discussie: respect leerling-leerkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CynthiaV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:24

Urielle schreef:
cooper schreef:
Nu doen jullie alsof alleen de leerlingen slecht zijn, maar ik ken genoeg leerkrachten die tegen ons ook een grote mond zetten. want we zijn achterlijk en horen in de kleuterklas

Ik moet helaas zeggen dat ik vind dat het gros zich ook van tijd tot tijd gedraagt alsof ze kleuters zijn en verwachten dat ze als volwassenen behandeld worden.

Ik doe zelf altijd mijn best om op een leuke, gezellige manier met de klassen te beginnen en elke leerling met respect te behandelen. Zolang er een werkbare sfeer hangt mag het gezellig zijn en ga ik ook niet zitten mauwen over een opmerking tussendoor waarbij een leerling zijn vinger niet opgestoken heeft, een spontaan ontstane discussie of op het eind een babbeltje over wat er gisteren op tv is geweest, en tijdens het zelfstandig werken mag er gewoon gekletst worden zolang het geluidsniveau een bepaald aantal decibel niet overschrijdt . Why o why is het dan niet mogelijk voor leerlingen om, als je iets uit wilt leggen, na een simpel verzoek van een leraar gewoon weer ff je mond te houden ipv met zijn dertigen door elkaar te gaan zitten praten? Na twee keer vragen, een keer eisen en nog geen reactie neem ik maatregelen 'op kleuterniveau' ja.
En over uit het raam hangen etc.
a) je zit op school om iets te leren en iets te doen, niet om uit het raam te hangen. Wat moet je daar uberhaupt
b) als er een of andere leerling zo lollig is om ineens je voeten op te tillen en je uit het raam te hangen (en ja, dat gebeurt!) is je docent er wel voor verantwoordelijk.

Leerlingen die zich volwassen gedragen, kunnen erop rekenen dat ik ze als volwassenen behandel. Obstinate pubers op kleuterniveau krijgen straf en kinderachtige opmerkingen/regels als 'steek je vinger op als je iets wil vragen.'

Ik ben het helemaal met je eens, er zijn altijd wel leerlingen die je elke keer weer uitproberen. Er zijn zelfs leerlingen die het lef hebben om tegen mij te zeggen "ik bel mijn vader wel en dan komt hij hier wel heen."
Mijn standaard antwoord is dan , "gezellig ik vind het altijd leuk om de ouders van mijn leerlingen te ontmoeten"
Dan is het niet leuk meer en gaan ze wat anders verzinnen. Maar ik denk wel dat het te maken heeft met hoe je je opstelt, bij mij mag heel veel, maar als ik een grote mond krijg of er wordt niet gewerkt dan verdwijnen de privileges ook.

polly2

Re: discussie: respect leerling-leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:37

Ik ben docent...al bijna 18 jaar.
Je komt van alles tegen. Leerlingen die grenzen overgaan...maar ook collega's die het niet handig aanpakken en grenzen overgaan.
Het gekke is dat ik eigenlijk nog nooit problemen heb gehad en ik heb echt niet alleen op "makkelijke"scholen lesgegeven. Ik was 20 toen ik begon, dus piepjong en voor een klas waarvan de mentor weg was gepest. Het gekke was dat ik na één ochtend stoeien met die klas goed met ze overweg kon.
Wat de TS beschrijft over leerkrachten die direct met de botte bijl op een klas inhakken, ken ik ook. Ik coach beginnende leraren bij ons op school. En ik zie dat soms ook gebeuren: ze lijken te denken: aanval is de beste verdediging. En ik kan me voorstellen dat je zo'n harnas aantrekt als je een paar keer een klas hebt gehad waarbij het uit de hand liep.
Ik sta bekend als streng....maar ik sta ook bekend als de lerares waar je naar toe kunt gaan als je problemen hebt, de lerares die ook in is om plannen van leerlingen in de school uit te voeren, als het goede plannen zijn.
Ik ben inderdaad streng...maar niet alleen voor leerlingen, ook voor mezelf. Het is wel eens gebeurd dat ik naar een leerling toe ging om mijn excuus aan te bieden omdat ik hem/haar op de donder had gegeven, terwijl de vork later anders in de steel bleek te zitten.
Dat vind ik belangrijk...leerlingen zijn ook mensen....
Helaas vergeten leerlingen soms dat leraren ook mensen zijn...met hun goede en slechte eigenschappen. Die soms ook hun dag niet hebben door weet ik veel wat voor oorzaak...
Zolang leerlingen en leraren elkaar maar als menselijk zien en elkaar als dusdanig respecteren...dan kom je een heel eind.
Ik vind "de jeugd van tegewoordig" over het algemeen heel inspirerend. Ze zijn ambitieus, nieuwsgierig, nemen geen blad voor de mond....en daar hou ik wel van.
natuurlijk is er ook een keerzijde: soms zijn ze ook hard (vooral tegen elkaar), drammering (gewend hun zin te krijgen), stoer (indruk maken op klasgenoten door onverschillig en brutaal gedrag) etc.. Maar...prik daar als leraar doorheen...en in de meeste gevallen kom je dan een uniek mens tegen waar je veel van kunt leren.
In mijn jeugd gold het laatste ook...wij konden ook stoer en brutaal zijn...net zo....vroeger in de zesde klas werd de ene na de andere invalkracht weggepest. Ik vond dat toen niet leuk en heb er niet actief aan meegedaan...maar ik heb er ook niks tegen gedaan....
Maar de openheid, de nieuwsgierigheid en het no nonsense...dat durfden wij vroeger niet... En wat dat betreft vind ik het zo gek nog niet met de "jeugd van tegenwoordig""!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:43

dancertje schreef:
en als die kinderen er worden geroepen beginnen ze daar ook nog te schelden dat de afdelingsleider ook niks meer zegt en ze maar gelijk geeft zodat ze stil zijn

Dat vind ik ook wel erg van de afdelingsleider eerlijk gezegd
Zo heeft die docent gewoon geen back up van de afdelingsleider/directie dus en dan wordt het wel heel moeilijk om maatregelen te nemen als er leerlingen over de schreef gaan.

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:45

nou polly2 dan heb jij toch geluk die leraar bij mij is ook de mentor en ik heb de klas ok al ene paar keer gezegd vidn je dit normaal en gevraagd wat zou je er zelf tegen doen en dan zeggen ze och dom wijf hou je bek en dan heb ik zo iets wow waar haal je het lef vandaan mijn vriendin en ik zijn er ook al eens mee naar de directeur gestapt en nu is hij van plan na dit jaar die leraar te ontslaan en dat iki zo dom want hij heeft alleen problemen met deze klas ik vind het zo erg en kan ontzettend goed met hem opschieten en hij kan goed lesgeven vidn ik want ben van een 6 naar een 8 gegaan en snap niet dat die weg moet

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:52

Ik denk dat het niet alleen aan de leerlingen ligt.. Iedereen kan wel roepen dat het respect tegenwoordig ver te zoeken is, en dat is in veel gevallen ook wel zo, maar als een leraar dat 'acepteert' en er op een juiste manier mee omgaat kan het toch nog heel leuk zijn in een les, bij mij op school tenminste wel

Ik zit in een hele drukke klas, altijd kletsen en lachen, en altijd heel erg gezellig . Maar we kennen wel onze grenzen, en natuurlijk weet je ook wat je waar wel en niet kan fl*kken. Bij wiskunde mag je altijd praten tijdens het zelfstandige werken, maar wel op normale toon uiteraard, dat word dan ook geacepteert en áls er dan een keer om stilte word gevraagd is dat er ook.
Bij somige andere vakken word er gedreigd het hele uur je mond dicht te houden en als je een kuchje geeft kun je bij wijze van al nakomen of strafwerk maken, en dat vind ik oneerlijk tegenover leerlingen.

Bij Duits was de leraar laatst enorm chagereinig, de hele tijd iedereen afzeiken en boos doen, terwijl wij eigenlijk niks deden.. Aan het einde van de les heeft hij z'n excuus aangeboden omdat hij chagereinig was door een voorgeval eerder die dag, en dat vind ik erg goed van hem

Wat betreft uitschelden, bij ons op school gebeurt dat wel ja, maar dat is meestal door dezelfde leerlingen, gewoon stomme onopgevoede k*tpubers dus
Ik ben zelf ook geen heilig boontje, heb regelmatig een discusie en kan daarin best pittig m'n mening geven, maar ik ga een leraar niet uitschelden

Maar de schuld word nu eigenlijk heel erg op de leerlingen afgeschoven, maar je hebt ook leraren die enorm respectloos zijn, dan vind ik dat dat ook eens afgekeurd moet worden..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:55

Een vriendin van me staat trouwens ook voor de klas. Nu staat ze op een hele leuke school waar ze het goed naar haar zin heeft maar haar eerste vaste baan na een reeks invalscholen was op een 'zwarte school' in een achterstandsbuurt. Als leerlingen een potlood bij hadden was het al geweldig, dat waren de stuudjes, boeken kon je gerust vergeten. Vaak waren er leerlingen zomaar een tijd weg, daar moest je niet naar vragen, die waren dan vaak naar een instelling of een jeugdgevangenis. Ze liet zich altijd inroosteren naast een lokaal met een beer van een vent als docent die haar eventueel kon ontzetten mocht er iemand agressief worden. Straf geven kon je niet doen, dan kwam je op de parking en je auto was compleet verbouwd of je werd opgewacht. Zowel de docenten, de directie als de ouders hadden niks over die 'kinderen' te vertellen.
Op een dag hadden de leerlingen rotzooi gemaakt in het lokaal en ze stuurde de aanstichter weg om een dweil te halen. Ze was al erg verbaasd dat die jongen gewoon braaf ging ipv stennis te schoppen. Na een half uur was hij nog niet terug. Zij laat een van de leerlingen aan de docent naast haar vragen om op de klas te letten en gaat op zoek. Die jongen was onder de trap bezig te schoonmaakster te verkrachten...

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:57

een leraar was een ker speciaal naar school gekomen om zijn excusses ana te bieden omdat die de dag van te voren zo bot deed en hij zei ook dat hij slecht had geslapen (was echt te zien aan hem) en toen zei de klas als reactie jaja dat zegt u nu wel maar u doet altijd zo bot ik zat echt met mijn mond open inde klas deze leraar heeft namelijk bijna altijd aardig tegen ons gedaan we mogen altijd de laatste 10 minuten wat voor ons zelf doen en dan krijg je dan zo'n reactie als je er speciaal voor naar school kotm en aangezien die uit belgie komt is het nogal al een flink stuk rijden

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:45

Ik loop op dit moment op een VMBO-TL rond voor mijn onderzoek en ik heb veel respect voor hoe de leraren met soms erg moeilijke klassen omgaan. Hetgeen wat mij erg opvalt (in vergelijking met mijn eigen schooltijd, want 'vroeger was alles beter' ) is wat Urielle ook al aanstipt: leerlingen hebben altijd een weerwoord. Ik las hier ook een post van iemand die vindt dat als de leraar haar niet met de nodige respect behandeld, zij het geoorloofd vindt om een grote bek terug te geven. Het spijt me, maar dat gaat er bij mij niet in. Als leerling voel je je blijkbaar heel wat, maar het blijft nog altijd zo dat de leraar een volwassene is waar je als kind naar moet luisteren. Noem me ouderwets, maar zo zie ik het. Natuurlijk kan je als leraar hier op verschillende manieren mee omgaan, een hele goede vond ik een lerares die de klas 2 minuutjes gaf om even tot rust te komen voordat ze begon en stilte vroeg. Dan ben je flexibel, maar je hebt wel regels. En als je als leerling een probleem hebt met een leraar, dan ga je daarmee naar je mentor en bespreekt het op een volwassen manier. Maar, wat Urielle zegt: leerlingen die zich als kleuters gedragen, vragen erom om als kleuters behandeld te worden....

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:02

Maar goed, hoever gaat respect voor een leraar. Als een leraar je onterecht behandeld, mag je toch wel een weerwoord hebben, of word dat ook al als respect-loos opgevat?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:18

Oregon schreef:
Het is gewoon zo dat ik deze opleiding niet doe om docent te worden. Ben ik dan bevooroordeeld?

Ja je bent bevooroordeeld.
VMBO leerlingen zijn laag van niveau en moeilijk te handelen.(en volgens jou niet meer te verbeteren)Terwijl ik daar op onze school niks van terug zie.
Eigenlijk hebben wij nooit echte problemen.
We hebben ook niet woordewisselingen.

Het enige probleem wat we laatst hebben gehad was tijdens minionderneming.
Wij moeten een product op de markt brengen en krijgen daarbij begleiding van een meneer (ga geen namen noemen uit respect)
Die meneer had hiervoor altijd begleiding gegeven op universiteiten.
Hij verwachte van ons een hoog niveau.
(zijn verwachting was veelste hoog)
En hij had dus zeer veel kritiek op ons.
En kritiek is niet verkeerd, als het opbouwende kritiek is.
Maar hij was heel bot en heel kortaf.
Hij deelde ons per mail mee wat er allemaal fout was aan ONS!
Mogen wij dan een beetje verontwaardig reageren?
Ja ik vind van wel.
Maar nee dan is het weer, HET ZIJN VMBO leerlingen!
een VMBOer is minder slim en mag daardoor niet een keer geergert zijn als ze nadelig worden behandeld.
Want ze weten niet beter.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:30

Een vmbo-er is slim voor z'n eigen niveau

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:31

Mm .. Ik zit zelf in de derde, en hebben wel een hele drukke klas. Wanneer er om stilte word gevraagt is het lang niet altijd stil, zeker niet als de leraar niet zo 'geliefd' is. En ja zelf, heb ik een behoorlijk bekkie, zal nooit een leraar uitschelden. Maar als hij/zij mij onterecht behandeld, of dingen tegen de regels van school doet dan ga ik er ook flink tegen in. En ik ben behoorlijk koppig, [is ook een beetje slechte eigeschappe van mezelf] en ik wil altijd m'n gelijk halen.

Voorbeeldje; Mijn franse lerares, probeerde mij elke keer voor schut te zetten in de klas. Ik heb wat met m'n oren dus af en toe [als er ruis in de klas is ofzo] dan moet ik het nog een keertje vragen omdat ik het niet goed gehoord heb. Zijn we iets aan het bespreken, zo van; 1A 2B 3A enz. Is ze klaar zegt ze er gélijk achteraan op zo'n toon 'En wie wil dit nog even herhalen voor Jade?' en dat dan een paar keer hè. Ze heeft ook wel een keer tegen me gezegt van 'als ik alleen al naar je kijk word ik moe en misselijk' [nou leuk hoor, omdat van een leraar te horen waar de hele klas bij is] Ik alles gewoon geslikt en niet erop ingegaan. Vroeg ik iets was het gelijk 'wie er nog een domme vraag stelt die lokt een onverwachts so uit voor de hele klas' dus ik dacht nou ik houd m'n mond, zegt iemand achter mij wat. Dacht ze dat ik dat zei, dus ik vroeg zo van 'krijg ik nu de schuld zonder dat ik wat zei?' 'Ja, ga je maar melden' .. dus ik zo ja maar [sorry, maar dan heb ik wel een weerwoord ja] ik zei helemaal niets enz. [was er de dag daarvoor [terecht] ook al uitgestuurd ] naja, dus ik maar naar de meldkamer, hele verhaal uitgelegt, moest ik van die man van de meldkamer maar naar haar toegaan naar de les. Dus ik naar haar toe, [en k moest heel rustig beginnen] dus ik zo van 'Mevrouw, ik vind het niet zo leuk zo als het net is gegaan ..' 'Ja, maar moet je is horen ik waarschuw je al het héle jaar' [dat was niet waar, want k ben het echt altijd] dus ik zo dat ik het niet altijd was .. nee maar jij kunt het je niet permenteren want je cijfers zijn harstikke slecht kijk maar naar je 5.6 en 5.8 voor leesteksten 'ja maar mevrouw dat kun je niet leren' ja en je leercijfers dan *valt in* 2.4 , 5.6 en een 6.9 dat gaat harstikke omhoog en ik ben voor élk vak dit jaar slecht begonnen. 'ja moeten we nog maar zien wat je op het volgende proefwerk haalt, ik heb ook al tegen de klas gzegt dat ik je nie tmeer in de les hoef te hebben je wilt niet weten hoe rustig het was' 'ja, dat hoorde ik al ..' en toen zei ze nog iets en toen zei ik van 'maar mevrouw u zegt ook wel is dingen die mij niet aanstaan'. [ja dat was misschien brutaal, maar ik werd zo behandeld dat ik echt gek werd, en k was al hartstikke rustig gebleven] en toen werd zij dus vet boos 'ik hoef je nie tmeer te zien blabla' dus ik weggegaan .. weer naar meldkamer enzo geweest. Thuis het hele verhaal vertelt, helemaal eerlijk. Dus ik voglende dag weer naar de franse les. 'mevrouw, u zei gister dat u mij niet meer in de les wilde hebben meende u dit?' 'Ja, jou laatste opmerking was hondsbrutaal' ja .. blablabla 'maar mag ik nu de les in of moet ik eruit?' 'dat hangt ervan af of jij je excuses aanbied' 'voor die opmerking?' 'ja' 'maar mevrouw, daar ga ik mijn excuses niet voor aan bieden, u probeert mij voor schut te zetten' 'dan is daar het gat van de deur' .. dus ik weer weg, ik m'n vader gebeld [moest] en daarna naar m'n mentor gegaan. Hele verhaal wéér uitgelegt. Die met m'n vader gebeld, hoe we het 'aan moesten pakken' nou paar dagen later gesprek met haar en m'n mentor. Begon ze nog weer over van alles en nog wat .. [en gelukkig nam me mentor het ook wel voor me op enzo] maar naja .. ze bleef maar doorhameren op dat ik meost begrijpen dat ik dat niet tegen een leraar had mogen zeggen [ 'u zegt ook wellis dingen die mij niet aan staan' ] en ik maar zeggen dat ik dat niet begreep. [ja wat moet ik dan gaan staan liegen ]

weet niet waarom ik dit allemaal heb getypt, maar ik vind niet dat ik hier respectvol behandeld ben, en wilde daarmee ook wel aangeven dat niet alle leraren even respectvol zijn naar de leerlingen toe, en als de leerlingen zonder respect worden behandeld, kun je er donder op zeggen dat je geen respect terug krijgt.
nja, heb nog wel paar voorbeelden, maar laat die maar hangen.

We hebben ook een leraar op school die echt 'respect afdwingt'. Vanaf dat ik in de 1e zat werd er over die leraar gesproken van 'hij valt alle bruggers aan, en is vet gemeen en blabla' HEb hem nooit gehad in de 1e of 2e maar in de 3e pas. Nou de eerste les. NIEMAND heeft 1 woord gezegt, NIEMAND durfde zich uberhaupt te bewegen. Nou sorry hoor maar dat is ook niet gezond.
Maar nu is die wel tof. Alleen je moet nog wel vet rustig zijn en alles.

[edit] woow .. sorry voor 't onwijze verhaal.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:39

Urielle schreef:

a) je zit op school om iets te leren en iets te doen, niet om uit het raam te hangen. Wat moet je daar uberhaupt

b) als er een of andere leerling zo lollig is om ineens je voeten op te tillen en je uit het raam te hangen (en ja, dat gebeurt!) is je docent er wel voor verantwoordelijk.

Mm er zijn veel leerlingen die er zitten omdat het verplicht is. Voor mij geld dit niet, want ik weet vanaf groep 5 echt al wat ik wil worden, en dus ook wat ik nodig heb. En tja dat is vwo .. en daar meot je wel wat voor doen.

En heel eerlijk gezegt, heb ik zoiets van 'zolang ik het zo haal t/m de 3e vind ik het goed' volgend jaar moet ik zeker weten echt gaan opletten, maar dat zijn ook de vakken die ik leuk vind en waar ik in geintresseerd ben. Of althans bijna allemaal, anders had ik ze niet in m'n profiel gekozen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:04

@Jaduuh, nou respect voor jou, vind je lerares (als ik het moet geloven, niet dat ik dat niet wil maar een verhaal heeft altijd 2 kanten) heel respectloos overkomen, ik zou nooit zo rustig kunnen blijven als ik jou was!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:06

veraA schreef:
Maar goed, hoever gaat respect voor een leraar. Als een leraar je onterecht behandeld, mag je toch wel een weerwoord hebben, of word dat ook al als respect-loos opgevat?

Het is de toon die de muziek maakt. Ik ben 'nog maar' stagiaire maar ik kan het erg waarderen als leerlingen na de les even een babbel komen doen en dan uitleggen dat ze ergens mee zitten. Heb net een enquete door de klas laten gaan (waar ik goed uitkwam, thanks alle leerlingen!) en daar mogen leerlingen ook tips aangeven. Een klas gaf aan dat ik soms te moeilijke woorden gebruik, een andere klas had graag nog meer groepswerk gedaan. Okay, daar kan ik wat mee.

Als een leerling afkomt met een grote mond of 'Vind je dat normaal?!!' of 'Tjee, wat een gezeik zeg!' dan is de communicatie wat mij betreft snel afgelopen dan zeg ik simpelweg 'Kom maar terug als je gekalmeerd bent, dan kunnen we er op een normale manier over praten.'

Een collegastagiaire van me is voor k.u.t.wijf uitgescholden en die pikte dat nog ook. Sorry maar ik laat dat niet over mijn kant gaan. Die persoon kan zich gaan melden en krijgt wat mij betreft een pak strafwerk mee waar ze niet goed van worden.

Vorig jaar dacht een leerlinge dat ik haar niet moest. Ik was echt waar heel blij dat ze het aangekaart heeft want dat was dus echt niet zo. We hebben het uitgepraat en daarna is het helemaal goed gekomen tussen ons.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:08

Wow ik lees wel heel erg asociale dingen hier, vooral bij Urielle haar bericht. Nou bij ons hoeven ze het en niet in hun hoofd te halen zo iets te doen

-edit-
dit bericht
Citaat:
Die jongen was onder de trap bezig te schoonmaakster te verkrachten...

dat is echt erg ofzo

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:15

Jaduuh schreef:
Urielle schreef:

Mm er zijn veel leerlingen die er zitten omdat het verplicht is. Voor mij geld dit niet, want ik weet vanaf groep 5 echt al wat ik wil worden, en dus ook wat ik nodig heb. En tja dat is vwo .. en daar meot je wel wat voor doen.

En heel eerlijk gezegt, heb ik zoiets van 'zolang ik het zo haal t/m de 3e vind ik het goed' volgend jaar moet ik zeker weten echt gaan opletten, maar dat zijn ook de vakken die ik leuk vind en waar ik in geintresseerd ben. Of althans bijna allemaal, anders had ik ze niet in m'n profiel gekozen.

Ik begrijp heel goed dat niet iedereen mijn vak even leuk vindt. Voor sommigen is het een lievelingsvak en anderen vinden het totale flauwekul.
Maar ik sta daar wel voor een hele klas, als de leerlingen die het niet interesseert gaan vervelen, verpesten ze het ook voor degenen die het wel willen gaan kiezen. Daarnaast ben ik hele avonden bezig met het goed voorbereiden van lessen, ik probeer er leuke details bij te zoeken die het vak interessant maken, verschillende werkvormen te gebruiken zodat er eens iets wordt gedaan naar iedereen zijn zin en daarnaast probeer ik gewoon op een leuke manier met de leerlingen om te gaan. En ja, dan heb ik behoorlijk de smoor in als ik op een rottige manier terug behandeld wordt. Dan denk ik echt, meeeen ik sta hier wel voor jullie moeite te doen hoor! Ik verwacht ook echt niet dat iedereeen 7 uur op een dag steeds 50 minuten stil is maar ff stil zijn als ik iets uitleg, is dat nou zo moeilijk dan?

Zoals ik al zei: met de meeste klassen gaat het hartstikke goed hoor, na een les uitproberen waar mijn grenzen liggen maar soms denk ik echt wel Pfffff, leerlingen!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:19

Leerkrachten kunnen zulke reacties verwachten, daar moeten ze ook maar wat tegen bestand zijn. Als je dat niet bent hebben de leerlingen dat snel door en ben je nog meer de pispaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:23

roxiie schreef:
Leerkrachten kunnen zulke reacties verwachten, daar moeten ze ook maar wat tegen bestand zijn. Als je dat niet bent hebben de leerlingen dat snel door en ben je nog meer de pispaal

Daar zou ik tegenover kunnen stellen dat 'leerlingen gewoon respect op moeten brengen tegenover docenten' en dat ze dus kunnen verwachten dat ze strafwerk krijgen, na moeten blijven, strafcorvee krijgen en nog meer vervelende dingen.
Een leraar is een mens hoor! Het grote gros van de leraren staat er toch echt omdat ze graag met kinderen of pubers omgaan en niet om ze het leven zuur te maken .

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:26

Net of straf werk of corvee helpt??
En daar komt ook nog eens bij dat de echte groot bekken niet eens aangepakt worden en de genen die es een x hun mond open hebben wel..
tuurlijk moet een leering respect hebben voor een leraar maar dat geldt anders om ook..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:29

@Urielle, als ik jou verhalen zo hoor ben jij wel een leuke leraar. Ik ben altijd blij met enquetes, en dan vooral als er met het resultaat ook echt wat word gedaan. Dan heb je tenminste het idee dat er naar je word geluisterd!

Wij hebben echt een paar k*tleraren, maar somige zijn ook heel lief. Die van NL heeft meteen door als je je niet goed voelt en knoopt dan ook altijd een gesprek aan enzo, zijn een paar mensen die ook regelmatig met haar mailen, dat vind ik nou leuk
En als je eens de slappe lach hebt en ze word boos, en iemand zegt ' maar als je écht moet lachen kun je niet stoppen' respecteert ze dat ook, en dat is heel fijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:39

roxiie schreef:
En daar komt ook nog eens bij dat de echte groot bekken niet eens aangepakt worden en de genen die es een x hun mond open hebben wel..
tuurlijk moet een leering respect hebben voor een leraar maar dat geldt anders om ook..

Hoe zou jij het oplossen?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:40

veraA schreef:
@Jaduuh, nou respect voor jou, vind je lerares (als ik het moet geloven, niet dat ik dat niet wil maar een verhaal heeft altijd 2 kanten) heel respectloos overkomen, ik zou nooit zo rustig kunnen blijven als ik jou was!

Tuurlijk zitten er altijd 2 kanten aan het verhaal. Maar zo heb ik het beleefd ..

Urielle schreef:
Jaduuh schreef:
Urielle schreef:

Ik begrijp heel goed dat niet iedereen mijn vak even leuk vindt. Voor sommigen is het een lievelingsvak en anderen vinden het totale flauwekul.
Maar ik sta daar wel voor een hele klas, als de leerlingen die het niet interesseert gaan vervelen, verpesten ze het ook voor degenen die het wel willen gaan kiezen. Daarnaast ben ik hele avonden bezig met het goed voorbereiden van lessen, ik probeer er leuke details bij te zoeken die het vak interessant maken, verschillende werkvormen te gebruiken zodat er eens iets wordt gedaan naar iedereen zijn zin en daarnaast probeer ik gewoon op een leuke manier met de leerlingen om te gaan. En ja, dan heb ik behoorlijk de smoor in als ik op een rottige manier terug behandeld wordt. Dan denk ik echt, meeeen ik sta hier wel voor jullie moeite te doen hoor! Ik verwacht ook echt niet dat iedereeen 7 uur op een dag steeds 50 minuten stil is maar ff stil zijn als ik iets uitleg, is dat nou zo moeilijk dan?

Zoals ik al zei: met de meeste klassen gaat het hartstikke goed hoor, na een les uitproberen waar mijn grenzen liggen maar soms denk ik echt wel Pfffff, leerlingen!

Ik weet niet welk vak je geeft, het doet er eigenlijk niet toe. Maar volgens mij ben jij wél een toffe lerares. Ik heb het idee dat er veel leraren helemaal niet zoveel moeite doen, het alleen over de lesstof gaat. Voorbeeldje van mij, aardrijkskunde kan ik écht níet m'n aandacht bijhouden. Maar ik ga heus niet vet met jan en allemaal keten, ik ga meestal wat tekenen of, beetje voor me uit zitten kijken. En dan naar een tijdje toch maar weer proberen m'n aandacht erbij te houden, maar m'n gedachten dwalen zó snel af.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:45

Urielle schreef:
roxiie schreef:

Hoe zou jij het oplossen?

Ikzelf zit ook niet zo met strafwerk of nakomen. Dat is eerder een lachertje voor iedereen. [sorry, maar het is wel zo .. ]

Ikzelf ben heel bang dat er naar m'n ouders word gebeld ofzo, en aangezien bij ons naar 4/5x je gemeld te moeten hebben, naar je ouders word gebeld let ik wel op dat ik er niet voor een 4e of 5e x uit word gestuurd, bij welke leraar of lerares dan ook.
Ik snap ook wel dat het heel moeilijk is voor een docent, maar het is ook de houding die zij aannemen. Stel een docent staat heel onzeker voor de klas. De klas vóelt dat, en maakt daar misbruik van.
Wij hebben een leraar voor natuurkunde en die was in 't begin nog niet zo onzeker maar vanaf de 3e wel heel erg, onze klas had dat min of meer door en we konden álles flikken in de les, maja natuurkunde .. toch wel moeilijk voor de meeste [ik de mazzel dat ik in exacte vakken wel goed ben] en niemand die wat leerde. Want hij kwam met rare regeltjes van 'we bespreken 3 vragen' en ja dan was je net die '4e' met een vraag, en snapte jij alsnog de opdrachten niet.
Naar onze mentor gegaan, met hem een deal gemaakt dat we 3 lessen rustig de les in zouden komen en dehele les rustig en aandachtig zouden luisteren. [normaal waren we niet stil te krijgen, als hij dan ging schreeuwen lachte iedereen hem gewoon uit .. schandalig als ik het zo typ maja zo was het wel ] sindsdien gaat het wel beter. Heb nog wel een keer een flinke discussie gehad met hem. Met gevolg dat ik eruit werd gestuurd maar dat was terecht. Heb daarna ook m'n excuses aangeboden voor m'n gedrag. Want dat was echt erg .. maar op dat moment was het er al uit voordat ik doorhad wat ik eigenlijk gezegt had, en hem er nogal mee kwetste.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:48

Ik denk dat het respect tussen leraar - leerling ongelofelijk veel te maken heeft met het respect dat de desbetreffende leerling voor zijn/haar ouders heeft.. In een heel groot aantal topics op bokt komt dit naar voren, en ik denk dat dit op school voor een groot deel tot uiting komt.
Ik vind het dus meer een aspect tussen ouders-kinderen, dan tussen leraren-leerlingen.