automutilatie/snijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:11

En tip voor als je hulp zoekt

Bedenk altijd dat je de dingen die je voelt aan moet geven bij je hulpverlener.

Jij zegt bijvoorbeeld: ik vind het confronterend om mijn verleden op te rakelen etc. Zeg dat tegen een hulpverlener. Als men dit weet dan kunnen ze je hier ook op een passende manier voor jou in begeleiden.

En om het punt van je ouders op te lossen, doorgaans schrikken ze (logisch) maar het zal echt niet zomaar gebeuren dat ze je in je kraag grijpen en in een inrichting stoppen. Gelukkig zijn er ook allemaal wetten die voorkomen dat je daar zomaar terecht komt.

maar mijn advies blijft: zoek hulp.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:20

Heb een een tijdje zitten bedenken of ik hiet wel zou reageren.Maar eigelijk gaat het steeds beter en kan ik er voor mijn doen steeds opener over praten...Ik automutileer dus zelf ook,al jaren.Ik wil er nog steeds helemaal vanaf,want dat ben ik nog niet maar vroeger moest het meerdere keren per dag en ging het steeds verder.En ben er nog steeds niet trots op en zal ook altijd de littekens ervan blijven hebben..Al zijn met zon zelf wel paar redelijk weggetrokken.Maar het zal wel altijd bij mij blijven..

Je zal er wel over moeten gaan praten,anders houdt het nooit op bij mij iig niet.In een keer helemaal stoppen ging bij mij trouwens juist fout,leek net of de drang zich zo op stapelde en dan er tien keer erger uit kwam.Nu probeer ik het vooral eerst te minderen en als ik de drang weer is heb wat anders te gaan doen.Het kost me heel veel moeite maar uiteindelijk duurt het steeds langer er tussen.Het gaat nog wel is mis,maar vooral als ik er over heb gepraat en ik weet zeker dat ik ook dat kan stoppen...

Door altijd te moeten opletten of iemand wat zag,alle mesjes dingen te moeten verbergen en ook zomers met een vest aan te lopen.Voelde ik me alleen maar slechter en slechter...

Ook echte hulp zoeken is eigelijk wel nodig ja.Heb ik ook gehad en weer gestopt.En ook ik moet daar weer mee beginnen...Je kunt het ,je bent niet de enige die het doet alleen je moet er wel mee stoppen..eens gaat het wel mis..

Je kan altijd pben *sorry dat zo vaag verhaal is geworden..wist halverwege niet meerwat ik nou zeggen wou..*

Swintha_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:32

vind het heel eng al sniijd iemand:( wens jou ook veel sterkte en ga met een profesioneel iemand praten.. praten helpt en die mensen kunnen jou proberen te helpen mijn zus snijd ook heel vaak en zie overal littekens bij haar vind dat echt vreselijk en praat er wel eens met haar over.. gelukkig gaat het nu al veel beter.. maar ze heeft haar periodes dat het slechter gaat en dat zie je dan aan haar lijf.
heb zelf ook een best groot litteken op me rechterarm bij me pols helemaal tot boven.. dat heeft iemand bij mij gedaan. hij zit er al een jaar en bedek m zo goed mogelijk.. nog een jaar en hij is vast wel weg.
nogmaals heel veel sterkte!

Sonja_vR

Re: automutilatie/snijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:33

even voorop gesteld...een opname wil absoluut niet zeggen dta je gek bent , zeker niet

maar okay...
hoe kom je er vanaf ?
eerst moet je erachter komen waarom dat je het doet?
doe je het omdat het de enige manier is om je te uiten?
dan moet je een andere niet destructieve manier vinden om jezelf te uiten ...klinkt heel simpel, is het niet
weet ik zelf maar al te goed
ik heb dus een half jaar therapie gehad ( vijf dagen in de week op en neer naar een dagcentrum van het GGZ
waar ik heb geleerd mezelf te uiten zonder mezelf te beschadigen

dus mijn advies is toch hulp zoeken , vertrouwenspersoon op school, huisarts... iemand waar jij je probleem kan bespreken zoner dta het direct bij je ouders beland ,
ik heb het mijn ouders ook uiteindelijk vertelt ( ik ben begonnen met AMtoen ik 15 was, gestopt toen ik 18 was en twee jaar terug op mijn 24ste weer begonnen )
en ik zag heel erg op tegen hun reactie , maar die viel 1000 procent mee

maar automutialtie is niet het probleem, het is een symptoom van een ander probleem ...zaak is om dta probleem op te lossen

cooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:22

Indeed schreef:

In jezelf snijden tot bloedens toe en dan littekens er aan overhouden vind ik behoorlijk ziek en ik denk dan ook dat je stevige psychiatrische hulp nodig hebt.

En er zitten niet alleen gekken in een inrichting.

Kan jij het misschien ook op een andere manier formuleren?
Jij hebt hier dus duidelijk geen ervaring mee, dus let op met wat je zegt voor je andere bokkers gaat kwetsen.
[/quote]

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:47

bedankt voor alle reacties moest net werken dus vandaar. profecionele hulp zoeken ja daar ga ik maar eens mee beginnen de vorige keer is het oo buiten me ouders om gelukt dus dat kan ik nu ook wel. ben ondertussen een meester in liegen en verbergen tegen over mn ouders geworden. ja ik wil er mee stoppen zoals iedereen die het doet denk ik. automutilatie is idd een symptoom een symptoom van opgekrote woeden en emoties die ik niet anders kan uiten. als ik snijdt doet het niet eens pijn het lucht alleen maar op. even voel ik gewoon helemaal niks behalve dat het net lijkt als of er met het bloed ook al mn emoties weg worden gespoelt (die komen later wel weer terug). de litekens vind ik lelijk ik walg er gewoon van. wordt letterlijk ziek van als ik er naar kijk! maar ja dit is mijn leven en ik ga er boven op komen hoe dan ook. ik heb me leven lang genoeg laten verpeste en ik wil gelukkig worden. ik weet nog niet hoe en weet niet wanneer maar ga er komen.

en van dat elastiekje heb ik wel eens geprobeerd helpt niet. geeft niet het zelfde effect... klinkt misschien stom.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:53

haffie_gek schreef:
bedankt voor alle reacties moest net werken dus vandaar. profecionele hulp zoeken ja daar ga ik maar eens mee beginnen de vorige keer is het oo buiten me ouders om gelukt dus dat kan ik nu ook wel. ben ondertussen een meester in liegen en verbergen tegen over mn ouders geworden. ja ik wil er mee stoppen zoals iedereen die het doet denk ik. automutilatie is idd een symptoom een symptoom van opgekrote woeden en emoties die ik niet anders kan uiten. als ik snijdt doet het niet eens pijn het lucht alleen maar op. even voel ik gewoon helemaal niks behalve dat het net lijkt als of er met het bloed ook al mn emoties weg worden gespoelt (die komen later wel weer terug). de litekens vind ik lelijk ik walg er gewoon van. wordt letterlijk ziek van als ik er naar kijk! maar ja dit is mijn leven en ik ga er boven op komen hoe dan ook. ik heb me leven lang genoeg laten verpeste en ik wil gelukkig worden. ik weet nog niet hoe en weet niet wanneer maar ga er komen.

en van dat elastiekje heb ik wel eens geprobeerd helpt niet. geeft niet het zelfde effect... klinkt misschien stom.

Goed zo meid!

Ik hoop dat als je hulp hebt gevonden, je ook je tegenover je ouders durft te uiten.
Je zegt dat je goed geworden bent in liegen...ook dat belast je, misschien voel je dat niet zo...maar op den duur breekt liegen je wel op. Dus ik hoop dat je de juiste weg zult vinden!

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:01

met liegen bedoel ik niet dat ik tegen alles en iedereen lieg of dingen verzin hoor. maar meer het verbergen van krassen en litekens enz.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:15

haffie_gek schreef:
maar als mn ouders nou boos worden. als me vader een film ziet ofzo met iemand die snijdt zecht tie altijd van die is gek of die wil alleen maar aandacht. mn vader werkt bij jeugdzorg dus krijgt er in zn werk ook mee te maken.

Als je ouders van je houden dan worden ze echt niet boos op je meis Als je vader bij jeugdzorg werkt dan zou hij heus wel beter moeten weten. Praat gewoon met ze en leg uit dat je dit niet doet maar om aandacht te trekken maar om hulp te vragen!! Ik denk dat je ouders het vreselijk zullen vinden als ze erachter komen dat je dit allemaal voor hun verborgen hebt gehouden. Waarom moet je deze last alleen dragen:? daar heb je toch ouders voor om je te steunen!! Die steun heb je hard nodig om hier uit te komen.

BTW ze zullen je echt niet opsluiten hoor dat gaat tegenwoordig niet eens zo makkelijk meer in Nederland.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 16-06-06 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:20

Veel mensen die sexueel misbruikt zijn doen dit. Praat erover, veel!! Met mensen die je vertrouwd... Laat het niet in de doofpot stoppen, laat je jezelf niet nog meer aandoen please.

Vertel het thuis, laat je helpen etc etc etc

Maar geloof me, dit gaat NIET over... alleen als je er over praat en het leert (professioneel) verwerken in plaats van dat het zich in je systeem vastzet en jij "denkt" dat het wel gaat...

Succes!!

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:21

haffie_gek schreef:
met liegen bedoel ik niet dat ik tegen alles en iedereen lieg of dingen verzin hoor. maar meer het verbergen van krassen en litekens enz.

Dat is toch vreselijk om zo te moeten leven!! Dat ben je niet waard

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 23:29

AnneOmie schreef:
haffie_gek schreef:

Dat is toch vreselijk om zo te moeten leven!! Dat ben je niet waard

ja dat is het ook en het is niet leuk, maar ik ben al zo lang niks anders gewent. ik ben an mn 5de tot mn 12de misbruikt. dus vanaf mn 5de heb ik al een groot geheim voor iedereen. en de herrineringen die ik daarvoor heb zijn iet zo helder bedoel was nog erg jong natuurlijk. dus ik ben er mee opgegroeid. wil het tuurlijk wel anders maar dit is mijn leven. het is niet leuk maar ik weet eigelijk niet anders!

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:58

Je kunt het wel veranderen door gaan praten en hulp zoeken, maar dan moet je wel vinden dat je het zelf waard bent. Als je dat niet vind wordt het wel wat moeilijk.. Maar uit je verhaal denk ik dat je toch wel eraf wilt komen dus ga dan gewoon praten, als je dit niet meer werkt voor jou.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:59

haffie_gek schreef:

Ja meisje...dat snap ik toch!
En dat bedoel ik ook...dat breekt je op den duur op. Je wordt schichtig...altijd maar bang dat het uit komt...je raakt verder van jezelf weg.
Zou het niet heerlijk zijn als je er gewoon open over zou kunnen zijn tegen degene die van jou houden?
Je ouders houden van je...dat weet ik zeker.
Als dat niet zo zou zijn, zou je nog weer heel andere problemen hebben...en daar hoor ik je niet over.

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 09:04

me ouders houden ook van me. en ja dat zou wel heel fijn zijn idd. gewoon dat me ouders zeggen dat het allemaal wel goed komt...

Tin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:43

Ik heb de reactie's hierboven verder niet gelezen,maar ik wil je zeggen dat het echt mogelijk is om ervan af te komen!
Ik heb zelf ook geautomutileert,ik heb zelf vaak geprobeert om het niet meer te doen,en dat lukte dan nooit.
Ik werd er moedeloos van omdat ik dacht dat ik er nooit meer vanaf kon komen.
Uiteindelijk is het mij toch gelukt,mijn vriend maakte er altijd een groot probleem van als ik weer is had gesneden,en dat gaf mij uiteindelijk hoop om door te zetten en om er vanaf te komen.
Nu doe ik het niet meer en gaat het zoiezo een stuk beter met me.
De littekens zijn nog te zien,maar nu kan ik gewoon in een t-shirtje lopen,ik heb toen ik sneed elke zomer in een trui of vest gelopen,ook bij de paarden het was gewoon een kwelling.
Ik wil je heel veel sterkte wensen,dat je hulp vraagt op bokt is zoiezo al heel goed,maar probeer er toch met een proffesioneel iemand over te praten,of iemand die je vertrouwt.
Je mag me pben als je daar behoefte aan hebt

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:45

Aan TS : goed dat je hulp gaat zoeken ...
want omdat je dit dus idd doet om jezelf te uiten, om even rust te hebben , om een uitweg te hebben, ook al is die vlucht maar heel tijdelijk ...
je schiet er uiteindelijk niets mee op ..

ik wil je heel veel succes wensen met welke weg je ook gaat kiezen om er vanaf te komen ...
hij zal niet makkelijk zijn , maar het loont wel ... je mag me trouwens altijd pb-en als je iets kwijt wilt...
ik weet het , ik ben een vreemde, maar ik denk dat ik wel een beetje weet wat er in je omgaat

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:54

Ik ken het,, helaas
Noujah, ik doe het nu niet meer!
Je moet weten waar die boosheid en frustraties vandaan komen.
Veel praten helpt echt!
Vertrouw je niemand die je persoonlijk kent?
Neem dat bijvoorbeeld mij in vertrouwen, ik ken jou niet, jij kent mij niet. Dit geeft vaak een net iets safer gevoel.

Ik ben zelf bij het RIAGG geweesd om te praten e.d. maar voor mijn gevoel heeft het niet of weinig geholpen. Maar het is heel persoonlijk of het bij jou helpt. En wat bij jou wel en niet werkt.
Als je je ding kwijt wil o.i.d. of iets wil vragen pm me maar!
Ik help je graag

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 13:46

badankt allemaal, ik wist wel dat ik niet de enige was die dit doet, maar dat nog best veel (nou ja niet heel veel maar toch wel aardig) mensen het hier op bokt ook doen of deden! ga maandag als ik het durf de ha bellen. met na druk op als ik het durf!!! en weet je een opname is misschien niet heel gek.. want dan moet ik er iets mee dan wordt je vanzelf wel geholpen, bedoel die mensen werken er enz. en nu kan ik wel naar de ha en psycholoog of iets maar dan ga ik toch wel stoppen. omdat het wat vrijblijvender is.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:54

sja, mijn " opname" betrof puur overdag
ik was er om 9 uur en om 4 uur weer naar huis...
ik had het als ik intern had " gemoeten" absoluut niet getrokken

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:55

Misschien met een stift op je arm een lijn trekken, of gewoon iets anders gaan doen. Desnoods rondjes gaan rennen.
En misschien kan je alle scherpe voorwerpen zo ver mogelijk uit je buurt houden

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:11

Meis ik wil je heel veel sterkte wensen! Goed dat je hulp zoekt.
Ik snap dat je er tegenop ziet om door die hel te gaan van het verleden oprakelen. Maar met iemand die je hand vasthoudt waarbij je even kan schuilen, komt het echt goed. Die persoon kan een maatschappelijk werker zijn, je ouders, je paard of weet ik wie. Je vader maakt die opmerkingen over automutilatie gewoon omdat hij er vanuit gaat dat jullie het relativeren, niet beseffend dat jij dat doet. Ik weet zeker als je het hen verteld dat hij schrikt en zich zelf voor zijn kop slaat dat hij die opmerkingen gemaakt heeft.

En wat betreft de rede dat je je zelf snijdt, kan je niet zeggen dat je daar later op terug komt, als je er klaar voor bent om er over te praten. Ze zullen zeker begrijpen dat dat stap voor stap moet. Waarom wil je het trouwens niet vertellen tegen je ouders? Is 'het' nog een bekende of niet? (hoef geen antwoord hoor, is gewoon iets om over na te denken).

Nogmaals heel veel sterkte en mijn PB staat open.
En geloof me na regen komt zonneschijn, ook voor jou. (ik weet het heel cliche, maar tis wel zo).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:18

Marijkjuh schreef:
Misschien met een stift op je arm een lijn trekken, of gewoon iets anders gaan doen. Desnoods rondjes gaan rennen.
En misschien kan je alle scherpe voorwerpen zo ver mogelijk uit je buurt houden

geloof me, werkt niet

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:24

Ten eerst kanp van je dat je er op bokt over durft te praten! Zoals je zelf al aangeeft wil je hulp zoeken. Ook dit zal voor jou niet makkelijk zijn. Is er een vriendin die ervan afweet? Die mischien met je mee kan gaan?

Zelf heb ik een stage in de psychiatrie gelopen waar ook veel jonge meiden automutileren. En als je na het verleden van die meiden kijkt schrik je enorm. Hetzelfde wat jij ook zegt. doordat je zelf al inziet dat de automuttilatie een symptoom is van woede, iets uit het verleden ben je al op de goede weg.

Wat je ook beslist om te doen, (liefst proffesionele hulpverlening zij weten hoe ze jou het beste kunnen helpen) ik wens je heel veel sterkte, welke beslissing je ook neemt het zal moeilijk zijn!

nogmaals sterkte en mijn pb staat voor je open!

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:25

Tis gewoon vreselijk, je moet een passende manier samen met iemand zoeken om eroverheen te komen. Makkelijk zal het niet zijn.
Maar je kan het
Ik wens je heel veel succes met de huisarst e.d.
Ik hoop dat je je ei kwijt kan daar