Kiespijn-----> bang voor de tandarts..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:02

Ik durf dus ook niet en ben al een paar jaar niet geweest, ik verga soms van de pijn maar ik durf niet en de drempel wordt steeds hoger....
Ik ben ook bang voor de kosten, volgens mij wordt het niet zomaar vergoed als je al een tijd niet bent geweest. Dat maakt het er niet makkelijker op.
Chickey, ik ben wel benieuwd welke tandarts jij hebt

pilou

Re: Kiespijn-----> bang voor de tandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:24

en daarom ga ik altijd naar de mondhygieniste die doen je zeker geen pijn!! Ze maken alles weer lekker schoon, fluoride behandeling etc. Maar mijne is ook echt super, en daar rij ik 1x per jaar dik 100 km voor....... Van Noord Holland naar Den Haag

Als ik dan naar de tandarts doormoet voor een vulling of zoals laatst een verstandskies verwijderen, kan ik eerst moed verzamelen en uiteindelijk na 3x verzetten toch maar gaan . Achteraf valt het altijd mee!!

Komop he!! Beter 1x per jaar de bibbers dan straks zo'n kunstklapper, dat is pas ENG!! hihi

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:25

Het is zo zonde! Ik was vroeger wel bang van de tandarts, lag ik helemaal zo stijf als een plank in de stoel, ogen stijf dicht. En mama's hand stukknijpen natuurlijk
Op een gegeven moment was ik niet bang meer (viel allemaal kennelijk reuze mee). Nieuwe tandarts en toen was ik helemaal niet bang meer: die kerel boorde nooit. ik wou dat hij dat wél had gedaan. Toen mijn vullingen eruit kwamen vallen heb ik een andere tandarts gebeld. Die heeft overigens ook ervaring met bange patiënten, maar hij neemt geen nieuwe patiënten meer aan. Ik kwam daar, hij foto's gemaakt (zo'n eerste afspraak is gewoon een controle en die wordt volgens mij door de basisverzekering sowieso al vergoed, veel tandartsen gaan niet gelijk boren, maar eerst kijken wat er moet gebeuren, misschien een tip), bleek ik in alle kiezen gaten te hebben en oude vullingen op sterven na dood te zijn. Dus vervolg afspraak gemaakt om de eerste bups te doen. Toen ik daar voor de tweede keer lag ben ik wel bijna uit de stoel opgestaan omdat ik het verdoven ineens niet meer zo zag zitten (bij de kaakchirurg nog flauwgevallen ), ik zei dat ik het boren enzo ook niet zo leuk vond *understatement*. En toen zei hij: hmmm, da's gek, al mijn andere patiënten zeggen altijd: dokter, gaat u weer lekker boren en verdoven? Dat vind ik altijd zo leuk. Vervolgens heeft hij de hele behandeling lang dat sorot grapjes gemaakt , kon m'n mond niet goed openhouden van het lachen. Na afloop mocht ik bijna een stickertje uitzoeken omdat ik zo braaf was geweest
Hij verdooft het altijd goed genoeg. Hij heeft ook een speciaal spuitje waarbij hij niet prikt (dat is nl pijnlijk), dat is een korte verdoving voor oppervlakkige gaatjes. Ben helemaal fan, het is nog niet helemaal goed, maar ik ben echt niet bang meer. GA gewoon eht plafond liggen bestuderen, lekker ontspannen (daar letten ze hier ook heel goed op) terwijl hij in m'n mond rommelt. Tot nog toe alleen maar gaten gehad, hij was er zelf al verbaasd over dat ik geen wortelkanaalbehandeling had gehoeven.

Het kan dus echt heel erg meevallen en zeker een eerste afspraak doen ze meestal niet zo heel veel. Als je zelf aangeeft dat je bang bent houden de meeste tandartsen daar wel rekening mee. En speciale angst tandartsen zijn ook handig. Mijn zusje zei laatst nog: misschien moet ik maar naar de mobiele tandarts (is ook speciaal voor bange mensen), als ik dan wegren kan hij zó achter me aan met z'n mobiele praktijk.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 20:47

WAAAT?? ik ben niet de enige! woehoee!
Ik ben zo blij met jullie reacties! echt.. het doet me goed!
Als ik dit zo lees denk ik bij mezelf: wat ben ik toch een schijterd..
Ik durf de internetpagina van de angsttandarts niet te lezen.. ik wordt al misselijk bij het idee... echt.... :S
Ik hoop nu serieus dat de pijn zoooo erg wordt, dat ik moet, dat ik blij ben dat ik naar de tandarts mag..!

Ik schaam me zo, ik wil wel maar ik kan gewoon niet heb ik het idee..!

Ik ben zelf apothekersassistente, en ik heb op een school gezeten voor dokters-, apothekers-, en tandartsassisstentes, soms zaten we in de klas, en hoorden we dat ze in het lokaal naast ons lekker een uur zaten te boren! Ik werd GEK!! echt, ik kon er niet tegen!!

Het zijn bij mij ook meer de geluiden, de geur enzo, dan de pijn.
De tandarts is heel rustig en aardig, ik mag mijn hand opsteken als het pijn doet, dan stopt hij even, en gaat hij weer verder als ik het zeg. Fantastisch dus.
Maar als ik daar lig, ben ik zo verstijfd dat ik mijn hand niet kan opsteken... en zo misselijk wordt.. en de pijn maar laat gaan...

Ik beloof jullie.. als ik weer pijn krijg: ik maak een afspraak!!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:23

pilou schreef:
en daarom ga ik altijd naar de mondhygieniste die doen je
zeker

geen pijn!!

Weet je dat zeker? Over het algemeen vinden patienten met ernstige tandvleesontstekingen de mondhygieniste erger en pijnlijker dan een kies trekken/gaatje vullen!

Aan de ts, ik vind het erg vreemd dat je tandarts niet aanbied om een verdoving te zetten. Ze MOETEN je die keus geven. Aangezien de verdovingen van tegenwoordig bijna pijnloos zijn (althans, het hangt er nogsteeds vanaf hoe de behandelaar de spuit zet) maargoed, ik zou hier gewoon om vragen als hij er zelf niet mee komt! Je hebt daar recht op!

En waarom zou je niet je moeder meenemen?! Weet je hoeveel pubers/volwassenen ik in mijn stoel heb die aanhang meenemen om hen te steunen?!

Zet h'm op meid! GA... je wil niet over 20 jaar al je tanden en kiezen kwijt zijn en met een klappertje lopen!

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 21:28

thanxx shadowFax, nee ik wil absoluut geen klappertje in mijn mond!! Mijn ouders hebben 4000gulden neergelegd voor beugeltjes! Ik heb zo'n mooi gebit!

En doordat ik zelf het mietje uithang verpest ik het voor mezelf.. ik vind het echt erg!! Ik zit er ook echt mee.
Tis absoluut niet dat ik niet wil en ook niet ga!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:04

had t een hele tijd geleden ook.heb ook net zo lang gewacht tot t geen pijn meer deed.ook nachten niet kunnen slapen maar t is vanzelf over gegaan

paar weekjes geleden begon t weer..had ibuprofen600 en paracetamollen van die hele zwaren.maar die hielpen ook niet..gewoon alles ging dr pijn van doen.
dus toch maar tandarts gebeld.en toch maar gegaan.(hele nacht niet kunne slape )wilde ook echt niet eigenlijk..

ze hebben eerst n foto gemaakt. en daarna verdoving(2) voelde je eigenlijk geen eens t smaakte alleen vies dat spul..toen even moeten wachten tot t werkte..en daarna er nix meer van gevoeld.dus t viel toch wel mee..
gewoon verdoving vragen...dan voel je er nix van...geloofde dat ook niet..maar toch is het zo
moet ook nog nieuwe afspraak maken.maar zo wordt t wel makkelijker om toch te gaan..

dus bellen voor n afspraak

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:21

Mijn god ik ben ook zo'n watje voor de tandarts, niet direct voor het naar de tandarts gaan maar het boren vind ik al een hel (oppervlakkige kleine gaatjes zonder verdoving) maar de verdoving vind ik helemaal om te gillen! Toen ik een beugel moest werden er 2 kiezen getrokken, de eerste keer was ik zo bang dat ik de hand van de tandarts heb weggeslagen toen de spuit al in mn mond zat, die ging bijna door mn wang heen de tweede keer heb ik liggen janken en mijn moeder had zooo'n ontzettende spijt dat ze haar rind niet had afgdaan omdat ik haar hand helemaal had fijngeknepen
Ik weet ook zeker dat mijn verstandskiezen er alleen maar uitgaan onder algehele verdoving gewoon omdat ik anders niet durf...

Het mooie is ook dat er op die site staat van als je bang ben sta dan op een verdoving... juist datgene waar ik zo ontzettend bang voor ben ís de verdoving
Laatst bijgewerkt door Britt op 04-06-06 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MMIDV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:22

ja maar het is de verdoving die ik ook heel eng vind.... spuiten, brrrrrrrrr
Ik heb m'n jaren geleden mijn gaatjes laten doen zonder verdoving, dit deed erg veel pijn maar ik durfde geen spuit. Nu ben ik dus helemaal bang voor de tandarts omdat het zoveel pijn deed....

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:25

vind spuiten ook nix!!! maar gewoon mond open en ogen dicht..niet dr naar kijken..dan wordt t eng verder voel je dr nix van...

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:27

Ik heb het ook.. Ik ben pas geweest, zweten en hartkloppingen in die stoel, nu moet ik over een week om het gaatje te laten boren (met verdoving). Ik ga dan waarschijnlijk helemaal onder de slaapmiddelen anders gaat het echt niet goed.
Ga jij ook zweten etc. als je in die stoel ligt ?

dennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:32

Ikvindt je tandarts gewoon niet zo,n beste. Mijn tandarts verdoofd altijd, ook bij als hij iets aan me merkt, en bij lange behandelingen mocht ik een muziekje op. Je moet je angst gewoon duidelijk aangeven en als hij dit niet serieus neemt moet je een andere zoeken.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:50

oooo... zo bekend.

Ik heb een goeie driekwart jaar met een ontstoken verstandskies rondgelopen omdat ik niet naar de tandarts durfde. Uiteindelijk (op m'n 22ste, dus dat scheelt bijna niks ) met een vriend naar de tandarts geweest. Toen ik er een keer was durfde ik wel weer, dus hij is in de wachtkamer blijven zitten, maar de moral support was wel hard nodig.

Daarna is het een paar jaar goed gegaan, totdat ik na een verhuizing zo'n martelaar trof die vond dat-ie zonder verdoving best drie wortelkanaalbehandelingen kon doen op een ontstoken kies. Uiteindelijk bij de kaakchirurg beland, die het heeft opgelost...

Vervolgens durfde ik weer niet naar de tandarts, maar wijs geworden heb ik er niet meer zo lang overheen laten gaan. Ik ben rond gaan bellen, heb uitgelegd dat ik door slechte ervaringen nogal bang was geworden, en terecht gekomen bij een geweldige tandarts die begrijpt dat ik ALTIJD verdoofd wil worden, en waarom ook alweer. Ze legt ook altijd uit waar ze mee bezig is, legt bij foto's uit waar ze naar kijkt (ik kan inmiddels ook zelf zien of een wortel ontstoken is of niet ) en is voorzichtig met het vertrouwen wat ik in haar heb.

Kortom: leve mijn tandarts! Lenen?

Moraal van het verhaal: blijf geen pijnstillers zoeken, maar zoek een betere tandarts. Pijn is niet fijn! Het is leuk voor hem dat-ie liever geen verdovingen zet, maar als dat voor jou een drempel veroorzaakt schieten jij en je gebit er niks mee op.

En alle hulp die je in moet roepen om naar de tandarts te gaan: gewoon doen! Het wordt met verloop van tijd vast eenvoudiger, als je meer positieve ervaringen met een tandarts krijgt (zoals: nee, niks aan de hand, tot over 6 maanden ) ).

LiefsteIwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:16

Ik ga niet ik ga niet ik ga niet, Punt.
Ik ben ook bang voor de tandarts, kiespijn = net zo lang wachten tot t weggaat (gaat eigenlijk nog best snel bij mij), en eten aan de andere kant fijnmalen
Erg he?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 01:08

Hier nog zo'n enorme schijtert.... Ik heb het gepresteerd om jarenlang met kiespijn rond te lopen. Soms was de pijn weg, maar het grootste deel van de tijd had ik echt flink pijn. Vaak zoveel pijn dat ik er letterlijk misselijk van werd en zo'n beetje tegen de muren op vloog. Door de hoeveelheid pijnstillers die ik in die tijd geslikt heb kreeg ik maagzweren.
6 jaar geleden was de pijn echt vreselijk, ik kon niet eens meer eten, en drinken moest op 'kamertemperatuur' zijn anders deed het vreselijk zeer. Mijn ouders hebben me toen letterlijk naar de tandarts gesleept.... Anders was ik nu nog steeds niet gegaan waarschijnlijk. Ik was toen 19 jaar oud trouwens Dat was een gewone tandarts, die heeft gekeken terwijl ik als een klein kind zat te janken in die stoel van angst. Aankomen mocht hij echt niet, ik ging door het lint bij dat 'voorstel'. Uiteindelijk ben ik bij een angsttandarts terecht gekomen.
Mijn hele gebit bleek gerenoveerd te moeten worden. Vrijwel al mijn kiezen en een paar voortanden moesten een zenuwbehandeling (ik ben ook nog eens gezegend met een héél slecht gebit, heb bijna geen glazuur op mijn tanden en mijn tanden breken snel). Dit alles is in verschillende sessies gedaan met een kapje met lachgas op. Dat hielp wel iets, ik was iets rustiger, maar nog steeds behoorlijke paniek. Doordat alles zo ontstoken was voelde ik alles nog steeds dwars door de verdovingen heen. De verdovingen op zich zijn ook al een heel probleem voor mij, ik ben pánisch voor spuiten....
Mijn gebit is toen dus helemaal opgeknapt, enkele kiezen en een tand zijn getrokken (het was echt een ravage) en daarvoor heb ik stiften, de rest vullingen en een paar kronen. Ik heb mezelf toen voorgenomen als ik hier doorheen kan, dan kan ik ook ieder halfjaar naar de tandarts. Fout gedacht dus. Toen ik na een half jaar weer moest ben ik niet gegaan, ik durfde echt niet, heb dagen zitten janken weer. En tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds niet geweest....
Twee van de kiezen met vullingen zijn inmiddels gebroken, 1 mist een stuk en de ander is doormidden gespleten. Een andere kies waar een kroon op zat is helemaal weg, de kroon brak af en nam de hele kies mee, er zit nog een klein scherp puntje waar ik al jarenlang mijn wang aan open haal steeds. En veel nieuwe gaatjes.....
Nu voel ik er niets meer van omdat er overal zenuwbehandelingen op zijn gedaan, maar ik raak zo wel mijn hele gebit kwijt ben ik bang. En op mijn 25e een kunstgebit zie ik ook niet zitten. Maar die angst overheerst alles....
Ik wil het eigenlijk onder narcose laten doen (ben ik ook doodsbang voor, maar alles liever dan het meemaken), maar dat is helaas niet mogelijk, dat doen ze niet zomaar. Tenminste, het wordt niet vergoed en zelf kan ik het niet betalen.

Ik voel me vaak zo'n enorm watje. Het stomme is ook nog dat ik verder helemaal niet zo'n bang persoontje ben, juist niet. Kleinzerig ben ik ook totaal niet. Het is bij mij trouwens niet alleen de tandarts waar ik bang voor ben alles met een witte jas scares the sh*t out of me....

mnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 01:20

Haha dit is echt grappig.... Zit hier op bokt voor iets anders te kijken (heb al dagen last van enorme kiespijn) en zat nog te denken, wat heb ik toch een pijn in die kies, maar het gaat hier altijd over paarden...Is er opeens een topic over kiespijn en de tandarts!!?! hahaha
Maar ik ben dus helemaal niet bang voor de tandarts...heb dit jaar nog een wortelkanaalbehandeling ZONDER verdoving gehad. Kan niet wachten totdat ik aan de beurt ben en hij (de tandarts) me van deze pijn zal verlossen!!! En ik heb pas de 23 ste een afspraak!!!
Dus tja, een beetje het tegenovergestelde van alle anderen hier, ik kan niet wachten tot de 23ste!!!! (moet denk ik ook maar even bellen naar de praktijk, want zoals we hier WEL allemaal een gemeenschappelijk gevoel zullen hebben: kiespijn doet pijn!!
Sterke iedereen

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:56

Ik had 1 keer een jaarlijkse controle overgeslagen, en omdat ik verhuisd was had ik nog geen nieuwe tandarts opgezocht. We zouden met Hemelvaart een dagje Amsterdam doen, alleen kreeg ik de paar dagen ervoor zo'n verschrikkelijke kiespijn! Niets hielp meer, geen inbuprofen, geen pijnstillers, helemaal niets. Ik was ook erg bang om naar de tandarts te gaan, tot uiteindelijk de dag na Hemelvaart, heeft mijn vriend gewoon een spoedafspraak gemaakt bij zijn eigen tandarts. Hij belde om half 11, en om 12 uur konden we al terecht. En voordat ik het wist was ik een verstandskies lichter, en een halve week later de andere! Ik was zo bang, ben bijna flauwgevallen, maar later was ik zo verschrikkelijk opgelucht!!
En de verdoving doet het meeste pijn van de hele behandeling...

Ik zou zeggen: gewoon gaan, maar ik weet dat het makkelijker gezegd is als gedaan. In ieder geval heb ik nu wel eenh hele fijne tandarts, en ik november mag ik weer haha!

muppetmayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:59

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:42

Twee weken geleden moest ik ook naar de tandarts, voor een gaatje aan de zij-kant van me tant.
Echt ik heb gehuild als een klein kind, het was gewoon chenant

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:57

BRRRR...krijg er toch wel kriebels van als ik aan die vent denk..

ik ga niet zweten, maar ik lig altijd wel zo stijf als een plank op die stoel, zoo gespannen..

en ik bibber heeeel erg!!

Vreselijk...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:01

Ik ben als de dood voor tandartsen en chirurgen.... Dokters, geen probleem ben ook niet bang voor pijn ofzo. Maar als ik naar de tandarts moet raakik werkelijk in paniek.

Hoe vaak ik al niet op zijn vingers gebeten heb, jankent de behandelkamer uit gerend omdat hij foto's wou maken. Twee weken terug was dat trouwens, ben bijna 17

Heeft die *** terug gebelt dat ik drie (!) gaatjes heb.... Als er iets is wat ik eng vind... Heb er al 1. Toen ik klein was had ik in een melktand een gaatje, gevuld. Paar weken later heb ik hem er weer uit gepeutert. Mooi niet dat ik hem weer liet vullen, trek hem er dan maar uit. Hij zat nog lang niet los maar als zesjarige wou ik hem er liever uit. Hoewel ik twee keer per dag goed poets krijg ik dus wel gaatjes.

De tandarts is trouwens niet de enigste, toen ik 9 was moest ik onder nacose voor een kijkoperatie in mijn oor. Zes mensen waren er nodig om mij onder nacose te krijgen. Nou eigenlijk zeven maar de zevende kreeg hoofdpijn van de trap tegen zijn hoofd. Raakte nl in paniek en begon als eenn gek rond te schoppen.

Voor spuitjes en dergelijke ben ik trouwens helemaal niet bang. Maar nu moet ik van de week naar de tandarts voor 3 gaatjes... Ik ga dus niet, sluit me wel ergens op

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:24

maar jullie hebben het allemaal over verdoving zetten dit en dat, niet kijken voel je nix zus enzo, maar het gene waar ik JUIST zo ontzettend bang voor ben is die verdoving omdat hij zo onzettend stikpijn doet!

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:46

@ BrittKitt, je bent dus het grootste deel bang voor de verdovingsnaald.
De verdovingsnaald die in je tandvlees verdwijnt.
Zelf ben ik enorm bang voor naalden en krijs ik al als ik een naaldje zie.
Dat zalfje zodat het minder pijn doet helpt alleen op de huid zelf en niet als het in aanraking met water komt (speeksel).

Ik denk dat het het beste is om een ijsklontje in je mond te doen voordat je naar de tandarts gaat.
Zo wordt je tandvlees als het ware verdoofd en doet het lang zo zeer niet meer.
Andere opties zie ik nu even niet.
Ik wens je veel succes en als de tandarts bezig is, vooral ontspannen blijven!
Je komt er wel overheen, meid!
Laatst bijgewerkt door Fairytale op 05-06-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chicolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:49

is het geen fobie?

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:50

Een tandartsfobie.. zou kunnen.