Ben ik gek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:44

Zoals je het nu beschrijft heeft iedereen dat. Dat heb je dan niet eerder gezien, maar je denkt van wel, dat is een gebrek/speling (hoe je het wel noemen) in de hersenen. Ik heb het ook wel vaker, ik weet nu wat het is...

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:45

Bijna ieder mens heeft het.

Ik heb het 2 keer overduidelijk gehad (rest kleine dingen zoals jij noemt) :

1 --> Gedroomt dat mn opa dood was; was 's nachts om half 4 overleden.

2--> 2 keer dezelfde droom; mn vader in auto en 2 grote koplampen op hem af: hij zat in 24uur 2x onder een vrachtwagen vast, vraag niet hoe hij het heeft overleefd; zeer veel engeltjes gehad.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:46

zorro schreef:
ik heb het ook, ik heb heel vaak situaties waarvan ik zeker weet dat ik het eerder heb gezien. ik heb ook visioenen.

gister had ik het nog 2x, dat ik zeker wist dat ik het al eerder had meegemaakt. ik herken geuren, geluiden, de omgeving, de lichtsterkte.

Ik heb dit al van jongs af aan, ben er dus nooit bang voor geweest. het is vreemd, ik heb er ook geen verklaring voor, maar ik ben er ook niet bang voor.

same here..

ben nu 14, maar heb het ook echt heel vaak.. plaatsen herken ik idd heel vaak, nou, eigenlijk precies wat hierboven staat

Ik vind het niet iets om bang voor te zijn eigenlijk, maar het ligt helemaal aan jezelf je moet jezelf niet gek (laten) maken hoor

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:47

nou ik had eens rondgevraagd bij mensen die ik ken, en niemand heeft het die ik had gevraagd..

Maar ik weet dus nu dat ik me niet druk hoef te maken
haha

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:47

Dat laatste zijn idd dejavú's.

Ik zou me er niet te druk om maken, het is vrij normaal. Ook dat je dingen van tevoren al weet. Het doet je geen kwaad, toch?
Ik heb dat zo af en toe ook, niet dat ik iets zie, maar ik 'voel' het meer. Prettig is het niet, maar probeer er niet te veel op uit te doen en de dingen op je af te laten komen.
Succes

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:54

Hm ik vind het helemaal niet vervelend eerlijk gezegd, vind het juist heel grappig.
Maar bij mij zijn het altijd hele gewone, alledaagse situaties, geen vervelende dingen..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:55

Amina schreef:
Dit klinkt als doodgewone déjà-vu's! Ik heb het zo vaak. Dan ben ik met iemand in gesprek en dan denk ik "hej dit heb ik al eens eerder gezien, hierna gaat die persoon dit en dat zeggen". Ik zou me er maar niet druk over maken hoor, het is iets heel normaals en er zijn heel veel mensen die dat vaak hebben. Google déjà-vu maar eens, volgens mij is er wel een hoop over te vinden!

Exact zo heb ik het ook regelmatig. Soms vaak, soms een tijdje erg weinig.
Ik maak me er niet zo'n druk om en weet niet beter, zo ver ik weet he bik het altijd ghead.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:57

Heb ik ook heel vaak.
In de vakanties bijna niet, dan komt het maar 2/3 keer per week voor. Als ik weer naar school ga heb ik het minstens 3 keer per dag. Ik vind het niet eng of erg, veel meer mensen hebben dit.

Inderdaad dingen die mensen zeggen en doen. Meestal duren die momenten bij mij maar 1/2 seconde. Ik weet dan ook niet wat er daarna gebeurd. Ik heb het ook wel eens op Bokt, dan heb ik zo iets van: Dit topic heb ik eerder gezien óf dit heb ik eerder geschreven.

Ik las op Bokt ergens (in een topic van héél lang geleden) dat het te maken heft met contactjes in je hersenen. Als dat niet helemaal goed gaat en het contact komt daarna weer lijkt het alsof je iets voor de tweede keer mee maakt.

@QuijoSavan: Dat heb ik ook een keer gehad, maar dan anders. We zaten bij familie en ineens dacht ik om 16.30 : Over een paar dagen hebben we een begrafenis van een familielid. Beetje een rare gedachte... Toen we thuis kwamen werden we gebeld dat mij oom om 16.30 was overleden...

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:01

zoals karanto zei zijn deja-vu's een foutje in de hersenen.

Als ik me niet vergis is het zo dat een gebeurtenis in het langetermijngeheugen wordt opgeslaan ipv in het kortetermijngeheugen. Zo krijg je het idee dat iets al een tijdje terug eens is gebeurd, terwijl het eigenlijk nog maar net gebeurd is. Niets om je druk in te maken, heeft iedereen weleens

Anoniem

Re: Ben ik gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:05

Ik had vanochtend zoiets vaags..
Ik had net iets opgehangen in mn kledingkast, toen viel ik ergens over.. toen had ik zo'n moment alsof ik precies dat al eerder had meegemaakt, toen dacht ik aan dat wat erna zou gebeuren, en dat gebeurde ook, daarna nog 2 dingen, en toen niet meer.
Heel vaag is zoiets, ik heb het maar af en toe.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:14

ik heb dit ook meegemaakt in mijn tienerjaren, zo ook een keer dat ik naar de tram liep om naar school te gaan en toen wist dat er een man met een baard en een AH tas de hoek om zou komen, en ja een paar sec. later was die meneer daar, en zo wel meer van dat soort dingen, ik kreeg altijd een drukkend gevoel op mijn borst en een raar gevoel in mijn keel. Op een gegeven moment wen je eraan en leer je er mee omgaan. Nu ik ouder ben heb ik er geen last meer van.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:18

Ik heb het ook weleens, dan lig ik in bed ofzo, en dan krijg op bijvoorbeeld op m'n kop van m'n moeder dat ik iets laat vallen. En een paar weken later gebeurde dat echt, en m'n moeder zei precies hetzelfde als dat ze in m'n droom had gezegd... En zo heb ik weleens meer van dat soort dingen, alleen tegenwoordig is het minder.

D_Travis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:23

ik heb het 1x echt gehad

ik droomde vroeger altijd dat ergens op een pleintje aan het spelen was, dat hele pleintje ken ik niet en was er nog nooit geweest.

jaaaaren later moest ik bij iemand op verjaardag en fietsen we en wat kortere route, en ja, ik kwam over dat pleintje.

toen schrok ik wel even, het was precies zoals in mijn droom van vroeger.

verder heb je wel eens kleine dingetjes. met dat als iemand wat zegt of dat iemand iets doet.

heel bizar.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:33

Jeetje dan is er wel iets goed mis in die hersenen van mij
Ja je went eraan, heb het onwijs vaak soms wel 10x op een dag, en ook vaak 'voorspellende dromen', of wat het ook is. Maar ik weet van mijn dromen nooit wat echt is (word) of wat niet.. best eng soms want als je droomt dat je oma doodgaat bijvoorbeeld, ben ik altijd bang dat het echt gebeurt want die zekerheid heb ik dan nooit.

Zo had ik dat met mijn opa, overgrootoma, cavia ( ), halfoom, vader van een klasgenoot en een leraar van de basisschool. Allemaal overleden. Net zo eng soms..

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:53

Het valt me wel op dat het ook bij andere mensen vaak gebeurt als er iemand overlijdt, of bijna overlijdt. Ik had in mn eerste reactie nog erbij gezet dat ik het gister ook nog 2x had. Wat ik er niet bij had gezet: mn vriend zn opa is gisteren overleden. Dat wist ik dus van te voren, en ik heb een aantal situaties die dag eerder meegemaakt. Ik wou het er niet bij zetten, dacht dat iedereen me voor gek zal verklaren, maar er zijn dus meer die dat hebben bij overlijden. Raar idee, toch?

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:30

Mensen die onder druk staan, stress (door werk, thuissituatie, school) hebben die deja-vu's vaker.

Maarreh, niks om je zorgen om te maken. Net zoals hierboven staat, soms heb je het vaker, en misschien heb je het later helemaal niet meer!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:36

Ik heb dit ook met regelmaat..

Gewoon situaties en dergelijke waarbij ik precies weet wie wat gaat zeggen, en wat er allemaal gebeurd etc..
Ook als er iest naars gaat gebeuren met iemand die dichtbij me staat dan voel ik dat ook aan.. Voel me vervelend, huilerig, chagarijnig maar weet absoluut niet met wie het bijv. te maken heeft..

http://www.paranormaalpraktijk.nl/
Dit is website van mensen die je kunnen helpen met je gave.. het begrijpen en ontwikkelen.
Ik ben zelf ook van plan contact met ze op te nemen, dus wie weet heb je er wat aan.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:44

wat eng, ik heb wel is dat ik iets heb gedroomd en dat dat dan later ook gebeurt ,maar wat jij heb daar heb ik nog nooit van gehoord

Druif_01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:50

ik heb vaak dat ik dan s nachts iets droom (wat ik me s morgens niet meer kan herinneren) en dan na een paar dagen gebeurd er iets en heb ik zoiets van: hey dat heb ik al een keer meegemaakt. Dan blijkt dus achteraf dat ik dat gedroomd heb, heel raar, maar ach.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:05

Ik heb dit ook wel eens, deja vu's heet het. Soms heb ik het dan gedroomd, en dan gebeurd het later echt.

Citaat:
Een déjà vu (uit het Frans: al eens gezien) is een bekend verschijnsel in de psychologie; het betreft de ervaring iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt, terwijl men weet dat dat niet het geval is.

Wat bij een déjà vu gebeurt, kan worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen.

Mensen die voor het eerst een déjà vu meemaken, kunnen hier onnodig van schrikken. Wanneer ze toch met anderen hierover durven te spreken, blijkt meestal dat veel meer mensen dit verschijnsel kennen en daardoor worden ze wel wat gerustgesteld; er is blijkbaar niets "vreemds" met hen aan de hand, "ik ben niet de enige".

Ik weet toch zeker dat ik vaak iets heb wat ik paar dagen geleden heb gedroomd zie.