vrijheid van meningsuiting in nederland???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:23

Nou aangezien Desiree het blijkbaar niet nodig vind om op mij te reageren zal ik maar weer gewoon mijn zegje doen.

1. Het is heel erg dat dit gebeurd is
2. Het is niet de schuld van de zittende partijen.

Dat is mijn mening. Je kunt de schuld niet op een politiek verschil werpen.
Qua ideologie staan bijv. pvda en vvd behoorlijk lijnrecht tegenover elkaar.
Toch hebben ze samen 8 jaar in paars gezeten.
Ze voerden strijd op politiek vlak. Als het nu bijvoorbeeld Wim Kok was geweest die was neergeschoten, was het dan ook de schuld van de vvd, of nee zelfs van Pim Fortuyn?

Ik dacht het toch niet.
Blair heeft gisteren een hele treffende opmerking geplaatst: politieke geschillen kun je uitvechten op het stembureau!

Ik hoop dat de andere boktleden wel snappen dat ik echt niet op een aanslag op Pim Fortuyn zat te wachten?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:26

Wat ik heel bizar vind, is dat Pim in de talkshow Jensen het nog had over een aanslag. Ik vind het echt verschrikkelijk dat je zomaar wordt kan worden doodgeschoten als je een andere mening hebt. Dit is de eerste keer in de geschiedenis van de politiek dat zoiets gebeurt, maar wie zegt dat het de laatste keer is?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:27

Margreet"]
[quote="Desiree"][quote="Margreet schreef:
Saddam Hussein, Bin Laden, Le Pen, Haider, die man van het Vlaams Blok en dan ben ik vast nog een paar van die figuren vergeten, ze mogen allemaal vrij hun gang gaan, maar een Pim Fortuyn in een "beschaafd" land als Nederland moet de hoogste prijs betalen.

Kijk, hier erger ik me nu aan! Wim Kok, Melkert en al die figuren hebben deze gedachten die Margreet hier nu neer zet over Pim rond gespreid, ze hebben hem neergezet als iemand die discrimineerde en die extreem rechts was. En dat WAS HIJ NIET!!!!!!!!!!!!!!!! Hij is zelfs nog lid geweest van de PvdA! En de media speelt er op in, allemaal Pim afzeiken, hier op bokt zijn er mensen die Pim heel negatief afschilderen, heel onterecht, en nu allemaal huichelen hoe erg het allemaal wel niet is. DAAAAAAAAAAG! Flikker toch op zeg! Nederland is toch geen beschaafd land! Dat blijkt wel weer. Geef toe, jullie hebben je zin, nu is er op al dat gestook EINDELIJK een gek opgestaan om hem dood te schieten. Wat een opluchting moet dat zijn voor jou he kaj!
[/quote]

Erger je je aan mijn reactie? Ter verduidelijking: Pim hoort voor mij absoluut niet in het rijtje namen (schurken) dat ik genoemd heb thuis. Ik wilde alleen maar illustreren dat er veel engere mensen rondlopen die gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl in Nederland zelfs een vergeleken met hun zeer gematigd man zoals PF z'n standpunt niet mag verkondigen. Waar gaat dat heen met onze "beschaving"?
[/quote]

Op deze manier vatte ik jou stukje ook op, later snapte ik de reactie van Desiree niet. Maar ze heeft haar ergenis terug getrokken, dus ik snap alles weer.

Vrijheid van meningsuiting schijnt dus nergens te kunnen??? Hier dus ook niet vraag ik me af?? Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:27

Deze opmerking van jou Kaj ergerde mij: ""De aanslag is verschrikkelijk maar niet de oorzaak ervan dat de hele nederlandse democratie nu op de tocht ligt. Daarvan was Pim F. zelf de aanstichter al."
Dit is NIET waar! Hij was alleen direct (en dat is toch al niet zo not done in de achberbakse politiek) en hij zei wat veel mensen dachten. Hoe komt het dan dat zoveel mensen zo denken, en waarom hebben ze het zover laten komen dat mensen zo gaan denken? Pim was NIET zelf aanstichter, hij gaf gewoon zijn mening. en anderen reageerden daarop en schilderden onterecht hem af als extreem rechts. er is gewoon gestookt!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:31

Desiree go girl!!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:32

Jura schreef:
Wat ik heel bizar vind, is dat Pim in de talkshow Jensen het nog had over een aanslag. Ik vind het echt verschrikkelijk dat je zomaar wordt kan worden doodgeschoten als je een andere mening hebt. Dit is de eerste keer in de geschiedenis van de politiek dat zoiets gebeurt, maar wie zegt dat het de laatste keer is?

Ten tijde van die uitzending van Jensen werd hij al bedreigt!!
Hij wist dat het mogelijk was dat hij zo maar op straat neergeschoten kon worden.

Al had hij 2 bodyguards naast hem gehad had het volgens mij nog niet uitgemaakt, lijkt me sterk dat hun kogels kunnen vangen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:38

Nederland was helemaal niet goed. En schijnheilig ja. Wat nou tolerant...we doen niks anders dan over elkaar oordelen.
Waar ik de schurft aan heb ik werklozen die thuis op de bank zitten te kankeren op die buitenlanders die hun baan inpikken. Lekker makkelijk, hoef je zelf niks meer te ondernemen. Dan denk ik: stop met zeiken, ga je scheren en solliciteren.

Belachelijk en héél beledigend om te suggereren dat tegenstanders opgelucht zouden zijn!

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:38

Desiree schreef:
Deze opmerking van jou Kaj ergerde mij: ""De aanslag is verschrikkelijk maar niet de oorzaak ervan dat de hele nederlandse democratie nu op de tocht ligt. Daarvan was Pim F. zelf de aanstichter al."
Dit is NIET waar! Hij was alleen direct (en dat is toch al niet zo not done in de achberbakse politiek) en hij zei wat veel mensen dachten. Hoe komt het dan dat zoveel mensen zo denken, en waarom hebben ze het zover laten komen dat mensen zo gaan denken? Pim was NIET zelf aanstichter, hij gaf gewoon zijn mening. en anderen reageerden daarop en schilderden onterecht hem af als extreem rechts. er is gewoon gestookt!

Ik vind dus niet dat er gestookt is, het was een politiek spel waar ook hijzelf aan deelnam. Ook hij probeerde de andere partijen in discrediet te brengen en dat ging over en weer. Je kan gewoon de schuld niet in iemand anders zijn schoenen schuiven dan alleen in die van de dader.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:43

Het is raar maar waar!
Ik herinner me nog goed de 9/11 hier in Amerika. Laat me je maar verzekeren dat Amerika was wakkergeschud! We zijn allemaal veel te laks en denken "Ach, dit zal in ons land niet gebeuren". Ja, zo zie je maar weer.
Freedom of Speech? Ik dacht dat ook dit voor Nederland betrefde! Dus, iedereen heeft het recht op het uiten van zijn eigen mening.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:46

Barb"]
[quote="Margreet"][quote="Desiree"]
[quote="Margreet schreef:
Saddam Hussein, Bin Laden, Le Pen, Haider, die man van het Vlaams Blok en dan ben ik vast nog een paar van die figuren vergeten, ze mogen allemaal vrij hun gang gaan, maar een Pim Fortuyn in een "beschaafd" land als Nederland moet de hoogste prijs betalen.

Kijk, hier erger ik me nu aan! Wim Kok, Melkert en al die figuren hebben deze gedachten die Margreet hier nu neer zet over Pim rond gespreid, ze hebben hem neergezet als iemand die discrimineerde en die extreem rechts was. En dat WAS HIJ NIET!!!!!!!!!!!!!!!! Hij is zelfs nog lid geweest van de PvdA! En de media speelt er op in, allemaal Pim afzeiken, hier op bokt zijn er mensen die Pim heel negatief afschilderen, heel onterecht, en nu allemaal huichelen hoe erg het allemaal wel niet is. DAAAAAAAAAAG! Flikker toch op zeg! Nederland is toch geen beschaafd land! Dat blijkt wel weer. Geef toe, jullie hebben je zin, nu is er op al dat gestook EINDELIJK een gek opgestaan om hem dood te schieten. Wat een opluchting moet dat zijn voor jou he kaj!
[/quote]

Erger je je aan mijn reactie? Ter verduidelijking: Pim hoort voor mij absoluut niet in het rijtje namen (schurken) dat ik genoemd heb thuis. Ik wilde alleen maar illustreren dat er veel engere mensen rondlopen die gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl in Nederland zelfs een vergeleken met hun zeer gematigd man zoals PF z'n standpunt niet mag verkondigen. Waar gaat dat heen met onze "beschaving"?
[/quote]

Op deze manier vatte ik jou stukje ook op, later snapte ik de reactie van Desiree niet. Maar ze heeft haar ergenis terug getrokken, dus ik snap alles weer.
[/quote]

Ik geef toe dat mijn stukje niet helemaal sluitend is en op 2 manieren geinterpreteerd kan worden, ik snapte gelijk wat Desiree bedoelde en dat bedoelde ik dus nou net niet. Vandaar de toelichting, hoeft Desiree zich ook niet meer te ergeren Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:11

"Ik vind dus niet dat er gestookt is, het was een politiek spel waar ook hijzelf aan deelnam. Ook hij probeerde de andere partijen in discrediet te brengen en dat ging over en weer. Je kan gewoon de schuld niet in iemand anders zijn schoenen schuiven dan alleen in die van de dader."
Er is een politiek spel gespeeld volgens jou. goed, het is all in the game. maar zou het spel dan niet wat eerlijker gespeeld mogen worden en iemand aanvallen met argumenten i.p.v. dingen van hem zeggen die niet waar zijn, dus stoken? Want het is en blijft toch stoken wat ze gedaan hebben.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:14

Lovely"]
[quote="pniekepnak schreef:
'Als ik neergeschoten word, heeft het kabinet het klimaat gevormd, waarin dat mogelijk is.'

En dat is dus geen stemmingmakerij? Als ik die uitspraken van PF hoor, maakte hij zich er dus zelf ook schuldig aan?
[/quote]

Daar heb ik het toch helemaal niet over? Je rukt deze zin helemaal uit zijn verband, ik noemde hem in een totaal ander opzicht.

Pim werd bedreigd en het was dus te verwachten dat er zoiets kon gebeuren, ik reageerde op jou omdat je een andere mening daarover had, en dan kom jij met zoiets aanzetten. Verward

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:16

Ach Desiree, hou toch op.
Pim had toch zelf ook geen goed woord over voor de zittende partijen. Hij schilderde hen af als een stelletje amateurs, die nederland aan de afgrond hebben gebracht??
Het is idd een spel, het wordt hard gespeeld van beide kanten. Pim is geen heilige. hij begon met moddergooien.

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:20

Desiree schreef:
Er is een politiek spel gespeeld volgens jou. goed, het is all in the game. maar zou het spel dan niet wat eerlijker gespeeld mogen worden en iemand aanvallen met argumenten i.p.v. dingen van hem zeggen die niet waar zijn, dus stoken? Want het is en blijft toch stoken wat ze gedaan hebben.

Dat ging net zo over en weer als nu. Jij bent toch ook niet aan het stoken nu, jij zegt jouw mening en ik de mijne. Het is alleen jammer dat er met een vinger gewezen wordt, dat vind ik niet terecht. Waar twee vechten twee schuld, dat gaat in mijn ogen nu ook op.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:21

WAar moet ik mee ophouden Lis? "stelletje amateurs" is toch een uitdrukking van een hele andere strekking in vergelijking met "fascist" en dergelijke uitspraken. Ja sorry hoor, maar ik zie toch verschil. Het ene is toch wel veel erger dan het andere.

Ik ben het eens trouwens met Pniekepnak, ik stond er ook niet HEEL raar van te kijken dat hij neergeschoten is, we hadden het wel een beetje aan kunnen zien komen. Het was bekend dat er bedreigingen waren. In de discussie met Rosenmoller die met Pim samen door zo'n Rotterdamse wijk wilde lopen, zei Pim dat niet aan te durven omdat hij bang was om in elkaar geslagen te worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:23

Nogmaals, het is een geval van vrijehid van meningsuiting. Ook politici mogen hun mening uiten, al hoeft die niet altijd op waarheid berust te zijn. Ik denk verder dat geen een politikus opgeroepen heeft tot moord op Fortuyn, wat wel strafbaar geweest zou zijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:26

je moet ophouden te doen alsof Pim een heilige is die de dood in is gedreven door Melkert ed. Ik geloof ook niet dat er één politicus is geweest die Pim een fascist heeft genoemd. Als jij denkt van wel, zou ik graag willen weten wie dat was en wanneer.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:27

Dank je Desiree.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:28

joostvangestel schreef:
Nogmaals, het is een geval van vrijehid van meningsuiting. Ook politici mogen hun mening uiten, al hoeft die niet altijd op waarheid berust te zijn. Ik denk verder dat geen een politikus opgeroepen heeft tot moord op Fortuyn, wat wel strafbaar geweest zou zijn.

waarom zagen wij bij sommige politici een soort van lach op hun gezicht schuil gaan toen ze gisteren op de televisie verschenen???
Onder andere bij Jeltje van Nieuwenhoven was dat duidelijk zichtbaar Misselijk

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:32

Ik doe helemaal niet alsof Pim heilig is, dat maak jij ervan. De andere politici zijn niet zo direct als dat Pim was. Zij noemen dingen niet bij de naam, zij insinueren, maar dat is mijns inziens hetzelfde, alleen iets achterbakser.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:32

Barb, zij hebben meer ruimte gekregen en het is natuurlijk zeker in hun voordeel dat hij nu dood is, maar dat betekent niet meteen dat ze hem ook werkelijk vermoord hebben. Je kan moeilijk zomaar iedereen gaan beschuldigen omdat ze lachen....
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 07-05-02 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:33

Barb schreef:
waarom zagen wij bij sommige politici een soort van lach op hun gezicht schuil gaan toen ze gisteren op de televisie verschenen???

Eerste reakties zijn vaak heel primitief.. Daar moet je niet direkt op afgaan.. Daarnaast worden politici erop getraind om te lachen zodra de kamera draait.. Dit was zo een schokkende ervaring, dat ik zelfs eerst dacht dat het om een flauwe grap ging.. De realiteit moet nog voor veel mensen doordringen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:35

pniekepnak schreef:
Barb, zij hebben meer ruimte gekregen en het is natuurlijk zeker in hun voordeel dat hij nu dood is, maar dat betekent niet meteen dat ze hem ook werkelijk vermoord hebben. Je kan moeilijk zomaar iedereen gaan beschuldigen omdat ze lachen....

nee dat bedoelde ik ook niet van dat daadwerkelijk vermoorden.
En natuurlijk is het in hun voordeel, maar ik weet niet of jij Jeltje van Nieuwenhoven gisteren gezien hebt op tv maar dit was echt geen lach van onwerkelijkheid of de zenuwen of zo!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:37

pniekepnak schreef:
We are the youth we'll take your facism away we are the youth apologise for another day
we are the youth and politicians are so sure
we are the youth and we are knocking on dead's door!

hee pniekepnak, verklaar je onderschrift eens.. Ik vindt dit nogal eng.. met name na wat er gisteren is gebeurd..
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 07-05-02 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:38

Barb schreef:

sjonge, jullie zijn gek geworden, geloof ik.
Denk je nu werkelijk dat de politici blij zijn met de dood van Pim? Buiten het feit om dat zij ook gewoon maar mensen zijn, zien ze de bui al hangen wbt de politiek. Pim krijgt nog meer stemmen, door zijn dood.