Ouders beginnen gezinshuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flowerxxx

Re: Ouders beginnen gezinshuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:10

Ik kan mij voorstellen dat je dit moeilijk vind. Het is straks niet meer echt jouw huis. Er lopen "vreemden" die alle tijd en ruimte in beslag nemen. Ik zou hier goed over praten met je ouders. En spreek ook af dat jullie als kinderen ook af en toe eigen tijd met je ouders willen. Gewoon zonder die pleegkinderen erbij. Bepaalde dingen wil je alleen met je ouders bespreken en niet moet toehoorders die er niets mee te maken hebben. Of spreek af om 1 dagdeel met een ouder iets samen te gaan doen (lunchen, naar de stad etc) Ook als je ouder bent heb je nog prive tijd nodig met je ouders.

Verder zou ik spullen in je kamer waar je aan gehecht bent weghalen en elders opslaan. Op die manier kan je het bewaren tot je zelf in een echt huis gaat wonen. Ik weet uit ervaring dat er vaak nog veel spullen in je kamer thuis blijven staan, als je op kamers woont. Ik zou niet willen dat anderen daar gebruik van maken. En misschien gaat het kapot of raakt het zoek.

Zijn dit vaste kinderen voor lange tijd? Of iedere keer anderen. Dat laatste zou ik heel vervelend vinden. Dan leer je ze nooit echt kennen.

Ik vind het een nobel streven van je ouders. Maar zelf zou ik er niet aan moeten denken. Het blijven wel probleemkinderen die veel aandacht vragen (ook negatieve). En als je ouders een soort "laatste hoop" zijn voorzie ik nog wel wat problemen. Het maakt een groot verschil of deze jongeren en hun ouders achter de plaatsing staan. Anders heb je kans op weglopers of bedreigende ouders (wat bij pleegzorg nog wel eens voor wil komen).

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:15

ik vind het heel goed van je ouders maar snap dat je het vervelend vind. Ik denk dat je er langzamerhand wel aan zal winnen en dat je misschien ook zal zien hoeveel het voor die kinderen betekent om een vast huis te hebben waar ze goed op kunnen groeien Lachen

Mijn oom en tante hebben dit een tijdje op proef gedaan op een complex met meerdere van zulke gezinshuizen, maar dat is uiteindelijk niks geworden, mede doordat me nichtje van 12 nog thuis woont en dat dus niet werkte omdat haar hele leven moest veranderen, ze altijd enig kind is geweest en op een hele andere manier is opgegroeid.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:16

Wij krijgen overigens wel nog een eigen kamertje hoor. Daarvoor is de aanbouw die nu geplaatst wordt.

Het is ook zo dat mijn ouders af en toe op papier een weekend vrij hebben, in de praktijk moet dit natuurlijk maar bekeken worden, of alle kinderen dat weekend een plekje elders kunnen hebben.

In principe blijven de kinderen langer, maar het moet natuurlijk daarvoor wel klikken met elkaar en met mijn ouders, het is dus afwachten of meteen de eerste vier lang blijven. Die kans is erg klein...

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:24

Een kennis heeft ook een aantal pleegkinderen in huis naast een eigen kind. En zou echt aanraden om waardevolle spullen goed op te bergen. En bv een slot op je kamer omdat jij er toch dagen niet bent. Van die kennis weet ik dat er vaak zeer moeilijke kinderen zijn. In het verleden is het wel eens gebeurd dat er spullen zoek zijn geraakt of kapot gingen. Een van de pleegkinderen heeft zelfs dingen gestolen! Gewoon een waarschuwing. Dit soort kinderen heeft andere normen en waarden van huis en/of de straat meegekregen. Als er vanaf het begin een slot op zit weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Los van de spullen zou ik ook niet willen dat vreemden in mijn kamer zouden komen.

Zo weet ik dat bij bepaalde allochtone mensen de "wij cultuur" bepaald dat alles van iedereen is. Dit pleegkind leende en gebruikte te dus spullen die ze overal in huis zag staan (ook kleren,sieraden van de dochter van die kennis). Ze maakte ze niet stuk maar het is toch vervelend...

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:38

Ik zou er niet blij mee zijn als mijn ouders dit zouden doen. Even gezellig een bakje koffie met drinken gaat dan niet meer omdat er altijd andere mensen bij zitten die niets te maken hebben met jou privé-dingen.

Wij hebben sinds enkele maanden zo'n tehuis bij ons in de buurt. Als je dat soort kinderen krijgt dat mag je alles wel achter slot en grendel zetten. Het is ongelooflijk wat daar rond loopt, de politie is eerder nooit in de buurt geweest maar nu dus vaak.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:40

Ik hoop niet dat dat het geval is. Dan ga je ook van het negatiefste uit. Het is echter zo dat wanneer er echt politie aan ten pas moet komen dat het desbetreffende kind dus ook uit huis geplaatst word en ergens anders zijn heil moet gaan zoeken...

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:03

Inderdaad je ouders vangen echt een aparte groep op. Dus jongeren die niemand wil hebben. Dat heeft echt niet alleen met hun allochtone afkomst te maken.

Wees realistisch en neem geen risico. Bij gewone pleegkinderen komen al genoeg problemen kijken. Laat staan bij deze groep. Zaken die voor ons heel normaal zijn, zijn bij hen niet vanzelfsprekend. Ze zitten bij jouw ouders omdat ze thuis geen opvoeding krijgen en hebben gehad. Of een hele verkeerde.... Tel daarbij de vaardigheden die ze op straat hebben geleerd. Niet ieder pleegkind is dankbaar voor het nobele werk wat jouw ouders willen doen. Er zullen er ook bij zijn die niet opgevangen willen worden. Of misbruik maken van de goedheid van je ouders.

Als de politie of jeugdzorg komt is het al te laat. Pubers zijn gewoon een hele moeilijke doelgroep. Zeker een ontspoorde allochtone puber. Die zal zich niet zomaar alles laten zeggen laat staan door een autochtoon.

Ik vind het een super idee van je ouders. Maar ik zou echt geen risico nemen wat betreft jouw kamer en spullen. Gewoon slot op de deur.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:09

Ik begrijp je gevoel heel goed, ik heb afgelopen half jaar in een dergelijke situatie gezeten. We hadden twee pleegkindjes in huis, 2 zusjes van 3 en 5. Achteraf is het niet echt goed verlopen, al heeft iedereen gedaan wat ie kon, ze bleken toch teveel gevolgen van hun verleden te hebben opgelopen ondanks hun jonge leeftijd.
Maar het moeilijkste is idd te accepteren dat ze jouw spullen gebruiken (en soms stukmaken Knipoog), je minder aandacht van je ouders krijgt en gewoon een stuk van je rust kwijt bent.
Nou moet ik wel zeggen dat ik geen gigantische kinderliefhebber ben en niet zo goed ben met veranderingen, en ook ik heb het overleefd Lachen
Ik ben ook 19 en ook doordeweeks op kamers, maar het is zo wennen op vrijdagmiddag thuis te komen en dat er dan gewoon eigenlijk wildvreemden in de kamer zitten die je ouders met papa en mama aanspreken Knipoog

Iig sterkte ermee en ook heel veel plezier, want er zijn zeker leuke momenten!

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:17

Sorry dat ik het zeg, maar het lijkt mij ook verre van leuk. Ik vind dat als je op kamers woont, je je kamer hebt omdat dat noodzakelijk is, niet omdat dat je huis is. Je huis is bij je ouders, totdat je er bewust voor kiest om een eigen huis te gaan kopen/huren en daar dan ook te wonen. Dus in mijn ogen komen die kinderen wel in jouw huis te wonen, spelen ze met jouw hond, zitten ze in jouw keuken, op jouw bank, noem maar op.

Je weet nooit wat voor kinderen jullie in huis krijgen. Er zullen zeker goeien bijzijn, maar ik vrees ook dat er kinderen bij zijn die vanaf het begin al niks willen, of zich heel lief voordoen en eigenlijk gewoon misbruik maken van je ouders. Je weet nooit wat zij normaal vinden of zich hebben aangeleerd in die jaren voordat ze bij jullie komen. Ik zou dus ook m´n kamer op slot houden en tegen je ouders zeggen wat je dwarszit. Ze willen die kinderen graag helpen, dus het lijken me echt wel mensen met het hart op de goede plaats.

In ieder geval succes ermee.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:49

Ik snap je punt ook helemaal. Ik ben nu bezig met een kamer zoeken en uit huis te gaan en mijn eigen broertje zit al op mijn kamer te asen en te bedenken welke kleuren de muren worden en toch gek om je eigen vertrouwde plekje te verlaten. Ik hou wel een bed thuis maar niet meer mijn eigen vertrouwde kamer. Maargoed, er komen geen vreemde in huis.
Toen ik 6 was, weet ik nog heel goed, kwam er in de zomervakantie een Frans jongetje van 7 bij ons in huis. Een jongen uit een kans arm gezin die via zo'n organisatie toch een vakantie heeft. Voor hem was het ook echt vakantie, maar voor ons een hel! Hij heeft ons speelgoed echt express kapot lopen maken, liep op lego te kauwen, scheurde mijn tekenboeken kapot, smeed met mijn crossfietsje en allemaal van die dingen waar je nu van denkt waar heb je het over. Zo'n jongen komt van de armoe voor hem ineens in pure rijkdom, wij hadden in zijn ogen alles en hij had niks. Maar als 6 jarige zien hoe je speelgoed wordt vernield. Hij eistte als mijn vader thuis kwam alle aandacht op omdat hij zijn vader niet kendde en mijn ouders hebben er echt alles aan gedaan om de weken door te komen en mijn oma in huis omdat die vloeiend Frans sprak en als tolk kon spelen. Toen de organisatie later belde hoe het was gegaan en alles hoorde snapte ze niet dat we niet gebeld hadden, dan was hij meteen opgehaald. Maar je begint er aan en je wil het afmaken. Maargoed voor ons was het de eerste en laatste keer. En later hebben we het er wel over gehad van waarom proberen we het niet nog een keer, ze hoeven niet allemaal zo te zijn.
En ik vind het ook heel nobel van je ouders, maar je krijgt niet alleen lieve schattige kinderen in huis, en dat maakt het vaak heel moeilijk. En ik snap jou punt helemaal, je staat een deel van jou privecy af, ook al woon je niet meer alle dagen thuis.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:06

Billy schreef:
Natuurlijk ging en ga ik regelmatig naar huis.
Alleen het is mijn thuis niet meer, dat heb ik ergens anders, omdat ik nu zelfstandig ben. Om het ff heel hard te zeggen, je klinkt als een kleutertje, die stampvoetend zegt: maar het zijn mijn pappie en mammie, en mijn hond, en mijn hond en mijn speelgoed, en ik wil het niet delen.....

Het is niet je huis, maar wel je THUIS!
Kan me goed voorstellen dat je het gevoel hebt dat jou thuis straks niet meer jou thuis is..
Ik zou het aan de ene kant ook geweldig vinden, maar aan de andere kant ook heeel moeilijk!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:32

Geweldig idee. Ik en mijn vriend hebben ook vergelijkbare plannen voor de toekomst.

Ik vind het erg knap dat je ouders hier nog voor durven kiezen, en ik hoop dat het een mooi succes mag worden. Persoonlijk zou ik me niet al te druk maken over JOUW hond en JOUW keuken; Jij bent (gelukkig) zelfstandig geworden met ouders die er (hopelijk) altijd voor jou waren. Dus waarom zou je dat een ander kind(je) willen ontnemen? Lachen

Het zal vast wel loslopen hoor; En ga anders eens met je ouders praten om je 'angsten' met hen te bespreken. Veel succes!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:04

Wat ontzettend knap en mooi dat je ouders dit gaan doen! Zo zouden er meer mensen moeten zijn, je kunt echt trots op ze zijn! Ja

Aan de andere kant snap ik jouw bedenkingen zeker. Als jij al 19 jaar lang gelukkig thuis hebt gewoond, is de stap om op kamers te gaan al niet gering. Ineens je eigen stekkie, niet meer iedere dag met paps & mams eten, etc.
Ik kan me voorstellen dat je er dan naar verlangd om wanneer je 'thuis' komt, bij je ouderlijk huis dus, je het liefst weer even terug zou willen naar hoe alles altijd geweest is...

Wanneer je huis ineens bewoond wordt door 4 andere kinderen en je thuis dus niet meer hetzelfde thuis is als dat het 19 jaar geweest is, kan ik me heel goed indenken dat je dat moeilijk vind en dat je daar een beetje over inzit.
Je kunt dan wel mooi volwassen zijn en je al grotendeels losgemaakt hebben van je ouders, als je een gelukkige jeugd achter de rug hebt doe je niets liever dan weer even terugkeren naar dat veilige stekkie, toch? Lachen

Daarbij komt misschien dat de kinderen die jouw huis straks gaan bewonen voor jou altijd een beetje logés zullen blijven, je ziet ze meestal alleen in het weekend. Je ouders echter zullen met die kinderen een hechte band opbouwen, die kinderen zullen zich thuis gaan voelen zoals jij je er ook altijd thuisgevoeld hebt.

Al met al kan ik je twijfels dus best begrijpen hoor Ach gut

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:17

ik snap wat je bedoelt..
het is jou huis..
jij bent er in opgegroeid. het is echt jou huis..
jou hond jou wc ik snap je helemaal.
zal ik ook echt hebben hoor..

maar vind het wel heel knap van je ouders dat ze dat zo doen voor die kinderen..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:35

Natuurlijk is het wennen...maarrrrrr mijn moeder heeft 1 keer tijdelijk een meisje in huis gehad en echt het went zo.

Je doet iets goeds voor die kinderen en dat gevoel slijt vanzelf wel, zeker als je je bedenkt dat zij geen eigen hond en andere dingen hebben zoals jij ze hebt gehad.

Ik vind het erg knap van je ouders en denk zelf dat jij ook wel bijdraait als je ziet hoeveel goeds ze doen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:13

Wat reageren sommige Bokkers vervelend zeg Scheve mond

Het is toch logisch dat het voelt alsof ze 'haar' dingen nu moet delen met anderen. Het is tenslotte het huis waar zij altijd bij gewoond heeft. het lijkt mij ontzettend moeilijk. Maar vind het echt super van je ouders dan ze zoiets willen doen voor die kinderen. Echt geweldig.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:46

Billy schreef:
Natuurlijk ging en ga ik regelmatig naar huis.
Alleen het is mijn thuis niet meer, dat heb ik ergens anders, omdat ik nu zelfstandig ben. Om het ff heel hard te zeggen, je klinkt als een kleutertje, die stampvoetend zegt: maar het zijn mijn pappie en mammie, en mijn hond, en mijn hond en mijn speelgoed, en ik wil het niet delen.....

Heb jij geen gevoel ofzo? Pff.. mijn god, wist niet dat er mensen zouden zijn die haar niet kunnen begrijpen. Ik snap je heel goed! Misschien kun je er met je ouders over praten Lachen Maar je kunt zeker trots op ze zijn! Super zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:26

Hmhm, mijn ouders hebben er ook over gedacht.
Het ging niet door omdat mijn zusje het écht niet wou, die werd helemaal gek bij het idee.
Ik had het ook wel, het is toch ons hondje, ons huisje, we hebben het toch goed zo? Waarom verandering.
Maar aan de andere kant, die kinderen hebben vaak al veel meegemaakt. Waarom wordt hun niet het leven gegunt dat ik leef?
Goed, natuurlijk is het niet perfect, maar ik heb wel ouders die van me houden.
Hun niet, en nu krijgen ze die kans en ik wil degene niet zijn die ze dat wegneemt..
Maar eerlijk is eerlijk, het is en blijft raar om er opeens een soort broertje of zusje bij te hebben.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:38

CD28 schreef:
Ik zou er niet blij mee zijn als mijn ouders dit zouden doen. Even gezellig een bakje koffie met drinken gaat dan niet meer omdat er altijd andere mensen bij zitten die niets te maken hebben met jou privé-dingen.

Wij hebben sinds enkele maanden zo'n tehuis bij ons in de buurt. Als je dat soort kinderen krijgt dat mag je alles wel achter slot en grendel zetten. Het is ongelooflijk wat daar rond loopt, de politie is eerder nooit in de buurt geweest maar nu dus vaak.

sorry hoor, maar ik ben 'zo'n soort kind'.. Nagelbijten / Gniffelen
ik word dus heel gezellig uit huis geplaatst, en ik zit hier met tranen in mn ogen. dat mensen durfen dat soort dingen te zeggen.. sorry maar dat vind ik niet normaal. kan je nagaan hoe weining ze ervan af weten. Verdrietig Nagelbijten / Gniffelen
Josa schreef:
nikkigioa schreef:
Nee joh zo moet je helemaal niet denken. Juist supertof dat je ouders zoiets op willen starten, helemaal omdat hun eigen kinderen al uit huis zijn. Ze hadden ook kunnen besluiten nog even door te fokken, dan had je je kamer en hond ook moeten delen. Knipoog Of kunnen gaan scheiden en opnieuw trouwen met iemand die ook kinderen heeft. Het is hun leven en daar zou ik mij maar mee schikken. Het zal ongetwijfeld niet makkelijk worden, maar daarentegen zal het ook heel veel leuke dingen met zich meebrengen!

Eerlijk gezegd zie ik nu niet heel veel leuke dingen. Noem ze eens? En tja als het eigen broertjes en zusjes waren geweest was het heel anders geweest. Daar groei je ten eerste mee op en zijn wel opgevoed als jij. Dit zijn kinderen met gedragsproblemen en eventuele trauma's, die ze over hebben gehouden aan hun eigen opvoeding of leven in tehuizen.... Maar ben het ook volledig met je eens dat ik het heel tof moet vinden. Is het ook wel degelijk!

dat hoeft ook niet helemaal waar te zijn. Lachen

ik vind het jammer dat er zulke reacties zijn, en dat meen ik echt. mensen zijn zó bevooroordeelt.. Huilen

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 22:54

absque_dubio, die laatste quote zijn mijn eigen woorden. De kinderen die bij ons komen hebben dit helaas wel. We hebben hier speciaal voor gekozen!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:06

Oké, dan heb ik daar mn mond over gehouden. Lachen Sorry.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:06

Ik vind het heel lief van je ouders, maar ik zou het echt niet tof vinden als mijn ouders zoiets zouden doen...
Ik voel me echt thuis op m'n kamer (noem ik ook 'thuis'), maar als ik bij m'n ouders ben heb ik ook altijd het gevoel om thuis te zijn ('thuisthuis' Haha!) en m'n kamer is ook nog steeds MIJN kamer. Tuurlijk is ie van m'n ouders, maar gewoon het gevoel. Ze willen 'm misschien ombouwen tot computerkamer, maar ik ben nog in protest Knipoog.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:13

ik snap best hoe je je voelt.
dat gevoel had ik dus ook toen de kinderen van de vriend van mijn ma af en toe het weekend kwamen.je ziet dat huis als jou huis en dan ineens spelen er andere kinderen met jou spullen omdat dat mag van andere.
ze spelen met jou beeste noem maar op.dat vond ik ook moeilijk.

mijn ma en haar vriend zaten dus ook te denken om een gezinstehuis te beginnen.geukkig vroegen ze wel wat ik ervan vond en heb toen gezegt van ja leuk als ik het huis uit ben.

je ouders moeten toch veel kinderen evenveel liefde en aandacht geven en alles word anders als hoe het was.
ik vond toen dat ze hun liefde en aandacht aan mij en mijn zusjes moesten geven.

nu ik thuis weg ben mogen ze doen wat ze willen Tong uitsteken

little_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:32

ik begrijp je wel!
maar ik heb zelf lang in tehuizen, crisis opvangen en pleeggezinnen gezeten. ik ben er gelukkig uit maar ik heb toch zo overal in heel nederland gewoont zelfs elders in europa. en ik spreek uit eigen ervaring dat als je in een pleeggezin komt je aanvoelt wat ze van je vinden dus als je nu zegt dat je zo iets hebt van mijn mijn mijn dat die kinderen dat aanvoelen en zich niet echt thuis gaan voelen. ik heb zelf veel meegemaakt en ik heb er nu nog nachtmerrie's van ik zou graag een keer mijn hele verhaal hier op bokt willen zetten maar dit zou dan onder een SA moeten omdat hier wel wat bekenden zitten. voor meer info moet je maar pben ik ben er heel open over als er maar niet van zulke reactie's komen in een topic het is mijn en dan moet ik het delen:S sorry maar ik had eerst helemaal niks en het is echt een opluchting als je in een fijn pleeggezin tereacht komt. dus zorg dat die kinderen zich thuisvoelen ipv dat je alleen maar denkt het is van mij van mij en van mij en het blijft van mij. ooit gehoord samen zullen we alles delen? alles op de wereld is van iedereen maar veel mensen denken niet zoals de indianen die denken alleen maar aan watvan hun is! ik zou zeggen aan jouw de opdracht zorg dat die kinderen ook veilig met een goede opvoeding kunnen opgroeien. lol kunnen hebben! kunnen spelen! rustig kunnen eten! goed kunnen slapen! niet gestresst raken van de problemen! maak het veilig en laaat merken dat ze welkom zijn!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:03

Ik ben blij met toch een aantal hele fijne reacties.
Ik ben nu een weekje op vakantie dus zal even niet reageren.

little_star je hebt PM.