Discussie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 15:32

Dat van die slof, daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik vind een teugel die ABSOLUUT niet meegeeft veel erger. Zo eentje waarmee je m in de krul trekt en houdt. Daar schietje echt niets mee op. Een bijzet bijv... Een slof moet je niet met je handjes en je pootjes gebruiken, maar met je hersens, wat overigens voor alle teugels geldt. Als je weet wat je doet, dan kan het best eens helpen. Herc is bijv na een tijdje sloffen veel beter te rijden voor mijn slappe armpjes. en sporen gebruik ik bij hem ook omdat hij daar op een of andere gekke manier wél op reageert. En zweepje gebruik ik sowieso altijd om ze achter eronder te houden (vooral Herc en Vol, en soms Joop). Maar eigenlijk is dat hele paardrijden gewoon je hersens gebruiken, uit je doppen kijken en aanvoelen wat zo'n beest wil. Vandaag weer gezien wat er gebeurt als je blind bent voor wat je paard voelt...

Whatevarrrrrrrr..

*gitaartje* Call the man... he's needed here... MMMMMM mmmmm MMMMM mmmmmm oeoeoeoeoeoeoeoeoeh...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-01 15:40

He maaike das me niet opgevallen. Ik heb haast dezelfde onderschrift als jou Knipoog

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 13:51

Citaat:
Op volgens mij zij Kim laatst (sorry als t iemand anders was) mensen die goed genoeg zijn om met een hulpteugel te rijden, die mensen hebben hem juist niet nodig. Vond ik een waar woord

yep dat was ik maar het komt niet vanmezelf maar uit de P&S daar stond een stuk in met een instructeur van Ermelo.. Hij gaf als antwoord op de vraag hoe hij dacht over hulpteugels als bv de thiedemanteugel.
het antwoord de ruiters die met zo'n hulpteugel om kunnen gaan, hebben hem niet nodig.
Met een thiedeman bereik je hetzelfde als een weesrtandbiedende hand maar om daar mee te kunnen rijden...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 22:21

Citaat:
Op 2001-02-11 14:32, schreef Laui!:
Dat van die slof, daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik vind een teugel die ABSOLUUT niet meegeeft veel erger. Zo eentje waarmee je m in de krul trekt en houdt. Daar schietje echt niets mee op. Een bijzet bijv...

eeehhhhhe hoe gebruik jij een bijzet dan?
je zet een bijzet (alleen om te longeren he!!!) zo dat wanneer de neus naar voren of omhoog gaat strak is dus je zet 'm bij een normale hoofdhalshouding zo dat je contact hebt. namelijk door het bewegen van het paard gaat die bijzet spelen aan het bit.
zodra ie nageeft laat de bijzet helemaal los komt wanneer je 'm goed gebruikt ook los te hangen en door het gewicht blijft ie spelen in de mond.
boek ruiters en rechters staat het heel erg goed in bescheven.
groetjes

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 00:44

En met een slof kan je een paard helemaal op de kop trekken en dat kan met een bijzet nooit. Nee, ik vind een slof een gemenere hulpteugel, veel dwingender...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 11:03

t is maar net hoe je ze gebruikt. slof kan goed zijn net als bijzet. maar ze kunnen je paard ook verpesten

*George Elliot*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marjolein op 2001-02-13 10:04 ]</font>

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 12:43

Met een slof longeren vind ik een ander verhaal. Dan kan je hem niet met je handen strak trekken. Het paard kan zich dan tijdens het longeren zoveel laten zakken als hij wil, zonder dat ie helemaal in de krul wordt getrokken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 13:22

precies daarom mag je ook nooit met bijzet rijen omdat je geen stelling kunt vragen en omdat ie als het ware je buitenkant vasthoud zo je ermee rijden moet je 'm de bocht door trekken.
Erg groot nadeel aan de slof vind ik met rijden dat wanneer ie ontspant je 'm nooit losser kent laten omdat ie dan rond z'n benen bungelt.
bij longeren kun je aardig wat hulpteugels gebruiken zolang je ook dan van achter (stem/zweep) naar voren die drijvende hulp houd

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 18:31

Ik heb een hekel aan...................huiswerk maken. Ik ben nu bezig met een werkstukje voor Duits. Moet ik morgen inleveren, dus ik ga maar weer verder. Groetjes Lachen

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 22:26

Met een slof heb je gewoon meer speling. En een bijzet, die moet je niet strak zetten, dat weet ik ook wel, maar er zijn genoeg mensen die het paard ermee in de krul zetten. Niet mijn keuze, maar toch... En met een slof kun je het aanvoelen...

Ach ik vind zelf de slof teveel in mijn hand, maar ik heb er meer gevoel mee. Ik heb bovendien een elastische (mijn instructeur zag water branden) dus hij geeft sowieso meer mee dan een slof die alleen uit leer bestaat. Daarom vind ik het veel vriendelijker, mijn andere hulpteugels zijn veel massiever. Volgens mijn instructeur moet ik nu heel veel teugel nemen voordat het effect heeft, maar aan de andere kant zet je het paard NIET vast. Zo'n elastische (deels elastiek dus) schijnt een bijzonderheid te zijn. Ik moet toegeven dat als Herc (ik gebruik 'm alleen met Herc omdat die heel stijf is en <i>moet</i> buigen in zijn wervels (doet 'm allemaal beetje pijn). Mijn vader en instructeur kunnen het zonder hulpteugels ,maar ik ben maar een zielig meisje. En volgens mijn instructeur kan ik dan beter een hulpmiddel gebruiken dan hem verkeerd laten buigen...

Zit ik me nu te veel achter mijn instructeur te verschuilen? Naja, ik denk wel dat je zo iemand volgt omdat je er vertrouwen in hebt oid. Dus misschien dat ik <b>anders</b> met dingen omga of er anders op reageer dan dat ik in een andere situatie zou doen... Ik heb zelf het idee dat ik mijn paarden niet <u>vastzet</u> in de krul, maar ze ook zelf een beetje vrijheid geef.

Laudie