stotterende bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 11:25

ik heb ook gestotterd toen ik in groep 5 zat. maar ik had het alleen maar met de "d" dus ik vermeed die woorden het meest. in plaats van dadelijk zei ik dan zometeen ofzo. maar het was bij mij meer psychisch want na een paar weken was het weer over Verward

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 17:31

Suzanne F."]
[quote="avantilover schreef:
Ik stooterniet, maare ik kan er niet tegen als iemand stotterd Dat werkt echt op mn lacht spieren en dat is vet banketstaaf! Frusty
Wij hadden eerst ook een voetbal trainer die stoterden en ik moet elke keer lachen maar echt niet expres! Ik vind dat echt irri!

Ik snap dat je daar niks aan kan doen want het is ook best lachwekkend af en toe, als je maar weet dat het voor diegene heel erg is als je lacht. Dat kan zo iemand heel verdrietig maken en angstig en dan zakt zijn zelfvertrouwen nog meer. Zo iemand durft op een gegeven moment niks meer te zeggen omdat ie bang is om uitgelachen te worden en raakt soms helemaal afgezonderd van de buitenwereld. Ik ken zelfs gevallen die er zo erg meezaten dat ze diep depressief werden en er heeft er 1 zelfs zelfmoord gepleegd.
Dus denk er alsjeblieft bij na voor je iemand uitlacht of probeer je in te houden.
[/quote]

Ja ik weet dat het echt banketstaaf is voor die gene maar je zit echt zo te denken ik moet niet lachen en dan kijk je anderen aan die het ook zo zitten in te houden en dan brst je gewoon in lachen uit! Tis echt niet zo dat ik het expres doe want voor die mensen is het natuurlijk ook niet leuk!
Maar ik ken nu gelukkig geen mensen die stotteren! Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 20:40

Ik wil soms zo snel praten dat ik niet snel genoeg uit mijn woorden kom en dat et een beetje op stotteren lijkt of dat ik hele rare zinnen ga maken Haha! . Echt stotteren is et niet.

Edit: typo!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 00:12

Ik stotter niet, ook nooit gedaan.
Heb wel mensen gekend die stotteren, er zat een jongen bij me in de klas die als hij gespannen was, weleens stotterde.

Wat betreft dat voorlezen in de klas, daar baal ik opzich al van, want ik heb meestal de tekst al 3 keer uit voordat zij uitgelezen zijn, ik lees behoorlijk snel en als dus iemand moet voorlezen, ben ik snel afgeleid, of diegene nou stotterd of niet, en als ik dus moet voorlezen doe ik dat dus ook behoorlijk snel, heb alleen soms wat moeite om sommige woorden uit te spreken (zeg maar die buitenlandse woorden zoals trottoir ed).

Zelf heb ik ook een tijdje bij de logepodie gelopen toen ik op de basisschool zat, ik praatte te snel en vergat dan nog wel eens wat, ook kon ik toendertijd de R en de L niet helemaal goed uitspreken.
Nu vergeet ik geen halve zinnen (je denkt sneller dan je praat en bent al bij het volgende gedeelte met denken terwijl je met praten nog een stuk moet, zeg maar) meer en kan de letters opzich wel goed uitspreken, maar praat nog vaak veels en veels te snel en veel, Schijnheilig .
Soms heb ik nog wel eens wat moeilijkheden als er veel medeklinkers achter elkaar staan met een L of R erin, dus als er bijvoorbeeld steeds kleine woordjes achter elkaar staan en steeds een van de eerste letters een R of L is en dat dus een paar woorden achter elkaar.
Dan wordt de R een L en andersom.
Maar niet opmerkzaam, alleen voor mij (ik praat veels te snel om dat op te laten merken).
De uitspraak van sommige buitenlandse woorden is bij mij wel opmerkzaam, das dus echt niet mn sterkste punt.

Kijk, een kind die stottert, daar kijk je toch iets anders tegen aan dan een volwassen iemand.
En dan bedoel ik niet qau pestbare leeftijd ofzo, maar de meeste mensen groeien er wel over heen.
En als je dan iemand ontmoet (volwassene) en die begint te praten (stotteren) en je wist niet dat ie stotterde, dan kijk je wel even, dan ben je wel verbaasd, gewoon omdat je het niet verwachte.
Maar dat zal eigenlijk ook wel zo zijn als je het tegen een kind hebt en die begint opeens te stotteren waarvan je het niet verwachte.
Maargoed, ik als nu een beetje volwassenne, ken op dit moment geen kinderen die stotteren, dus kan daar eigenlijk geen uitspraak over vellen.

Maargoed, zoveel ken ik er ook niet, 3 mensen ofzo in mn hele leven.
Maar wat ik wel wist, was niet uitlachen en de zinnen of woorden voor diegene niet afmaken, hoeveel neiging je er ook toe hebt, laat ze de woorden/zinnen zelf afmaken/uitspreken.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:00

Ja, dat meisje waar Desiree het over had dat ben ik.
Ik stotter ook heel erg maar zoals Desiree al schreef vind ik het helemaal niet erg.
Ik lees desiree's dressuurproeven ook voor op wedstrijd *LOL* , en ik begin gewoon tegen iedereen te banketstaaf. Cool
Af en toe kijken mensen die mij niet kennen zo aan zovan "Hallow? Ben jij een buitenaarts wezen ofzo?." Maar daar trek ik me nix van aan en leuter gewoon door. Ik word er ook af en toe gepest op school. Maar dan trek ik gewoon even een hele grote bek open (als ik boos ben stotter ik niet) en dan zijn ze meestal wel weer stil.

Alleen als ik iets bij de friettent or what ever moet bestellen schrijf ik het toch liever op.

Er was eerst in het begin van het schooljaar een leraar, en toen moest ik een stukje tekst voorlezen in de klas, en toen stotterde ik (natuurlijk) ook.
En die leraar wist nog niet dat ik stotterde .
Dus ik was klaar met lezen en toen vroeg hij gewoon door de klas :"WAS DAT ZO MOEILIJK?!" toen ben ik gewoon naar de rector gestapt en heeft hij een praatje gemaakt met die verekte eikel... Extreme duivel

Nou dus nu weten jullie dat er ook nog iemand anders op bokt stotterd. Haha!

Groetjes KuZzZzZzZ Angeliek

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 22:18

Tja, leraren kunnen soms behoorlijk vreemd uit te hoek komen. Ik ken een meisje dat ooit een onvoldoende kreeg voor een spreekbeurt OMDAT ze stotterde Lips are sealed Frusty .
Zelf heb ik een keer een juf (op de basisschool) horen zeggen dat ze van mij niet al te veel moesten verwachten.... Ik was toen ongeveer 10 ...Koe

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:54

Cathelijne schreef:
Tja, leraren kunnen soms behoorlijk vreemd uit te hoek komen. Ik ken een meisje dat ooit een onvoldoende kreeg voor een spreekbeurt OMDAT ze stotterde Lips are sealed Frusty .
Zelf heb ik een keer een juf (op de basisschool) horen zeggen dat ze van mij niet al te veel moesten verwachten.... Ik was toen ongeveer 10 ...Koe

Wat een "pedagogisch verantwoorde" opmerking! Zo fijn stimulerend voor een kind om zoiets te zeggen. Je zou jezelf afvragen waarom sommige mensen het onderwijs in gaan.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:59

Ja, de rector heeft ook een aardig praatje met hem gemaakt, en toen heeft hij ook wel z'n exuses aan geboden.
Maar ik zei dat ik aan sorry niks had.