Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen dan lage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen?

Poll eindigt op

Ja, ik denk het wel.
96 (78%)
Nee, ik denk het niet.
17 (13%)
Ik twijfel.
10 (8%)

Totaal aantal stemmen: 123

RelarDevi

Re: Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen dan lage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:48

Ik denk ook dat hoogopgeleide mensen minder snel aan kinderen beginnen, vooral omdat ze carriere willen en daar passen kinderen eenmaal niet in.
Ik wil geen kinderen, vooral omdat ik later een goede studie wil hebben en werk etc. (en ze zijn ook nog irritant Haha! )

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:52

M'n moeder heeft aan de universiteit gestudeerd en 4 kinderen gekregen.. Tong uitsteken Die is toen een tijdje gestopt met werken en nu weer begonnen.
Maar ik denk toch over het algemeen wel dat hoogopgeleide vrouwen minder kinderen krijgen. Die willen toch meestal wel carriere maken enzo, en dat valt moeilijk te combineren met veel kinderen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:00

Zelf hebben mijn man en ik 1 kind (allebei HBO gedaan).

Daarentegen is mijn vriending bezig met haar SPD (leert voor AA-accountant) en heeft 2 dochters waarvan de oudste in november 2 jaar wordt).

Wel is zij door haar studie en carriere pas laat begonnen om in verwachting te raken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:14

Bij mij komt altijd de vraag in me op waar de mannen zijn in dit verhaal...

Ik heb 'ja' gestemd omdat het naar mijn mening vaker voorkomt dat hoger opgeleide vrouwen minder kinderen krijgen. Omdat ze gewoonweg minder tijd hebben om kinderen te krijgen in hun vruchtbare periode omdat ze langer bezig zijn met studeren. Maar ook omdat ze eerst een carriere willen voordat ze met kinderen beginnen. Helaas zijn dit de feiten, want er wordt haast al vanuit gegaan dat de carriere van de vrouw voorbij is zodra ze aan kinderen begint.

Maar hoe kunnen mannen er ooit bewust van worden dat zij net zo verantwoordelijk zijn voor de opvoeding als er alleen maar deze vraag gesteld wordt aan de vrouwen..?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:27

Nou ik denk als je een goede baan hebt en lekker goed verdiend heb je natuurlijk geen tijd voor kinderen. Heb je geen opleiding en werk je haast niet, dan heb je meer tijd want je werkt toch niet en ze betalen je lang niet zo goed dan dat je een diploma ergens voor hebt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:00

amondi schreef:
of hogeropgeleide vrouwen kiezen later voor kinderen en krijgen er dan ook nog 4 in 4 jaar..... lodewijk, louzewies, annelore en alexander....

nee gekheid, maar met een goede opleiding zal je toch ook willen werken en cariëre met kinderen is wel zo moeilijk, dat laat je meestal wel uit je hoofd!

Mijn moeder kreeg er 4 in 3 jaar tijd *LOL*

Ik denk van niet. Maar wat is hoogopgeleid? een havo diploma?
Het is net of je van veel kinderen houdt, of niet.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:05

Hoogopgeleid is HBO/WO.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:05

ik denk dat ze minder kinderen krijgen ja.
gewoon omdat ze willen studeren en daar gaat tijd in zitten.
en daarna nog een carriere maken.

dus om kinderen te maken hebben ze geen tijd, of willen ze geen tijd voor vrijmaken

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:35

Carriere gaat meestal voor kinderen aldus peilingen, dus ik heb ja gestemd.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:42

Jongens! Maar wat denken jullie dan van een tijdrovende hobby, NAAST het hoogopgeleid zijn? Pling

Ik heb HBO en Universiteit gedaan, en na 7 jaar studeren had ik geen zin in moeder worden (nog steeds niet trouwens).

Nu zou ik niet weten waar ik de tijd voor kinderen vandaan moet halen (en de man, maar dat terzijde) naast mijn enorm drukke baan en 3 paarden! Bovendien klingelen die eierstokken van mij nog absoluut niet, dus dat scheelt! Geen kinderen voor mij in de nabije toekomst Haha!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 20:38

Citaat:
Maar hoe kunnen mannen er ooit bewust van worden dat zij net zo verantwoordelijk zijn voor de opvoeding als er alleen maar deze vraag gesteld wordt aan de vrouwen..?

Dit vind ik ook een goede vraag. Ik heb laatst in een onderzoek gelezen dat vrouwen beter geemancipeerd zijn en meer zijn gaan werken. Daarentegen zijn mannen tijdens deze ontwikkeling NIET meer voor het huishouden/kinderen gaan zorgen. Vrouwen hebben dus als het ware een dubbele baan gekregen door de gebrekkige hulp van de man. Zouden vrouwen dit onbewust, misschien zelfs bewust al weten ('Mijn man helpt mij toch niet en ik krijg 2 taken') en daarom niet voor kinderen kiezen? Ik heb soms zelfs een beetje het idee dat mannen graag kinderen willen enkel voor de lusten en de lasten aan een ander overlaten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:19

Vrouwen zijn toch ook sukkels dat ze zich zo laten gebruiken en al die taken op zich nemen. DAar zijn ze toch zelf bij?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:13

Ik denk ook dat hoger opgeleide vrouwen minder kinderen krijgen. Carriére maken en kids krijgen past gewoon niet samen. Of je moet een man hebben die huispapa wil worden.

Zowiezo krijgen hoogopgeleide vrouwen denk ik ook een stuk later kinderen.

Waar sommige mensen op hun 19de al klaar zijn met studie en gaan werken, om vervolgens op hun 21 of 22 kinderen te krijgen. Zijn Studenten op de universiteit op die leeftijd nog volop aan het studeren. Om vervolgens eerst nog te gaan werken en dan pas kinderen te krijgen. ik hoef ook echt geen kinderen voor mijn 30ste... Ben als ik alles in 1 keer haal ook pas op mijn 26ste klaar op de uni!

EDIT: Ik denk overigens dat dit net zo goed voor mannen geld als voor vrouwen. Ik bedoel, je begint toch samen aan kinderen. Dus als de vrouw ouder is, dan is de man vaak ook al een stuk ouder!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 01:39

En heel misschien zijn er wel hoogopgeleide vrouwen die iets verder
kijken dan hun persoonlijke wensen en vinden dat
* er al kinderen genoeg zijn,
* er veel kinderen zijn met incompetente ouders of zonder ouders,
* gedegenereerde westerse mensen zelden gezondere kinderen voortbrengen en
* zich afvragen of je het een kind kunt aandoen te leven in een wereld met de
maatschappelijke en milieuproblematiek van deze en de komende tijd.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 01:50

Desiree schreef:
Vrouwen zijn toch ook sukkels dat ze zich zo laten gebruiken en al die taken op zich nemen. DAar zijn ze toch zelf bij?

Niet helemaal mee eens, je hoeft toch niet gebruikt te worden al je ervoor kiest om voor de kinderen gaan zorgen.
Eerlijk gezegd zou ik (in de verre toekomst) als ik kinderen zou krijgen, zeker in de beginperiode niet fulltime willen werken. En ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die zo denken.

Ik denk dat de stelling idd waar is, logisch om de redenen die al genoemd zijn.
Ik ben zelf 20 en doe nu WO. Bij het idee 'samenwonen' krijg ik al kriebels, laat staan kinderen krijgen en trouwen. Nee hoor laat mij nog maar een paar jaar studeren, lol hebben, dan werken en als ik dan de juiste man ben tegengekomen misschien kinderen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:44

Shiloh schreef:
EDIT: Ik denk overigens dat dit net zo goed voor mannen geld als voor vrouwen. Ik bedoel, je begint toch samen aan kinderen. Dus als de vrouw ouder is, dan is de man vaak ook al een stuk ouder!

Sterker nog, veel ouder zelfs vaak! Want in de meeste gevallen zijn de mannen ouder dan hun partner en daarnaast heb je zelfs grote leeftijdsverschillen in veel gevallen.

Lieke schreef:
Desiree schreef:

Niet helemaal mee eens, je hoeft toch niet gebruikt te worden al je ervoor kiest om voor de kinderen gaan zorgen.
Eerlijk gezegd zou ik (in de verre toekomst) als ik kinderen zou krijgen, zeker in de beginperiode niet fulltime willen werken. En ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die zo denken.

Ik denk dat de stelling idd waar is, logisch om de redenen die al genoemd zijn.
Ik ben zelf 20 en doe nu WO. Bij het idee 'samenwonen' krijg ik al kriebels, laat staan kinderen krijgen en trouwen. Nee hoor laat mij nog maar een paar jaar studeren, lol hebben, dan werken en als ik dan de juiste man ben tegengekomen misschien kinderen.

Nou Lieke, dan heb je toch totaal niet begrepen wat ik bedoelde!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:53

Carriere is een factor, maar niet de enige!

Wat ik duidelijk in mijn omgeving zie is dat de lager opgeleiden, eerder van school zijn, sneller samen wonen en ergo sneller ook aan kinderen beginnen. Immers ze hebben al even kunnen werken op hun 24e en iets opgebouwd, terwijl ik op mijn 24e met goede opleiding maar met schuld bij IBG zit.

Naast het feit dat je misschien ook later pas ''de ware'' vind, speelt voor sommige ook mee. Ik ben 25 en vrijgezel, niet erg helemaal niet, maar kans dat ik dan op mijn 27e een kind heb is klein.

Het kan je weet maar nooit, maar is kleiner dan wanneer ik al vaste relatie had.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:23

Desiree schreef:
Nou Lieke, dan heb je toch totaal niet begrepen wat ik bedoelde!

Volgens mij heb ik idd een beetje zitten slapen en stukjes tekst overgeslagen. Clown

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:58

Geeft niets! Je bent in ieder geval wakker nu.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 29-09-06 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:01

Ik denk het eigenlijk wel.

Waarom... euhm... voor mijn gevoel gaan hoger opgeleide vrouwen voor de carriere en de lager opgeleide vrouwen voor een gezinnetje. Ja

Ik denk dat iemand die vuilnisvrouw is eerder meer kinderen neemt van een chirurg. Clown

KristieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:04

Als ik me HBO heb afgerond wil ik de komende 10 jaar ook geen kinderen, je gaat toch niet eerst 4 (drukke) jaren naar school, om vervolgens thuis te blijven met de kinderen.. Vind ik zonde iig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:12

Skipper schreef:
Naast het feit dat je misschien ook later pas ''de ware'' vind, speelt voor sommige ook mee. Ik ben 25 en vrijgezel, niet erg helemaal niet, maar kans dat ik dan op mijn 27e een kind heb is klein.

Dat is een belangrijk argement. Ik ben hem ook pas tegekomen op mijn 27e. HEt was gewoon niet eerder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:47

Ik studeer aan het HBO en heb net mijn eerste gekregen. Ik sluit zeker niet uit dat er nog een volgt. Ik heb een grotere gezinswens dan carrierewens (waarom denkt iedereen gelijk aan chirurg of directeur van een multinational worden? Genoeg niet-carriere-beroepen via HBO en ook via unief hoor Knipoog Ik doe de lerarenopleiding, niks geen carriere aan Clown ) maar ik vind wel dat je als vrouw de plicht hebt om je kinderen te moeten kunnen onderhouden wanneer het inkomen van je man wegvalt om wat voor reden dan ook. Vandaar dus een HBO-studie voor mij. Het liefst zou ik echter gewoon thuis blijven, voor het huishouden en de kinderen zorgen en lekker een beetje paardrijden in de tijd die overblijft.

Ik denk dat het qua wens 50/50 loopt. De druk van de omgeving speelt denk ik wel een grote rol 'want het is zo zonde van je opleiding om daarna thuis te blijven'. Daarin zit je volgens mij wel op een bepaald spoor. Het is zonde om na je HAVO/VWO geen HBO/unief te gaan doen, daarna zonde om geen goede baan aan te pakken, daarna zonde om niet eerst van je riantere salaris te genieten met verre reizen en uiteraard moet je eerst een koophuis hebben voor je aan kinderen kunt beginnen ( Verward ) dus als 'hoogopgeleide' denk ik dat je onder invloed van je omgeving meer voorwaarden stelt aan je startsituatie voor kinderen en daardoor later begint en dus minder kinderen zult nemen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:02

Ook ik heb 'ja' gestemd.

Als alles goed gaat begin ik in 2008 op de universiteit, ik ben dan net 19. Mijn vriend en ik zijn momenteel opzoek naar een koopwoning, en na verloop van tijd is het de bedoeling dat ik bij hem intrek. Feitelijk gezien combineer ik dan dus op vrij jonge leeftijd heel wat bindende factoren met studie, toekomstige carriere en paardensport. Omdat wij beide in de toekomst dolgraag kinderen willen, maar toch carriere-mensen zijn zullen we ongetwijfeld prioriteiten moeten stellen zoals beide parttime gaan werken, mede omdat wij het gemak waarmee de ouders van tegenwoordig hun kinderen bij een kinderdagverblijf dumpen walgelijk vinden, en dus zelf voor de opvoeding en zorg van onze kinderen op willen draaien.

Ik wil best tijdens mijn studie een korte pauze inlassen voor het starten van adoptie/pleegouderprocedure, of voor een eventuele zwangerschap als mij dit gegund is. Maar ook ik studeer liever in 1 keer door, en ga daarna bij voorkeur eerst nog wat jaartjes werken. Niet omdat studeren anders zo nutteloos voelt, het draagt immers bij aan mijn algemene ontwikkeling en wijsheden die ik ook weer over kan brengen op mijn eigen kinderen... Maar het is een feit dat veel bedrijven hun vraagtekens zetten bij hoogopgeleidde vrouwen die na hun VWO en WO-studie ineens 4 jaar uit de running zijn geweest (om voor de kinderen te zorgen) en in tussentijd geen werkervaring op hebben gedaan. Daarbij acht ik het van belang dat ik mijn kinderen in de toekomst alles kan bieden; Leuke kleren, nieuwe schoenen, een hobby, een studie, spaargeld, voldoende zakgeld, schoolboeken..Enz. (Het was van de week nog op het nieuws, dat zoveel ouders moeite moeten doen om 700 euro voor schoolboeken op tafel te krijgen... Het is toch eigenlijk heel sneu). En daarvoor zal ik toch eerst heel hard moeten werken... Ondanks dat mijn vriend ook meer dan genoeg verdiend.

Ik denk niet alleen dat hoogopgeleide vrouwen minder kinderen krijgen door hun carriere, ik denk ook dat zij veel meer stilstaan bij de zorgen voor/van een kind. Ik heb mezelf menig keer afgevraagd waarom ik het recht zou hebben een kind op de wereld te zetten, terwijl er al zoveel kneusjes zijn... Omdat het zo leuk en liefelijk is? Menig hoog opgeleide vrouw die ik ken vraagt zich precies hetzelfde af. Evenals dat zij zich vaak genoeg afvragen hoe het mogelijk is je kinderen nog goed op te voeden, met alle maatschappelijke problematiek van tegenwoordig, enz. enz. Laagopgeleide vrouwen zijn hier naar mijn idee gewoon een stuk minder mee bezig, en ja natuurlijk zijn hier ook uitzonderingen op.

Persoonlijk denk ik dat carriere en kinderen best te combineren is, zolang je gezamelijk prioriteiten stelt, en jij met je partner goed op een lijn zit. Waardoor verschillende ideen over de nodige rolpatronen, of opvoeding overbodig zijn.

Daarnaast vind ik een goede opleiding belangrijk om onafhankelijk te kunnen blijven, en ook zelf voor mijn kinderen te kunnen zorgen als het inkomen van mijn man/vriend wegvalt om wat voor reden dan ook.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:10

Ik denk het wel, hoop opgeleidde vrouwen hebben vaak hogere inkomsten en kunnen hierdoor hun kinderen beter verzorgen enz.