Het is toch gebeurd.. ik ben ontslagen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:51

Via je advocaat aanvechten! Kunnen ze je hooguit nog afkopen en dan ga je met een tas vol Divoza-munten bij BR of Horselover shoppen... therapeutisch zeg maar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:33

Wat de kosten betreft, het hangt van je eigen inkomen af of je het zelf moet betalen of niet. Als je niet al te veel verdient kan een advocaat je middels een toevoeging helpen, dan betaal je de kosten niet zelf; dit systeem is beter bekend als pro deo. Elke advocaat moet een aantal toevoegingen afhandelen, het is dus niet zo dat ze dan minder hun best voor je doen omdat ze er minder aan verdienen.
Zet het allemaal maar even goed op een rijtje. Als het lukt met die advocaat en je hoeft niet te betalen kun je die advocaat altijd nog een fles geven oid.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:34

Wat gigantisch K-U-T voor je Honey...van een ruitersportzaak zou je toch wel begrip verwachten voor wat je overkomen is. En ook al hebben ze het niet, geen reden om je te ontslaan. Zoals al meerdere mensen hebben gezegd is het contract niet rechtsgeldig omdat je bij een contract van een halfjaar geen langere proeftijd mag hebben dan 1 maand...en jij had er dus 2! Ik zou zelf gaan voor een schadevergoeding. Ik zou niet meer willen werken voor zo'n belachelijk georganiseerd bedrijf, en zo heb jij de kosten van je advocaat er weer uit Knipoog Ik vind het overigens goed dat je dit aan de grote klok hangt, laat men maar weten wat een k|otebdrijf Divoza werkelijk is!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:42

Sonja schreef:
Een contract met een looptijd van minder dan twee jaar kan GEEN proeftijd van langer dan een maand hebben.

Dat realiseerde ik me later ook, en ik heb het er net nog uitgebreid met Sandra over gehad. Zo'n contract is dus niet rechtsgeldig, dat snap je toch niet, dat zo'n bedrijf z'n zaakjes wat dat betreft niet op orde heeft?

Overigens dacht ik altijd dat een contract een minimale looptijd van 1 jaar moest hebben voor een proeftijd van 2 maanden. Is dat kort geleden soms aangepast naar 2 jaar?

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 01:05

Ik vind het rot voor je, dat heb ik je ook al via MSN gezegd, erg jammer allemaal. Verder wil ik er niet op in gaan, behalve dat ik het niet erg netjes vind dat je zo'n verhaal hier op Bokt zet eerlijk gezegd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 02:00

Waarom is het niet netjes dat zij dit op bokt heeft gezet? Ik vind dat het niet netjes is van een bedrijf om iemand op zo'n manier te "lozen". Dat zij dat hier neerzet vind ik alleen maar heel begrijpelijk. Dit soort dingen mogen openlijk besproken worden lijkt mij.

Ik vind het echt heel rot voor je dat je dit overkomen is. Het aanvechten geeft je je baan niet terug maar als je echt een goede kans maakt om de zaak te winnen zou ik zeggen: ga er voor!! Al is het maar om degenen die na jou komen dit lot te besparen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 08:49

Naz schreef:
Ik vind het rot voor je, dat heb ik je ook al via MSN gezegd, erg jammer allemaal. Verder wil ik er niet op in gaan, behalve dat ik het niet erg netjes vind dat je zo'n verhaal hier op Bokt zet eerlijk gezegd.

Omdat het toevallig het bedrijf is waar jij ook werkt?? Verward

Kom op zeg, Naz. Ze valt jou niet aan, maar Divoza.
Ik voel me persoonlijk toch ook niet aangevallen als de Smaakpolitie de Keuringsdienst van Waren op televisie openlijk afzeikt??? Bloos
Dit valt met toch tegen van je, Naz…

Sandra, als ik jou was zou ik ze aanvechten, al is het maar voor het idee. Dit zou ik niet over me heen laten komen!! Wat een waardeloze actie van Divoza!

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:02

Ik heb Sandra gisteren aan de telefoongehad, en ik vind dat ze het heel netjes heeft neergezet!Ik vind het hartstikke klote voor je meid!
En aanvechten..tja ik weet het niet, het kost inderdaad een hoop geld
Heel veel succes ermee

liefs marloes

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:07

Sonja schreef:
Een contract met een looptijd van minder dan twee jaar kan GEEN proeftijd van langer dan een maand hebben. Jouw contract is dus niet rechtsgeldig, dus dat betekent dat je IN VASTE DIENST BENT VAN DIVOZA en dat er niets te ontslaan valt.
Ze zullen een ontslagvergunning voor je aan moeten vragen, en die gegarandeerd niet krijgen van de DRA.

AANVECHTEN DUS!!!!!

Ik heb zoiets ook eens gehad, bij een jaarcontract een proeftijd van 2 maanden. Omdat dit NIET mag en ik er na een maand achterkwam was het bedrijf verplicht om mij in vaste dienst te nemen. Dus idd wat Sonja zegt, jij bent in vaste dienst bij Divoza en hebben ze dus een ontslagvergunning aan te vragen, en die krijgen ze al helemaal niet want het is nog steeds zo dat een zieke werknemer NIET ontslagen mag worden. (Mijn man is ook eens terwijl hij in de ZW zat ontslagen wegens werkweigering Verward , dit hebben we aangevochten en gewonnen, het duurde wel 8 maanden!)

Maar goed, jouw case is dus gewoon heel sterk en ik zou zeggen aanvechten idd! Al was het alleen al om de genoegdoening!

Heel veel succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:12

Ja, wat hier wordt gezegd klopt. Ik heb twee jaar bij een personeel en organisatie afdeling gewertk en ze hadden geen proeftijd van 2 maanden mogen geven. Dan is het inderdaad niet rechtsgeldig en dus 'vernietigbaar'. Dan heeft er geen proeftijd bestaan en ben je dus in dienst.

Maar ja, ertegen vechten, je moet jezelf goed bedenken wat je daarmee wilt. Schadevergoeding? Of wil je je baan terug, ik kan me voorstellen dat je daar niet om zit te springen.....

De opmerking dat dat mensen tegenvalt omdat het toevallig divoza is, slaat nergens op. Divoza is ook "gewoon" een commercieel bedrijf.
Had ook de AH of de slager op de hoek kunnen zijn.

Veel sterkte met je keuze !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:19

Echt gaan aanvechten hoor, want wat ze gedaan hebben mag niet!!, hebben ze een cao???? als je die doorgeeft wil ik wel even voor je gaan uitpluizen hoe of wat?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 09:52

jeetje zeg wat onwijs l*llig. En je was er al zo bang voor. Stom ook dat ze eerst hebben gezegd dat je niet voor je baan hoefde te vrezen en daarna (lekker afstandelijk ook) gewoon een brief sturen dat je ontslagen bent. Ik zou t wel aanvechten maarja of je zin hebt in al dat gedoe...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:18

Wat een pech meid! Ik kan me voorstellen dat je woedend bent!

Ik heb ooit (10 jaar geleden of zo) ook een dergelijk voorval meegemaakt (niet helemaal identiek hoor) en ben uiteindelijk 6 jaar later in het gelijk gesteld door de rechter. Als ik alles bij elkaar optel, heeft het me alleen maar geld gekost, ondanks de pro deo advocaat. Dat neemt niet weg dat ik het zo weer zou doen!

Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:32

Karin schreef:
Overigens dacht ik altijd dat een contract een minimale looptijd van 1 jaar moest hebben voor een proeftijd van 2 maanden. Is dat kort geleden soms aangepast naar 2 jaar?

Nope, niet kort geleden, maar met de invoering van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid, 01-01-1999.
Twee maanden proeftijd mag alleen bij een contract met een looptijd van minimaal twee jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-02 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:36

Aha, dat vind ik dus kort geleden... Mijn jaarcontract dateert nog uit 2001 en daar zat nog 2 maanden proeftijd in, vandaar.

De Wet Flexibiliteit en Zekerheid ken ik, maar ik wist niet dat dit een van de aanpassingen was. Bedankt voor de uitleg! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:36

Honeybee, als ik dit zo lees, heb je goede kansen om er in ieder geval een vast contract uit te slepen! En als ze je dan echt kwijt willen zullen ze je een gouden handdruk moeten meegeven...

Laat ze merken dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. Al doe je het niet voor jezelf, doe het voor een ander!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:42

Ik lees het nu pas. Wat balen voor je zeg! Sterkte ermee!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:51

He bah, dat is balen zeg!
Sterkte met je eventuele vervolgstappen en je zoektocht naar een nieuwe baan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:28

Wat vreselijk balen zeg Verdrietig !

Cassidy schreef:
Honeybee, als ik dit zo lees, heb je goede kansen om er in ieder geval een vast contract uit te slepen! En als ze je dan echt kwijt willen zullen ze je een gouden handdruk moeten meegeven...

Laat ze merken dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. Al doe je het niet voor jezelf, doe het voor een ander!

Ben het met Cassidy eens! Ik denk dat, als je er geen werk van maakt, je jaren later nog gefrustreerd bent Scheve mond !
Sterkte!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:15

Een rechtzaak aanspannen kan anders ook heel frustrerend zijn hoor!

Ik vind het echt heel sneu voor je, eindelijk je droombaan en dan zo gedist worden, maar ik weet niet of je er wat mee opschiet om dit aan te vechten.

Want als het heel heel objectief bekijkt...
Als je daar super werk geleverd had en ze waren heel tevreden over je geweest dan hadden die paar dagen inderdaad niet uitgemaakt.
Misschien vonden ze je toch niet zo goed passen op je nieuwe werkplek.

Neemt niet weg dat ze dat dan op een andere manier naar voren hadden moeten brengen, misschien hadden ze je in een gesprek bij kunnen sturen.

Ik zou dit heel ver achter me laten, en proberen om een andere baan te vinden die je misschien nog wel beter past als dit baantje.
Heel veel succes! Lovers

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:50

Wat je denk ik nu het beste kan doen is als de wiedeweerga een aangetekende brief versturen naar de directie van het bedrijf waar je in schrijft dat ze je niet mogen ontslaan met een verwijzing naar het wetsartikel er in. Verder moet je er absoluut inzetten dat je jezelf vanaf maandag beschikbaar houdt voor je werk want eigenlijk zou je, gezien de situatie, gewoon botweg maandag op je werk moeten verschijnen.

Je kan er tevens in schrijven dat je bereid bent om samen met hen naar een oplossing te zoeken en het onderling te regelen. Mochten ze dat niet willen dan schrijf je verdere stappen te zullen moeten ondernemen.

Doe je dit niet dan kunnen ze je maandag alsnog ontslaan want je bent per slot van rekening niet op je werk verschenen en dan wordt het moeilijker aanvechten.

Wij hebben ooit een conflict gehad wat uiteindelijk op een leuke manier (voor ons, niet voor hun) onderling is opgelost omdat het de werkgever ook een hoop rompslomp en geld zou kosten als de zaak naar de rechter gegaan was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:51

Ben het eens met bovenstaande, je moet nu direct actie ondernemen

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 14:11

Helemaal eens met Percy, op die manier kost het je nog geen geld aan advocaten (alleen een aangetekende brief) en hou je alle opties open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 14:21

Let er wel op dat je die brief niet zelf opstelt, laat hem door iemand anders opstellen, want je zet er makkelijk juridisch niet verantwoorde dingen in.