Wat ga je stemmen en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Re: Wat ga je stemmen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:39

Dus daarom gaan ze dan een selectie aan de poorten van de Universiteiten maken, daarom laten ze het VMBO verder 'verloederen' zou ik haast willen zeggen. Daarom krijgen de docenten er geen extra geld bij en daarom worden de budgetten van de scholen gekort.
De kinderen in groep 8 kunnen straks beter spellen en rekenen dan de docenten die voor de klas staan daar, het niveau van de PABO's is bedroevend. En die zorgen nou juist voor de eerste leraren waar onze kinderen mee te maken krijgen. Laat ze dáár eens wat aan doen, om te beginnen... Goed opgeleide mensen is pas stap 385 ofzo... Het is haast paardrijden dat onderwijs: de basis moet goed zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:43

ik heb nog geen idee, ik moet me er nog in verdiepen. Ik heb eigenlijk altijd uit gewoonte vvd gestemd, omdat mn ouders dat ook deden... stomme reden eigenlijk... dus ik ga nu me er maar eens wat beter in verdiepen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:30

Ik maak straks gebruik van de stemwijzer, maar ik ben geneigt D66 te stemmen.

Ik weet dat het met die partij niet altijd even goed gaat, maar ik ben niet erg rechts. Ik ben bijvoorbeeld fel tegen hun manier om het fileprobleem op te lossen (bredere wegen), hoewel de VVD wel voor het beter maken van het OV is. Ik zou wel liever de VVD in het kabinet zien dan Een Nederland, de Partij voor de Vrijheid of dat soort partijen.

Links geeft vooral veel uit en bezuinigd op de punten waarop volgens velen niet bezuinigd zou moeten worden. Daarnaast is teveel "gelijkheid" ook niet goed. Ik vind de ideologie van de SP prachtig (niet sarcastisch bedoeld), maar als de 'armen' (We zijn niet arm in Nederland, bijna iedereen heeft wel de A-, B-of C- variant van de basisbehoeften )meer krijgen en dat gaat zwaar ten koste van de rijken, ben ik bang dat het "competitie-element" ontbreekt. Sommige mensen zullen hard studeren, leren en werken dan niet echt nuttig meer vinden, want wat je verdient moet je toch inleveren.

Ik denk dat ik me maar eens verdiep in het partijprogramma van de SP, want een beter Nederland voor hetzelfde geld? Ik wil wel eens weten waar ze dan op bezuinigen.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:33

groen links, heb alleen nog geen argumenten waarom.Zetten zich in voor de natuur ofzo, tenminste, doen een poging tot. De rest kots k uit, balkenende en hoe heet die flapdrol van de pvda Misselijk

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:36

o0marije0o schreef:
groen links, heb alleen nog geen argumenten waarom.Zetten zich in voor de natuur ofzo, tenminste, doen een poging tot. De rest kots k uit, balkenende en hoe heet die flapdrol van de pvda Misselijk

Wouter Bos.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:42

DAT is inderdaad ene flapdrol ja. Was er geen advertentie laatst voor klapvee voor de PvdA?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:42

Groep Wilders, ik sta voor de volle 100% achter hun partij programma.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:16

Denk toch dat het VVD wordt, ben die leugens van Wouter Bos zat. Vind het erg dat je mensen een hele mooie wereld voor kan schotelen terwijl daar uberhaupt geen geld voor is! Bovendien vind ik dat er nog teveel mensen niets inbrengen in de maatschappij (schoonvader is arbeidsdeskundige, hoor nogal veel uit de praktijk!) en niet omdat ze het niet kunnen! Ben wel benieuwd naar andere standpunten, dus ga het hier zeker volgen!
Heb de programma's ook nog niet doorgenomen...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:33

Denk Wilders, maar ik weet het nog niet. Heb nog niet alle punten gelezen of me er echt in verdiept.

Weet iemand misschien een site waar je dit op kan vinden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:48

LiNdA1986 schreef:
Denk Wilders, maar ik weet het nog niet. Heb nog niet alle punten gelezen of me er echt in verdiept.

Weet iemand misschien een site waar je dit op kan vinden?

www.groepwilders.nl

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:03

Ik houdt dit topic ook even in de gaten.
Mag nu ook voor het eerst stemmen en heb nog geen idee van hoe en wat, misschien dat ik via dit topic iets wijzer wordt.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:10

Ik zit te twijfelen tussen GroenLinks en de SP. Normaal gesproken stem ik altijd op GL, maar ik ben ook wel wat benieuwd naar de SP.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:15

Je krijg tegen die tijd dat je kan stemmen toch ook zo'n brochure in de bus waar van alles in staat?

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:24

ik heb die groep wilders site ff gekeken, en opzich vind ik het best hard tegenover "buitenlanders". Vooral dat turken en marrokanen dan 5 jaar hier niet meer heen mogen komen.
Preekverbod buitenlandse imams, verplichting tot spreken van Nederlandse taal in gebedshuizen. Enzo

Maar voor de rest heeft hij wel een heel goed iets.

Ik ga op Groenlinks stemmen.
Laatst bijgewerkt door malie op 11-09-06 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:25

Toekie schreef:
Ik stem SP, omdat de ideeën (het programma) van deze partij het beste en het meeste overeenkomen met mijn eigen visie (o.a. aandacht voor zorg, onderwijs, dierenwelzijn, meer solidariteit,...).

Idem dito. Ben t lang niet in alles met de SP eens, maar t komt wel t meeste overeen met mijn eigen visie. Is ook niet vreemd als je er 7 jaar gewerkt hebt Knipoog

Heb de vorige keer een uitstapje naar de PvdA gemaakt, omdat ik GEEN CDA/VVD coalititie wilde. Helaas bleek de PvdA nog meer gebakken lucht te zijn dan ik dacht...
Dus komende keer weer gewoon vertrouwd SP stemmen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:29

Onyx88 schreef:
Ik denk het wel. Onderwijs is namelijk de basis van onze economie. Zonder goed onderwijs zijn er geen goed opgeleide mensen in het bedrijfsleven. Dat staat overigens ook op hun site...

Natuurlijk staat dat op hun site. Maar als ik kijk naar het beleid van de afgelopen jaren, dan is het onderwijs er heel bekaaid afgekomen. Ik zou niet alleen afgaan op de teksten van de website en in de reclamespotjes, maar ook aan wat ze hebben gedaan. (En de VVD is al heel lange tijd onafgebroken deel van de regering geweest en eigenaar van de onderwijsportefeuille)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:37

LiNdA1986 schreef:
Je krijg tegen die tijd dat je kan stemmen toch ook zo'n brochure in de bus waar van alles in staat?

Daar reken ik niet op. Net zoals dat iedereen wat in de bus zou krijgen mbt de grondwet. Nooit wat gezien...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:43

Loontjuh schreef:
LiNdA1986 schreef:

Daar reken ik niet op. Net zoals dat iedereen wat in de bus zou krijgen mbt de grondwet. Nooit wat gezien...

Bedoel jij niet gewoon alle kieslijsten?

Sommige partijen folderen huis-aan-huis, maar dat doen ze lang niet allemaal. En als ze het wel doen (zoals bv hier Algemeen Belang Tholen met de gemeenteraad, SP zit niet in Tholen Tong uitsteken ), dan nemen ze info aanvragen niet eens serieus! Oké, blanco stem dus Haha!

8nnemiek

Ik denk dat ik deze keer voor de partij voor de dieren ga Haha!
Zowiezo spreekt me dat het meeste aan.
Vorige keer pvda gestemd, omdat het tussen cda en pvda ging, maar nu heb ik zoiets van, wat maakt een kleine stem nou uit voor hun, de partij van de dieren kan em beter gebruiken Lachen

Ik heb trouwens in zo'n dierenblad iets gelezen over een pvda'er die een goed voorstel had over iets met dieren.. ik weet alleen niet meer wie het was en wat diegene had bedacht Bloos Heeft er nog iemand dat gelezen?

Maartje1990

Ik ben dan pas 16 en mag dus nog niet stemmen. maar als ik mocht stemmen zou ik op Groenlinks stemmen. dit omdat ik het nederlandse milieu veel te vervuild vindt etc. en ik vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. (meestal) zitten partijen toch niet alleen in de regering (met meeerdere partijen vaak) zodat nederland ook weer niet helemaal 'vergroent' maar ik vindt dit een zaak waar echt iets aan gedaan moet worden (het milieu dus) want de wereld gaat er kapot aan

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:46

Loontjuh schreef:
LiNdA1986 schreef:

ja das ook zo natuurlijk! Nou ik kan dan maar beter ff van de week wat sites gaan bekijken en alles lezen... Knipoog

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:49

Mag voor t eerst stemmen...echt nog geen idee waarop, wil me er sowieso wel even in verdiepen voordat ik ergens halsoverkop op stem omdat het me wel leuk lijkt.
Denk dat ik iig een groot gedeelte van de programma's vd linkse partijen ga lezen.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:08

Ik ga op de SP stemmen, voorheen altijd op de VVD gestemd, maar dat is gewoon 1 grote poppenkast, de rijken worden alleen maar rijker.

Ik als samenwoonende van 24, partner 25. Verdienen beide een lekker salaris om van rond te komen. echter merk ik gewoon dat juist mensen zoals wij overal aan mee betalen en met alle regelingen buiten de boot vallen. dit vind ik op zich niet erg want we kunnen het lijden, maar in ruil daarvoor wil je natuurlijk wel merken WAARVOOR je het doet.

En dat is nu absoluut niet het geval, en als die kneus van een wouter Bos met zijn PVDA aan de macht komt is het eind alleen maar verder zoek.

Ik vind het echt niet erg om mee te betalen zodat iedereen het een beetje beter heeft, maar nu ligt de grootste druk op de middeninkomens en dat moet verplaatst worden naar de hogere inkomens want die zijn alleen maar zakken aan het vullen en die zakken worden alleen maar groter!

Ik ga dus op de sp stemmen omdat de partijpunten mij het meest aanspreken en er de minste poppenkast wordt gespeeld. Groen Links vind ik drie keer niks met name op gebied van werkeloosheid en allochtonen etc. DIe vind ik "te links " dus.

Mensen die zeggen "ik ga op VVD stemmen omdat mijn ouders dat doen" en "Ik stem VVD omdat ik in het onderwijs wil werken " mogen ze van mij helemaal hun stemrecht ontnemen.

Mensen verdiep je eens in de partijen en ga niet je keus alleen op basis van Stemwijzer uitbrengen. Ik vond dat het tijdperk van het individualisme wel eens over mag zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:23

Ik stem SP, heb voorheen altijd GL gestemd, maar de SP heeft gewoon de meeste punten die met mijn visie overeenkomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:54

Ik zou in ieder geval nooit op de 'grote' partijen als CDA PVDA D66 VVD (LPF) stemmen want dáár wéten we al van dat het toch niet goedloopt. we hebben die combinatie's al gehad en in korte tijd is het kabinet wéér gevallen. dus die partijen zijn wat mij betreft afgeschreven. het is alleen jammer dat sommige mensen gewoon aan hun partij blijven vasthangen ik bedoel hiermee te zeggen dat omdat ze al jaren op die partij hebben gestemd stemmen ze er nu nog steeds op, terwijl ze het met de plannen misschien niet eens zijn. (dit geld natuurlijk niet voor iedereen) en al die mooie plannen die ze melden mogen ze van mij wel eens uit gaan voeren dan!

wie weet verander ik nog van gedachten ik zou nu Groenlinks stemmen (maar ik ben 16 dus helaas) maar aan de andere kant als ze met een andere partij in het kabinet komen dan botst dan misschien heel erg omdat ze totaal andere ideeen hebben.

ik zou ook nooit stemmen op een partij die zich echt maar op 1 doel richt bv. partij van de dieren, de naam zegt het al.