oproep consumentenstaking ivm de Euro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:23

merelberfe schreef:
Een dag geen boodschappen doen is een goede manier om te laten weten dat we er niet mee eens zijn. wat is een dag? een dag is een dag geen omzet voor de winkels. Een dag met alleen maar kosten voor de leveranciers/ winkels. het zal degelijk wel helpen.

Denk je? Je zult die boodschappen toch moeten halen of het nou op die dag is of een andere, of niet? Ja die dag draaien ze geen omzet, maar dat wordt toch gecompenseerd door de andere dagen?

Kortom, ik doe niet mee Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:43

Ik wil weer een ijsje voor een kwartje!! Schandalig dat die prijzen steeds stijgen...

Mensen, dit gaat over marktmechanismen en inflatie. Wie teveel betaalt, laat weten dat ze zoveel mogen vragen. Dus: als je baalt van een ijsje van een Euro, ga je naar de ijscotent toe, en als ze dan een Euro zeggen, dan meld je maar terug dat je er maar 50 cent voor over hebt. Als ze het dan voor 50 cent meegeven, dan heb je weer gewonnen en anders loop je toch gewoon weg? (De betalende) klant is koning hoor Knipoog

Consumentenstakingen slaan dus verder gewoon nergens op..

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:50

daniel79"]
[quote="merelberfe schreef:
Een dag geen boodschappen doen is een goede manier om te laten weten dat we er niet mee eens zijn. wat is een dag? een dag is een dag geen omzet voor de winkels. Een dag met alleen maar kosten voor de leveranciers/ winkels. het zal degelijk wel helpen.

Denk je? Je zult die boodschappen toch moeten halen of het nou op die dag is of een andere, of niet? Ja die dag draaien ze geen omzet, maar dat wordt toch gecompenseerd door de andere dagen?

[/quote]

idd je doet de boodschappen wel een ander dag- maar de ander dag zijn de kosten er ook (voor de winkel dan ) dus de kosten die de winkel maakt (personeel, bestellinbgen etc..) zijn er de maandag wel. Ales iedereen op de maandag geen boodschappen zou doen en dan de zaterdag wat meer of de dinsdag wat meer dan is het effect van maandag geen boodschappen doen er toch wel. als je dinsdag boodschappen det dan koop je toch niet voor maandag ofwel? Als je zaterdag boodschappen doet dan natuurlijk wel (tenzij je droog brood eet ofzo). Maar intussen is zijn de kosten voor de winkel nog aanwezig en missen ze wel de omzet van een maandag en dat kan behoorlijk veel zijn. vooral als iedereen meedoet.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 14:36

merelberfe"]
[quote="daniel79"][quote="merelberfe schreef:

[/quote]

idd je doet de boodschappen wel een ander dag- maar de ander dag zijn de kosten er ook (voor de winkel dan ) dus de kosten die de winkel maakt (personeel, bestellinbgen etc..) zijn er de maandag wel. Ales iedereen op de maandag geen boodschappen zou doen en dan de zaterdag wat meer of de dinsdag wat meer dan is het effect van maandag geen boodschappen doen er toch wel. als je dinsdag boodschappen det dan koop je toch niet voor maandag ofwel? Als je zaterdag boodschappen doet dan natuurlijk wel (tenzij je droog brood eet ofzo). Maar intussen is zijn de kosten voor de winkel nog aanwezig en missen ze wel de omzet van een maandag en dat kan behoorlijk veel zijn. vooral als iedereen meedoet.
[/quote]

Een week met een feestdag (pinksteren/pasen) levert voor een winkelier vaak meer op dan een gewone week. Juist omdat iedereen weet dat er maandag geen winkels open zijn, wordt er extra veel ingekocht. Wat extra brood wat extra lekkere dingen enz. Dus de winkelier gaat er eerder op vooruit dan achteruit.

En dat baby's in jouw vergelijking ook meetellen omdat ze geld kostten is een beetje krom. Je koopt die luiers en babyvoeding dan wel van tevoren hoor. Je zegt heus niet tegen dat kind vandaag krijg je geen schone luier.
Juist dat soort dingen wordt vantevoren ingekocht dus het kost de winkelier niets. Al maken ze de luiers ineens drie keer zo duur, je koopt ze toch wel!

Het idee is wel leuk maar markteconomisch gezien werkt het niet. Een actie waarbij je bepaalde luxeartikelen gewoon helemaal niet meer koopt omdat ze te duur zijn heeft daar en tegen wel effect.
Stel je koopt met z'n allen geen chips meer omdat het te duur is: binnen een maand zijn de prijzen minimaal gehalveerd.
Dit is inderdaad het principe van klant is koning!

Maar zo'n actie heeft alleen effect als je een artikel daadwerkelijk niet meer gaat kopen tot het goedkoper is. Niet als je het gewoon een dag eerder of later gaat halen.

De klant is koning maar wij zijn keizer is het motto van de meeste winkeliers.

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 15:20

kaj schreef:

Een week met een feestdag (pinksteren/pasen) levert voor een winkelier vaak meer op dan een gewone week. Juist omdat iedereen weet dat er maandag geen winkels open zijn, wordt er extra veel ingekocht. Wat extra brood wat extra lekkere dingen enz. Dus de winkelier gaat er eerder op vooruit dan achteruit.

Ja maar dat zijn feestdagen. 1 juli is naar mijn weten geen feestdag in Nederland. hierdoor gaan mensen geen lekkere dingen kopen. bovendien gaan mensen niks extra's kopen op zaterdag omdat het een speciale gelegenheid is maar gewoon wat ze nodig hebben. maandag zullen ze daar uiteraard mee in rekenen maar speciale dingen zullen ze niet aanschaffen. De winkelier zal hier niet op vooruit gaan want deze spullen koopt de klant gewoon niet op maandag. De winkelier gaat hier niet op vooruit want hij zal dan alsnog personeel hebben om maandag de winkel open te houden. ook zal hij de leveranciers laten komen en de vracht nog laten komen. dit kost voor de winkelier nog allemaal geld. vooral vers spul zoals brood. zal de winkelier geld kosten immers moet hij voor de brood betalen terwijl als niemand dit koopt de winkelier dit allemaal weg kan gooien. De brood zal immers de volgende dag niet meer te verkopen zijn (als hij zijn vers beleid wil houden) Dus zal de winkelier op maandag wel vele onkosten maken. De kosten blijven hetzelfde als ieder maandag maar als de klant niet koopt dan zal er geen omzet zijn om die kosten te dekken.

[color=#]
En dat baby's in jouw vergelijking ook meetellen omdat ze geld kostten is een beetje krom. Je koopt die luiers en babyvoeding dan wel van tevoren hoor. Je zegt heus niet tegen dat kind vandaag krijg je geen schone luier.
Juist dat soort dingen wordt vantevoren ingekocht dus het kost de winkelier niets. Al maken ze de luiers ineens drie keer zo duur, je koopt ze toch wel![/color]

tuurlijk koop je dit van te voren. maar de kosten van een maandag zal blijven. maar een baby kost hiermee ook zijn 10 euro dat wou ik gewoon zeggen. we gaan gewoon uit de gemiddelde kosten- als ik een dag boodshappen doe dan ben ik met 10 euro ook niet klaar hoor. dan is het toch meestal 20 euro.

[color=#]Het idee is wel leuk maar markteconomisch gezien werkt het niet. Een actie waarbij je bepaalde luxeartikelen gewoon helemaal niet meer koopt omdat ze te duur zijn heeft daar en tegen wel effect.
Stel je koopt met z'n allen geen chips meer omdat het te duur is: binnen een maand zijn de prijzen minimaal gehalveerd.
Dit is inderdaad het principe van klant is koning![/color]

dit zou idd wel werken maar toch moeilijk voor elkaar te krijgen- immers krijg je niet iedereen voor elkaar om een maand langs geen chips ofzo te kopen. Zo'n een dag waar niemand zijn boodschappen dooet is dan toch makkelijker voor elkar te krijgen en zo maak je je mening toch wel kenbaar. De klant is koning ja- maar daardoor gaan de prijzen echt niet omlaag. probeer maar bij de AH of de C100 of de gewone bakker een brood te halen voor onder de koopprijs. krijg je echt niet voor elkaar hoor. Ik krijg dit eerder wel voorelkaar bij een witgoed zaak (heb het bij de Harense smid wel ooit gekregen) maar bij een bakker or levensmiddelzaak niet hoor.

[color=#]Maar zo'n actie heeft alleen effect als je een artikel daadwerkelijk niet meer gaat kopen tot het goedkoper is. Niet als je het gewoon een dag eerder of later gaat halen.[/color]

Mischien niet maar je maakt het wel duidelijk kenbaar zo. Ik koop al geen eieren bij een winkel- die haal ik bij een boer in de buurt. brood bak ik zelf en groente haal ik ook bij hetzelfde boer. ik heb het geluk dat de eigenaar van mijn paarden chanpignons kweekt- ik mag altijd heerlijke verse champignons meenemen zolang ik het zelf pluk. beter toch? intussen zie ik de prijzen echt niet lager gaan hoor. iedereen moet dan meewerken. in je eentje sta je superzwak maar samen sta je sterk.
[color=#]De klant is koning maar wij zijn keizer is het motto van de meeste winkeliers. [/color]die moet ik dan toch nog tegenkomen hoor. ze doen het alleen als je een grondig klacht hebt. over de prijs doen ze vaak niks tenzij je op de markt ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:26

En toch klopt het niet helemaal wat jullie allemaal zeggen. Een keer veel halen is voordeliger dan twee keer. Is gewoon een feit, je ziet altijd wel iets lekkers liggen en als je weinig boodschappen haalt denk je van nou dat kan wel de boodschappen zijn toch niet duur.
Maar moet je 1 keer veel geld uitgeven aan die boodschappen dan laat je die extra dingen sneller liggen ("want dan wordt het nog duurder")

Winkels dus wel omzet mis op die manier!

IK DOE MEE!!!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 23:06

Akke schreef:
En toch klopt het niet helemaal wat jullie allemaal zeggen. Een keer veel halen is voordeliger dan twee keer. Is gewoon een feit, je ziet altijd wel iets lekkers liggen en als je weinig boodschappen haalt denk je van nou dat kan wel de boodschappen zijn toch niet duur.
Maar moet je 1 keer veel geld uitgeven aan die boodschappen dan laat je die extra dingen sneller liggen ("want dan wordt het nog duurder")

Winkels dus wel omzet mis op die manier!

IK DOE MEE!!!

Een keer halen is zeker voordeliger daarom doe ik dat altijd al!
De meeste nederlanders halen gewoon één keer per week alle boodschappen en gaan dan hoogstens voor de verse dingen of een vergeten boodschapje nog een keer extra.
Zelfs de consumentbond gelooft er niet in. Ze vinden het wel een sympathieke actie maar ze denken niet dat het nut heeft.
En wat betreft de kosten die de winkeliers hebben die niet worden terugverdiend: deze kosten worden echt niet per dag afgewogen.
Ik geloof niet dat er iemand zal zijn die er een zak chips minder om zal eten of een pak melk minder zal kopen. Je bent nu gewoon voorbereid op een extra zondag. Als je maandag niets koopt, dan koop je het de dag erna wel of juist de zaterdag ervoor.

Het gaat hier niet om iets niet kopen het gaat hier alleen maar om op welke dag je het koopt.

De winkeliers zullen er echt niet mee zitten hoor. En als je echt iets nodig hebt en je hebt het zaterdag niet meer kunnen krijgen dan loop je maandag gewoon naar de winkel hoor.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 23:48

als iedereen meedoet, kan ik dan lekker rustig winkele! Haha!

Ik zit dan in Canada, dus ga daar lekker shoppen! Tong uitsteken

Zo;n actie heeft geen zin, aangezien misschien 1000 mensen eraan meedoen... denk je dat ze dat merken? NEE!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 00:13

Mensen, het gaat er NIET om die actie de winkels geld kost, want dat is inderdaad niet zo, dat effect is in iedergeval te verwaarlozen.

Het enige dat men wil bereiken is dat men doorkrijgt dat het zo niet langer kan en dat er een hoop mensen pissed zijn dat de prijzen van consumenten producten zo sterk zijn gestegen (en gestegen zijn ze).

Ga voor de grap maar eens na wat de weekboodschappen een jaar geleden hebben gekost en vergelijk dat met nu. Ik wordt er in iedergeval niet echt gelukkig van, beetje prijsverhoging omdat dat al een hele tijd niet is gebeurd en de winkeliers dit dus aangrijpen om dat weer te vereffenen daar heb ik geen problemen mee, maar de huidige situatie is gewoon absurt IMO.

Anyway, ik doe gewoon lekker mee, en ja, alles dat ik maandag niet koop dat koop ik deze week of op dinsdag maar dat is het uitgangspunt ook helemaal niet.

Flootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 03:41

Mijn portomonnee blijft 01 juli ook potjedicht. Eerst kocht je een raketje (zo'n waterijsje) voor 75 cent, nu leg je daar bij de gemiddelde pomp gewoon 1 euro voor neer!!
Echt belachelijk dus!! Het is je reinste geldklopperij en we mogen best weleens laten merken dat we daar niet langer zomaar mee akkoord gaan. En als dat is door een klein miezerig dagje geen aankopen te doen, dan doen we dat toch?? Verward
En als we allemaal denken dat "het toch niet helpt" , dan werkt het idd niet nee!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 08:41

BartVB schreef:
Mensen, het gaat er NIET om die actie de winkels geld kost, want dat is inderdaad niet zo, dat effect is in iedergeval te verwaarlozen.

Het enige dat men wil bereiken is dat men doorkrijgt dat het zo niet langer kan en dat er een hoop mensen pissed zijn dat de prijzen van consumenten producten zo sterk zijn gestegen (en gestegen zijn ze).

Ga voor de grap maar eens na wat de weekboodschappen een jaar geleden hebben gekost en vergelijk dat met nu. Ik wordt er in iedergeval niet echt gelukkig van, beetje prijsverhoging omdat dat al een hele tijd niet is gebeurd en de winkeliers dit dus aangrijpen om dat weer te vereffenen daar heb ik geen problemen mee, maar de huidige situatie is gewoon absurt IMO.

Anyway, ik doe gewoon lekker mee, en ja, alles dat ik maandag niet koop dat koop ik deze week of op dinsdag maar dat is het uitgangspunt ook helemaal niet.

Ja dat is een stuk reeeler!
Maar de meeste mensen hier gaan ervanuit dat het de winkeliers geld kost en dat doet het geenszins.

Ik koop waarschijnlijk ook niets op maandag en dat is gewoon omdat ik eigenlijk nooit op maandag iets koop, donderdag is de vaste boodschappendag Haha!

En tja als ik had moeten werken dan was ik toch echt wel gewoon gaan eten.....
Ik bedoel ik kan toch moeilijk van half vier 's middags tot middernacht op een houtje gaan zitten bijten?
Ach het is leuk bedacht...........

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 09:51

Ik koop sowiezo erg weinig, ook op maandag, maar ik doe in ieder geval mee! Lachen Elk bedrijf heeft een bepaald bedrag aan inkomsten wat ze die dag moeten behalen, als al de bedrijven daar ver onderzitten, dan hebben ze toch een probleem. Loopt flink in de papieren kan ik je melden. Het gaat er, zoals Bart al zei, inderdaad niet om dat het de winkels geld kost, maar dat wij een signaal hebben gegeven dat we er niet mee eens zijn, en dat we desnoods verder moeten demonstreren, mocht het nodig zijn. Kijk, iedereen heeft zijn boodschappen nodig, maar als iedereen meedoet, zullen ze toch moeten gaan nadenken. Of prijzen lager, of de lonen omhoog...

Kortom: IK DOE MEE!! Lachen

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 09:56

Denken jullie nu echt dat als jullie hier met zijn hoeveel man zijn jullie al 20 en heb je er ergens anders ook nog? Denk je werkelijk dat dat een resultaat gaat opleveren denk je dat ze dat speciaal voor jullie 20 en gaan veranderen in heel europa.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:01

Iedereen die ik spreek doet er aan mee. Op het werk, op stal, in de familie. Ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om iedereen te overtuigen.
Als je fatalistisch met je handen in je schoot wilt gaat zitten en denkt: het zal toch niets uithalen, dan moet je dat vooral doen.

Maar het toont ook wel dat er weinig van een vechter in je zit (en dan bedoel ik daarmee niet dat je dat letterlijk moet nemen)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:06

Precies Cassi, en Dennis je moet niet denken dat wij de enigen zijn hoor, hier op Bokt. Je wilt niet weten hoe vaak ik het maitje al heb gekregen, ik neem aan dat mensen die het mailtje doorsturen ook daadwerkelijk mee zullen doen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:58

In mijn vrienden-/kenissen-/familie kring, doet iedereen met wie ik er over gesproken heb, aan mee Lachen en dat zijn er nog eens heel wat meer als 20 én ook nog eens in een ander land Knipoog !

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 19:42

ik doe ook mee Haha! niet dat ik altijd veel geld uit geef maar ja.

flaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 22:25

IK DOE OOK MEE

ik geef nooit geld uit op maandag dus voor mij is het niet zomoeilijk.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 22:37

Trouwens, voor de supermarkt zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar ik denk dat de bakker, slager en de groenten-man het zeer zeker zullen merken (dus de winkels die "verse" produkten verkopen!)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 23:29

Ik zou eigenlijk ook mee doen, tot ik die mooie goedkope digi zag staan. Haha! Maarja als iedereen morgen, niet gaat. Zal ie er vast nog wel leggen... Pling

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:55

En jullie denken dat het ook maar iets zal helpen???!! NOT!!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 16:21

Ik wou ook eigenlijk niets kopen, want ik ben wel voor deze actie. Maar toen moest ik toch weer tanken vanochtend, betadine moest ik halen, want die pony is weer helemaal ondergetrapt en zo zijn er toch wel weer dingen die je nodig hebt.