flowerxxx schreef:Als je op kamers gaat ben je in het voordeel. Zelf heb ik een goed bedrag bij elkaar gespaard en op de echt noodzakelijke dingen (bed, eethoek, bureau) niet te veel geld bespaard. Die kan ik na mijn afstuderen nog jaren gebruiken! Zonde om mijn geld aan mindere spullen te besteden die ik vervolgens weer moet vervangen. Voor de zaken die niet direct nodig zijn heb ik langer gespaard (elektronica, goede kookspullen,bedlinnen). En met verjaardagen en kerst vraag ik altijd dingen voor mijn kamer.
Zaken als servies en textiel zou ik wel groot inslaan. Ik hou zelf niet van een bij elkaar geraapt zooitje. Dan spaar ik liever wat langer en koop een grote set. Je moet er immers wel jaren mee door! Het is zonde om na een paar jaar toch weer alles nieuw te kopen of extra borden aan te schaffen omdat je maar 4 grote borden hebt. Glazen etc maakt wat minder uit.
Als je gaat samenwonen kan je de kosten samen delen. Spreek met je vriend af dat jullie beiden een vast bedrag per maand sparen. Dan kan je samen jullie huisje leuk inrichten en zit je niet in de troep of met dingen die totaal niet bij elkaar passen.
Ik zie sparen voor een uitzet niet als burgerlijk. Je wilt als het zover is toch wel genoeg leuke spullen? Blij dat ik niet in oude zooi hoef te zitten omdat ik (door het op kamers wonen) nu al veel leuke spullen heb. Als je niet op kamers woont ga dan ook gewoon goed sparen en kijk naar aanbiedingen. Bedenk dat het altijd veel geld gaat kosten omdat je gewoon veel spullen nodig hebt. Het is erg vervelend als je dan moet bezuinigen omdat je niet genoeg geld hebt gespaard!
Toen ik op kamers ging kreeg ik ook wel van alles mee. Oude handdoeken etc. En natuurlijk had ik ook mijn eigen spulletjes die ik neenam. Maar ik heb nooit 'gespaard voor mijn uitzet'. En niet eens omdat ik het burgerlijk vind
, maar gewoon omdat ik dat niet echt deed. Er werd/wordt bij mij thuis ook eigenlijk nooit gesproken van een 'uitzet', misschien dat ik het daarom ook wel niet echt gewend ben.
Glazen, borden, pannen, bestek etc. was allemaal niet nodig omdat in mijn studentenhuis alles aanwezig is. Ik heb daar dus wel wat spullen bij gezet die ik gekregen had.
Verder heb ik natuurlijk een nieuw bed en bureau e.d. moeten kopen, wat ik uiteraard ook weer meeneem als ik hier wegga. Maar de paar mokken en borden die ik in huis ingebracht heb neem ik niet mee. Oude zijn wel weer een keer kapot gegaan en die waren ook van 'anderen'.
Ik zie soms wel leuk bestek of borden oid wat ik heel leuk vind, maar koop het nooit. Doe ik wel als ik echt op mezelf ga. Ik moet nu anders toch maar ergens bewaren op mijn kamer en heb daar toch niet echt plek voor. En ga het ook niet gebruiken. We hebben alles hier in huis en ik ga niet mijn eigen pannen gebruiken en die dan vervolgens weer in mijn kamer zetten. We eten toch altijd samen, er wordt gewisseld wie er kookt/afwast, is dus ook niet echt te doen. Dan zou ik na het afwassen moeten zeggen: "Mag ik mijn eigen pan, glazen en borden terug?"
Laatst bijgewerkt door Dorée op 11-01-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt