wie is er vegetarisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ben je vegetarisch?

ja, uit principe
24 (30%)
nee
56 (70%)

Totaal aantal stemmen: 80

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:29

Dribbel schreef:
Ik ben nu 4 jaar vegetarisch maar word vaak doodziek van mensen waarbij je je altijd maar weer moet verdedigen. Jullie daar geen last van?

Ook altijd vragen ''maar eet je dan wel kip??'' dat vind ik ook zo'n vraag... Een kip is toch ook een beest??

En ja, ik eet wel eieren, drink wel melk, eet kaas, draag leren schoenen.

Maar mensen verwarren vegetarisch met veganisten. Bij vegetarisch eet je alleen geen vlees. Bij veganisten heb je helemaal geen dierlijke producten.

De zin die ik hier las klopt dus niet, over hoever je principes gaan. dan moet je vragen wie vegetarisch is en wie veganist is.

Mensen die wel af en toe vlees eten mogen zich zelf geen vegetarier noemen. dat zijn gewoon vlees eters. Want je eet het, of je eet het niet.
Dat wil niet zeggen dat ik het slecht vind ofzo, maar tja.. dat is gewoon zo.

En las ook nog dat de meeste vegetariers wel roken?? nou dat heb ik nog nooit gehoord, maar t zou kunnen. Ik rook niet...

Maar ik zeg altijd maar, accepteer gewoon van mij dat ik geen vlees eet, want ik accepteer van iedereen toch ook dat ze vlees eten?

amen Knipoog met jou kan ik praten

ik moet me ook altijd verdedigen, ik zeg toch ook niets van mensen die een stuk vlees op hun bord hebben??

Na 5 jaar vegetariër ben je die 'domme' discussies moe en de (meeste) Knipoog willen ook gewoon niet luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:45

Maar Sizzy, dan wil ik van jou graag weten wat voor jou de reden is om vegetarier te zijn. Want je eet de dieren niet op maar je maakt wel gebruik van de bijproducten. Wat is nu voor jou de reden om een dier niet te eten?
Ik kan er zelf genoeg bedenken, ik ben zelf 18 jaar vegetarier geweest, maar ik wil graag weten wat jou reden is.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:07

Jippie schreef:
Maar Sizzy, dan wil ik van jou graag weten wat voor jou de reden is om vegetarier te zijn. Want je eet de dieren niet op maar je maakt wel gebruik van de bijproducten. Wat is nu voor jou de reden om een dier niet te eten?
Ik kan er zelf genoeg bedenken, ik ben zelf 18 jaar vegetarier geweest, maar ik wil graag weten wat jou reden is.

De bio-industrie, het is gezonder en het is beter voor het milieu

en ja ik eet wel eieren, yoghert, melk en draag leren schoenen, rij op een leer zadel. Maar ik denk maar zo: elk beetje helpt en dat bedoelt Dribbel ook denkik met dat mensen geen onderscheid maken tussen Vegetariër en Veganist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:47

Om die reden ben ik dus wel weer vlees gaan eten. Ik maak gebruik van de bijproducten dus vond ik het best passen om heel beperkt en op een verantwoorde manier vlees te gaan eten. Al moet ik zeggen dat dat misschien 3 keer per jaar is hoor. En dan alleen wanneer ik het zelf bij de biologische slager heb gekocht. Voor het gemak roep ik dat ik vegetarier ben want als ik moet gaan uitleggen hoe mijn pricipes in elkaar zitten dan raken mensen helemaal van slag.

Een ander goed argument vind ik altijd de verspilling van grondstoffen.
Bij het fokken van varkens is er 8 kilo plantaardig materiaal nodig voor de productie van 1 kg vlees. Bij runderen zit je daarbij al op de 12 kilo plantaardig materiaal voor 1 kg vlees.
Wanneer wij al onze gronden zouden aanwenden voor de productie van hoogwaardige plantaardige voedingsmiddelen [en niet voor de opfok van vleesvee] dan zou niemand ter wereld honger hoeven lijden. Vlees eten is een verspilling van grondstoffen.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 08:55

Ja, inderdaad. Ik ben nu vegetariër, maar als dat biologische vlees toen zo 'in' was toen ik vegetariër werd, dan had ik dat waarschijnlijk gedaan.

Het klinkt misschien vreemd, maar ik kan nu niet meer switchen. En ik mis het niet en je hebt heeeerlijke vegetarische gerechten! Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:01

Buddy schreef:
Ik ben niet vegetarisch. Ik vind vlees gewoon erg lekker.
Vis eet ik niet, maar alleen omdat ik het gewoon niet te hachelen vind.

I agree Haha! Lips are sealed

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:48

Ik ben al 6 jaar vegetariër. Ik ben wat men een lacto-ovo-vegetariër noemt, dus ik eet geen vlees, vis of gevogelte, maar wel melk- en zuivelproducten, draag leren schoenen en mijn zadel en hoofdstel zijn eveneens van leder.

Ik ben vegetariër uit principe. Ik kan dieren gewoonweg niet zien als rondwandelend (of –zwemmend ;-)) eten. Dieren hebben, vind ik, een intrinsieke waarde, waardoor ze ons respect verdienen. Dieren hebben niet louter een instrumentele waarde, ik vind het niet kunnen dat mensen dieren kunnen aandoen wat ze willen, dat ze hun hun welzijn ontnemen zonder dat daar een zwaarwichtige reden toe is. Ik heb dus kunnen stemmen, maar er mankeren nogal wat antwoordmogelijkheden: er zijn ook mensen die geen vlees eten uit gezondheidsoverwegingen of uit godsdienstige redenen, of omdat ze geen vlees lusten, of omdat ze vleesconsumptie als één van de oorzaken van de honger in de wereld zien, enzovoort enzovoort.

Over het verschil tussen vegetarisme en veganisme: een vegetariër eet geen voedsel waarvoor dieren moesten sterven; een veganist gaat verder, en gebruikt ook geen zuivel, eieren, bont, leer en wol.

Waarom ik vegetarisch ben en niet veganistisch? Omdat je nu eenmaal ergens een grens moet trekken. Ik zie niet in waarom ik bijv. geen eieren zou mogen eten, indien het gaat om eieren die op een ethische wijze geproduceerd zijn, bijv. eieren die gelegd zijn door één van de drie kippen in onze tuin. Dus ik trek de grens: ik eet eieren. Zelfs al betekent dat dat ik regelmatig (op restaurant, bij andere mensen, door het eten van een wafel uit de supermarkt) een ei uit een legbatterij ofzo binnenkrijg.

Waarom draag ik leren schoenen? Omdat ik geen alternatief zie. In de winter of tussen de paarden, heb je stevige schoenen nodig. Ik weet ook wel dat er 'veganistische' schoenen bestaan, maar die zijn hier gewoon nergens verkrijgbaar. En hoe komt het dat die hier niet verkrijgbaar zijn? Ten eerste omdat er geen vraag naar is, en ten tweede omdat er een groot aanbod van leer is. Moesten er geen dieren meer geslacht worden, zou er ook geen leer zijn, en zou men wel alternatieven beschikbaar moeten maken. Maar ik gebruik leer op een bewuste manier. Ik denk er tenminste over na.

En ja, ik krijg ook regelmatig commentaar. En de vraag "waarom ben je vegetariër" van mensen die het niet zijn, ben ik ook kotsbeu! Als ze nog eens beginnen zuren, zal ik ze deze link eens doorgeven *lol*

Iig fijn om te zien dat er zoveel vegetariërs onder de Bokkers zijn...

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 01:27

Eilandje schreef:
Ik ben al 6 jaar vegetariër. Ik ben wat men een lacto-ovo-vegetariër noemt, dus ik eet geen vlees, vis of gevogelte, maar wel melk- en zuivelproducten, draag leren schoenen en mijn zadel en hoofdstel zijn eveneens van leder.

Ik ben vegetariër uit principe. Ik kan dieren gewoonweg niet zien als rondwandelend (of –zwemmend Knipoog) eten. Dieren hebben, vind ik, een intrinsieke waarde, waardoor ze ons respect verdienen. Dieren hebben niet louter een instrumentele waarde, ik vind het niet kunnen dat mensen dieren kunnen aandoen wat ze willen, dat ze hun hun welzijn ontnemen zonder dat daar een zwaarwichtige reden toe is. Ik heb dus kunnen stemmen, maar er mankeren nogal wat antwoordmogelijkheden: er zijn ook mensen die geen vlees eten uit gezondheidsoverwegingen of uit godsdienstige redenen, of omdat ze geen vlees lusten, of omdat ze vleesconsumptie als één van de oorzaken van de honger in de wereld zien, enzovoort enzovoort.

Over het verschil tussen vegetarisme en veganisme: een vegetariër eet geen voedsel waarvoor dieren moesten sterven; een veganist gaat verder, en gebruikt ook geen zuivel, eieren, bont, leer en wol.

Waarom ik vegetarisch ben en niet veganistisch? Omdat je nu eenmaal ergens een grens moet trekken. Ik zie niet in waarom ik bijv. geen eieren zou mogen eten, indien het gaat om eieren die op een ethische wijze geproduceerd zijn, bijv. eieren die gelegd zijn door één van de drie kippen in onze tuin. Dus ik trek de grens: ik eet eieren. Zelfs al betekent dat dat ik regelmatig (op restaurant, bij andere mensen, door het eten van een wafel uit de supermarkt) een ei uit een legbatterij ofzo binnenkrijg.

Waarom draag ik leren schoenen? Omdat ik geen alternatief zie. In de winter of tussen de paarden, heb je stevige schoenen nodig. Ik weet ook wel dat er 'veganistische' schoenen bestaan, maar die zijn hier gewoon nergens verkrijgbaar. En hoe komt het dat die hier niet verkrijgbaar zijn? Ten eerste omdat er geen vraag naar is, en ten tweede omdat er een groot aanbod van leer is. Moesten er geen dieren meer geslacht worden, zou er ook geen leer zijn, en zou men wel alternatieven beschikbaar moeten maken. Maar ik gebruik leer op een bewuste manier. Ik denk er tenminste over na.

En ja, ik krijg ook regelmatig commentaar. En de vraag "waarom ben je vegetariër" van mensen die het niet zijn, ben ik ook kotsbeu! Als ze nog eens beginnen zuren, zal ik ze deze link eens doorgeven *lol*

Iig fijn om te zien dat er zoveel vegetariërs onder de Bokkers zijn...

Hier ben ik het gewoon mee eens...
Ik word ook echt werkelijk doodziek van de vragen. nou ja, nog niet zo zeer van de vragen, want iedereen mag weten hoe en wat, maar dan de Doorvraag vragen op een manier waarop ze eigelijk gewoon maar willen zeuren en discusseren. Jammer genoeg beginnen ze de discusse al met hun eigen oordeel en alles wat je dan zegt word toch belachelijk gevonden.ook je mening niet accepteren en doen of ze je niet begrijpen.
Ik kan daar echt niet meer tegen.

Ook de eeuwige discusse van het Geen vlees eten maar Wel het dragen van leer, en het eten van eieren, kaas, drinken van melk enz.
Kan ik echt van Misselijk hehe niet hier tegen de bokkers hoor. maar zie me gewoon allemaal discussies voor me waar ik gewoon zo pissig om kan worden Haha!

Wat ik ook zo, tja hoe zullen we het noemen, stom (?) vind, ik eet vegetarisch vlees, en allemaal vega hapjes enzo, maar mensen die vlees eten (neem mijn ouders/broer) willen dat niet. Hier thuis denken ze echt dat je er van dood gaat, ze hebben het nog nooit geproeft, ze kijken al helemaal eng bij het idee. Maar goed, ik eet het al 4 jaar en ik leef ook nog steeds. Maar ik accepteer echt dat hun het niet eten, zolang hun maar accepteren dat ik dat vlees niet hoef.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:51

Ik ben geen vegetariër, omdat ik gewoonweg vlees lekker vind.

Ieder mag voor zich weten of hij/zijn vlees eet of niet. ongeacht welke reden ze er voor hebben.

Groetjes Merilyn

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:27

Ik ben geen vegetariër en zal dat ook niet worden ook. Ik vond vlees gewoon veels te lekker. Ik koop wel vaak biologisch en scharrelvlees, ook omdat dat nog lekkerder is.
Trouwens, over veganisten. Mogen die trouwens wel paardrijden? Is dat (voor sommige mensen dan he) niet vegelijkbaar als vlees melk en eieren gebruiken en leer gebruiken? Ik weet het niet hoor vroeg het me zomaar af...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:06

Marije_jiplover schreef:
Trouwens, over veganisten. Mogen die trouwens wel paardrijden? Is dat (voor sommige mensen dan he) niet vegelijkbaar als vlees melk en eieren gebruiken en leer gebruiken? Ik weet het niet hoor vroeg het me zomaar af...

Ik ben dan wel geen veganist, maar ik zie toch een groot verschil tussen paardrijden en vlees, melk, eieren en leer gebruiken.

Door het eten van vlees schaadt je het welzijn van de dieren die je opeet, want zij zijn gedood zodat jij dat vlees zou kunnen verorberen, en zij zijn dikwijls ook met alleen maar die bedoeling op de wereld gezet en hebben hun leven in vreselijke omstandigheden moeten doorbrengen. Hetzelfde geldt voor het eten van eieren gelegd door kippen in een legbatterij, enz. Maar niet voor het eten van eieren van je eigen kippen, die in een paradijsje leven en die van ouderdom zullen sterven.

Paardrijden is voor mij vergelijkbaar met het eten van de eieren van je eigen kippen. Je gebruikt het dier natuurlijk ook wel, maar je probeert toch ook om het wezen paard te respecteren? Je kan paarden, zoals de wereld nu is, niet meer vrij laten rondlopen, net zoals kippen, want dan verongelukken ze binnen de kortste keren. Paarden moeten dus wel op afgemaakte stukken grond, in gevangenschap dus, gehouden worden. Je kan (volgens mij ;-)) een paard geen beter leven geven dan door het te voorzien van ruimte (een wei en een schuilstal), gezelschap (bij voorkeur in de vorm van andere paarden) en voldoende beweging (o.a. door te rijden). Je moet natuurlijk wel nadenken over de manier waarom je je paard behandelt: bijv. je paard dag in dag uit, 24 u op 24 u in een te kleine box zetten zonder enig tijdsverdrijf en zonder het gezelschap van andere dieren kan voor mij niet. Ook bij sommige manieren van rijden heb ik sterk mijn bedenkingen. Maar als je probeert om je paard zoveel mogelijk paard te laten zijn, dan heb ik er geen enkel probleem mee.

Oei, nu is dit weer zo’n lang bericht geworden. Maar ik kan er ook niet aan doen, ik vind dit nu eenmaal interessant! O:-)

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:14

Ik vind dat er altijd 2 kanten zitten aan het wel of niet eten van vlees.
aan de ene kant denk ik; ik noem mezelf een dierenvriend, elk dier in nood zou ik helpen. Ik bedoel, de meeste mensen zouden een gewond diet wel proberen te helpen en erg blij zijn als het diet het overleeft. Maar 's avonds ligt er dan wel gewoon een stuk kip op hun bord die ze zonder blikken of blozen opeten. Dat is toch krom. Aan de andere kant, in de natuur gebeurd het ook. Het is heel gewoon dat het ene dier gedood wordt zodat het andere dier kan blijven leven. Wij mensen zijn nu eenmaal geen aangeboren vegetariers en wij moeten dan ook goed uitkijken dat we geen tekorten krijgen als we geen vlees meer eten.
Ikzelf ben heel lang vegetarier geweest, maar ik eet nu weer scharrelvlees, omdat ik zo moe was de laatste tijd en het bleek dat ik tekorten had opgelopen. Een uitgebalanceerde voeding kon deze tekorten niet helemaal opheffen, dus toch maar weer af en toe een stukje vlees.
Alleen vind ik wel dat de dieren een goed leven gehad moeten hebben, dus daarom wel scharrel.
Trouwens, ik las dat iemand vegetarier was , maar het niet erg vond om eieren uit een legbatterij te eten. Ik vind dat die persoon er rare principes op nahoud. Dit is toch immers net zo zielig als een dier wat voor de slacht wordt opgefokt? ik bedoel, dan kun je dus ook net zo goed weer vlees gaan eten.

katjatencate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 18:35

ik ben nou denk ik iets van 5 jaar vegetarisch. Omdat ik prinpieel tegen de bioindustrie ben en er van walg hoe mensen af en toe met dieren omgaan.
Ik vind wel dat iedereen zelf moet bepalen of hij wel of geen vlees eet. Ik probeer niemand te overtuigen ofzo. dat doen andere mensen vaak wel als ze horen dat je vegetarisch bent, je hebt altijd het gevoel dat je je moet verdedigen en verantwoorden.
Of mensen beginnen allerlei exuses voor zich zelf te geven:"Ow, ja kijk, ik eet ook eigenlijk niet zo veel vlees en ik wil eigenlijk ook wel vegetarisch worden, maar ja....."
Vaak krijg je ook van die opmerkingen van:"dat je dat vol houdt zeg!, zou ik echt niet kunnen." Ik vind het echter helemaal geen kwestie van volhouden, ik mis het vlees totaal niet!!!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:31

Als ik zeg dat ik geen vlees eet, dan krijg ik meteen te horen of ik vegetarier bent en dat et zonde is omdat ik niet weet wat ik mis. Maar ik ben helemala geen vegetarier, ik ben gewoon iemand die absoluut niet van vlees houdt. Vlees wat ik wel lust eet ik gewoon wel maar ook niet echt veel. Ik eet hooguit 1 x in de week vlees.

iolalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 15:35

Ik ben vegetarisch, omdat ik het zielig vind dat de dieren dood worden gemaakt omdat mensen dat willen eten. Je hebt veel vlees vervangers. Dus daarom gewoon vegetarier worden.