mening rokers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 16:52

orri schreef:
En de enige rokers die ik op hun gezondheid wijs zijn degene waar het me bij kan schelen.... dus Pregini Knipoog
:+: So sweet Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:03

Er zijn hier mensen die zeggen dat ze hoofdpijn krijgen van rook. Maar je hebt dus ook rokers die hoofdpijn krijgen van het gezeur erover. NIet-rokers denken meer rechten te hebben geloof ik, vanwege hun gezondheid, maar je ziet maar weer dat het mes aan twee kanten snijdt.
Iedereen die op mijn kantoor komt, in mijn auto zit, bij mij thuis komt, die krijgt met rook te maken.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:06

Yegh, roken in de auto....nee dat doe ik dus niet. Maar als ik alleen ben of anderen in ieder geval niet lastig val, moeten mensen niet zeuren.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:50

Om nog even serieus terug te komen op het onderwerp. Ik vind dat er best rekening gehouden kan worden met niet rokers. Maar ik vind het ook andersom. Vaak dan vraag ik of mensen er last van zouden hebben als ik rook, en dan zeggen ze ja. Oke, dan ga ik naar buiten of ergens zitten waar niemand last van me heb. Dit vind ik dan ook prima. Maar vaak genoeg word je meteen als vies kind bekeken en begint er een hele discussie over roken. Hier word ik zo moe van. Als iemand dik is met een eetprobleem en die gaat zitten eten ga ik toch ook niet vies aankijken omdat die zo overdreven dik is en een discussie beginnen hoe slecht dit is voor zijn/haar gezondheid. Of als je uitgaat en je drinkt het ene glas na de andere en uiteindelijk loop ik met iemand flink dronken naast me. Die ga ik ook niet vies aankijken en een hele preek geven. Mensen zijn oud en wijs genoeg om te weten wat slecht voor ze zijn, en om ze daardoor meteen om "laag" te halen vind ik een beetje zwakjes. Nobody is perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 18:08

Pregini, zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Maar de enige waarvoor ik het roken in mijn eigen huis zal laten, is voor een bepaald familielid die er niet tegen kan, verder niet.

Debbiedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 18:29

Een goede roer is geen onrust stoker Haha! Sigaar

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:46

Citaat:
Live & let live!!!Mirte, jouw reactie vind ik nogal kort door de bocht. Het is míjn leven. Klaar.

Tuurlijk, daar zeg ik ook niets over. Ik bedoel alleen dat ik het zo ontzettend zonde vind dat mensen zoveel op het spel zetten voor gewoonweg een verslaving. Ik heb echt een boel mensen slecht zien worden en zelfs dood zien gaan aan de gevolgen van roken, dat ik zo graag iets zou willen veranderen aan het leefgedrag van mensen. (daar studeer ik overigens ook voor) Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor andere verslavingen/slechte leefwijze. Maar nogmaals, het is je eigen leven en jij bent de persoon die voor de (eventuele) gevolgen in moet staan.
Ik moet zeggen dat ik ook altijd een heel dubbel gevoel krijg als ik wel eens een verhaal hoor van mijn buurman. Hij is oncoloog en moet helaas wel eens trieste mededelingen doen, zoals het constateren van longkanker. Vaak gaat dit gepaard met heftige emotionele reacties van de patient, heel begrijpelijk, maar ik heb erg veel moeite om medelijden te hebben, zodra ik weet dat de persoon in kwestie heel wat sigaretjes heeft gerookt. Ik word gewoon boos, wat zou ik kunnen doen zodat mensen gezonder gaan leven? En iemand heeft helemaal gelijk als die zegt, het is toch mijn leven? Daar heb ik weinig tegen in te brengen. Ik ben alleen zo'n 'verbeter de wereld type', en de realiteit is hard. Vooral als je op de hoek van de straat kinderen van 12 ziet roken. Waar gaat dat toch heen denk ik dan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:57

Mijn vader is zo iemand die longkanker heeft. Hij heeft zijn hele leven gerookt tot drie jaar geleden.

Hij heeft eindelijk de stap gezet te stoppen met roken en nu, een paar jaar later, wordt hij er weer keihard mee geconfronteerd. Dat vind ik hard... dat doet pijn.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:18

Dat is inderdaad hard Kitty, dat zijn de gevolgen waar juist zo voor wordt gewaarschuwd. Het is wrang, juist omdat hij na al die jaren is gestopt. Maar ja dat telt niet voor het lichaam. Volgens mij kom ik op de rokers echt over als een enorme zeikerd, maar jeetje, als ik zo'n verhaal als die van Kitty lees, dan weet ik weer waarom ik zoveel tijd besteed aan onderzoek. Dat is wat ik wil, mensen behoeden voor iets was zo ver weg lijkt, of wat ze maar voor lief nemen. Maar als je ooit bij die oncoloog staat, dan is alles zo anders. Maar goed ik hoop dat het voor meeste nooit zover hoeft te komen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:25

Ik rook zelf ook, gelukkig heb ik niet zo'n last van die preken. Zo'n opmerking als in het 1e bericht werd omschreven zou ik echt niet pikken. Ik weet zelf ook wel dat het slecht is, maar niemand heeft het recht om mij te vertellen wat ik wel en niet mag doen. Ik rook altijd netjes op plaatsen waar het mag (al worden het er steeds minder en ook dat vind ik een inbraak op mijn rechten) als ik bij iemand thuis ben steek ik nooit een sigaret op zonder het te vragen, dus ik gedraag me prima.
Ik rook thuis overal, mijn vader en zijn vriendin doen het ook. En ja er lopen hier 2 kleine kinderen rond, we roken niet als ze op schoot zitten ofzo, maar wel in dezelfde kamer. Nou hebben we wel een heel groot huis hoor. Maar ik rook dus ook op stal, niet tussen het stro ofzo, maar wel bij de bak. Als mensen last hebben als ik rook dan stop ik wel hoor, maar niet als ze het vragen in de rook-coupe of als we buiten staan, dan vind ik het onzin.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 00:40

Ik heb dus alle respect voor de niet rokers en vind het ook niet erg als ze me vragen of ik ergens anders wil gaan roken. Waar ik weliswaar doodziek van word is dat niet rokers altijd komen met dat je van het roken dood gaat. Iedereen gaat een keertje dood hoor en het komt heus niet altijd van het roken. Ik ken mensen die overleden zijn door longkanker maar nooit van hun leven gerookt hebben. Dus, met dat gezeik moet men echt niet aan komen hoor.
Ikzelf rook buiten, binnen en in mijn auto. Ik rook nooit in de stallen! Vind het levensgevaarlijk. Ik zou niet willen dat beesten overlijden in een stal door toedoen van mezelf. Ik rook er dus niet. Ik kijk wel op tegen diegenen die niet roken. Ik zou graag stoppen maar het is zo ontzettend moeilijk. Gelukkig is het niet zo dat mijn gehele huis ruikt naar de rook en dat mijn kleren ruiken. Maar ik zou inderdaad willen stoppen omdat het veel te duur is aan het worden en dat ik mijn geld dat ik gebruik voor sigaretten goed kan gebruiken voor andere en nuttigere dingen.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 09:10

Pregini, jij slaat met je laatste reactie precies de spijker op zijn kop. Dit is precies wat ik bedoel. Je wordt aangekeken met zo’ n blik van ‘ach gos, wat zielig voor dat meisje, wat zonde zeg … , en velen schromen ook niet om dat letterlijk te zeggen. En dat terwijl er inderdaad zoveel zonden zijn die gedoogd worden? Waarvan men het niet nodig vindt om er meewarig naar te kijken? Wat in mijn ogen ook volkomen terecht is, want het is een ieder zijn eigen keus. Doe het dan ook niet bij rokers, wat is het verschil??

Iedereen heeft nog altijd het recht om met zijn eigen leven te doen wat hij/zij wil, of dat nog goed, minder goed of helemaal niet goed is. Je hebt maar 1 leven waarvoor je zelf (in de meeste gevallen) verantwoordelijk bent. Zou wat zijn zeg, dan kan ik iedereen wel gaan aanspreken op wat mij niet zint. Dan ga ik een paar mensen maar eens vertellen dat ze moeten stoppen met hun haar verven, want dat is hartstikke slecht voor je haar. Ik ken ook mensen die na 5 jaar toch echt naar de tandarts moeten, want anders heb je voor je dertigste een kunstgebitje. Alweer naar de Mac? En je bent al aan de dikke kant, weet je wel dat je hartproblemen kunt krijgen van overgewicht? Pilletje/joint op zaterdagavond? Weet je wel wat er kan gebeuren als je er te veel of verkeerde van neemt? Sla je nou alweer een maaltijd over, je gaat toch geen anorexia krijgen? Alweer onder de zonnebank? Daar kan je huidkanker van krijgen, hartstikke slecht voor je al die straling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:45

Punt 1: de kreet is nog altijd "live and let die", of in het nederlands leven en laten leven (daar zit dus een verschil tussen, net zoals je in het nederlands uitslaapt, maar in het engels is dat dan weer to sleep in.)

Ik heb ook een probleem met mijn longen, en sigarettenrook is absolutely killing dus ik ga het zo veel mogelijk uit de weg. Iedereen moet doen waar hij zin in heeft, maar ik heb dus een probleem als ik langere tijd in een ruimte moet zitten waar eerder gerookt is. Ik heb er geen moeite mee als iemand gaat zitten roken, dat moet ie maar doen, zolang ik er maar geen last van heb. Ik kan er voor kiezen om niet de in de rokersruimte op mijn werk te gaan zitten. Zou mijn collega er hier op de afdeling eentje opsteken dan heb ik dus geen keuze meer en dan zou ik er wat van zeggen.

Ik vind het idd vaak een beetje slap: 'ik weet wel dat het slecht is maar...' doe het dan gewoon niet, of zeik niet dat je eigenlijk weet dat het slecht is. Ik drink zelf trouwens ook niet tot zeer matig, en irriteer me soms ook mateloos aan zatte mensen dus die vergelijking gaat ook niet helemaal op.

En dan om als niet roker te zoenen met een vent die rookt!! Misselijk Dan zit je eigenlijk gewoon een asbak uit te likken Misselijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-02 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:47

Dat je naar buiten gaat om te roken is imo helemaal je eigen ding. Moet je zelf weten. Voor mij als ex-roker is dat geen reden om niet mee naar buiten lopen. Ik weet zelf hoe lekker een sigaretje kan zijn maar als mensen die roken tegen me klagen dat ze eigenlijk zouden moeten stoppen zeg ik wel dat ze dat inderdaad beter kunnen doen.

Off-topic bij Horse Event in Deurne zat er op een gegeven moment een rokend stel voor me. Vind ik sowieso al irritant bij zoiets maar die vrouwe stak zeer regelmatig een peukje op en die rook kwam precies in mijn gezicht. Ook mensen om me heen hadden er last van. Ik vroeg of ze de rook de andere kant op wou blazen omdat ik er last van had. Kreeg ik meteen verweten dat ik een zeikerd was en dat je ook kan overdrijven. Haar partner stak daarna nog maar 1 peuk op maar dat vrouwtje echt vaak. En dan boos om kijken. Het was dat er een clinic bezig was en ik dus geen zin had om de rust te verstoren anders was ik er wel verder op in gegaan.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:50

puma schreef:
Dan ga ik een paar mensen maar eens vertellen dat ze moeten stoppen met hun haar verven, want dat is hartstikke slecht voor je haar. Ik ken ook mensen die na 5 jaar toch echt naar de tandarts moeten, want anders heb je voor je dertigste een kunstgebitje. Alweer naar de Mac? En je bent al aan de dikke kant, weet je wel dat je hartproblemen kunt krijgen van overgewicht? Pilletje/joint op zaterdagavond? Weet je wel wat er kan gebeuren als je er te veel of verkeerde van neemt? Sla je nou alweer een maaltijd over, je gaat toch geen anorexia krijgen? Alweer onder de zonnebank? Daar kan je huidkanker van krijgen, hartstikke slecht voor je al die straling!

Daar zit toch 1 groot verschil bij met roken...
deze dingen brengen namelijk niet direct een 'gevaar voor de gezondheid van de directe omgeving' met zich mee.
En wat betreft roken icm zwangerschap, baby's, kinderen...
lees daar maar eens over.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:53

Kijk, in Finland is alles wel interessant geregeld. Het is hier wat moeilijker om uit te vinden waar je mag roken. Op het werk mag je volgens de wet alleen roken in speciaal daarvoor bestemde ruimtes.

Bij mensen thuis mag je binnen NOOIT roken, dat moet je buiten doen. Dat is al zolang ik in Finland kom (meer dan 14 jaar). Toen Katja en ik bij (niet rokende) vrienden in Nederland kwamen, gingen wij dus ook naar buiten, waarna ze beledigd waren Verward Op zich vinden we buiten roken wel beter, dan gaat het behang wat langer mee Haha!

In Café's en restaurants mag wel gerookt worden, tenminste in aangegeven gedeeltes. Aan de bar mag nooit gerookt worden. Het is namellijk ter bescherming van de barkeeper.

In het algemeen heb ik nog niemand gehoord die ook maar een slechte opmerking heeft gemaakt over roken. Het ligt niet in de Finse aard om elkaars gewoontes te bekritiseren. Erg prettig. In Nederland moet alles maar gezegd kunnen worden, zonder daar verder over na te denken. In Nederland wordt wel veel meer gerookt dan in Finland.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:58

Super, dus als ik in Finland zou wonen zou ik kunnen uitgaan naar cafes. Ik zou willen dat ze dat in Nederland zouden doen! Dan kan ik ook eens uit gaan.......
Jullie rokers hebben geen idee hoe beperkend voor mij het leven is door jullie gerook. Door jullie kan ik b.v. niet uit gaan, ben regelmatig ziek van de astma, enz. Dat jullie er later eerder dood aan gaan zou mij een rot zorg zijn, maar dat jullie mijn leven soms kunnen verpesten, daar heb ik wel moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 10:29

Orri, er zijn heel veel stoffen die de ongeboren vrucht ernstige schade aan doen, niet alleen sigarettenrook.
Zolang er nog gewoon producten verkocht worden in de winkels terwijl er kankerverwekkende stoffen in verwerkt zitten, geloof ik het allemaal wel. Niet alleen van sigaretten krijg je kanker, er is genoeg te koop aan kankerverwekkende stoffen. Bovendien is de atmosfeer boven NL niet veel beter voor je gezondheid, zeker niet in de randstad. Een familielid van mij is anderhalf jaar geleden overleden aan longkanker, maar dat werd niet veroorzaakt door roken.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:34

Eleonoor schreef:
Door jullie kan ik b.v. niet uit gaan, ben regelmatig ziek van de astma, enz. Dat jullie er later eerder dood aan gaan zou mij een rot zorg zijn, maar dat jullie mijn leven soms kunnen verpesten, daar heb ik wel moeite mee.

Ik vind het heel naar voor je dat je astma heb, ik heb het vroeger ook gehad en ik heb er nog eczeem aan overgehouden. Maar dat IK als ROKER jou leven verpest vind ik dus weer overdreven. Ik begrijp je punt wel, maar je kan de rokers daar niet de schuld van geven. Dan moet je bij de overheid zijn dat zij het e.e.a. niet goed geregeld hebben voor de niet rokers. Zolang ik mag roken in een discotheek, blijf ik dat ook doen. Een mens is gemaakt om fouten te maken, dat ik een grote fout maak door te roken is mijn keus. Maar om mijn familie er de schuld van te geven omdat zij ook allemaal roken.........is wel erg makkelijk gedaan natuurlijk. Maar ook zij zijn weer mensen die fouten maken.

Als het in Nederland zo zou gaan als in Finland zou ik daar echt geen problemen mee hebben. Ik gun mensen zoals JIJ ook een fijn LEVEN, maar zolang het niet goed geregeld is in Nederland, ga IK echt geen rekening houden met heel Nederland, dat moet de overheid maar regelen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:34

Prima als iemand rookt, moet ie helemaal zelf weten, het staat nu groot genoeg op de pakjes om te weten dat het slecht voor je is, maar als ik dan mensen een peuk op zie steken en vervolgens beginnen te klagen dat ze willen stoppen, maar ze doen het niet kan ik daar echt schijtziek van worden!!! Misselijk Dan zeg ik ook gewoon dat diegene onzettend zwak is, dan kan ik er zelf erg kwaad om worden!! Het zal best moeilijk zijn, maar verzin dan wat anders om in je vingers te hebben!! De verslaving zit namelijk gewoon TUSSEN DE OREN!!!!
Overgens moet ik als niet roker niet de hele tijd tussen de rokers zitten, want dan gaan mijn ogen branden en wordt ik misselijk!! Dus dan zeg ik ook gewoon dat ik het niet prettig vind en of ze niet even ergens anders naar toe kunnen gaan!! Kan ik ook wel natuurlijk, maar ik rook niet en bezorg anderen dus ook geen last!!! Haha!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:40

Zep je hebt gelijk: het is Live and let die maar ik heb een cd met een gaaf nummer erop met de tekst live and let live, love and let love…vandaar.

De verslaving zit natuurlijk lang niet bij iedereen tussen de oren, ik ken mensen die ziek worden als ze stoppen. Ik ben absoluut niet verslaafd maar vind het gewoon lekker. Ik erger me dus aan ex-rokers die ineens beginnen over hoe vies roken is. Ja, als je niet rookt…maar als roker vind je het lekker, waarom zou je het anders doen? Ik vind het niet zwak dat ik rook want het is gewoon een bewuste keuze. Ik rook gemiddeld 6 sigaretten per dag, lights en niet in bijzijn van anderen die er last van hebben. Mijn zus is overleden aan kanker en die rookte niet en dronk niet. Ik houd van een borrel op zijn tijd (lees: dagelijks) maar ben nooit dronken. Ik houd van crossen (sgw) en ook daarmee loop ik een risico: wat als ik mijn nek breek of mijn rug op een boomstam? Of mijn paard? Ben ik dan ook dom en slap omdat ik die risico’s ontken? Nee want dat doe ik niet, ik schap ze op waarde in en besluit ze te nemen. Omdat ik kwaliteit van leven nu voorop stel. Voor mijn paard (liever een topleven met een kansje dat hij op zijn 16de een gebroken been krijgt) en voor mij (liever nu optimaal genieten van alles met het risico op een wat korter leven). Dom? Misschien. Maar het is mijn weloverwogen keuze en ik ben er tevreden mee. Er zijn zoveel dingen dom: rijden zonder cap, autorijden zonder gordel….Je mag dus commentaar leveren op overlast voor anderen want dat is niet oké. Maar verder…zie ik het probleem niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:00

Roken is slecht voor je, dat weet iedereen, en ik snap niet dat er mensen zijn die het altijd weer zo nodig moeten benadrukken. Ik rook op kantoor niet want mijn collega kan er niet tegen. Ik rook in de auto, tenzij er iemand bij is die er echt niet tegen kan, en ik rook niet bij mensen die niet roken, ook al vinden ze dat goed. Vind het ronduit asociaal om hun plafond geel te roken.
Vrienden van mij zijn allergisch voor sigaretterook, als ze bij mij zijn, rook ik dus ook in mijn eigen huis niet.

Maar dit zijn allemaal mensen die echt heel erg allergisch er voor zijn. Iemand die het vies vind, helaas pindakaas. In mijn huis...........rook ik dan toch echt wel, in mijn auto trouwens ook!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:12

heb weer een boel gemist blijkbaar..

Om te beginnen, roken zit niet tussen de oren. Ik heb ooit een zeer interesante documentaire gezien waar het volgende werd uitgelegd.(als ik het nog goed weet)
bepaalde hersen-cellen seinen naar de andere als je dorst honger of wat dan ook hebt. Enkel de levensnoodzakelijke dingen.
Als je gaat roken komt dit erbij. Wil dus zeggen dat als het nicotine-gehalte daalt die cel een sein doorgeeft naar zijn "partner" om aan te geven dat er nieuwe aanvoer nodig is waarop wij er 1 op steken.
Het is dus echt niet zo dat roken tussen de oren zit omdat er dezelfde reactie gebeurt bij de daling van nicotine als bij honger/dorst. Heel ondraaglijk zoals jullie allemaal kunnen beamen.
Begrijp me niet verkeerd dat je een hongergevoel krijgt als er te weinig nicotine in je bloed zit, maar het gaat om hetzelfde principe.
Nicotine wordt door het lichaam als een levensoodzakelijkheid gezien, roken tijden de zwangerschap is met name schadelijk omdat telkens als de moeder rookt, de nicotine via het bloed naar de embryo gaat waar op zijn beurt 1 van de cellen reeds een sein doorgeeft maar zijn partner is nog niet klaar...dat sein kan dus nergens heen en bevestigd zich op een verkeerde "partner" waardoor hersenen verkeerd worden gelinkt met mogelijke gevolgen vandien....
Hersenen raken in een soort extase als je nicotine tot je neemt. het is wetenschappelijk bewezen dat roken enorm goed je concentratie beinvloed. Zo is het ook dat als je niet tijdig opnieuw een "dosis" neemt er concentratiestoornissen kunnen optreden (net zoals als je erge honger zou hebben). Toen men tot deze conclusie is gekomen bedacht men of het wel zo goed was om roken op zovele plaatsen te verbieden. Denk aan een piloot op een vliegtuig, meestal mogen die niet roken gedurende de vlucht waardoor hun concentratie sterk daalt en we weten allemaal wat dat voor gevolgen kan hebben...

Dit is voor zover ik het m nog kan herinneren. het kwam er in ieder geval op neer dat roken niet zo slecht is als eigenlijk wordt gedacht. Naast de slechte eigenschappen heeft het er ook een deel goede.

Ik ben zelf roker en absoluut nog niet van plan om te stoppen. Ik vindt het reuze lekker en ben van het motto "sterven moet je toch dus leef lekker en doe de dingen die je lekker vindt"
Roken kan kanker veroorzaken maar is echter nooit bewezen dat het dat ook doet. De 1 krijgt kanker op zijn 50ste de ander nooit terwijl hij best heel z'n leven gerookt kan hebben...Het kan ook net omgekeerd of helemaal niet, dat zijn dingen die je niet op voorhand weet...

Ik hoop dat het wat duidelijk is geworden en wou nog verder schrijven maar moet nou door dus misschien dat ik vanavond het wel verder af maak Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:48

De rokercellen kunnen weer weg, de honger en dorstcellen niet, dat zijn eerste levensbehoefte, roken niet!!! Het is bewezen dat het slecht voor je is, je hoeft er inderdaad geen kanker van te krijgen, het risico is vele malen groter om het te krijgen als je rookt!!
O ja om even terug te komen dat sommig mensen ziek worden als ze stoppen, moet je nagaan hoe verslaafd die zijn, dat hun lichaam zo erg om die stoffen schreeuwt!! Het zijn wat ze noemen afkickverschijnselen.
Als je ziek wordt als je stopt, moet je onder deskundige begeleiding stoppen! Maar het ligt er ook aan of je het zelf wil!! Dat is het belangrijkste, je moet erg sterk in je schoenen staan om te stoppen, en ik snap heus wel dat het moeilijk is!!!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:08

Kwil niet stoppen...!!