Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:19

Ik vind het absurd... Op internet vind ik het nog tot daar aan toe, ik beken dat ik ook niet altijd in ABN communiceer op bijvoorbeeld msn en dat er hier ook nog wel eens een typefoutje of een afkorting in mijn berichten voorkomt. Maar ik loop momenteel stage op een basisschool in Abstede/Sterrenwijk, Utrecht, en als ik dan kijk dat ik in vriendenboekjes teksten tegenkom met inderdaad 'me zusje' en dat er op de intekenlijst voor het kerstdiner 'runtfleessalader' staat, weet ik niet of ik moet lachen of huilen... Want dit zijn namelijk de ouders van de kinderen, aangezien de kinderen uit mijn groep 3 nog nauwelijks kunnen schrijven, laat staan dat het gramaticaal correct is. Vind het heel droevig, want dan gaat het ergens mis, maar waar?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:19

Maar de msn taal zoals: LOveDsjD. Die ga ik nooit snappen.
Hoe komen ze er eigelijk aan.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:21

Nou ik vind het nogal overdreven. We worden er op bokt niet op aan gekeken als we niet op een hoog niveau schrijven. Overigens zal ik op bokt iets informeler schrijven dan dat ik dat zou doen in een sollicitatie.

Ik erger me persoonlijk meer aan dingen zoals. Hij is beter als mij of zij is beter als mij.

Maar goed ik ga niet iedereen hierin verbeteren. Want een meerendeel van de nederlandse bevolking maakt die fout. Evenals mijn leraren op het HBO deze fout maken. Dus dan gedoog ik het maar gewoon net zoals ik het msn taal hier op bokt maar gedoog!

Verder vind ik d's en t's fouten minder storend dan hij segt. Ik neem aan dat segt bewust wordt gedaan en d's en t's fouten onbewust.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:23

*Tamara* schreef:
en dat er op de intekenlijst voor het kerstdiner 'runtfleessalader' staat,

Het is inderdaad eigenlijk heel droevig maar ik moest toch stiekem even lachen! Haha!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:27

Ik kan je het heel sterkt vertellen.
Ik heb van mn 5e tot mijn 9e in het buitenland gewoond. OP de basisschool, was mijn nederlands dus echt beroerd. D's en t's door elkaar en noem alles maar op. Mijn moeder maakte zich zorgen en stapte naar de school met de vraag of het niet verstandig was dat ik bijles zou krijgen. Het antwoord was: Ja maar ze is een van de beste in de klas...
Dat was 10 jaar terug. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe dat nu is. Ik probeer er erg op te letten, maar nog steeds merk ik dat mijn nederlands echt beroerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:27

Ok, dan ben ik bij dezen met mijn achttien jaar ook ouderwets.

WildWings schreef:
Waar ik me ook aan erger zijn dingen als 'jij word' zonder t erachter, bijvoorbeeld.
(Bente1, hint hint Haha! Haha! )

Nóg erger vind ik eerste persoon enkelvoud +t. Dan krijg je "ik wordt" en "ik vindt". Halloo-hooo!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:28

Ik weet niet goed wanneer je een d of een t moet schrijven en een dt vergeet ik al helemaal. Maar ik vind het wel belangrijk dat mensen tenminste hun best doen om fatsoenlijk te schrijven. MSN-taal en dergelijke irriteer ik mij groen en geel aan. Ik zeg dan graag: "Leer typen" maar ja, als ik dan weer eens een t vergeten ben staat dat zo stom, dus dan hou ik het maar voor mij.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:29

Whiz schreef:
Ik erger me persoonlijk meer aan dingen zoals. Hij is beter als mij of zij is beter als mij.

Ja, en dan moet ik eerlijk toegeven dat bij het spreken ik deze fout zelf ook geregeld maak.
Niemand heeft mij daar ooit in verbeterd, dus dat is een beetje vastgeroest al probeer ik er wel op te letten.
Maar gelukkig erger ik me nog steeds nergens aan......... Blond

Je bedoelt toch het moet zijn "hij is beter als ik" want mij is een bezittelijk voornaamwoord?
PS het is al heel lang geleden voor mij hoor school ik schrijf nu niet met taalregels in mijn hoofd
maar eigenlijk volautomatisch. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:31

Perrokai schreef:
Whiz schreef:

Ja, en dan moet ik eerlijk toegeven dat bij het spreken ik deze fout zelf ook geregeld maak.
Niemand heeft mij daar ooit in verbeterd, dus dat is een beetje vastgeroest al probeer ik er wel op te letten.
Maar gelukkig erger ik me nog steeds nergens aan......... Blond

Je bedoelt toch het moet zijn "hij is beter als ik" want mij is een bezittelijk voornaamwoord?
PS het is al heel lang geleden voor mij hoor school ik schrijf nu niet met taalregels in mijn hoofd
maar eigenlijk volautomatisch. Pling

Hij is beter dan ik.

Als = wanneer je het hebt over gelijken, dan = bij verschillen.

Hij is even oud als ik, hij is langer dan ik.

Ik/mij is een leuk truucje voor: denk er gewoon het werkwoord nog eens achter. "Hij is even oud als ik (ben)". Hij is even oud als mij ben kan niet, dus is fout Knipoog

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:32

Ook ik kan me hier behoorlijk aan ergeren, ben dan dus ook ouderwets. Bloos
Afkortingen als idd, iig e.d. heb ik geen problemen mee, maar het schrijven in spreektaal of het weglaten van leestekens en hoofdletters e.d. vind ik wel storend en bovendien erg dom overkomen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:34

Op bokt typ ik meestal algemeen beschaafd Nederlands :P en voor schoolopdrachten doe ik dat ook. Op msn is het een hele andere taal!
Laatst bijgewerkt door Dewii op 20-12-06 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:34

Ahaa! Zo zie je, ik ben ook zelf niet perfect, en verwacht dat ook niet van iemand anders.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:35

dewitje13 schreef:
Op bokt typik meestal algemeen beschaafd nederlands Tong uitsteken en voor schoolopdrachten doe ik dat ook. Op msn is het een hele andere taal!

Nederlands. Knipoog

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:37

Ik zal het gelijk veranderen!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:42

Op forums vind ik die slecht geschreven taal nog niet zo erg, althans in beperkte mate.

Maar ik zie op school verslagen waarin echt heel slecht geschreven teksten staan. Dat HBO-ers nog niet eens weten wanneer ergens een d of een t moet staan. Aan zoiets kan ik mij ergeren, zo'n fouten in verslagen zijn m.i. echt dodelijk (bij wijze van).

De oorzaak is, denk ik, o.a. het gebruik van msn. Ik denk dat het voor de dialectsprekers nog grotere problemen oplevert doordat er vaak dialect op msn wordt gesproken. (Althans ik schrijf soms zinnen die verkeerd opgebouwd zijn en die in het dialect wel zo worden geschreven.)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:50

Sommige dingen vind ik ook wel vervelend, vooral als er bijvoorbeeld gaan punten, komma's en hoofdletters in een tekst staan. Als het dan ook nog een lange tekst is neem ik niet de moeite om het te lezen

En hij segt of overal -uh achter vind ik ook erg irritant. Maar bijvoorbeeld "me paardje" vind ik niet zo erg. Dat komt misschien omdat ik dat wel regelmatig zeg zelf Bloos (weet eigenlijk niet of ik het ook schrijf, zal er wel eens op letten)

D's en t's en groter dan mij enz. daar erger ik me totaal niet aan. Maar dat komt denk ik ook omdat ik erg slecht ben in spelling, en die fouten waarschijnlijk zelf ook regelmatig maak.
Ik KAN het wel, maar ik heb ook niet zoveel zin om elk berichtje dat ik plaats 3 keer te controleren op spellingsfouten. Het hoeft hier toch ook niet perfect?

In sollicitatiebrieven vind ik het echt niet kunnen. Dan moet je spelling gewoon perfect zijn. Als je er zelf slecht in bent laat je het toch gewoon controleren door iemand die er wel verstand van heeft?

Bij mij op de middelbare school en nu op de universiteit letten ze er wel op trouwens, als ik een verslag terug krijg staat er meestal als commentaar: "let op je spelling". Best erg haha Clown maar zo leer je het wel

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:53

_Linda, ik ben een HBO-er en ook ik weet niet precies hoe een d, t of dt werkt. Als jij het mij kunt uitleggen en ik snap het mag je, je gelukkig prijzen. Tot nu toe hebben 3 leraren het geprobeerd. Ik begrijp het op het moment van de uitleg, maar zodra ik thuis zit en ik moet iets schrijven denk ik "Goh, hoe moest dat ook alweer?".

Ik denk dat dit iets ermee te maken heeft dat ik een klas over heb geslagen in Nederland en 2 keer dezelfde klas heb gedaan in het buitenland (eerst één keer in Nederland en daarna dezelfde nog een keer in Frankrijk). Dit is ook de oorzaak van de tafels slecht kennen.

amazoneken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:54

Lachen Als je jong bent versta 'k het wel ... zelf ben ik ook nog vele jaartjes jong Knipoog 14 jaar Lachen maarja op de middelbare school zagen ze hele tijd van schrijf dit juist en dat... misschien willen ze wat vrijheid bij het schrijven Haha! maar soms gaat het iets te overdreven Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:55

Ik kan me niet ergeren aan me paardje.. vind dat een béétje overdreven. Verder vind ik leestekens wel zo prettig, dat maakt het toch altijd wat duidelijker. Maar praten zoals: ffuh beetju rustig an doen, vind ik op bokt wél heel storend! Ik praat ook niet perfect Nederlands en ik typ al helemaal niet perfect maar zo erg toch ook weer niet.

En ik typ op msn wel met kortere woorden (beetj,latr,ty enz.).

Op bokt is msn- taal ten strengste verboden (zover ik weet).

Ik erger me trouwens ook wel eens aan 'te nette' taal Bloos . En de D's en de T's, als ik er aan dénk zal ik ze schrijven maar ik ga geen tijd verspillen om dat nog helemaal te moeten controleren.. (ik weet wél hoe het moet Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door traan_beauty op 20-12-06 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:55

_Linda schreef:
. Aan zoiets kan ik mij ergeren, zo'n fouten in verslagen zijn m.i. echt dodelijk (bij wijze van).

Zo'n? Knipoog

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:56

Ik moet zeggen, nu begin ik ook te twijfelen.. Maar is dit nu wel een normale zin.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:57

Ik vind het ook behoorlijk irritant, laatst zag ik ergens 'joun' staan. Nagelbijten / Gniffelen Of mensen die werd met dt schrijven op het eind. Nagelbijten / Gniffelen
Niet dat ik zelf perfect ABN typ/schrijf, maar dingen als "me paardje" zul je dan weer niet zien bij mij. Vork

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:00

Ik kan me wel voorstellen dat je je stemming of mening wil verduidelijken door bijv. eeuuuhm, of sjieluuug te schrijven. Ik wordt hier zelf op bokt nogal snel als te fel omschreven omdat ik dat namelijk niet doe. Men denkt dan al snel det het stoom uit mijn oren komt terwijl ik gewoon rustig aan het typen ben. Ik vind het best moeilijk om in gewoon Nederlands weer te geven hoe ik me voel of wat mijn stemming is, dan moet je al snel woordjes gaan gebruiken als bijvoorbeeld: ech nie hoor ikke ben heeuuul ruuustig !

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:04

Perrokai schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat je je stemming of mening wil verduidelijken door bijv. eeuuuhm, of sjieluuug te schrijven. Ik wordt hier zelf op bokt nogal snel als te fel omschreven omdat ik dat namelijk niet doe. Men denkt dan al snel det het stoom uit mijn oren komt terwijl ik gewoon rustig aan het typen ben. Ik vind het best moeilijk om in gewoon Nederlands weer te geven hoe ik me voel of wat mijn stemming is, dan moet je al snel woordjes gaan gebruiken als bijvoorbeeld: ech nie hoor ikke ben heeuuul ruuustig !

Dat vind ik ook moeilijk! Hoe wil je laten zien dat je denkt? Door Uhm.. erachter te zetten. Vrij logisch!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:06

amazoneken schreef:
Lachen Als je jong bent versta 'k het wel ... zelf ben ik ook nog vele jaartjes jong Knipoog 14 jaar Lachen maarja op de middelbare school zagen ze hele tijd van schrijf dit juist en dat... misschien willen ze wat vrijheid bij het schrijven Haha! maar soms gaat het iets te overdreven Knipoog

Ik denk dat ze dat met een reden doen op school, die vrijheid is helemaal geen punt meer als je weet hoe het moet. En die vrijheid is dan juist duidelijk het probleem. Maar je hoeft geen hoge opleiding te hebben of ouder te zijn om te weten dat als je "mijn paard" zegt je geen "me paard" opschrijft.