Phonofobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Re: Phonofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:23

fallenangel3 schreef:
lorenzolover schreef:
dat heeftiedereen geloofk idd wel hoor.. !!!
alsk iemand moet belle umh.. bijv. week veel een leraar voor school dan ben ik ook altijd van
owja wat gaak zeggen enz.. Bloos

Ja.. en daarna bel je wel? Dat kan ik dus niet!

Er zijn natuurlijk grenzen aan wat anderen voor je kunnen doen. Wij kunnen je wel tips geven waardoor het iets makkelijker wordt, maar uiteindelijk zul je het zelf moeten doen. Ach gut

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:30

Heeey!
Ik herkende een deel van je verhaal ... Ik heb dan niet dat ik er nachten van wakker lig, maar ik zie er altijd vreselijk tegenop, stel daarom heel veel uit of probeer andere mensen voor mij te laten bellen.
De meeste snappen het niet waarom ik niet eens een simpele pizza durf te bestellen, of een afspraak ergens ... Het is moeilijk te beschrijven.
Bij bekenden valt het mee, dan vind ik het niet zo eng ...
Maar als ik iemand vreemds moet bellen wordt ik altijd hartstikke zenuwachtig ...
Waardoor dat precies komt? Geen ideej, het is wel lastig af en toe ... Ik denk dat het met faalangst te maken heeft ... En misschien ook iets van een sociale stoornis. Ik vind het bijvoorbeeld ook heel eng om presentaties te houden, of mondelinge overhoring, of als ik weet dat ik mondeling aan de beurt kom zeg maar ... Dan wordt ik heel nerveus ...

Mensen kunnen wel altijd tips geven van dat je er wat aan moet doen, dat je maar vaker moet bellen etc, maar op een gegeven moment voel je je in een hoek gedreven en durf je het al helemaal niet. Mijn vriend "probeert" me erover heen te helpen door mij te "dwingen" om naar vreemden te bellen, maar dan durf ik het ook gewoon niet.
Voor andere mensen is het moeilijk te begrijpen wanneer zij er geen last van hebben, want die kennen het beklemmende gevoel niet ...
Gr.
Naatje

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:35

Ik herken je verhaal een klein beetje, bij mij is het niet zo erg, maar ik kan wel erg opzien tegen mensen bellen. Zelfs als ik moet reserveren voor de bioscoop ben ik bang dat ik verkeerde dingen zeg.

Bij mij helpt het goed om alvast mezelf een beetje voor te bereiden op het gesprek, ik schrijf alvast een aantal dingen op die ik moet zeggen.
Misschien is het ook een idee om eens te oefenen met iemand die je echt goed kent, zoals een goede vriendin of een familielid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:57

Ik vind het ook lastig hoor, mensen bellen. Phonofobie lijkt me wat sterk uitgedrukt in mijn geval, alleen.

Ik zit heel lang te twijfelen, hoop dat ik gebeld wordt of dat (indien mogelijk) ik een ander zo ver kan krijgen te bellen.. als dat allemaal niet lukt pak ik zelf dat ding en toets ik 't nummer in.. alsie een paar keer overgaat hang ik vaak al gauw op voordat ik iemand aan de lijn krijg Clown Soms gaat 't wel goed, vaak ook niet.. dan hang ik weer op voordat er iemand tegen me praat. Als ik een 'vreemde' moet opbellen klap ik soms ook nog wel eens dicht als ze opnemen.. erg stom want je maakt meteen weer zo'n lekkere indruk natuurlijk als je niets zegt (not.) - maar soms gaat het ook gewoon zonder problemen. Heel sto.
Ik hoor overigens ook altijd van iedereen dat ik heel schattig en zacht praat aan de telefoon.. zelf merk ik het niet eens, maar ik schijn het sowieso te hebben als ik id winkel tegen kassamensjes praat etc.. ik ga gewoon heel verlegen praten en zo zacht mogelijk.. en heb het zelf gewoon niet door Nagelbijten / Gniffelen

Misschien een idee om dingen op te schrijven die je wilt zeggen? Bij mij helpt het niet, maar wie weet voor jou wel.. Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:06

ik heb er ook 'last' van.
Als ik iemand moet opbellen, dan probeer ik er op elke manier die er is onderuit te komen. Krijg dan ook gewoon buikpijn van de zenuwen ofzo.
Telefoon oppakken gaat wel, bij bekende mensen maakt het vrij weinig uit maar bij nummers die ik niet ken, durf ik niet echt op te nemen.
Vooral als iemand op de huistelefoon belt durf ik niet op te nemen. Sigaar

Wist niet dat er meer mensen met dit probleem zaten, ik vind het zelf heel erg eigenlijk, mijn moeder moet altijd bellen overal heen, voor de hoefsmid/dierenarts van mijn paard, voor de dokter, voor weet ik veel wat.

Verder mis ik in de hele omgang met mensen een hoop, alleen naar de dokter durf ik niet ( al is het maar gesprek), als mijn scooter kapot is en ik moet naar de scooterzaak, moet mijn vader altijd met de auto voorrijden zodat ik niet alleen die zaak in hoef en te zeggen wat er is.
Ik probeer zowat ieder contact met mensen te vermijden.
Zo met mensen die ik ken of mensen van de manege kan ik meestal wel gewoon goed praten enz.

Vind het echt héél erg, zou later ook nooit iets in een winkel ofzo willen doen. Het liefste zou ik wat in mijn eigen huisje ofzo doen waar geen vreemde mensen komen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:07

Er is hoop!!

Ik heb dat altijd al gehad. Vréselijk vond ik het. Zowel bij mensen die ik goed ken als die ik helemaal niet ken (ouders + zus niet meegeteld). Maar ja, je komt op een leeftijd dat er gewoon gebeld móet worden en dan kan niemand anders het voor je doen, hoe graag ze het ook willen. Ik ben er meerdere keren door in de 'problemen' (lichtjes hoor) gekomen doordat ik het te lang uitstelde. Vooral voor jezelf geeft het een hoop stress omdat je constant denk dat je 'nog moet bellen'.

Uiteindelijk ben ik gewoon briefjes gaan maken met wat ik precies wilde zeggen/vragen en echt alle mogelijkheden waarop het gesprek zou gaan verlopen uitgewerkt. Tien keer met de telefoon in je handen zitten en het toch maar niet doen (gierende zenuwen) en uiteindelijk..........valt het steeds weer mee.

Een tijdje later kreeg ik een baatje bij de receptie van een hotel. Ik móest dus wel bellen, en daarbij ook direct communiceren met zowel Nederlanders als buitenlanders. Vond ik heel erg moeilijk, maar het doet je goed. Omdat ik later voor mijn (hopelijk) toekomstig beroep echt veel met mensen te maken ga krijgen (en met bellen) moet het voor die tijd gewoon opgelost zijn.

Ik heb af en toe nog wel eens moeite met bellen,maar het is echt 10x beter geworden. Het heeft wel een paar jaar geduurd maar, er is dus hoop!! Zet 'em op!! OK dan!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:09

Tr3z3l_l0v3r, wat jij nu beschrijft, dat herken ik dus precies! Het is echt heel vervelend. Mensen hebben ook zoveel goedbedoelde adviezen maar daar kun je eigenlijk weinig mee. Het moet ook een beetje in je zitten denk ik, sociaal zijn Boos!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:17

idd, vind het echt heel moeilijk en lastig.
Ik ben ook altijd een stil type geweest, wou nooit aandacht hebben zeg maar, de leraar op school zou niet merken of ik er wel of niet was. Zou ook nooit zelf een antwoord geven of iets zeggen.

Ik ga ook stotteren enz. Heel vervelend.

De meeste mensen doen of het niks is. Maar het is zeker wel lastig. Een gesprek met iemand voeren kan ik dus niet, kan iemand ook niet aankijken onder het praten, in ieder geval niet lang want ik kijk dan altijd naar iets anders.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:23

Ik begrijp je heel goed hoor... Ik herken me er namelijk voor een deel heel erg in.
Ik wil ook absoluut geen mensen bellen die ik niet ken, of die ik eigenlijk nooit bel (dus ook familie niet Nagelbijten / Gniffelen ). Bellen naar vrienden met een mobiel is ook meestal geen probleem, een huistelefoon wordt alweer een heel ander verhaal... Maar de telefoon opnemen vind ik dan weer helemaal niet erg.
Maar goed, ik weet van mezelf wél waar het vandaan komt. Héél lang geleden belde mijn oma eens op, en ik nam de telefoon op, maar ik kon ineens mijn naam niet meer uitspreken... En sindsdien heb ik af en toe moeite met bepaalde woorden of letters. Ik denk dat niemand dit van mij zou denken, want ik heb er in het dagelijks leven eigenlijk geen last van, het wordt pas een probleem als ik me druk begin te maken (denk aan presentaties, bellen dus, enz). Als ik dus wil gaan bellen wéét ik dat ik moeite heb met bepaalde letters, en kan ik niet eens uit mijn eigen naam komen... Daarom bel ik ook liever naar een mobiel, dan zien ze mijn naam staan Knipoog Het klinkt heel stom, ik weet het, maar ik kom er gewoon niet uit...

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:35

Ik zou zelf als ik jou was professionele hulp zoeken.
Ik weet dat het stom klinkt, maar het is ook zo dat mensen een enorme big deal maken van therapie, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat. Je gaat naar iemand toe, die verstand heeft van dit soort zaken en diegene helpt jou. Ik denk dat het zeker gaat werken en dan kan je gewoon rustig door met je sociale leven, want je probleem klinkt echt heel vervelend Ach gut.
Ik denk dat als er een goed iemand is die jou kan helpen, het allemaal helemaal goed komt. Het erge met dit soort dingen is dat het vaak steeds erger wordt.
Heel veel succes in ieder geval!

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:39

Vind je het eng dat je dan de verantwoordelijkheid hebt dat je een gesprek moet starten?

Joleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:44

Pff, bekend verschijnsel bij veel mensen, ook bij mij! Ik vind goede bekenden bellen helemaal goed probleem; maar vreemden!! Pff, zorg net als velen hier dat ik meestal niet zelf bel, maar dat lukt niet altijd. Maar iemand hierboven noemde ook angst voor presentaties ed. Dat heb ik juist helemaal niet. Dat vind ik heerlijk om te doen met mijn grote mond Knipoog Maar bellen, brr... Moet nou voor school gaan bellen met een Engels bedrijf!! Daar zie ik nu al weken tegenop. Ben benieuwd hoe lang ik het nog uit ga stellen en hoe ik het oplos...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 01:25

heel herkenbaar. Ik durf het echt niet, ook niet bekenden. Maar dan kan ik nog smsen "kan ik nu bellen?" en dan bellen ze meestal zelf Knipoog

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:11

Ik durfde vroeger ook niet te telefoneren, maar in mijn geval heeft dat te maken met het feit dat ik stotter. Ik was bang voor de reactie van mensen voor als ik stotterde, via de telefoon heb je tenslotte geen lichaamstaal waardoor een stilte door een blokkade echt een stilte werd. Die angst voor het telefoneren (en ook het stotteren) heb ik afgeleerd door 't gewoon te doen. Ik kan me nog goed herinneren dat de theapeute nooit zelf de telefoon opnam, dat deden haar clienten altijd.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:57

Ik vind dat ook eng ! En bij mensen aan het huis aanbellen ook ! Niet prettig iig.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:33

Ohjee, wat is dit herkenbaar. Heel herkenbaar zelfs. Er is één persoon die ik zonder moeite durf te bellen en dat is mijn beste maatje (en dat heeft trouwens ook wat moeite gekost). Maar mijn ouders, broer, familie, andere vrienden, kennissen bellen? Nee, dan begin ik te shaken, kokhalzen, huilen en ik weet allemaal niet. Het is echt klote, heel erg klote. Vooral omdat de buitenwereld er geen begrip voor heeft ("Wat is er dan zo eng aan? Ze zien je niet, ze horen je alleen. En nu sta je toch ook hier met mij te praten, waarom durf je dat dan wel?") Telefoon opnemen is een net zo grote angst. Als ik alleen thuis ben en de telefoon gaat 'zit ik op de wc' of 'staat mijn muziek hard aan' enz. Ik ben daarom ontzettend blij met de uitvinding van sms, al gaat dat me niet helpen bij het overwinnen van deze angst.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:02

Ik heb dit dus ook..
Mijn moeder en vader bellen is geen probleem.
Mijn broer en zus vind ik al minder fijn, en ook vriendinnen vind ik vreselijk om te bellen.
Vreemden is ook een regelrechte ramp.
Zou vandeweek de dokter moeten bellen.
Heel stoer gezegd, dat doe ik wel.
Uiteindelijk niet naar de dokter geweest omdat ik niet durfde te bellen.

Opnemen bij pa, ma, broer, zus en GOEDE vriendinnen is geen probleem.
Familieleden vind ik vreselijk om aan de lijn te krijgen.
Ik zal dan ook vast niet opnemen als ik alleen thuis ben, en als er iemand anders is geef ik hem aan diegene.
Vreselijk irritant..

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:25

Ik durf wel te bellen, maar ik doe het gewoon niet graag. Haha!
Ik heb geen problemen om vrienden, bekenden, familie of vreemden op te bellen, of om zelf de telefoon op te nemen.. maar ik bel gewoon niet graag! Ik zal dan ook eerder iemand een sms of mail sturen dan bellen, tenzij het zo'n lang verhaal wordt of zo, dan pak ik gewoon de telefoon. Maar dat is eigenlijk net zoiets als liever naar de radio luisteren of liever tv kijken.. je hebt gewoon een voorkeur voor iets.

Maar ik heb helaas geen idee hoe je over je telefoon-fobie kunt komen.. misschien eerst bellen met mensen die je goed kent zoals familie/vrienden en vervolgens proberen op te bouwen tot bekenden en dan tot vreemden?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:32

Goh, ik ben blij om te lezen dat ik ook nie de enige ben.
Ik heb er ook veel last van. Bekenden en familie gaat wel.
Ook voor mijn werk gaat het redelijk goed, maar als ik prive dingen moet regelen............. echt vreselijk. ik kijk altijd eerst of ik hetvia de e-mail kan doen. Anders laat ik mijn vriend bellen.
Maar ja dat kan niet altijd he.
Dus dan is het een hele diepe zucht, heb ik al een verhaaltje van tevoren wat ik moet gaan zeggen. Dan gaat het wel.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:39

Ik ken het probleem, maar heb het alleen met vreemde mensen. Ik pieker heel lang, toets het nummer honderd keer, en als ik dan eenmaal op de groene knop gedrukt heb, gaat mijn hart als een gek tekeer. Ik heb geen idee hoe het komt, maar heb het gelukkig niet bij vrienden ofzo Lachen.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:03

Oh vreselijk, ik heb dat ook.
Ik heb ;t juist minder met vreemde mensen (voor mn werk moest ik wel eens iemand bellen, geen probleem) maar met mensen die ik dan een beetje ken, oeioei.

Vriendinnen bel ik nou wel, deed ik eerst ook nooit maar ach, vind ;t soms zelfs fijner dan dat gesms Vork
Maar me ziek melden voor mn werk? Oh gosh nee, dan liever ziek naar mn werk. Iemand terugbellen voor bijv. oppassen? Nee, ik wacht liever tot ze mij weer bellen. Afspraak maken voor de kapper? Probeer mama lief aan te kijken en anders ga ik langs.
En zal ook nooit de telefoon pakken om iemand gewoon spontaan op te bellen.

Ik weet niet, ik dúrf t gewoon niet. Maarja, eerst belde mama wel eens, maar die vertrikt t nou gewoon. Dus als ik ziek ben, echt ziek, dan moet ik nog gewoon bellen. En anders maar gewoon opstaan. Ze doet ;t gewoon niet meer. Daardoor word t wel wat minder, maar als ik niet hoef te bellen dan doe ik 't niet haha.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:31

Ik heb het ook wel alleen dan in lichte vorm denk ik. Ik bel nooit iemand op zo zoals vriendinnen alleen als het echt moet en dan zit ik tot er word opgenomen echt te denk "laat haar gelijk opnemen en niet haar broer/moeder/vader". Maar als iemand mij belt zoals een vriendin kan ik uren aan de telefoon zitten :S
Voor de rest heb ik ook wel erge uitstelgedrag zoals ik heb bijles aangevraagd voor wiskund en moest ik dus zelf bellen naar een vreemde! Nou het duurde wel 3 weken tot ik mezelf zo ver had dat ik belde Bloos
Zelfs paardrijles afzeggen vindt ik eng! Kan nooit uit me woorden meer komen meestal zeg ik dingen rare dingen of vergeet waarom ik nou eigelijk bel. Daarom als ik dus naar bijles ofzoiets moeten bellen doe ik een briefje maken met wat ik wil te weten komen enz.
En het meest stomme is nog steeds dat het achterfa haast altijd wel mee viel

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 20:54

ben echt verbaasd dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben. Als ik naar mijn omgeving kijk kan ik namelijk zo niemand noemen die het ook heeft. Ben wel opgelucht.. dat ik niet de enige 'doos' ben met dit probleem.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:55

nee hoor er zijn meerdere 'dozen' Haha! Knipoog
Ik ook dus. Tong uitsteken

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:57

ingeborg schreef:
De-sensibilisatie.. probeer ergens een (bij)baantje te vinden waarbij je veel doet met de telefoon. Klantenservice van een of ander bedrijf.. dan moet je wel maar heb je een vaste rol die je kunt voorbereiden.

Dé tip. Ik was ook een telefonofoob, maar sinds ik een maandje bij een callcenter gewerkt heb is het over. Callcenterwerk is verder geen aanrader, want het is supersaai, maar het werkt wel Ja

Succes!