Urielle schreef:cooper schreef:Nu doen jullie alsof alleen de leerlingen slecht zijn, maar ik ken genoeg leerkrachten die tegen ons ook een grote mond zetten. want we zijn achterlijk en horen in de kleuterklas
Ik moet helaas zeggen dat ik vind dat het gros zich ook van tijd tot tijd gedraagt alsof ze kleuters zijn en verwachten dat ze als volwassenen behandeld worden.
Ik doe zelf altijd mijn best om op een leuke, gezellige manier met de klassen te beginnen en elke leerling met respect te behandelen. Zolang er een werkbare sfeer hangt mag het gezellig zijn en ga ik ook niet zitten mauwen over een opmerking tussendoor waarbij een leerling zijn vinger niet opgestoken heeft, een spontaan ontstane discussie of op het eind een babbeltje over wat er gisteren op tv is geweest, en tijdens het zelfstandig werken mag er gewoon gekletst worden zolang het geluidsniveau een bepaald aantal decibel niet overschrijdt . Why o why is het dan niet mogelijk voor leerlingen om, als je iets uit wilt leggen, na een simpel verzoek van een leraar gewoon weer ff je mond te houden ipv met zijn dertigen door elkaar te gaan zitten praten? Na twee keer vragen, een keer eisen en nog geen reactie neem ik maatregelen 'op kleuterniveau' ja.
En over uit het raam hangen etc.
a) je zit op school om iets te leren en iets te doen, niet om uit het raam te hangen. Wat moet je daar uberhaupt
b) als er een of andere leerling zo lollig is om ineens je voeten op te tillen en je uit het raam te hangen (en ja, dat gebeurt!) is je docent er wel voor verantwoordelijk.
Leerlingen die zich volwassen gedragen, kunnen erop rekenen dat ik ze als volwassenen behandel. Obstinate pubers op kleuterniveau krijgen straf en kinderachtige opmerkingen/regels als 'steek je vinger op als je iets wil vragen.'
Ik ben het helemaal met je eens, er zijn altijd wel leerlingen die je elke keer weer uitproberen. Er zijn zelfs leerlingen die het lef hebben om tegen mij te zeggen "ik bel mijn vader wel en dan komt hij hier wel heen."
Mijn standaard antwoord is dan , "gezellig ik vind het altijd leuk om de ouders van mijn leerlingen te ontmoeten"
Dan is het niet leuk meer en gaan ze wat anders verzinnen. Maar ik denk wel dat het te maken heeft met hoe je je opstelt, bij mij mag heel veel, maar als ik een grote mond krijg of er wordt niet gewerkt dan verdwijnen de privileges ook.



. Maar we kennen wel onze grenzen, en natuurlijk weet je ook wat je waar wel en niet kan fl*kken. Bij wiskunde mag je altijd praten tijdens het zelfstandige werken, maar wel op normale toon uiteraard, dat word dan ook geacepteert en áls er dan een keer om stilte word gevraagd is dat er ook. 
) is wat Urielle ook al aanstipt: leerlingen hebben altijd een weerwoord. Ik las hier ook een post van iemand die vindt dat als de leraar haar niet met de nodige respect behandeld, zij het geoorloofd vindt om een grote bek terug te geven. Het spijt me, maar dat gaat er bij mij niet in. Als leerling voel je je blijkbaar heel wat, maar het blijft nog altijd zo dat de leraar een volwassene is waar je als kind naar moet luisteren. Noem me ouderwets, maar zo zie ik het. Natuurlijk kan je als leraar hier op verschillende manieren mee omgaan, een hele goede vond ik een lerares die de klas 2 minuutjes gaf om even tot rust te komen voordat ze begon en stilte vroeg. Dan ben je flexibel, maar je hebt wel regels. En als je als leerling een probleem hebt met een leraar, dan ga je daarmee naar je mentor en bespreekt het op een volwassen manier. Maar, wat Urielle zegt: leerlingen die zich als kleuters gedragen, vragen erom om als kleuters behandeld te worden....
En ik ben behoorlijk koppig, [is ook een beetje slechte eigeschappe van mezelf] en ik wil altijd m'n gelijk halen.
] 
