te kopen inmiddels is alles bijna compleet.
Heel veel glas werk 18 glazen voor 2,50 euro en bij de xenos nog glazen van mijn moeder gehad. Een bestekcassette voor 12 personen groot en klein bestek. Heel veel mokken.
Zelf had ik ook een set pannen gekocht maar toen we er eenmaal zaten ging mijn oma naar een bejaaden tehuis en daar heb ik veel goede (BK) pannen van gekregen.
handoeken ed heb ik veel bij de Action gekocht. Niet zo duur en wel goed.

Wij hebben een boerenbedrijf en hierdoor eten er vaak mensen mee. Het komt zelfs wel eens voor dat ik te weinig borden of mokken heb dit komt dan omdat de vaatwasser dan nog niet klaar is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:13

Samantha_ schreef:
Sjuimpje schreef:

Jij hebt heel goedkoop bestek!
[/quote]

Hoe weet je of het " goedkoop " of goed bestek is dan??