Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
John_1983 schreef:Verstandelijk gehandicapten mogen een kind hebben wanneer ze hebben bewezen dat ze voor het kind kunnen zorgen.
Desiree schreef:Nee, dat is nu juist te vergeljken met het gevoel van een dier. Ik zal je dit vertellen: als ik zeg dat mijn honden voor mij, mijn kinderen zijn, zeggen ze: Dat is toch niet te vergelijken! MAar dan zeg ik, "ze hebben ook verantwoordelijkheid en zorg nodig, tijd en energie, opvoeding, consequent zijn. Als je niet goed voor ze zorgt, zijn ze OOK de dupe. Net als kinderen".
Eliane schreef:Ik hoor bij de tweede groep en ben dan ook pertinent tegen het krijgen van kinderen door ernstig verstandelijk gehandicapten (dat betekent een IQ van minder dan 80 en nooit hoger dan het niveau van een kind van 12). Als je zelf nog een kind bent kan je geen kind opvoeden. En als je überhaupt niet goed voor jezelf kan zorgen kan je al helemáál niet voor een ander zorgen.
Eliane schreef:Daarom staat er ook: een maximaal IQ van 80 EN maximaal het niveau van een kind van 12.. Dat is dus het "beste" geval en het merendeel valt daar dus nog een heel stuk onder.
Ik heb zelf een broertje van twaalf (niet gehandicapt), die zeer intelligent en sociaal is maar hij zou absoluut niet in staat zijn om een kind op te voeden. En als je dan bedenkt dat het allermeest positieve geval van een ernstig verstandelijk gehandicapte daar nog een heel stuk onder zit (op z'n minst qua IQ, en hoogst waarschijnlijk ook op andere vlakken) kan ik het echt met geen mogelijkheid een goed idee vinden dat zo iemand een kind krijgt
Overigens heb ik die grens niet zo verzonnen, maar dit zijn maatstaven die door psychiaters worden aangehouden. Daarbij gaat het ook zeker niet alleen om het cijfertje, maar dit is één manier om een grens ongeveer aan te geven.
Marley schreef:Ik snap je wel hoormaar de cijfertjes blijven moeilijk.
Ik werk ook 2 avonden met gehandicapten (dus echt niet zelfstandig kunnen zijn, en ook niet zelfstandig kunnen wonen op een enkeling na.) en dat is een heel verschil met mijn leerlingen, waarvan ik denk dat die later wel kinderen kunnen opvoeden (ze zijn 12/13 jaar).
het blijft moeilijk om een grens aan te geven
Citaat:Dit is weer een hele andere discussie, maar wat als je zelf zwanger bent van een gehandicapt kindje en dat al vroeg hebt gezien? (dus je kan nog abortus plegen?) dat lijkt me ook heeeel moeilijk.