Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.
Ik word er gewoon gek van
Of woorden gebruiken waarvan de betekenis niet duidelijk is, en dus verkeerd gebruikt wordt, of woorden gebruiken waarvan je niet weet hoe je ze moet schrijven
*irritatie* Vende schreef:Loontjuh schreef:
Heb je het tegen mij?
Het tjuh uit mijn gebruikersnaam is al van heel lang geleden. Toen dat helemaal hip was. En op een manier ben ik gewend geraakt aan het 'tjuh'.
Daarnaast zijn alinea's ook met inspring bekend, maar helaas doen fora daar niet aan, behalve misschien als je veel spaties gebruikt.
Ook werk ik juist veel met alinea's door middel van een witregel(tadaaaa, hier is er toevallig eentje?), maar toevallig heb ik in mijn openingspost geen witregel gebruikt. Wil het dus meteen zeggen dat ik met mijn eeuwenoude gebruikersnaam en geen witregel in mijn openingspost meteen de Nederlandse Taal verpruts? Nee.
Niet echt een sterk punt dus.
Wil dat zeggen dat ik dat zeg? Nee.
Kan ik ruiken dat je gebruikersnaam 'eeuwenoud' is? Nee
En een witregel of een alinea is hetzelfde schat. Het viel me alleen op dat je commentaar
hebt op andere, terwijl je het zelf dus ook niet allemaal 'correct' doet.
Maargoed. Ik zeg niet dat ik het allemaal volgens de regels doe en na een witregel komt een volgende alinea (en is dus niet hetzelfde als een alinea om jouw post even heel letterlijk op te vatten), dat weet ik en zeg ik ook als je het goed leest. Wat ik ook zeg is dat ik me kan ergeren aan dingen als het verkeerd spellen van woorden (hoe vaak wordt er een t gebruikt waar een d moet en andersom? Kijk maar eens in de topic (ja, dat is correct Nederlands, het woordje 'de') waar al een verwijzing naar staat) en aan Engelse schrijfwijzen voor Nederlandse woorden bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat niemand een foutje mag maken of het niet op een andere manier mag schrijven zoals het wordt (althans werd) aangeleerd en hoort, maar één fout is toch wel iets heel anders dan een hele tekst vol met hoofdletters, punten, komma's en cijfers op plekken waar ze niet horen.
lore schreef:Als leerkracht (geen nederlandse taal) kan ik bevestigen dat het taalonderwijs enorm achteruit gaat (België). Taalleerkrachten mogen geen punten meer aftrekken voor spelfouten (als het geen specifieke speloefeningen is maar bvb een schrijfoefening). De dt-regel is niet meer zo belangrijk, dus ze mogen er amper punten voor aftrekken, .... . Er is dus ook van het onderwijs uit een verminderde aandacht voor de spelling en grammatica van een taal.
Anderzijds vind ik dat een taal leeft in de maatschappij en daarbij moet de invloed van het engels wel kunnen. De schrijfwijze van het woord "cadeau" vind ik persoonlijk al even ergelijk. Zou evengoed kado kunnen zijn. maar hier zwijgt men over terwijl het een letterlijke overname uit het frans is. net als zoveel woorden.
cle0o_o0 schreef:Ik erger me er ook altijd vreselijk aan, oke een type/spelfoutje prima maar gewoon heel de grammatica en spelling niet beheersen...
Voorbeelden: Hun zijn
Ik heb het van hun geleerd
Ik wordt ziek

)Loontjuh schreef:Zijn er nog meer mensen die zich daar zo aan kunnen ergeren? Ik voel me af en toe net een oud wijf, maar ik krijg gewoon de kriebels van die zogenaamde msn-taal en ik word al bijna misselijk als ik er aan denk dat de meeste gebruikers van dit soort 'taal' ook hun boekverslagen en andere opdrachten op school op deze manier schrijven.
PeruaansePas schreef:Zie een eerdere post van mij. Deze gebruikersnaam heb ik ooit eens aangenomen ergens en ik ben er nooit meer vanaf gekomen. En nu ziet het 'juh' er gewoon vertrouwd uit en is het 'je' toch raar. Dat zal vast wennen zijn, maar toch. Ik heb gedurende een heel korte tijd, heel wat jaren terug, ook dingen als 'ff' enzovoorts gebruikt, maar daar ben ik toen ook heel snel weer vanaf gestapt. Uit die tijd is mijn 'juh', maar inmiddels ben ik heel wat ouder, wijzer (haha) en ook heel erg veranderdLoontjuh schreef:Zijn er nog meer mensen die zich daar zo aan kunnen ergeren? Ik voel me af en toe net een oud wijf, maar ik krijg gewoon de kriebels van die zogenaamde msn-taal en ik word al bijna misselijk als ik er aan denk dat de meeste gebruikers van dit soort 'taal' ook hun boekverslagen en andere opdrachten op school op deze manier schrijven.
Ik sluit me hierbij aan, maar vraag me direct af waarom jou Boktnaam dan Loontjuh is... Dat is typisch MSN-taal, toch?
Justy schreef:'Ik wou' mag gewoon hoor
http://oase.uci.kun.nl/~ans/e-ans/02/03 ... dy.html#p1
Het meervoud is zelfs 'wij wouen'
Mulan schreef:Justy schreef:'Ik wou' mag gewoon hoor
http://oase.uci.kun.nl/~ans/e-ans/02/03 ... dy.html#p1
Het meervoud is zelfs 'wij wouen'
Ja hoor. En wij houen ook van jou.
Loontjuh schreef:Heb je het tegen mij?
Het tjuh uit mijn gebruikersnaam is al van heel lang geleden. Toen dat helemaal hip was. En op een
Schat?Maargoed. Ik zeg niet dat ik het allemaal volgens de regels doe en na een witregel komt een volgende alinea (en is dus niet hetzelfde als een alinea om jouw post even heel letterlijk op te vatten), dat weet ik en zeg ik ook als je het goed leest. Wat ik ook zeg is dat ik me kan ergeren aan dingen als het verkeerd spellen van woorden (hoe vaak wordt er een t gebruikt waar een d moet en andersom? Kijk maar eens in de topic (ja, dat is correct Nederlands, het woordje 'de') waar al een verwijzing naar staat) en aan Engelse schrijfwijzen voor Nederlandse woorden bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat niemand een foutje mag maken of het niet op een andere manier mag schrijven zoals het wordt (althans werd) aangeleerd en hoort, maar één fout is toch wel iets heel anders dan een hele tekst vol met hoofdletters, punten, komma's en cijfers op plekken waar ze niet horen.

roossie22 schreef:ik irriteer me er ook mateloos aan. natuurlijk maak ook ik fouten, maar dingen als strax, tog, mog, ga na de stad, ik ga met me/mu moeder etc en dan uiteraard de breezahstyle vind ik werkelijk verschrikkelijk!
een spelfoutje zal ik echt niet over vallen, maar die bewuste verkrachting...zeer irritant.
ik werk op een buitenschoolse opvang en zit voor de lol weleens huiswerk van de kids door te bladeren, pffff wat daar voor fouten staan met een krul erdoorheen, echt verschrikkelijk en dan vooral bij kids die vrij jonge leraren hebben helaas... waarschijnlijk tikken zij in hun vrije tijd ook zo op msn etc en zien ze gewoon de fouten niet meer ofzo.

Schimmelig schreef:roossie22 schreef:ik irriteer me er ook mateloos aan. natuurlijk maak ook ik fouten, maar dingen als strax, tog, mog, ga na de stad, ik ga met me/mu moeder etc en dan uiteraard de breezahstyle vind ik werkelijk verschrikkelijk!
een spelfoutje zal ik echt niet over vallen, maar die bewuste verkrachting...zeer irritant.
ik werk op een buitenschoolse opvang en zit voor de lol weleens huiswerk van de kids door te bladeren, pffff wat daar voor fouten staan met een krul erdoorheen, echt verschrikkelijk en dan vooral bij kids die vrij jonge leraren hebben helaas... waarschijnlijk tikken zij in hun vrije tijd ook zo op msn etc en zien ze gewoon de fouten niet meer ofzo.
Je kunt je niet 'aan' iets 'irriteren', je kunt je wel 'aan' iets 'ergeren'. Je kunt je 'irriteren'.
Snappie
Ik maak ook fouten, soms erg veel zelfs. Meestal door onoplettendheid
Mulan schreef:'Dan / Als ' - fouten worden idd regelmatig gemaakt.
Schimmelig schreef:roossie22 schreef:ik irriteer me er ook mateloos aan. natuurlijk maak ook ik fouten, maar dingen als strax, tog, mog, ga na de stad, ik ga met me/mu moeder etc en dan uiteraard de breezahstyle vind ik werkelijk verschrikkelijk!
Je kunt je niet 'aan' iets 'irriteren', je kunt je wel 'aan' iets 'ergeren'. Je kunt je 'irriteren'.
Snappie