jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:14

Juultj schreef:
Ik vind het pas jong als je 17/18 (en jonger natuurlijk) en dan al een kindje krijgt. Ik ken wel een meisje. Die was 16 en toen kreeg ze haar kindje.

Ik vind dat eigenlijk, eerlijk gezegt, een weg gegooid leven.
Als je rond de 16 / 17 jaar bent, in de bloei van je leven. Vaak nog met je opleiding enzo... En dan ben je zwanger ?! Wattan... Ik vind dat zo jong, dan is er vaak niet goed over nagedacht.

JessyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:17

Mijn schoonmoeder was 18 jaar oud toen ze beviel van haar zoon (nu mijn vriend) Mijn schoonzusje was 21 jaar oud. Haar zoontje is nu 4 maanden oud.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:22

Nou ik moet er echt nog niet aan denken. Ik ben 22 en ik heb om me heen toch ook al een aantal kennissen die samenwonen en bevallen. Maar ik woon zelf nog thuis (anders kan ik mn paard niet betalen) en heb tot voor kort nog veel rondgefladderd op relationeel gebied. Ik heb nu sinds twee maanden een vriend, maar je weet toch niet of dat langdurig zal zijn. En sowieso hij moet ook nog drie jaar studeren en daarna een huisje op poten zetten en daarna maar zien. Ik kan me niet voorstellen dat ik binnen de komende vijf jaar een kindje zou plannen. Als ik toevallig de 0.01% zou zijn die ondanks anticonceptie toch zwanger raakt dan is zien we dat dan wel weer.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:27

ik ben nu 35 jaar en me zoon word in dec. 12 en me dochter is in mei 9 geworden.
Kinderen NEEM je niet die KRIJG je. En wil je geen kids, nou prima dan toch, ieder voor zich hoor. Niks moet alles mag

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:32

Ja, ik sta er zelf ook 100% achter, we wilde beide graag kinderen en we hebben beide een baan, ook woonde we al twee jaar samen toen onze dochter geboren werd.
Als ik hier in het dorp rondkijk, zie ik dat de meeste vrouwen rond hun 30ste moeder worden. Vandaar het verschil met de andere moeders. Mijn dochter wordt nu 4 en haar leeftijdsgenootjes hebben moeders van midden 30.

Ik vind het zelf niet zo erg, ik geniet met volle teugen van mijn kinderen. En ik kan me lekker uitleven met de kinderen in de speeltuin!!

Ik ben het er ook mee eens dat sommige moeders veel liever vroeger kinderen hadden willen krijgen, maar dat het niet meteen lukte.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:39

Boheme schreef:
orionneke schreef:
Je bent 28 ik vindt je dan echt geen kind meer!!!

Orionneke het ging erom hoe oud je was toen het kind geboren werd.
En het komt ook omdat ik er volgens iedereen nog erg jong uitzie.
Dus jouw commentaar begrijp ik niet echt.

Nou volgens mij ging het over contacten op de peuter/kleuterzaal!!!!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:40

Mijn schoonmoeder is 43, heeft 3 volwassen zoons van 24, 23 en bijna 22. Ze heeft het top gedaan, niet altijd makkelijk gehad, maar ze kan wel vol trots terug kijken op wat ze 24 jaar geleden heeft klaargespeeld. Ik heb het zelf niet beter kunnen treffen met mijn vriend en zwagers.

Dat je zo jong moeder wordt, en je leven vergooit ben ik het niet mee eens. Hier op bokt zit iemand, Joyckuh, die ook zo jong moeder is geworden en die doet het ook allemaal harstikke goed, voor zulke mensen heb ik echt respect.

En ja.. Ik hoop rond mijn 21e/22e ook mijn kleine vast te kunnen houden.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:41

mijn moeder was ook iets van 22 toen mn oudste broer geboren werd ! maaaarrr toen ik geboren werd was mijn moeder 38 Nagelbijten / Gniffelen een öngelukje zullen we maar zeggen) dat is vast de reden dat ik nadine heet denk ik dan Tong uitsteken (nadien) Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:44

meisje uit mijn klas is 21 en heeft al een kindje van 4 en eentje van 1.5 jaar rondlopen. pfff. ik ben nu zelf bijna 22, maar moet er nu nog niet aan denkden om zelf al een kind te hebben

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:48

Ik vind 24 niet jong voor een eerste kindje hoor. 14, da's jong...

Ik was zelf 25 toen ik mijn dochter kreeg en ben zelf ook 1 van de jongsten van de moeders. Maar hier val ik niet buiten de boot. Zal ook vast aan het groepje zelf liggen denk ik?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:05

Was zelf 23 toen ik moeder werd, ben nu 25 en mijn dochter is 16 maanden intussen.

maar ik heb niet het idee dat ik 'jong' was/ben. Komt misschien door de omgeving.

KelSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:29

ik kan me hier eigelijk niet mee bemoeien maar ik vind dat als je in de 20 ben niet te jong meer ben voor een kind..
Gr Kelsey

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:38

Ik ben 18 en in december uitgerekend, word dus ook heel jong moeder.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:41

Mijn moeder was 36 jaar toen ik werd geboren, mijn broer en zus zijn 27 en 25, dus enorm verschil.

Mijn zus is op haar 22'ste bevallen van haar 1ste zoon (nu 5) en 2 jaar geleden van haar 2e zoon.

Ik vind ook; Kinderen NEEM je niet, die KRIJG je.
Ook vind ik dat je er gewoon aan toe moet zijn en eerst van je eigen jeugd kan moeten genieten, alhoewel dat er misschien wel bij hoort, een kind in je jeugd, om daar van te genieten Verward

Een meisje op m'n school is 16 en heeft een zoontje van 2 jaar. Niemand wist het eigenlijk, maar ik kende haar vrij goed en zag op een gegeven moment allemaal plekken op haar buik, bleek dat ze dus een kindje heeft.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:43

Een goeie vriendin van mij was 16 toen ze zwanger werd en 17 toen ze moest bevallen ze is nu 21 en heeft 3 diploma's en haar dochtertje is 4 en ze red het makkelijk Knipoog zelf wil ik tussen de 21/25 mjaa eerst maar goeie baan en opleiding hebben

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:49

jeetje ik moet er niet aan denken Haha!

heeft natuurlijk ook leuke kanten hoor, maar toch Haha!

Citaat:
maar bij tmf hadden ze de volgende stelling: onder de 18 mag je niet zwanger worden.

wat vinden jullie hiervan? (ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik dit vraag)

Denk niet dat je het zo kan stellen, maar ben niet 'voor' jong moederschap (15,16,17 jaar) gewoonweg omdat ik voorheen in mijn werk toch regelmatig zag en zie dat het om de verkeerde redenen gedaan wordt, er geen financiële ruimte is, etc.

Ieder z'n ding, maar ik wacht liever nog een jaar of 6 Haha!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:57

Mijn schoonmoeder was 17 toen ze zwanger werd (BEWUST!!) en 18 toen mijn man werd geboren. Als je er echt voor kiest vind ik dat het best moet kunnen (rond je 18e moeder worden). Andere mensen mogen van alles denken maar ik vind niet dat ze mogen oordelen zonder te weten hoe de vork precies in de steel zit.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 23:00

Ja dat ben ik met je eens. als iedereen eens elkaar in zijn eigen waarde liet was de wereld een stuk zonniger!

boldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:05

Op mijn 22ste is mijn dochter geboren en op mijn 24ste was ik moeder van 2 kids.
Nu ben ik bijna 35 jaar en mijn dochter is inmiddels 12 jaar en mijn zoon 10. Ik heb er nooit spijt van gehad om jong moeder te worden. Eigenlijk alleen maar profijt. Nu zijn ze zo groot dat ik al lekker mijn eigen gang kan gaan, ook wel fijn hoor!

Daarentegen is mijn vriendin van bijna 34 net bevallen van de eerste, eigenlijk ook wel weer leuk. Alles heeft zo zijn voors en tegen.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:08

Dan wordt men in NL toch over het algemeen vroeger moeder dan bij ons.
Twee dagen voor mijn 21ste verjaardag werd onze dochter geboren.
Het was een heel bewuste keuze.
Morgen (in België begint de school op 01.09) gaat ze naar het zesde leerjaar (denk dat dit in NL groep 8) is. Zij wordt in september dus 11 jaar en ik 32 Cool

Bij haar in de klas ben ik uiteraard de jongste mama, de mama die op me 'volgt' is 10 jaar ouder.
Kun je denken. Het leuke is dat onze dochter in dezelfde school zit als ik vroeger en de meeste juffen zeggen dan 'de mama van jou hebben we ook nog in de klas gehad'.
Mijn moeder was 41 jaar toen ze oma werd van onze dochter, dus 20 toen ze mij kreeg.
Ik vind het leuk dat ik nog 'maar' 32 ben en al zo'n grote dochter heb, ik zou het onmiddelijk overdoen!
Mijn vriendinnen beginnen nu pas aan kinderen of hebben kleine kleuters en dan zeggen ze zo van 'ah wat een geluk, jij bent al lang uit de pampers'.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:50

Ik was 21 toen ik de eerste kreeg en 24 toen ik de tweede kreeg.
Vind dat persoonlijk niet erg jong maar was op dat moment wel de jongste moeder bij de verloskundige praktijk.
Ik krijg nog steeds vaak de vraag,jij hebt kinderen?????
Mijn oudste dochter is erg lang voor haar leeftijd en ziet eruit als een zeven jarige.
Dan zie je mensen erg raar kijken als ze mama tegen me zegt Haha! Haha! Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:57

och ik was bijna 28 en nog was ik de jongste moeder op de kleuterschool

tegenwoordig beginnen er zoveel zo enorm laat dat je al snel een jonge moeder bent ..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:00

Tja ik wil zelf geen kinderen, maar ik vind eerlijk gezegd dat ik er ook al 'te oud' voor ben.
Ik ben 30....
Tuurlijk alles kan, maar ik vind doorgaans dat jonge moeders (vanaf 20 jaar ongeveer) veel flexibeler met kinderen omgaan dan oudere moeders.
Bij oudere moeders is het vaak zo geplanned en als dingen dan anders lopen als geplanned kunnen ze daar vaak moeilijk mee omgaan.
Ik zie dit in mijn omgeving, wil er overigens niemand meer voor het hoofd stoten Knipoog

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:07

Ik was 21 toen ik bewust zwanger raakte en 22 toen Iman geboren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:17

Mijn moeder was 23 toen ze mijn broer kreeg, 25 toen ze mij kreeg, en 32 toen ze mijn jongere broer kreeg. Voor mijn oudere broer en mezelf dus gewoon qua leeftijd. Mijn vader is 3 jaar ouder dan mijn moeder. Ik vind het fijn dat ik zulke jonge ouders heb. Ik ben nu 21, mijn broer is 23. Mijn ouders zijn 46 en 49. Mijn vader heeft een vriend van 48, en die heeft een zoontje van nu 6 jaar. Dát vind ik maf. Zo 'oud' zijn bij je eerste kind.

Ik heb voorlopig nog geen concrete plannen, maar zou op zich wel bijtijds kinderen willen krijgen. Het is toch fijner als je ouders niet zo oud zijn, omdat je elkaar dan beter begrijpt / nader tot elkaar staat. Plus je kan langer van elkaar genieten, en je ouders zijn ook jong opa en oma, en mijn kinderen zullen dan een fitte opa en oma hebben, en dat is ook heel veel waard.

Zo tot tussen de 20-25 jaar vind ik persoonlijk een normale leeftijd om kinderen te krijgen. Richting de 30 vind ik het gewoon al oudere ouders.