weet je nog , vroeguh ..........

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:47

Zelfs ik herken hier dingen van, al waren de auto's toen al wat veiliger en werd bij alles meer op de veiligheid van kinderen gelet(hoe ik het dan toch voor elkaar kreeg om een of ander schoonmaakt middel te drinken weet ik niet ) Maar het buitenspelen, vriendjes en vriendinnetjes ophalen deden wij ook. We hadden wl tv maar toch speelden we de hele dag buiten. Mobieltjes bestonden ook nog niet. Wel grappig om daar eens over na te denken.

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:08

Vergeet niet dat je vroeger ook makkelijker als meisje zijnde in het donker over straat kon.
Het geweld is ook toegenomen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:22

babyboo schreef:
Nu is bijna niks meer van toepassing. Ik zit dagen binnen voor de pc...al probeer ik de laatste tijd wel weer lekker vaak buiten te zijn.

Hier is het praktisch niet meer mogelijk. Ik heb vorig jaar 6 weken zomervakantie gehad en wilde lekker naar buiten, want we hebben geen tuin en geen balkon en het was prachtig weer. Enige optie hier zijn de parken of het zwembad (in het park). Ik dapper in mijn eentje naar het zwembad gegaan, word ik de hele middag lastig gevallen door een groepje Marokkaanse jongens van minstens 10 jaar jonger! Het park, zonder toezicht, heb ik maar helemaal uit mijn hoofd gezet...
Waar moet je buiten nog naar toe, als je zelf geen tuintje hebt?
Toen ik jong was, was dat helemaal nog niet zo, ik speelde met alle kinderen van alle leeftijden en nationaliteiten! Jammer dat het als volwassene dus al niet meer kan...

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:25

Idd zwemmen ofso is niet mogelijk. Ik ga al jaren niet meer naar het zwembad hier. Als ik ga heb ik de hele tijd vervelende ventjes om me heen hangen! Irritante poedersuiker jochies Mijn vriend is ook marokaans, maar die is dan toch beter opgevoed dan die rot jochies hiero
Gelukkig hebben wij een tuin, en wonen wij in een goede buurt dus ik kan wel lekker naar een parkje zonder lastig gevallen te worden. Je mag wel effe hier logeren hoor

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:44

Ja lekkere tijd was dat, altijd buiten totdat je moeder je kwam zoeken omdat je wéér te laat was voor het eten, haha.
Ik woonde aan 2 hoogjes, die liepen heel stijl naar beneden en zaten tegenover elkaar. Als het vroor pakte we altijd een vuilniszak en raceden van het hoogje af en degene die weer het verst het andere hoogje op glee was de winnaar, haha.
Tegenwoordig kunnen kinderen lang zo lang niet meer kind zijn en dat vind ik wel zonde eigenlijk. Vermoed dat je daar ook de 'ellende' van krijgt, ze moeten alles al op veel te jonge leeftijd (bv kleuterschooldagen van half 9 tot half 4 op hun 5 jarige leeftijd, nog langer dan een parttime werker). Op hun 10e of al eerder een gsm etcetc. Nee, ik voel me echt een oud wijf als ik zeg dat die jaren het leukst waren, maar dat vind ik echt, haha.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:55

Waarschijnlijk vonden de mensen uit de jaren '40 en '50 weer dat wij voor galg en rad opgroeiden

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:01

heerlijk,die nostalgie,maar tegelijkertijd voel ik me ineens wel erg oud

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:03

song festival was toen nog een echte happening.
daar gingen we echt voor zitten,
eigen lijstje met favorieten maken.
zie me dit nu eerlijk gezegd niet meer doen,lijk wel gek

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:05

Het Eurovisie Songfestival heeft (hier in Belgie in elk geval, maar ik hoor mijn medestudenten in Nederland er ook over) dit jaar een ware revival gemaakt

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:07

terorita schreef:
song festival was toen nog een echte happening.
daar gingen we echt voor zitten,
eigen lijstje met favorieten maken.
zie me dit nu eerlijk gezegd niet meer doen,lijk wel gek

Oja verschrikkelijk, haha. Wij vroeger ook hoor, met mn moeder en zusje, metw at lekkers op de bank, tv hard aan en mochten we tot het eind opblijven, was altijd begin mei ergens. en nu? Nu kijk ik het al jaren niet meer, de hele sjeuigheid is er van af

Juud87

Re: weet je nog , vroeguh ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:19

wat een herkenning. ben dan wel 'pas' van '87 maar ik herken veel dingen.
ik klimde vroeger altijd graag in bomen, door de struiken raggen met vriendjes en vriendinnetjes (zelf een looppad platgelopen uiteindelijk :p), en dan gingen we verstoppertje of andere spelletjes spelen in de bosjes.
of we namen de hond van de buren mee (jack russel) en gingen we met die hond leuke dingen doen. of een heel rondje fietsen. scheelt wel dat ik toen in een nieuwe nieuwbouwwijk woonde, met toen nog wel veel speelruimte. groot grasveld. sloot om in de winter te kunnen schaatsen, en een groot park 100 meter verderop (voor de west-friezen, de kersenboogerd in Hoorn.). als ik er nu rij (pas op me neefje, die in de nieuwe kersenboogerd woont) en ik rij langs me oude buurt krijg ik de kriebels. sjees, wat is t veel veranderd zeg!

toen we verhuisden werd het buitenspelen minder, omdat we in het centrum van Hoorn gingen wonen. daar hadden we alleenn een steeg om te spelen, waar we zelf last van hadden omdat we een hoekhuis hebben.
er was wel een park. maar was niet veilig om als een 10 jarige dreumes daar heen te gaan.

maar idd. ik had pas een mobieltje op me 15e/16e terwijl veel klasgenoten allang al een mobieltje hadden. wij hadden vroeger ook zon MC Dos, met die hele grote floppy's dara mochten we ook af en toe op spelen, en een spelletjescomputer, die het niet meer deed toen ik een glas limonade omstootte..

ik verlang soms wel eens terug naar die goede ouwe tijd.
al me kleine vriendjes (oppaskinderen, neefjes, nichtjes) die kunnen niet meer in bomen klimmen, door de struiken raggen, kijken elke dag tv, elke dag snoep, en ga zo maar even door. zonde af en toe.

en de tv programma's..? we mochten vaak tiktak kijken, geef nooit op (met de toen nog leuke P-J Rens), en telekids + samson gert op de zondagmorgen. en sesamstraat natuurlijk!

nu merk je ook dat de maatschappij verhard, de kinderen worden brutaler, jongeren opstandiger en geweldadiger, en de ouders.. laten we daar vaak niet over beginnen (enneh.. niet iedereen is zo he )

hoop dat ik me eventuele kind later ook nog een stukje van de 'goede ouwe tijd' kan meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:40

ben van 1981...en dit klinkt allemaal heel erg bekend.
Vroeger altijd lekkere buitenspelen, ouders niet snel ongerust, niks geen gsm op zak...
Gewoon lekker fietsen, of lopen, actief doen...

Niet elke dag koek en chips en ranja en snoep, op zaterdag kregen wij wel eens een stukje chocola of wat chips, en cola..wat een feest!

En een stuk leukere televisie programma's dan tegenwoordig.

*wordt sentimenteel*

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:48

ik weet nog dat ik vroeger alleen op de woensdag z'n vlaschaaltje met chips kreeg en dan mocht ik GTST kijken en op de vrijdag.
Verder was de tv bij ons nooit aan.
Alleen voor het nieuws want dat keken papa en mama.
Verder zat ik de hele dag buiten en ging pas naar binnen als de lantaarnpalen uit gingen.

Nettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 02:02

magicrover schreef:
jaaaaa hoe herkenbaar! ik ben uit 1979, met een bakje chips en een glaasje cola woensdagmiddag uit school tv kijken, bassie en adriaan. als het bakje chips leeg was en je tvprogramma nog niet afgelopen, had je gewoon pech. nu krijgen ze geen bakje meer, maar een zak!

heerlijk die tijd. soms zie ik nog wel eens een herhaling van titatovenaar en de 7-sprong, heerlijk om weer te kijken.

na het eten nog even buitenspelen, huttenbouwen, verstoppertje en stoepranden.

ga je mee naar snorkelland? in de diepe zee.................... hihi even wegdromen.

Jaaa de Zevensprong!! Ik moest huilen toen ik de finale had gemist (1989)

Nettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 02:04

Wat dacht je van Starsky & Hutch, Charlie's Angels, David de boskabouter, Mash, The Saint, Flipper, Black Beauty Haha ben een liefhebber

Mutti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:36

Als op zaterdagmiddag Swiebertje op de tv was, zaten we met alle kinderen uit de buurt bij mijn oom en tante in de kamer te kijken, zij waren een van de weinigen die al een tv hadden.
Wij kregen pas een tv toen ik 12 was. Zwart-wit met wel 3 zenders.

Buiten spelen kon gewoon nog op straat, want er waren nog niet veel auto's.

Wat voel ik me in 1 keer oud.

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:48

Ook ik herken hier veel van (uit 1986, nu dus 19).

Wij keken overigens op zaterdag avond naar de Honnymoon show met Ron Brandsteder (met die bruidjes die in de soep vielen )

Overigens heb ik de afgelopen 5 maanden in Wenen gezeten, en daar heb ik 5 maand zonder tv geleefd. En weet je, nog geen seconde gemist!
Vandaar dat ik dat ding ook hier niet meer heb aanstaan, alleen dan nog voor Peking Express

Nu dat computergebruik nog even afleren

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:03

Idd, op woensdagmiddag met een vriendinnetje voor de buis hangen, met een glas ranja, een bakje Chipito's of Bolognesechipjes en dan naar Seabert, Bassie en Adriaan en Familie Robinson kijken. Oh, niet te vergeten: Candy!!!!

Wij gingen na het eten voetballen op het pleintje, of stoepranden, verstoppertje spelen en hutten bouwen in het gemeenteplantsoen .

Heerlijke tijden waren dat!
Gelukkig wonen wij landelijk, waardoor onze zoon hopelijk ook zo'n heerlijke buitenspeeljeugd gaat krijgen...

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:15

whaha Imker idd Candy!!!

MOest en zou ik altijd zien, en mijn moeder irriteerde zich eraan: dat kind was echt ALTIJD aan t huilen.

Alsik nu nog zeg, mam weet je Candy nog?? Vertrekt r hele gezicht!

tinkerabc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:36

Ik ben van 1979. Dus heb ook de buitenspeeljeugd meegemaakt.

Vooral in de zomer, 's avonds verstoppertje spelen (blikkie-trap) met de hele buurt en in bomen klimmen.

En een mobiel? Die kreeg ik pas toen ik 20 was van mijn ouders, omdat ik 's avonds in het donker met de trein naar huis moest vanaf mijn stage.

Wij keken ook altijd naar de Honeymoonquiz. Ik heb 2 zussen, dus elke zaterdag was het weer: ik ben het eerste bruidspaar! en ik ben het 2e bruidspaar! En als ze dan opkwamen dan moesten we altijd heel hard lachen, want er zaten toch figuren tussen!
Lekker op zaterdagavond voor de buis met het hele gezin. Met een tupperware vlabakje (oeps sorry, reclame) met chips op schoot. (want zaterdag was de enige dag dat we chips kregen)

Ik weet ook nog dat we een videorecorder kregen. Wat was dat luxe zeg. Daarvoor huurden we wel eens zo'n ding, bij de videotheek, en dan gingen we allemaal leuke films kijken. Was altijd weer een feest.
Toen kwam ook nog de spelcomputer: een Atari, met van de blokkige spelletjes. Ik geloof dat het beeldbuis van de tv daardoor kapot is gegaan.

Geweldig! Die goeie ouwe tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:42

tinkerabc schreef:
Wij keken ook altijd naar de Honeymoonquiz. Ik heb 2 zussen, dus elke zaterdag was het weer: ik ben het eerste bruidspaar! en ik ben het 2e bruidspaar! En als ze dan opkwamen dan moesten we altijd heel hard lachen, want er zaten toch figuren tussen!
Lekker op zaterdagavond voor de buis met het hele gezin. Met een tupperware vlabakje (oeps sorry, reclame) met chips op schoot. (want zaterdag was de enige dag dat we chips kregen)

Wij présies zo, ik ben van 1972
Heerlijk dit topic, ben op slag vrolijk
Wij keken woensdagmiddag altijd naar de KINDERBIOS
(Avro woensdag middag!)
Naar schateiland, en de Familie Knots ( Ouwe semelaar)

En natuurlijk, niet te vergeten "Zeg eens Aaaaaa"
Dat waren nog eens tijden.
Zo mooi...zo veilig.
Later kregen we een macintosh!
Die kon praten.....

En niet te vergeten de KUBUSSEN!!
En de WUPPIES!
En de kleefdiertjes die je in wasmiddel moest doen om ze evrvolgens tegen de ramen op te gooien......

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:52

Die tekst heb ik al eens eerder gelezen. en ook toen kwamen allemaal van dit soort reacties.
ik ben ook van 1986 en ik herken me er ook in. Bij mij thuis is er ook nooit frisdrank geweest, wel mochten we zomers gewone limonade, maar 's winters was het uit school thee drinken, met een koekje.
wij mochten maar een paar programma's kijken, zoals klokhuis en jeugdjournaal. een keer geen tv mogen kijken was echt een straf. Maar daar zijn mijn ouders nog hetzelfde in. Mijn broertje van elf kijkt ook maar 2 of 3 programma's. (Maar hij zit wel veel achter de computer)

Ik denk dat een jaar geleden was, toen zat ik in de pauze met een paar klasgenoten buiten en hadden we het ook hierover. Toen kwamen wij ook al tot de conclusie dat de kinderen die nu een jaar of acht zijn veel verwender zijn dan wij. In tien jaar is zoveel veranderd. En dan vooral dat kinderen van nu weinig grenzen kennen.

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:01

Nou ik ben in 1990 geboren, maar dat van die vriendjes en vriendinnetjes herken ík zelfs.

Bij ons was het na het eten altijd van 'Houdoe' en dan waren we weg. Op de fiets, naar mn vriendinnetje. En dan ging het niet van aanbellen, maar dan stormde ik de huiskamer binnen of ze mocht buiten komen spelen. En dan gingen we hutten bouwen, of in de sloot spelen of piknikken (hoe schrijf je dat )
Ik heb vroeger nooit met een nintendo gespeeld, of aan de computer gezeten *die kregen we pas in 1998 ofzo*
En op de televisie was het alleen sesamtraat of klokhuis, en later werd het gtst.

En nu zie ik ook mijn neefje en nichtje ; ruzie om de xbox, ruzie om wie er aan de laptop mag. Mijn nichtje is 5 en heeft een televisie op haar kamer.

Maar ik merk het aan mezelf ook ; ik ben veel minder bij vriendinnen, school word uitgesteld, elke keer maar achter msn (of op bokt )

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:15

Urielle schreef:
babyboo schreef:
Nu is bijna niks meer van toepassing. Ik zit dagen binnen voor de pc...al probeer ik de laatste tijd wel weer lekker vaak buiten te zijn.

Hier is het praktisch niet meer mogelijk. Ik heb vorig jaar 6 weken zomervakantie gehad en wilde lekker naar buiten, want we hebben geen tuin en geen balkon en het was prachtig weer. Enige optie hier zijn de parken of het zwembad (in het park). Ik dapper in mijn eentje naar het zwembad gegaan, word ik de hele middag lastig gevallen door een groepje Marokkaanse jongens van minstens 10 jaar jonger! Het park, zonder toezicht, heb ik maar helemaal uit mijn hoofd gezet...
Waar moet je buiten nog naar toe, als je zelf geen tuintje hebt?
Toen ik jong was, was dat helemaal nog niet zo, ik speelde met alle kinderen van alle leeftijden en nationaliteiten! Jammer dat het als volwassene dus al niet meer kan...

Komt in ons durpke wonen, daar kan dat nog wel hoor

Toen ik nog heel jong was, was het ook altijd spelen met elkaar, de tv was toch al wel belangrijker, maar vaak gingen we zo veel mogelijk naar een pleintje, voetballen ofzo. Nu hoef je niet meer af te spreken want je spreekt elkaar wel op msn.

Tja, de maatschappij verandert. Als ik mijzelf nu vergelijk met kinderen uit groep 6 / 7, moet ik echt 3 keer zuchten want ik schrik soms echt van wat ik zie. Ouders willen hele dagen werken, kinderen blijven wel over op school, thuis willen ze ook niet teveel last hebben van de kids, zeuren ze om een gamecube krijgen ze die, mobieltje hoort erbij, merkkleding (ik moest het vroeger doen met mijn neefje zijn kleren ), maar of het er daar beter op word?? Kinderen maken de ruzies van ouders mee, het schreeuwen naar elkaar. Ze missen de aandacht, liefde die ze in een gezin behoren te krijgen, wat vaak leidt tot het trekken van aandacht op een negatieve manier (vechten, storend gedrag). Het woordje respect is soms ook erg ver te vinden bij zulke kinderen, ze walsen met alle plezier over je heen.

Ben benieuwd hoe het over 25 jaar is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:40

Ja 1981. Heel herkenbaar ja.