Deense Dog

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:22

een tekkeltje is minder weerbaar en zal feller van zich af moeten bijten. VAndaar dat het mij ook beter lijkt om een grote hond te nemen. Mij lijkt een duitse dog nog steeds een geschikte hond. Je zou ook aan een herder kunnen denken, maar volgens mij zijn die minder geduldig en zullen die je broertje harder aanpakken.... WAt overigens misschien een definitieve les voor hem zal inhouden.
Ik hoop wel dat jullie je broertje nooit alleen zullen laten met de hond. Want dit zou hele nare gevolgen kunnen hebben. Je weet namelijk NOOIT wat hij met de hond zal uitvreten en hoe de hond daarop zal reageren.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:19

Maya, ik begrijp dat jullie alles best goed doordacht hebben. En ik vind het heel fijn dat jullie vorige hond zo goed met de situatie om kon gaan. Persoonlijk ben ik van mening dat je in dit geval idd een groot ras zou moeten nemen, een klein ras word waarschijnlijk door je broertje onder de voet gelopen. Misschien is het daardoor zelfs raadzaam om geen pup te kiezen, maar een hond van ongeveer 1 a 2 jaar oud. En dan niet van een partikulier maar bijvoorbeeld uit een asiel of opvang van rasvereniging. De Duitse Dog heeft ook een rasvereniging, die hebben ook vaak lijsten met honden die herplaatst moeten worden. Mocht een en ander dan niet lukken gezien het gedrag van je broertje, dan kan je hem eventueel weer terugbrengen. Begrijp me goed, een pup is naar mijn idee té kwetsbaar om het gedrag van je broertje te begrijpen. Ook al is een doggenpup een grote pup, zijn geestelijke ontwikkeling is hetzelfde als een tekkelpup. In ieder geval wil ik je veel succes wensen met je keuze.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:29

Daar zit goed iets in, wat Laika daar zegt. Puppies zijn kwetsbaar en ze kunnen gemakkelijk bang worden voor de rest van hun leven, waardoor ze misschien nooit meer ergens goed thuis kunnen passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:28

Iedereen bedankt voor het meedenken. Onze oude hond was een kruising tussen een Duitse staander en een Drentse Patrijs, onze hond is exact 14 en een half jaar bij ons geweest en hij kwam toen hij 6 weken was. Hij is vreselijk oud geworden, want hij zou gegarandeerd niet ouder worden dan 9, op het laatst had hij het aan zijn hart en was gewoon versleten. We hebben ook naar die fokker gebeld maar die deden het niet meer (honden fokken) maar ze hadden wel heel veel positieve reacties gehad.
Daar heb je een goed punt Laika, daar had ik nog niet zo goed over nagedacht, ik dacht eigenlijk dat het wel zou loslopen, ik zal eens kijken voor die rasvereningingen en honden die herplaatst moeten worden, ik wist niet dat dat bestond, bedankt.
Maar misschien lukt het wel om het weer een jaar uit te stellen, we zitten nu al half mei, en dit komt eigenlijk in het voorjaar op (om een hond te nemen), ik hoop het zo, deels omdat ik gek was op die oude hond en ik hem mis, deels omdat ik vind dat het erg belastend voor een hond kan zijn (met mijn broertje leven), deels omdat ik eigenlijk toch ook wel een hond mis in het algemeen, het is gewoon lastig. Ik weet wel dat als ik over een hele hoop jaren als ik afgestudeerd ben (tjeetje, ik moet nog beginnen) en ik de ruimte en goed in staat ben om een hond te houden dat het de Duitse Dog wordt (ik hou wel van lomperikken).

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:42

Maya schreef:
Maar misschien lukt het wel om het weer een jaar uit te stellen, we zitten nu al half mei, en dit komt eigenlijk in het voorjaar op (om een hond te nemen), ik hoop het zo, deels omdat ik gek was op die oude hond en ik hem mis, deels omdat ik vind dat het erg belastend voor een hond kan zijn (met mijn broertje leven), deels omdat ik eigenlijk toch ook wel een hond mis in het algemeen, het is gewoon lastig.



Goed punt Maya, maar aan de andere kant betekent zomer en voorjaar ook weer veel honden die zoeken naar een nieuw baasje. Dit omdat veel mensen zich niet van te voren realiseren dat een hond mee op vakantie toch iets heel anders is dan een hond in huis. Helaas worden er dan veel honden weggedaan. En die zouden zelfs bij jouw broertje misschien wel een heel fijn leven kunnen hebben.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 20:45

Het is wel deense dog!! Ik heb vanmiddag naar een docu gekeken op animal planet.
Als je ook animal planet hebt en een video recorder. vanancht om 4.30 uur wordt het herhaald.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 07:32

ja, die heb ik ook gezien en vond het ook al zo vreemd, ze hadden het nl steeds over de Deense, bijna niet over de Duitse, heel eventjes en bij de officiele keuringen enzo hadden ze het ook over de Deense Dog ipv Duitse.
maargoed, maakt ook niet uit, als je een van beide namen noemt, weten ze wel wat je bedoelt.

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:37

Ik denk ook dat je beter geen pup kan nemen.

Ik zou niet zozeer naar het ras kijken maar naar het karakter. Het moet een stabiele rustige hond zijn die niet zo snel nerveus of bang zal worden van je broertje. Bij een goede herplaatsingsdienst kunnen ze je wat over de te herplaatsen dieren vertellen en kan je een hond kiezen waar het karakter al van gevormd is.

Wij hebben zelf een Groenendaeler (langharig) die fantastisch lief is voor kinderen. Hij heeft al heel wat vriendjes en vriendinnetjes van mijn dochters over hun hondenangst heengeholpen.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:51

[oftopic]Ik heb even in de Honden encyclopedie gekeken en daar staat geen Deense Dog in maar wel een Duitse. maar er staat een engelse benaming voor de hond bij en die is Great Dane, wat dus Grote Deen betekent. misschien dat daar dus de verwarring van komt?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:00

Deensen dog of Duitse Dog (Engels zijn het Great Danes).... Ik weet niet of het wel zo'n goede keuze is, zo'n grote hond. Vaak zijn ze toch wat minder intelligent dus minder goed in staat om te snappen. Mijn ouders hebben een Ier (dus nog lomper en groter dan zo'n DD, hij is heel rustig en geduldig wordt niet snel kwaad maar als ie kwaad wordt, berg je dan maar. Ik zou kiezen voor een herder achtige vanwege de intelligentie en het vermogen op te voeden (hij voedt kinderen op bedoel ik). Mijn ervaring is dat vooral Duitse Herders erg verstandige honden zijn die kinderen op dringende doch doeltreffende wijze corrigeren. Mijn grootouders hebben altijd DH's gehad (en nog steeds) en als er al een pestende kinderen zijn dan is dit zo over. Ze worden niet gevaarlijk tegen ze maar maken wel duidelijk dat ze niet van dit gedrag zijn gediend.

Als ik lees dat jouw broertje rond uit tegendraads is.... Is hij wel volledig bij zijn verstand (als in zou voor rede vatbaar kunnen zijn) of functioneert hij op het niveau van een klein kind? Een vriendin van mij heeft een broertje wat ook zulk gedrag als het jouwe vertoont en wat bij hem helpt is cordaat optreden want zodra zij één keer wat zwakker reageren op bijten en ander aggresief gedrag slaat hij door. Hij doet idd ook heel tegendraad dus als hij iets niet wil verbieden ze het juist waardoor hij wel wil enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 16:33

Dus de Duitse herder is misschien ook wel wat, mijn broertje is nu 10 jaar (wordt in aug 11) en hij heeft het verstand van 4 á 5 jaar, hij kan rekenen en schrijven met hulp, ook al redelijke zinnen bouwen maar het gaat allemaal wat moeilijk en dan raakt hij gefrustreerd en dat is erg moeilijk voor hem.
Ik heb trouwens goed nieuws !, Mijn vader ziet het ook niet meer zitten om een hond te kopen na veel gepraat, mijn moeder wil nu nog een hond, maar dat is er maar 1 dus het gaat hopelijk niet door. (Ik denk nu in het welzijn voor de hond he, ik persoonlijk zou heel graag een hond willen)

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:45

Ik denk dat je het beste op een hondensite kan gaan zoeken naar een hond die wel waakt, of iig. blaft als er iemand binnenkomt, maar niet echt agressief is, want bij sommige honden zit het toch wel in het bloed, ook al zijn ze nog zo lief, ze vallen wel aan als ze zich bedreigd voelen. Maar er zijn ook heel veel honden die gewoon rustig blijven en het over zich heen laten komen. Ik heb een Friese Stabij, dat is wel niet zo'n grote hond, maar hij laat heel veel over zich heen komen. We hebben hier in huis heel vaak kleine kinderen lopen, en in het begin voelde hij zich wel wat beter dan de kleintjes, maar dat werd vanzelf veel beter, en nu doet ie niks meer, ja héél af en toe gromt ie nog een beetje, en dan halen we hem gewoon meteen weg. Misschien een tip?
Een Duitse Herder zou ik niet nemen, wij hebben er een gehad, hij is naar Martin Gaus zijn cursus geweest, maar evengoed vals geworden, omdat hij er niet tegenkon dat wij er waren, ik ben later geboren dan die hond, dus hij voelde zich boven mij staan, en werd jaloers. Ik weet niet of dat vaker voorkomt bij herders, maar ik zou wel oppassen, want ook dat is een vrij aggressieve hond. Die van ons heeft heel veel mensen gebeten, inclusief mij... Ik denk niet dat ze het gedrag van je broertje accepteren, en dan krijg je problemen...

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 18:15

Hoi Maya,
Goed van je dat je de plus- en minpunten in jullie situatie voor het houden van een hond zo bewust overweegt.
Als jullie een hond nemen, zou ik ook kiezen voor een jongvolwassen dier: een pup is te gevoelig voor negatieve ervaringen en bij een volwassen hond kan je zelf het karakter al beter beoordelen. In elk ras komen er immers meer of minder stressbestendige dieren voor, en dat is bij jullie toch een noodzaak.
Elk ras heeft natuurlijk wel zijn karakteristieken; de ene hond zal hier wel meer van afwijken dan de andere.
Persoonlijk vind ik een Duitse (het is wel degelijk Duitse en geen Deense) dog een goede keuze, de meeste zijn nog niet te vlug onder de indruk. Bij een herdershond ligt dit meestal anders, zijn gevoeliger en hun bijtdrempel ligt lager. Ook een Labrador lijkt me zeer geschikt; de meeste vergeten en vergeven vlug en zijn behoorlijk zelfzeker.
In elk geval zou ik voor een teefje gaan.
Veel succes met jullie beslissing.