Verloedering van de Nederlandse Taal.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Verloedering van de Nederlandse Taal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:04

flowerxxx misschien was jou school dan zou anders... maar ik heb in alle klassen van de middelbare spelling gehad. Elk jaar werd het herhaald.. en als je niet correct spelde in verslagen en dergelijken (van nederlands tenminste) dan werd je daar echt wel streng op afgerekend!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:39

Wij kregen verslagen terug als er teveel spelfouten in zaten Clown.

Waar ik me ook aan erger is het door elkaar halen van 'zelf' en 'eigen'. Bijvoorbeeld: Ik heb me eigen vergist Rolleyes

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:15

Ik erger me er ook altijd vreselijk aan, oke een type/spelfoutje prima maar gewoon heel de grammatica en spelling niet beheersen...

Voorbeelden: Hun zijn
Ik heb het van hun geleerd
Ik wordt ziek

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:19

Ja, inderdaad. Hun hebben..., hun zijn... Argh. Ik heb af en toe het idee dat ik dat de hele dag aan het verbeteren ben Boos! Ik word er gewoon gek van Scheve mond Of woorden gebruiken waarvan de betekenis niet duidelijk is, en dus verkeerd gebruikt wordt, of woorden gebruiken waarvan je niet weet hoe je ze moet schrijven Rolleyes *irritatie*

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 13:22

Vende schreef:
Loontjuh schreef:

Heb je het tegen mij? Haha!
Het tjuh uit mijn gebruikersnaam is al van heel lang geleden. Toen dat helemaal hip was. En op een manier ben ik gewend geraakt aan het 'tjuh'.
Daarnaast zijn alinea's ook met inspring bekend, maar helaas doen fora daar niet aan, behalve misschien als je veel spaties gebruikt.

Ook werk ik juist veel met alinea's door middel van een witregel(tadaaaa, hier is er toevallig eentje?), maar toevallig heb ik in mijn openingspost geen witregel gebruikt. Wil het dus meteen zeggen dat ik met mijn eeuwenoude gebruikersnaam en geen witregel in mijn openingspost meteen de Nederlandse Taal verpruts? Nee.
Niet echt een sterk punt dus.

Wil dat zeggen dat ik dat zeg? Nee. Knipoog
Kan ik ruiken dat je gebruikersnaam 'eeuwenoud' is? Nee Knipoog

En een witregel of een alinea is hetzelfde schat. Het viel me alleen op dat je commentaar
hebt op andere, terwijl je het zelf dus ook niet allemaal 'correct' doet.

Schat? Haha! Maargoed. Ik zeg niet dat ik het allemaal volgens de regels doe en na een witregel komt een volgende alinea (en is dus niet hetzelfde als een alinea om jouw post even heel letterlijk op te vatten), dat weet ik en zeg ik ook als je het goed leest. Wat ik ook zeg is dat ik me kan ergeren aan dingen als het verkeerd spellen van woorden (hoe vaak wordt er een t gebruikt waar een d moet en andersom? Kijk maar eens in de topic (ja, dat is correct Nederlands, het woordje 'de') waar al een verwijzing naar staat) en aan Engelse schrijfwijzen voor Nederlandse woorden bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat niemand een foutje mag maken of het niet op een andere manier mag schrijven zoals het wordt (althans werd) aangeleerd en hoort, maar één fout is toch wel iets heel anders dan een hele tekst vol met hoofdletters, punten, komma's en cijfers op plekken waar ze niet horen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:04

ik deel je ergernis, maar moet er wel aan toevoegen dat ik dat bepaald geen monopolie van de jeugd vind. Taal- en spelfouten storen me mateloos en als het erg bont is, is de tekst voor mij dus volkomen onleesbaar.

Ik maak me wel schuldig aan dingen als idd, iig en wsl hier op bokt Bloos!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:41

lore schreef:
Als leerkracht (geen nederlandse taal) kan ik bevestigen dat het taalonderwijs enorm achteruit gaat (België). Taalleerkrachten mogen geen punten meer aftrekken voor spelfouten (als het geen specifieke speloefeningen is maar bvb een schrijfoefening). De dt-regel is niet meer zo belangrijk, dus ze mogen er amper punten voor aftrekken, .... . Er is dus ook van het onderwijs uit een verminderde aandacht voor de spelling en grammatica van een taal.
Anderzijds vind ik dat een taal leeft in de maatschappij en daarbij moet de invloed van het engels wel kunnen. De schrijfwijze van het woord "cadeau" vind ik persoonlijk al even ergelijk. Zou evengoed kado kunnen zijn. maar hier zwijgt men over terwijl het een letterlijke overname uit het frans is. net als zoveel woorden.

Dat verschilt dan toch wel erg per school hoor !
Bij ons (Jan Van Ruusbroeckollege) worden er zelfs punten afgetrokken als je een -dt fout maakt op een toets geschiedenis !

Ik vind het niveau in België echt veel hoger dan in Nederland.
Als ik in Nederland ben erger ik me hieraan enorm...
Toch vind ik het niveau nog te laag,
bij schrijfopdrachten heb ik steeds een 10/10 op spelling en een 9.5/10 voor inhoud en vormgeving.
Natuurlijk ben ik blij met deze punten,
maar als er dan mensen in totaal een 3/20 halen...
Dat zou volgens mij een belletje moeten laten rinkelen bij de leerkrachten !

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:44

cle0o_o0 schreef:
Ik erger me er ook altijd vreselijk aan, oke een type/spelfoutje prima maar gewoon heel de grammatica en spelling niet beheersen...

Voorbeelden: Hun zijn
Ik heb het van hun geleerd
Ik wordt ziek

oeps ,, dat zeg ik nou altijd .. en "woude"
wij woude ..
ik wou..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:53

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:54

Ik kan me ook doodergeren aan het nederlands van veel mensen. Zelf maak ik ook best fouten, vooral d's en t's ben ik altijd slecht in geweest, ik hoop dat de rest meevalt. En dan daarbij nog de typfouten, 100% foutloos schrijft denk ik niemand....

Fouten als het onderscheid niet weten tussen
na en naar
zij en zei (zelfs een keer wij en wei)
vaak ei en ij fouten
achter woorden de -n niet schrijven (of was het schrijfe Extreme duivel )

Als een bericht in slecht nederlands is geschreven dan ben ik er snel weer weg, ga ik geen moeite voor doen om dat te lezen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:14

Loontjuh schreef:
Zijn er nog meer mensen die zich daar zo aan kunnen ergeren? Ik voel me af en toe net een oud wijf, maar ik krijg gewoon de kriebels van die zogenaamde msn-taal en ik word al bijna misselijk als ik er aan denk dat de meeste gebruikers van dit soort 'taal' ook hun boekverslagen en andere opdrachten op school op deze manier schrijven.

Ik sluit me hierbij aan, maar vraag me direct af waarom jou Boktnaam dan Loontjuh is... Dat is typisch MSN-taal, toch? Clown

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 15:35

PeruaansePas schreef:
Loontjuh schreef:
Zijn er nog meer mensen die zich daar zo aan kunnen ergeren? Ik voel me af en toe net een oud wijf, maar ik krijg gewoon de kriebels van die zogenaamde msn-taal en ik word al bijna misselijk als ik er aan denk dat de meeste gebruikers van dit soort 'taal' ook hun boekverslagen en andere opdrachten op school op deze manier schrijven.

Ik sluit me hierbij aan, maar vraag me direct af waarom jou Boktnaam dan Loontjuh is... Dat is typisch MSN-taal, toch? Clown
Zie een eerdere post van mij. Deze gebruikersnaam heb ik ooit eens aangenomen ergens en ik ben er nooit meer vanaf gekomen. En nu ziet het 'juh' er gewoon vertrouwd uit en is het 'je' toch raar. Dat zal vast wennen zijn, maar toch. Ik heb gedurende een heel korte tijd, heel wat jaren terug, ook dingen als 'ff' enzovoorts gebruikt, maar daar ben ik toen ook heel snel weer vanaf gestapt. Uit die tijd is mijn 'juh', maar inmiddels ben ik heel wat ouder, wijzer (haha) en ook heel erg veranderd Haha! Tong uitsteken

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:52

'Dan / Als ' - fouten worden idd regelmatig gemaakt. 'Mezelf' of 'me eigen' vind ik eigenlijk al te erg voor woorden.
Maar de wat minder opvallende zoals: 'Kost duur' (Is duur, kost veel), of 'weegt zwaar'

En wat denk je van: 'Ik irriteer me mateloos aan...' Hartstikke fout.
IETS irriteert je, en je ergert je AAN iets (iemand). Dus: 'Ik erger me mateloos aan...' 'Het irriteert me mateloos dat...'
Ook grappig dat mensen je gaan vebeteren wanneer je het hebt over 'handvatten' of wanneer je zegt 'het woei nogal hard' terwijl het toch echt correct taalgebruik is.

Maar goed, dat zijn allemaal nog overkomelijke foutjes.
Alle fouten met d en dt vind ik af en toe wel ergerlijk.
'Ik vindt' 'Hij werdt' enz..

(Misschien een tip voor de mensen die er moeite mee hebben: verander het werkwoord in een vorm van helpen, dan kan je horen of er een 't' bijhoort.)

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:53

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:57

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:59

Ik erger mij vooral aan ''Het Groene boekje'' ... Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:33

Mulan schreef:
Justy schreef:
'Ik wou' mag gewoon hoor Knipoog

http://oase.uci.kun.nl/~ans/e-ans/02/03 ... dy.html#p1

Het meervoud is zelfs 'wij wouen' Haha!

Ja hoor. En wij houen ook van jou. Knipoog

maar Justy heeft wel gelijk *LOL*

Ik ben al eens dingen tegen gekomen als

de hoefsmidt
hij geeft antwoordt

*LOL*

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:18

Loontjuh schreef:
Heb je het tegen mij? Haha!
Het tjuh uit mijn gebruikersnaam is al van heel lang geleden. Toen dat helemaal hip was. En op een
Schat? Haha! Maargoed. Ik zeg niet dat ik het allemaal volgens de regels doe en na een witregel komt een volgende alinea (en is dus niet hetzelfde als een alinea om jouw post even heel letterlijk op te vatten), dat weet ik en zeg ik ook als je het goed leest. Wat ik ook zeg is dat ik me kan ergeren aan dingen als het verkeerd spellen van woorden (hoe vaak wordt er een t gebruikt waar een d moet en andersom? Kijk maar eens in de topic (ja, dat is correct Nederlands, het woordje 'de') waar al een verwijzing naar staat) en aan Engelse schrijfwijzen voor Nederlandse woorden bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat niemand een foutje mag maken of het niet op een andere manier mag schrijven zoals het wordt (althans werd) aangeleerd en hoort, maar één fout is toch wel iets heel anders dan een hele tekst vol met hoofdletters, punten, komma's en cijfers op plekken waar ze niet horen.

Mooi, dan begrijpen we elkaar nu Knipoog

Edit: Verkeerde quote, het moet je laatse quote zijn Blond

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:58

ik irriteer me er ook mateloos aan. natuurlijk maak ook ik fouten, maar dingen als strax, tog, mog, ga na de stad, ik ga met me/mu moeder etc en dan uiteraard de breezahstyle vind ik werkelijk verschrikkelijk!
een spelfoutje zal ik echt niet over vallen, maar die bewuste verkrachting...zeer irritant.
ik werk op een buitenschoolse opvang en zit voor de lol weleens huiswerk van de kids door te bladeren, pffff wat daar voor fouten staan met een krul erdoorheen, echt verschrikkelijk en dan vooral bij kids die vrij jonge leraren hebben helaas... waarschijnlijk tikken zij in hun vrije tijd ook zo op msn etc en zien ze gewoon de fouten niet meer ofzo.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:02

roossie22 schreef:
ik irriteer me er ook mateloos aan. natuurlijk maak ook ik fouten, maar dingen als strax, tog, mog, ga na de stad, ik ga met me/mu moeder etc en dan uiteraard de breezahstyle vind ik werkelijk verschrikkelijk!
een spelfoutje zal ik echt niet over vallen, maar die bewuste verkrachting...zeer irritant.
ik werk op een buitenschoolse opvang en zit voor de lol weleens huiswerk van de kids door te bladeren, pffff wat daar voor fouten staan met een krul erdoorheen, echt verschrikkelijk en dan vooral bij kids die vrij jonge leraren hebben helaas... waarschijnlijk tikken zij in hun vrije tijd ook zo op msn etc en zien ze gewoon de fouten niet meer ofzo.

Je kunt je niet 'aan' iets 'irriteren', je kunt je wel 'aan' iets 'ergeren'. Je kunt je 'irriteren'.
Snappie Tong uitsteken

Ik maak ook fouten, soms erg veel zelfs. Meestal door onoplettendheid Bloos

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:11

Schimmelig schreef:
roossie22 schreef:

Je kunt je niet 'aan' iets 'irriteren', je kunt je wel 'aan' iets 'ergeren'. Je kunt je 'irriteren'.
Snappie Tong uitsteken

Ik maak ook fouten, soms erg veel zelfs. Meestal door onoplettendheid Bloos

ikke snap:) snapte het eigenlijk ook alzonder jouw post, maar inderdaad komt hier onoplettendheid aan te pas Knipoog

verder erger ik me niet aan dit soort fouten, of fouten á la dan/als ... kost veel etc maar dus juist aan de bewuste verloedering

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:31

Mulan schreef:
'Dan / Als ' - fouten worden idd regelmatig gemaakt.

Dan en als kun je tegenwoordig niet meer fout doen. Nog altijd is het mooier om de groter dan even groot als regel toe te passen. Maar het is niet meer fout.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:28

Oef ik erger me ook helemaal kapot aan die breezah-taal.. Pff op msn, die meiden van 12 / 13. Overal -juh aanplakken, inderdaad zoals eerder genoemd strax ipv straks, w88 ipv wachten enz enz. Gék word ik ervan!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:31

Mijn spelling is ook niet altijd goed, maar wat ik toch het ergste vind is 'me eigen'.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:05

Schimmelig schreef:
roossie22 schreef:

Snappie Tong uitsteken

Jeetje, jij bent een snelle leerling!
(Haha, je wist het zelf vast ook al...)

En Lielle, ik ontken ook nergens dat 'wij wouen' niet goed is?! Was gewoon een grapje.