werken of toch school afmaken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:54

Oei...jij denkt er geloof ik wel heel makkelijk over. Scheve mond
Eerst even naar het AOC Terra, dan de ORUN, want dat is toch een eitje en dan nog een jurycursus en je bent binnen. En dan een eigen stal oprichten.
Ik zou jouw tuin wel eens willen zien want volgens mij groeien er geldboompjes. *LOL* Je moet echt je zaakjes wel heel goed voor elkaar hebben wil je in de paardenwereld 'meer dan genoeg' verdienen. Nu lijkt dat geld misschien best veel als je die bedragen hoort, maar denk er eens aan wat je ervan overhoudt als jij later niet meer bij je moeder woont en zelf huur, gas, water, licht, verzekeringen, eten, drinken, belasting, enz enz enz moet betalen. Denk dat het vies tegenvalt.
Jij zegt dat ervaring belangrijker is dan een diploma, in de paardenwereld is ervaring idd heel belangrijk maar vaak in combinatie met een diploma.
Stel jij gaat ergens solliciteren en je hebt de ervaring wel. Er komt nog een meisje die net zoveel ervaring heeft als jij, maar met het verschil dat zij ook nog een diploma heeft. Wie denk je dat ze aannemen?

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. En lees de verhalen hierboven nog eens van mensen die nu spijt hebben dat ze hun opleiding niet afgemaakt hebben.

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 12:59

jah,het lijkt idd of ik er makkelijk over denk,maarjah,ik ben ook makkelijk opgevoed...je leeft maar 1 keer,en daarin moet je eruit halen wat erin zit!naar de havo kan ik niet meer,en een vmbo diploma heeft bijna geen waarde!
mmm,had ik maar geldboompjes:)
maar...ik ben nog niet uitgedoktert!

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 13:03

en tjah,iedere dag stallen mesten...ik weet niet...tuurlijk is het niet toppie,maar om nou te zeggen:nee hoor,als ik DAT moet doen,ga ik wat anders zoeken...ik ben stapelgek op paarden,al 16 jaar,ik heb nu een hele leuke vriend(vaak stoppen er veel met de paarden...)maar als hij problemen over mijn hobby/sport gat maken,is het echt over met de liefde.
ik ben niet blind,ik hou (probeer!)alle mogelijkheden op te houden...

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:07

Ik was ook begonnen met de opleiding Paardenhouderij. Ik was net zo als jij: leuk, de hele dag met paarden bezig zijn, later een eigen stal beginnen enz. enz.

Toen ik een paar weken op die opleiding zat, kreeg ik al in de gaten dat het helemaal niet zo leuk is als ik dacht. De paardenwereld is kei en keihard. Je wordt de rest van je leven stallenuitmester, behalve als je

* Heeel veel geld hebt

* Heel goed in de sport bent.

* of je ouders een paardenbedrijf hebben

Dan kan je alleen wat bereiken in de paardenwereld.
Anders blijf je altijd de 'stalhulp' van iemand anders. Je begint om 6 uur voor de eerste voeding en om 23.00 uur savonds maak je nog eens je laatste ronde. Maar je krijgt echt niet meer dan 40 uur uitbetaald.

Dit was mijn ervaring met werken in de paardensport en zo heb ik nog veel meer verhalen gehoord.

Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt. Dan moet je het maar gaan doen en dan kom je er misschien zelf wel achter. Maar het kan natuurlijk ook dat je het hardstikke naar je zin gaat krijgen.
(maar voor hoeveel jaar? misschien zeg je na 20 jaar : Ik ben die paarden meer dan zat, en dan ben je nog maar 36 en heb je helemaal niets om op terug te vallen)

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 13:12

tjah,dat kan allemaal...ik ken die verhalen ook...
maar als ik de jurycursus+de orun ga doen,heb ik sowieso wel wat om op terug te vallen...
kinderen wil ik niet,dus daar ga ik ook niet voor thuis blijven ofzo.
en ik wil ook never nooit op een kantoor,of secretaresse...verschrikkelijk!
maarjah,dat je ergens op uitgekeken raakt,kan toch bij iedere baan?en meestal heb je maar voor 1 bepaalde baan geleerd,dus dan moet je weer gaan scholen om wat anders te doen...

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:17

germie schreef:
Zonder diploma willen ze je nog niet eesn voor productiewerk hebben. Een VMBO diploma is zelfs eigenlijk nog te weinig, maar dan heb je iets om op terug te vallen. Dus school afmaken, en dat is niet eens een jaar meer. Daarna in de paardne aan het werk.

Nou is dat ook niet helemaal waar.
Ik ben zonder diploma programmeur geworden, maar dat heb ik wel te danken aan mijn hersentjes.
Alleen die kans is te klein om erop te gokken.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:22

nee hoor, want als je secretaresse bent kan je naar een ander ebdrijf een ander soort werk gaan doen. Als je Facilitair manager bent (daar wordt ik nu voor opgeleid) dan kan je zowat alles worden waar je een HBO diploma voor nodig hebt. Werk ik de eerste jaren als Fac. manager, en heb ik het dan gehad, kan ik nog aan de slag als hotelmanager, PR medewerker, administartief, vanalles eigenlijk. Als je een goed CV hebt in de 'kantoorwereld' kom je best ver.

Maar paardenwerk is nu eenmaal een ander verhaal. Als jij een kantoorbaan wil en met een cvtje komt waar 10 aar ervaring in lesgeven en mesten staat, denken ze 'het zal wel'...

en wat betreft geen kinderen willen en geen kantoorbaan, mens JE BENT PAS 16! wieweet denk je er over 4 jaar heeeel anders over. Bovendien als je geen ervaring hebt met kantoorbanen kan je niet zeggen dat je het niks vindt, hoogstens dat ej het niks lijkt maar dan weet je eigenlijk nog niet waar je het over hebt. Ik werk nu administratief secretarieel en ik heb een hele afwisselende baan met erg veel vrijheid en veel uitdagingen.... Heb hier ook mijn 'baantje op stal' voor opgegeven, aangezien ik hier 220% meer verdien en mn rug niet naar de klote help...

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 13:27

tjah...het kan allemaal,maar op kantoor lijkt mij echt nix,enne,ik kan niet heel de dag stilzitten en beetje met andere mensen bij het koffieapparaat banketstaaf....ik wil in de natuur,met paarden...veel bewegen....
enne,ik wil ECHT geen kinderen!200% zeker...
(sorry voor de kantoormensen onder ons,over dat koffiezetapparaat...)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:41

Zo dacht ik ook pebblientje, en nog wel eesn. Toch heb ik nu een kantoorbaan, in de IT. Kan op vakantie als ik dat wil, want ik heb het geld ervoor. Spaar nu voor een paard en een huis. Want ik neem aan dat jij ook niet altijd bij je ouders wilt blijven wonen.
Ik rij de paarden van anderen, dus kan genoeg rijden, maar als ik een dagje de balen van die domme rotknollen heb, dan ga ik niet.
Want zo is het wel. Ook jij krijgt gegarandeerd een keer dat je die paardne niet ziet zitten. En dan krijg je er in verhouding nog weinig voor betaald ook.
Maak toch eerst het VMBO af, is niet eens een jaar extra. Kijk dan verder. Want eenmaal in de paarden= altijd in de paardne als je geen andere opleiding hebt.
In de paardenwereld word je gebruikt en misbruikt, het is een erg unfaire wereld. Bedenk dat ook.
En met een Orun + jurycursus ben je nog geen cent waard hoor. Dan nog mag je veel mesten. Wil je echt leven van de paardne dan moet je EN VEEL GELD hebben EN VEEL GELUK

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:46

heb je wel eens op kantoor gezeten dan? Volgens mij valt dat wel mee hoor, dat een kantoor een hel is.

Ik zie regelmatig staan dat je echt goed moet zijn wil je veel verdienen in de paarden, maar ik denk toch niet dat het zo werkt. Ik denk dat die topruiters toch ook allemaal geen topsalaris hebben. Je moet dit werk doen omdat je gek bent van paarden en daarin verder wilt komen, of je echt goed word is nog de vraag en meer komen er niet dan wel.
Snap me goed, ik snap precies wat jij denkt en wat jij wilt, alleen dat is echt heel lastig, een eigen stal heb je een flinke klap geld voor nodig. Ik zou zeggen: ga dit jaar in de paarden werken, begin gewoon eens met een jaar. En ga daarna weer leren. Niet vooraltijd stoppen met school maar gewoon een jaartje ertussen uit, dan kijk je weer heel anders tegen die schoolbanken aan. Ik ben er ook meer dan een jaar tussenuit geweest, ik kwam er op een gegeven moment achter dat als ik niet hard aan het leren ging en de paarden flopten ik gewoon een nul was. En dat wilde ik niet en ben fanatiek aan de gang gegaan en ben hard aan het werken voor mijn mavodiploma. Als ik gewon naar school was blijven gaan had ik dat diploma al gehad en kon ik met een leuke vervolgopleiding beginnen. Achteraf is het niet zo slim geweest, maar aan de andere kant. Ik heb op heel veel verschillende fronten ontzettend veel geleerd, met de paarden ben ik 10 x zo handig geworden, ben een doorzetter geworden, en ik ben 10 x minder snel moe als ik vroeger was. Dus helemaal stom was het niet om de mavo niet af te maken.....

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 13:50

ja,dat is dus mijn gedachtengang ook,ik kan na een jaar altijd nog zien of ik ermee door wil gaan.
in jou verhaal kan ik me beter vinden dan in school is goed en werken is slecht ofzo.(geen kritiek op alle anderen!!!uik heb allemaal goede tips gekregen!)

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:54

Ik zit inhetzelfde schuitje, alleen wil ik wel een diploma hebben.

ennem, ik zeg niet dat school goed is en werken slecht, andersom ook niet. Maar bedenk wel dat je zonder diploma helemaal nergens staat!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:59

ik heb dezelfde ervaring als steef. ik ben afgelopen jaar met school gestopt en ben op een jachtstal gaan werken (moet nog 3 weken). het is errug zwaar de eerste tijd kroop ik na een ochtend mn bed in om er de volgende dag uit te komen. je leert verschrikkelijk veel maar het blijft zwaar en toch eentonig werk (het werk dan, als je met paarden werkt is er altijd wat bijzonders). ik heb er voor gekozen om volgend jaar toch MBO paardenhouderij te gaan doen omdat ik ook na dit halve jaar nog steeeds super zeker ervan ben dat ik met paarden wil werken. na het MBO wil ik nog wel een HBO opleiding gaan doen omdat ikw eet dat alleen paarden financieel niet haalbaar is. wel heb ik als voordeel dat ik mn mavo certificaten heb en dus mbo kan gaan doen.
en t is wel heel leuk dat je de orun en een jurycursus wil gaan doen maar heb je daar geld voor? ik moet nu ook gaan kiezen, ik wil de orun doen mn e rijbewijs halen en eigenlijk ook een nieuw zadel. enja dan sparen voor de toekomst. dus ik moet gewoon kiezen op dit moment heb ik dan t meest aan mn E rijbewijs dus dan moet de rest maar even wachten.
als ik jouw was zou ik proberen om toch nog een jaar naar school te gaan. als je echt talent en doorzettingsvermogen hebt kom je er wel ind e paardenwereld en met dat papiertje is t allemaal net een stapje makkelijker te bereiken. veel succes met je keuze.

marije999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:05

Ik wil je niets aanbevelen of afraden, dat is al genoeg gedaan, maar probeer dit eens: maak een soort weekschema voor jezelf, schrijf daarin op hoeveel uren je zal werken (en ook welke uren, erg belangrijk als je over avondschool nadenkt!), hoeveel uren je voor school kwijt zal zijn (en hoeveel huiswerkuren!), hoeveel uur je verder kwijt zal zijn (vrije tijd, vriendje, vriendinnen, lesgeven, etc), wat je in de weekenden doet (paarden, wedstrijden maar ook stappen, evt. uitslapen enz.). Dit kan jou een beeld geven over hoe druk je het gaat krijgen en of dit te doen is.
Denk er goed over na en probeer ook 25 jaar vooruit te denken: wat wil je dan bereikt hebben en wat kan je redelijkerwijs bereiken. Kan me voorstellen dat 25 jaar stallen doen niet ideaal is...
Succes met je beslissing!
Marije

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:11

Citaat:
En met een Orun + jurycursus ben je nog geen cent waard hoor.

Helemaal mee eens. Vraag me trouwens af hoe je die cursussen gaat betalen...

Sorry dat ik het zeg, maar ik heb een beetje het idee dat jij in een droomwereldje leeft. Natuurlijk, er zijn mensen die het redden zonder diploma en ook werkelijk lol in hun werk hebben en nog een leuk centje verdienen. Die mensen hebben heel veel geluk gehad.
Helaas zijn er ook veel mensen die minder geluk hebben, gestopt zijn met school en nu thuis zitten met een uitkering.
Eén enkel jaartje school en je hebt in elk geval je MAVO-diploma. Iets is toch beter dan niets.

Maar aangezien je je keuze toch al gemaakt hebt, sluit ik me verder bij Steef aan. Ga dan een jaartje in de paarden werken en doe daarna nog een jaartje school om toch je diploma te halen.

Enne.. er is nog meer tussen kantoorbaan en paarden hoor.
Volgende maand krijg ik mijn HEAO-papiertje. Daarna ga ik een cursus lease-adviseur volgen.
Mijn baan bestaat vanaf dan uit autorijden, prospects informeren over de mogelijkheden van auto-lease. Hier aan vast gekoppeld een leuk salaris waardoor ik mijn eigen paard makkelijk kan bekostigen en fijn in onze eigen woning woon.

Werken met paarden? Heerlijk, maar dan wel in mijn vrije tijd.
Ja, ik zou zelfs wel parttime in de paardenbranche willen werken en ook wel fulltime. Maar dan wel op basis van mijn diploma, zodat ik me op de managementkant kan richten en niet elke dag met dertig kruiwagens mest loop te zeulen.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:15

Misschien is het wel goed om een jaar op een stal te werken en dan kan je meemaken hoe het is.
Neem dan wel eerst contact op met de leerplichtambtenaar, want je krijgt er problemen mee! Misschien weet zij een oplossing.

En over later.... Ik heb ook altijd gezegd: ik wil geen baan van 9 tot 5, ik wil buiten werken en lekker bezig zijn met paarden. Ik ben daar dus van terug gekomen en werk nu op een kantoor en wordt opgeleid tot secretaresse. Ik ga daarbij 1 dag in de week naar school.
Dit vind ik gewoon veel fijner, zodat je paarden als je hobby kan blijven houden. Want als je de hele dag bij de paarden gewerkt hebt, en je moet daarna ook nog je eigen paard doen (als je die hebt) dan heb je daar echt geen zin meer in. (ik spreek nu even over mezelf)

Ik wou toen ik zo oud was als jij ook geen kinderen. Ik moest er niet aan denken! Baby's en kleine kinderen vond ik irritant en ik kon er niet mee omgaan. Ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wil.

Maar nu begin ik daar toch ook over te twijfelen en mijn gevoel voor kinderen is heel erg veranderd.

Maarja daar gaat het nu niet over

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:38

je hoeft alleen nog maar het examenjaar te gaan doen van het VMBO? dat jaar is zo voorbij, het is een kort jaar
ik zou toch je opleiding afmaken en daarna een jaartje gaan werken om te kijken hoe je het vindt....
zonder diploma kom je niet echt ver
ik heb mijn Mavo diploma en ben toen een vervolgopleiding gaan doen, na een maand ben ik gestopt en ben gaan werken. nou dat werk zou ik NOOIT me hele leven willen doen (was niet in de paarden) en het salaris was ook 3x nix...
besef wel, je bent pas 16 en je kan nog je hele leven lang werken
ik ben nu ook weer terug naar school gegaan, en dat bevalt me goed, met dit diploma kan ik doen wat ik wil
maar je moet het echt zelf weten wat je doet, het is jouw leven en jij moet er van maken wat jij het beste vindt!

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:51

een goede vriend van mij heeft ook zijn VBO niet afgemaakt omdat hij dacht dat er wel waqt te verdienen was als dj (hij was wel goed, maar niet goed genoeg).. dat viel dus zwaar tegen. Nu staat hij van 7.00 tot 17.00 pakjes melk te vouwen aan de lopende band.. geloof me, hij slaat zich nu regelmatig voor z'n hoofd dat hij z'n VBO niet heeft afgemaakt. Persoonlijk denk ik dat je aan VBO of in jouw geval VMBO alleen ook niet veel hebt, je moet er nog een goede vervolgopleiding bij hebben. M'n vader heeft na het Gym zijn studie rechten niet afgemaakt en nu is hij opzichter bij een bejaardentehuis tegen het minimun loon..ook niet ideaal dus.

r0b1n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:42

naar school gaan en afmaken. Heb al verhalen genoeg gehoord van mensen dat ze spijt hebben/hadden dat ze toendertijd hun school niet afgemaakt hadden.
Het behalen van een diploma betekent heel wat hier in NL, stel je wilt later een beroepsopleiding of een vervolgopleiding doen. Dan is een algemeen diploma zoals de MAVO een vereiste. Zonder papiertje ben je nergens hier in nederland.
In de avonduren een opleiding doen + nodige huiswerk en dan overdag werken gaat je echt opbreken want het is heel zwaar.

Dus neem nou maar mij en de rest van bokt aan.. maak je school af. Het liefst en beroepsopleiding erachteraan of een HAVO dat je toch al op een bepaald niveau komt qua kennis.

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 20:50

ja,dat kan dus niet meer,ik heb verkeerde vakken voor de havo,en ik wil na het vmbo sowieso NIET doorleren,ten eerste is er grote kans dat ik niet slaag,en ten tweede,ik voel me benauwt/gedwongen/opgesloten op scholen...
tjah,tot je 18de ofzo mag je op de middelbare school,dus als ik na een jaar werken toch nog wil leren,kan ik nog terug....ik wil zoveel mogelijk mogelijkheden open houden

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:25

verkeerd vakkenpakket voor de havo? Wat is dat nou weer dan? Volegns mij kan je altijd ergens havo achteraan plakken als je mavo hebt gehaald hoor...

Met een positievere instelling kom je ook een heel eind. Dat je school niet leuk vindt, okee, maar bedenk wel dat het een investering in jezelf is en dat je blij mag zijn dat je de mogelijkheid hebt...

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:31

pebblientje schreef:
ja,dat kan dus niet meer,ik heb verkeerde vakken voor de havo,en ik wil na het vmbo sowieso NIET doorleren,

waarom niet? met alleen vmbo ben je nog nergens er zijn toch zat leuke praktijkgerichte vervolgopleidingen? Een kennisje van mij heeft na de mavo een paardenopleiding van 3 jaar gedaan. Ze hoefde maar 3 dagen per week naar school, liep veel stages bij bedrijven(kwam met diverse takken van de sport in aanraking en kwam erachter wat ze nu wel en niet leuk vond) ze kon nog 4 dagen per week bij ook een handelstal werken.
Havo is ook altijd mogelijk daar hoef je geen speciaal vakkenpakket voor te hebben voor zover ik weet. Je instelling is idd behoorlijk negatief. School is niet altijd even leuk maar denk je dat werken nooit gaat vervelen?
Als je nu je school niet afmaakt krijg je er later geheid spijt van.

Je zegt dat je zoveel mogelijk mogelijkheden wil openhouden maar als je zelfs je vmbo niet afmaakt heb je niks nakkes nada ( Haha! ). Dan zijn straks je mogelijkheden beperkt tot lopende band werk.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:10

Misschien een |u||ige opmerking, maar ik zou zo iemand dus niet in mijn stal willen hebben werken. Ik krijg namelijk het idee dat je maar verrekte weinig doorzettingsvermogen hebt en absoluut geen dingen wilt doen die je minder leuk vindt.
Ik denk toch echt dat je een flink verkeerde instelling hebt. Lekker op je 16e hele dagen stallen uitmesten, gangen aanvegen, harnachement invetten. En als je 50 bent nog steeds hele dagen stallen uitmesten, gangen aanvegen, harnachement invetten.
Ja, of je werkt niet meer in het paardenwereldje en dan ben je hele dagen bezig met wasknijpers in elkaar zetten. Lekker gevarieerd werk.

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:30

Jeetje wat een toestand, pfff. Hier moest ik echt even over nadenken. Je vraagt onze mening, maar eigenlijk wil je niks, behalve dingen die waarschijnlijk toch niet haalbaar zijn. Misschien is het tijd om nu eens realistisch na te gaan denken??? Als ik jou was zou ik toch eerst mijn school maar eens af gaan maken en dan verder zien. Hoe lang ga je stallen uitmesten nog leuk vinden? Geloof mij, iedereen is wat dat betreft hetzelfde en jij hoeft je niet voor te doen alsof jij de persoon bent die het allemaal wel leuk vindt, want ook jij gaat hier over een jaar vragen wat je nou moet. Want dan ben je het gewoon zat. Dat denk ik echt.
Maar verder succes. Lachen

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 10:37

tuurlijk is de hele dag stallen mesten niet leuk,maar dat is het juist,ik HOEF geen stallen te mesten!
en ik kan niet meer naar de havo,omdat je iig frans of duits,EN wiskunde erbij moet hebben.
enne,wat heb je met vmbo?ook nul komma nul!en een vervolg opleiding,wat leer je daar?ik heb daar eens rond gekeken,en wat je daar zag was of niet juist,of wat ik voor mijn 10de al wist...(ik wil mezelf niet ophemelen!)