Hoger opgeleiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:22

Marjolein schreef:
ik heb 5,5 jaar op t vwo gezeten. en kreeg altijd te horen dat de gehele klas een mavo instelling had. en dat dat echt niet kon enzo voor vwo leerlingen. en dat we toch beter ons best moesten doen omdat we zo slim waren. ik ben gestopt halverwege mn examen jaar en als ik dan zeg dat ik mbo ga doen dan kijken mensen me echt aan alsof ik gek ben. achja een beetje blond maar meer ook niet.

OVerigens, er IS verschil tussen mavo instelling en die van een VWO. de leerlingen van het vwo zijn toch serieuzer. geloof me, ik heb op de mavo gezeten en ook op de havo. Ik heb het verschil zelf gezien. En er is ook verschil in milieu. Laat ik het zo zeggen: op de mavo konden de meisjes hun haren goed touperen, waren minder sportief. Op de havo was er een hoog hockey gehalte en minder gericht op poederen en opsmuk.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:29

Tja, het is denk ik iets wat altijd wel zal blijven, het verschil tussen hoog en laag opgeleide mensen. Er zijn natuurlijk ook zat mensen die hoog opgeleid zijn en zich er ook naar gedragen. (lekker uit de hoogte en betuttelend doen en zo Misselijk )

Ik heb zelf Mavo gedaan en heb jaren in de Kinderopvang gewerkt. Nu zit ik door een geluk met een ongeluk op de afdeling Human Resources. Ik heb een goede en verantwoordelijke baan, volg een HBO opleiding in de avonduren (nooit verwacht) Maar ik heb op een 1 of andere manier nog steeds moeite om mezelf nu als HBO te bestempelen (en dat terwijl mijn baan er wel naar is) Als je altijd zo benadert bent geweest is het moeilijk om daar vanaf te komen.

Ik moet zeggen dat ik zelf altijd een beetje onzeker werd van hoog opgeleide mensen, voelde me dan minder op mijn gemak omdat ik dacht dat ik moest bewijzen dat je met een MBO opleiding ook "goed" bent.
Ik heb mijn vriend leren kennen via internet en hij is dus ook hoog opgeleid en heeft een mega goede baan. Het heeft bij mij even geduurd voordat ik durfde te chatten of afspreken omdat ik bang was dat hij me saai zou vinden. Nu blijkt wel dat het nou juist prima klikt en wel heeeeeeeeeel erg happy zijn samen Haha!
(blijkt toch wel dat ik heeeel erg bijdehand ben en hij het vaak zat best moeilijk met me heeft Haha! )

Ik heb mijn onzekerheid/vooroordeel dus ook moeten bijschaven. Ik hoop dan ook, Margreet, dat als ik je ooit eens tegen kom niet stil val Haha! Knipoog
Laat ze maar kletsen, jij doet een opleiding die je leuk vindt en die je een stuk verder brengt dan een heleboel anderen. En ach, de meeste mensen zijn gewoon jaloers! Tong uitsteken

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:30

Ik zie ook weleens mensen met hun ogen knipperen als ik zeg (als er naar gevraagd wordt) dat ik milieukundige ( Misselijk die naam alleen al) of bodemdeskundige ben. Ik vind dat zwaar irritant en ik krijg dan ook altijd de neiging om er achter aan te zeggen "stelt niets voor". Ach ik ben van het VWO naar de HAVO gegaan omdat ik te lui was om echt te gaan werken.....

Ieder zijn goede kanten, niet iedereen is hetzelfde gelukkig en dat is maar goed ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:30

tada!!! Ik kom wel eens bij een prof van tandheelkunde over de vloer, niks geen kak, hij loopt ook met overal in z'n land rond, de dieren controleren.
Tijdens mijn studie gingen we altijd met een groepje zwemmen, met een prof mee in de auto naar het zwembad, hij had sportschoenen, auto vol rotzooi enz, kortom, er zijn ook gewone professoren hoor, die je gewoon bij de voornaam aanspreekt, waar je gewoon ook nog over iets anders kunt spreken dan alleen over het vakgebied.
Laatst bijgewerkt door germie op 31-05-02 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:32

mijn vriend is veel hoger opgeleid dan ik, hij is afgestudeerd op de universiteit. toch kunnen we goed met elkaar praten hoor, grinnik!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 13:33

Ik doe trouwens ook nog een studie met een naam waar je U tegen zegt, dat speelt ook nog mee: Biomedische Wetenschappen.
Ik zeg altijd "medische biologie" als iemand vraagt wat ik studeer, klinkt al een stuk beter!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:34

Ik heb ook HBO gedaan, toevallig nog een technische richting (chemie)dus ik ben in het bezit van een echte titel, (ing.) Moet ik nu naast m'n schoenen gaan lopen omdat ik dit kon?
Ik zie op stal ook wel eens mensen schrikken als ze vragen wat voor opleiding ik heb gedaan. Maar ik kijk niet neer op hun omdat ze het toevallig niet konden.

Ik heb veel meer bewondering voor iemand die wat minder slim is, maar wel met moeite zijn lts afmaakt dan voor iemand die het makkelijk kan en er niets van bakt omdat hij er te fool voor is.

Ik zou ook niet weten wat ik zonder mijn collega (lts opleiding) moet als wij op meting zijn, hij is er voor het meeste praktische werk en ik voor het denkwerk, om het even kort door de bocht te omschrijven. Samen zijn we een prima team, zo hoort het. Vind het alleen belachelijk dat hij naar verhouding minder krijgt betaald dan ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:38

NOu, dan moet ik Magreet zeker afkraken, want haar biomedische wetenschappenlevert ook drs op en dat van hbo Chemie (ing) is niets!!!
Nee hoor, mij maakt het echt niet uit wat voor titel je hebt of niet.
Polymeerchemie klinkt ook leuk, is eigenlijk gewoon alles wat met plastic te maken heeft, ook niets geheimzinnigs.
En dat terwijl die onopgeleide man in de fabriek die bij een spuitgietapparaat voor ijslepeltjes staat misschien wel meer verstand van spuitgieten heeft dan ik!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:41

ach ik heb Hypologie gestudeerd!! ( ander woord voor Deurne, voor als je tussen die kakkers staat en je wilt effe lekker narren)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:44

Pipo, of je noemt het equin management!!!

Kayla

Re: Hoger opgeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:44

Margreet schreef:
Ook hoogleraren hebben er soms een handje van om dingen te zeggen als "jullie behoren tot de top van Nederland qua intelligentie en denkniveau" op het gymnasium begonnen ze daar trouwens al mee

o ja dat ken ik, zeggen ze mij mij op de universiteit ook altijd en idd ook al op het VWO. Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:53

germie schreef:
Pipo, of je noemt het equin management!!!

hahaha inderdaad, ook een idee, ach ja joh, maakt mij niet zoveel uit. Weet nog goed toen ik gewoon lekker paardrij juf was, toen gaf ik deze gooische kakkers les, en dan plaatsen ze je op een voetstuk echt niet normaal, want jij bent hun!!!! juf. Ben meerdere keren gevraagd of ik mee ging golfen!!!! ( heb gezegd dat je met stront onder je klompen het golfterrein op mocht, niet dat ik klompen heb trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:12

Ik heb dus ook "maar" de leao gedaan, daarna nog een mbo, maar ondanks heel goed cijfers heb ik die niet afgemaakt.

Ik ben gewoon niet iemand die stil kan zitten op school, was super blij toe ik ging werken. En bij ons thuis hadden we het na de dood van mijn vader, en een bedrijf dat daardoor failliet dreigde te raken niet breed. Ook een extra reden om te gaan werken. En heb er ook geen spijt van.

Maar ik moet ook zeggen dat ik me ook heel erg moet verdedigen.
Ik werk maar in de tuinbouw, dus moet je wel heel dom zijn. Anders doe je zoiets toch niet?
En leuk is het niet om je te moeten verdedigen, maar als er niemand in de tuinbouw zou werken, kwam er ook heel weinig eten bij mensen op tafel Haha!

Dus de verdediging geld inderdaad voor 2 kanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:06

westernworld schreef:
desiree wat een laag opgeleide: metselaars ,loodgieters,zijn dat laag opgeleidde mensen? sorry maar dan weet je volgens mij niet wat deze vakmensen moeten leren.

In mijn eerdere bericht heb ik lager en middelbaar genoemd, beiden verschillend van niet-geschoold, de een wat meer dan de ander.
Een vak leren kost net zo goed tijd en moeite, ben ik volledig met je eens. In sommige gevallen wordt 'lager' gebruikt als in lager dan universitair.

Ook hier 2 onafgemaakte studies, ik kon nooit kiezen tussen werken en studeren. En dus koos ik beiden om later de studie in te ruilen voor een paard.
De opleiding die ik heb gehad, daar heb ik wel wat van geleerd.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:18

Ik vind dat je daar trots op mag zijn Lachen
Het is toch niet vaak goed wat je doet, de een vind Mavo laag en weer een ander vind dat als je op de universiteit zit een buitenaards wezen Verward
Nou met al mijn intelligentie Haha! snap ik dat niet.
En als ze dan stil vallen mogen ze best wel een ten raade gaan bij zichzelf.
Ik heb de opleiding international handel/groothandel gevolgd op MBO niveau. Ik wou daarna eigenlijk nog een engelse opleiding (International business & Equine Management, als ik het goed heb) gaan volgen op Larenstein, die is toen veranderd en had voor mij nog weinig zin.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 31-05-02 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:21

Daar heb ik totaal geen last van, ondanks dat ik ook aan een universiteit studeer. Ik heb een hele diverse vriendenkring, allerlei verschillende opleidingsniveau's. Wat ik juist vaak merk is dat (vooral) studenten aan een universiteit neerkijken op mensen van bijv. de mavo. Wat jij beschreef komt mij bekend voor. In mijn dispuut zit een meid die ook wel eens verhalen verteld van:' als ik tegen iemand zeg dat ik aan de universiteit studeer dan vallen ze een beetje stil'. Ik heb meer het idee dat zij dat wil dan dat het in werkelijkheid zo is. Mijn vriendin doet verpleegkunde en als ze dat vertelt is de reactie exact hetzelfde als ik vertel wat ik doe. Naar mijn idee lijden sommige studenten een beetje aan grootheidswaanzin (hoogleraren vaak ook en die stimuleren dat nog eens extra) Universiteit zegt echt niet meer zoveel, super intelligent zijn de meeste niet eens, mensen kunnen over het algemeen goed kunstjes leren ipv dat ze over een creatief brein beschikken.
Overigens Margreet, dit betekent niet dat ik jou nu bestempel als arrogant ofzo Knipoog

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:48

Mieke schreef:
Iemand die goed kan leren, kan gewoon goed leren en is niet per definitie intelligent. In mijn HBO tijd ben ik nog nooit zoveel echt "domme" (wat gedrag betreft) mensen tegengekomen als daarvoor en daarna. Ik kijk dus ook absoluut niet op tegen hooggeschoolden, en ik kijk ook niet neer op laaggeschoolden.

Net wat Lovely zegt: ieder heeft zijn talenten en ik ben heel blij met onze vuilnismannen.... moet er niet aan denken om dit werk zelf te moeten doen! Die mogen wat mij betreft behoorlijk wat geld verdienen hoor!

Mijn broertje heeft geen 1 diploma (behalve zijn zwemdiploma geloof ik), maar is zo handig met o.a. computers dat hij een bijzonder dikbelegde boterham verdient in deze business, compleet met flinke leaseauto en zo. Verder is hij ook nog eens heel belezen, weet overal wat van en iedereen kan een goed of leuk gesprek met hem voeren over van alles en nog wat. Zo kun je er dus ook komen, maar voor iedereen geldt: je moet het allemaal zelf doen! Knipoog

Dat verhaal komt me bekend voor Knipoog
Want ondanks dat ik zo reuze intelligent zou zijn heb ik zowel mijn havo als mbo niet afgemaakt.
Maar toch in de computer bussiness terecht gekomen en ook leuke boterham mee verdiend.
Ik heb bepaalde talenten en ook een aardig IQ maar kan ook verschrikkelijk blond zijn *LOL*
Ik ben blij dat ik met alle mensen wel kan praten, ik kijk ze niet aan op opleidingsniveau of achtergrond maar op gedrag, ik kan met allerlei mensen heel leuk praten van aso tot kak, maakt niet uit als degene maar aardig eerlijk en open is zal ik er geen problemen mee hebben en zoniet zal ik er ook geen problemen hebben er mee te praten maar zal het misschien iets minder spontaan gaan Knipoog

Ik heb overigens alleen mavo officieel maar heb het toch tot programmeurtje geschopt opnemend tegen academici Knipoog

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:21

Mijn zus heeft rechten gestudeerd aan de universiteit. Ik heb alleen havo gedaan en daarna een beroepsgerichte cursus.
Toch beschouw ik mezelf niet als minder intelligent dan mijn zus. Sterker nog; ik vind haar vaak wat 'dommig' overkomen. Ze heeft niet snel dingen door en denkt vrij simpel.
Ze heeft de mazzel dat ze erg goed was (is) om dingen uit haar hoofd te leren. En dat is toch wel een beetje het hele eieren eten, wbt de middelbare school.

en ze had een 'pretpakket' }>

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:58

Weet je dat ik VWO niet eens hoog vind te noemen? Ik vind het knap als mensen WO kunnen afmaken en met name in iets exotisch, zoals Genetica. Of iets wiskundigs of technische. Dat zijn dingen waar ik echt dom in ben.

En ik ben stellig van mening dat als iemand de mavo kan halen met zevens, deze ook de havo kan. En de havo bied nou net iets meer mogelijkheden voor de toekomst.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:39

Prima schreef:
En ik ben stellig van mening dat als iemand de mavo kan halen met zevens, deze ook de havo kan. En de havo bied nou net iets meer mogelijkheden voor de toekomst.

Dan moet je dat ook nog willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:24

Steef"]
[quote="Prima schreef:

Dan moet je dat ook nog willen.
[/quote]
idd
Ik ben ook iemand die het gewoon nooit zocht.
Bij de lagere school werd mij ook aangeraden havo te gaan doen.
Ik ben dus toch naar de LEAO gegaan, dit is evenhoog als mavo met alleen meer praktijk gerichte vakken.
Ik heb het op m'n sloffen gehaald zonder er voor te leren, dus idd ik zou best met wat leren, de havo hebben gehaald.
Maar niet iedreeen wil dat.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:31

Nou, ik moet zeggen, als je al zo'n onderwerp aansnijdt.............. Schijnheilig Lips are sealed

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 21:52

Wat dacht je dan van kunstenaars ,die zijn vast en zeker gek .Die dragen altijd geitensokken en zijn altijd vies .......en niet te vergeten arm....
Vooral als je zegt dat je beeldhouwer bent dan ben je vast en zeker gek en vies (nou soms wel )
Er over praten dat gaat al helemaal niet .en mij begrijpen ???? die zijn er ook niet veel , als kunstenaar moet je n.l heel gevoelig zijn (om mooie dingen te maken moet je ze eerst kunnen zien) en dat is voor heel veel mensen te veel gevraagt dan worden ze bang en kom je te dicht bij....Herkenbaar???

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 22:07

Piaffe schreef:
Nou, ik moet zeggen, als je al zo'n onderwerp aansnijdt.............. Schijnheilig Lips are sealed

Verklaar je nader?

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 22:18

Tja....ik doe havo.....maar ik voel me ook wel een echt klote als ik bijv. ergens voor een vak het hoogste punt van de klas heb....en dan beginnen die anderen van stuud en bla bla bla bla....en dan zeg ik van: ik ahd bijna niet geleerd...en dat is ook zo...want ik hoef er bijna niet voor te leren en ik kan hget dan nog vrij goed. Maar dan voel ik me echt niet op mijn gemak. van dat stuud zeggen enzo maakt me niets uit want dat doe ik ook weer bij hun...Maar ik haat het ook dat als ze me niet geloven dat ik helemaal niet veel geleerd heb...hoe kun je ze dan overtuigen!!! grrrr.....dat haat ik!!! Gaaaap
of dan zeggen ze van: ik zou als ik jou was naar het VWO gaan....maar daar heb ik geen zin in...moet ik te veel leren lijkt mij... Schijnheilig