supermarkt discrimineert scholieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: supermarkt discrimineert scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:51

Wij mogen sinds dit schooljaar nog wel de dekamarkt in, maar alleen met 2 tegelijk en allebei een mandje. Tassen moet je afgeven.
Ook mogen we niet in de pauzes maar alleen met tussenuurtjes erheen.
Ik snap het opzich wel, maar het is wel vreselijk irritant. Zo'n tussenuurtje is meestal ook niet lang genoeg om wat te halen als bijv. 3 klassen tussenuur hebben en allemaal naar de deka rennen. Clown

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:53

Bij de supermarkt bij mijn school hebben ze een paar jaar terug ingesteld dat je per 3 naar binnen mag.
Daar is nu weinig meer van te merken. Nagelbijten / Gniffelen

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:05

In de supermarkt bij mijn school mag iedereen wel naar binnen maar ze hebben een aparte scholieren kassa. Geen lange rijen voor mensen die boodschappen doen en voor ons gaat de rij best snel omdat iedereen maar 1 of 2 dingetjes koopt. Ik vind dat wel een goeie oplossing.

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:12

Bij de AH vlakbij mn school (en nog 5/6 andere scholen), is het drúúúk in de grote pauze!
Zoooooveel schoolieren! En ik zag er laatst ook een scholier een blikje cola jatten..
Maar daar is dus geen regel ofzo.
Aan de ene kant ben ik er blij om,
maar kan me ook goed voorstellen dat het zéér irritant is voor de mensen die daar werken..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:15

Opzich wel logisch. Ik vindt het niet prettig als ik aan het winkelen ben en er komt een kudde scholieren de winkel op zijn kop zetten. Dus ik heb het niet eens over stelen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:16

Ook voor de winkelende klanten zijn groepen scholieren zeer hinderend, soms zelfs intimiderend.
Ik vind dat de winkel zeker in zijn recht staat om scholieren onder schooltijd te weren, desnoods in samenwerking met de school.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:41

Dat heeft niets te maken met discriminatie en het is onzin om het zo te noemen. Al jaren hebben tal van winkels en benzineshops deze regel en niet voor niets:

- grote groepen pubers veroorzaken lawaai overlast, schreeuwen, rennen of doen druk.
- het is gewoon gebleken dat tieners veel meer diefstallen plegen dan huismoeders of bejaarden
- ze gaan in groepen bij elkaar staan hierdoor blokkeren ze de doorgang en zijn ze moeilijk te controleren voor personeel
- vaak zijn ze brutaal of agressief als ze worden toegesproken door personeel

Een winkel moet het hebben van de gezinnen of tweeverdieners die er de boodschappen voor hun huishouden doen. Scholieren leveren geen extra geld op omdat ze weinig geld uitgeven. Echter een winkel met veel scholieren wordt gemeden door de winkelende volwassenen die wel de winst in de kassa brengen.

Iedere normale school heeft een kantine waar je brood, soep en/of snacks kunt kopen. En wat is er mis met eten van huis meenemen? Een winkelier wil zijn echte klanten tevreden houden en heeft daar alle reden toe.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:42

Ik vind het beter helemaal niks dan de helft die er niet goed uitziet!!

Sofionna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:01

Bij onze school om de hoek is een digros.
Staat ook elke pauze een hele lange rij omdat er maar 2 scholieren tegelijk naar binnen mogen..
Ik kan het ook wel begrijpen van die supermarkten hoor Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:05

En terecht, ooit weleens in de supermarkt gestaan terwijl alle scholieren kwamen aanstormen?

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:06

Bij mij op school was hierdoor zo'n hilarische actie ontstaan..

We zaten op een ochtend in de les, en de rector begon over de intercom met een verhaal dat de beurtbewonders er last van hadden als wij, scholieren, iedere pauze naar die supermarkt gingen. Hij verzocht ons allen vriendelijk om het zo veel mogelijk te beperken.

....

De pauze::
600 Leerlingen tegelijk op naar de supermarkt Clown Clown Clown Clown
Hoe dom om tegen een stel pubers te zeggen dat ze iets beter niet kunnen doen.. doen ze het juist natuurlijk Tong uitsteken

Toen mochten we nog maar met 3 tegelijk naar binnen.

(ik mocht overigens altijd naar binnen.. ik zei gewoon dat ik 18 was en ddus volwassen, en dat hij geen recht had om me te weigeren Tong uitsteken ) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:09

Dit soort regels hebben ook voordelen, zo heb ik een keer helemaal gratis mijn tank vol gegooid Haha!.

Ik had getankt bij een benzinestation naast een groot scholencomplex. Toen ik naar binnen wilde om af te rekenen, werd me echter door personeel de toegang ontzegd. Toen ik zei dat ik af kwam rekenen, was hun reactie: 'Die k*tsmoesjes horen we vaak genoeg, je komt er niet in'. Hierop antwoorde ik met een: 'OK, hartstikke bedankt'. Vervolgens liep ik terug naar mijn auto en ben ik gewoon doorgereden. Nooit meer wat van gehoord (hebben ze niet gedurfd denk ik Nagelbijten / Gniffelen)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:55

Een winkel is geen openbare ruimte en ze hebben dus het recht om mensen de toegang te weigeren.

En geen enkele weldenkende winkelier zal mensen de toegang weigeren als hem dat geld kost. Het probleem is dat die scholieren die voor een zak chips of een blikje cola meer geld kosten dan ze opleveren. Als al die 600 leerlingen uit een post van hierboven 2 euro uitgeven, dan heeft die winkel daar ongeveer een marge van 36 euro op gemaakt. Reken dan de extra kosten vanwege diefstal, extra personeelsinzet, drukte waardoor andere klanten weglopen en je snapt dat geen enkele winkelier hier op zit te wachten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:05

dit was bij ons bij de c1000 ook zo.
het maakte niet uit of je met een ander groepje aankwam of alleen, er mocht gewoon maar 1 scholier naarbinnen. het werd zelfs zo erg dat ze vooraan iemand neer hebben gezet die het allemaal in de gaten hield. of er ook daadwerkelijk maar 1 binnen was.

op een ongeveer evenverre afstand van school de andere kant op zit de spar, toen ging iedereen dus daarheen. en dat zijn er heel erg veel. in tussenuren en pauzes.

dat vond de c1000 toch niet zo leuk en hebben toen de regel weer laten vallen. al mag je nog steeds niet met een hele club naar binnen maar iig niet meer 1 voor 1 ook al ken je elkaar helemaal niet.

[Edit] ik vind dit trouwens geen discriminatie. zoals het bij ons was vond ik een beetje te ver gaan maar ik kan het me wel voorstellen dat ze van die grote groepen niet binnen willen hebben. dat stoort ook de andere klanten plus dat ze zo heel lastig overzicht kunnen houden als er wat gestolen word.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:10

Wij hebben het hier ook. We mogen niet meer me tassen de winkels in. Opzich erg vreemd want je ziet het bijna nooit dat jongeren stelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:25

Lara_ schreef:
Wij hebben het hier ook. We mogen niet meer me tassen de winkels in. Opzich erg vreemd want je ziet het bijna nooit dat jongeren stelen.

Degene waarbij je het ziet worden snel genoeg opgepakt Haha! Haha! Haha!

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:31

Idd liep vorige keer de supermarkt uit hoop een jonge jonge met handboeien om handen en voeten. Vond het erg exstreem maar het helpt wel Tong uitsteken

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 01:06

als de scholieren dit weten, waarom dan toch steeds met groepen voor de deuren verschijnen? zorg dat je je broodje, drankje, snoep of wat dan ook bij je hebt.

dan kan je toevallig zelf wel met 2 man aankomen, maar 10 keer 2 man, maakt ook 20 scholieren in de winkel.

ga je moeder of vader op koop avond of op zaterdag maar helpen met de boodschappen, of is het dan minder leuk en nodig om in de winkel te komen ? ( deels flauw bedoeld hoor Knipoog )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 07:18

Jaaa, die regel mogen ze hier ook invoeren! Ja
Als er iets vreselijk irritant is is het een groep scholieren. Ze maken een hoop herrie, vliegen constant voor je door, en veroorzaken ellendenlange rijen bij de kassa, alleen maar voor dat blikje cola of Red Bull en die zak chips. En vaak zitten ze nog te miepen om met hun geld uit te komen of moeten ze uiteindelijk nog geld lenen bij een ander.
Ik snap niet waarom er zo massaal naar supermarkten gegaan moet worden. In mijn tijd zag je dat nooit. Je nam je spullen mee van huis, je brood, je drinken en eventueel wat te snacken en je hoefde niet naar de supermarkt. Sterker nog, op de middelbare school mocht je in pauzes of tussenuren (die er alleen maar waren als een leraar ziek was) niet eens het schoolterrein verlaten. Waarom die regels ineens afgeschaft zijn weet ik niet.
Tja, een keer brood vergeten kan gebeuren, maar 3/4 van alle leerlingen vergeten iedere dag hun brood???

Ik vraag me ook af of ouders wel in de gaten hebben dat hun kinderen iedere dag chips en cola/Red Bull kopen. Snap ook goed hoe het komt dat de zwaarlijvigheid onder de jeugd zo akelig toeneemt. Denk er iedere keer weer aan als er zo'n kudde voor mijn neus staat.

Overigens is onze burgermeester wel al bezig met hanggroepjongeren (let op, bedoel hier dus niet echt de scholieren onder schooltijd mee). Hij heeft een brief naar de ouders van jongeren die overlast veroorzaken gestuurd. Tong uitsteken
Nu nog het verbieden van jongeren in de supermarkt. Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:45

Ja inderdaad, als je ziet wat die kids kopen aan snoep, koeken en red-bull.
Niet gezond. Logisch dat je gedragsproblemen krijgt, ze zitten vol met suiker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:58

maaitjuh schreef:
Ja inderdaad, als je ziet wat die kids kopen aan snoep, koeken en red-bull.
Niet gezond. Logisch dat je gedragsproblemen krijgt, ze zitten vol met suiker.

en dat noemen ze dan adhd.... Rolleyes

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:00

Bij de Super de Boer vlakbij onze school, is sinds dit schooljaar ook een heel stelsels met regeltjes. We mogen alleen naar binnen als er een groen V'tje links op de ruit zit (zit er altijd..). Er staan 6 blauwe mandjes, met aan alle 4 de kanten groot "JEUGD" erop, op een fluororanje kartonnetje.

Echt je zou je gewoon doodschamen ofzo hoor Clown

Ohja, en iedereen moet een mandje pakken (zijn er maar 6). Kom je met 4 naar binnen? Alle 4 een mandje.

Mooi niet dat als ik uit school kom (& dus uit ben) met zo'n mandje ga lopen. Dan ben ik tenslotte geen scholier (vind ik dan), en de regels zijn voor scholieren.

En echt gestolen wordt er volgens mij ook niet echt, het is volgens mij alleen maar voor de drukte.

Vorige week had ik nog iemand 'gepakt' die jatte, een oude vrouw. Was vaste klant volgens de cassière & ze is niet gepakt. Maar ze had dus echt wel gestolen, maar ze had al betaald zei ze (zij was doorgelopen bij de kassa met spullen in d'r tas & d'r man had andere dingetjes betaald).
Op wie moet je nou letten? Iedereen niet alleen de scholieren. En ik kan echt pissig worden als ze dan die scholieren in de gaten gaan houden, terwijl die ouwetjes ook genoeg stelen. *ik heb het nu al meerdere keren meegemaakt met die ouwetjes*

Dat met die Jeugd-mandjes is echt zo dom. Een vriendin van mij was er naartoe gegaan, gingen al die oudere mensen met een boog om haar heen Clown Ja, pas op hoor want het is jeugd! Eng hoor! Haha!

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:06

Nou weet je wat het ook is. Waarom moeten die andere mensen precies hun boodschappen doen in dat half uurtje dat er veel scholieren komen. Dat is toch vragen om gezeik en dan maar zeuren. Ik snap best dat je tas enzo af moet voor het overzicht en niet al te veel tegelijk naar binnen maar 1 voor 1 enzo echt onzin is dat.
Ik zit nou op een Roc vlakbij een supermarkt ook veel leerlingen in de pauze maar je mag gewoon met je spullen naar binnen er wordt niks van gezegd. Ze bakken wel extra broodjes af en een extra kassa. Maar ja niks mis mee, ze verdienen er ook aan.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:12

Bij ons is het ook zo, bij de shell, die zit om de hoek. Maar daar mogen scholieren nog wel naar binnen, maar maximaal met z'n tweeën. Een goede regel vind ik..

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:21

Stephanie100 schreef:
Nou weet je wat het ook is. Waarom moeten die andere mensen precies hun boodschappen doen in dat half uurtje dat er veel scholieren komen. Dat is toch vragen om gezeik en dan maar zeuren. Ik snap best dat je tas enzo af moet voor het overzicht en niet al te veel tegelijk naar binnen maar 1 voor 1 enzo echt onzin is dat.
Ik zit nou op een Roc vlakbij een supermarkt ook veel leerlingen in de pauze maar je mag gewoon met je spullen naar binnen er wordt niks van gezegd. Ze bakken wel extra broodjes af en een extra kassa. Maar ja niks mis mee, ze verdienen er ook aan.

Ja misschien hebben die mensen ook niet meer tijd en kunnen ze alleen maar in dat half uurtje.