Duur renpaard...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:55

Ja m'n pa zij dat er voor 13,4 miljoen een paard was gekocht
echt van de zotten

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:09

13,4 miljoen IK wil die oude eigenaar zijn!

Woogy

Re: Duur renpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:11

nog wat leuke dingetjes over de hengst(de vader van deze jonge hengst) en zijn nazaten. hij heeft 11 koersen gelopen, waarvan 7 gewonnen 2 tweede plaatsen en een derde.
Z'n moeder was een groep 1 winnaar en z'n vader was een legendariche storm cat.
Z'n half zusje won bijna een miljoen dollar.
Forestry(de vader van het miljoenen paard) heeft meerdere wereld records verpletterd en won alleen in groep 1 koersen.
in 2001 was hij al de tophengst met veulens met een gemiddelde verkoop waarde van $257,000. In 2002 was hij eveneens de tophengst met gemiddelde verkoop prijzen van $950,000.
Het is dus eigenlijk niet zo verwonderlijk dat ze dus zo'n enorme prijs voor dit paard hebben betaald

als je een beetje op internet gaat zoeken naar wat uitzonderlijke dingen uit de renwereld...kom je hele leuke interessante dingen tegen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:26

wow.. wat een bedrag voor zo'n paard. zit helemaal met dat dresuurpaard in mijn hoofd die vorige maand is ingeslapen.
Poetin heette die. ook een record bedrag voor verkocht en daar hebben de eigenaren werkelijk niets aan gehad. zonde van je geld dan

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:32

nou is het trouwens ook zo dat een paard wat op de veiling wordt verkocht, er ook een deel van de opbrengst naar de veiling zelf gaat...ik geloof 8% kan meer kan minder zijn.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:19

Tja en je ziet vaak dat die veilingtoppers maar kort op de baan lopen, of achteraf helemaal niet zo geweldig blijken te zijn.
Bovendien zegt die 200 meter niks. Op grote koersen die hij in de toekomst zal moeten gaan winnen heb je niks aan een goede sprinter.. Maargoed, voor hetzelfde geld is het wel een hele goede, en ik hoop dat dan ook voor de nieuwe eigenaar.

Toch wel bizar eigenlijk. Begin vorige eeuw hadden we Man O' War. Die werd voor 5000 verkocht als jaarling, en werd een 'onoverwinnelijk' paard. Op hem werd tijdens zijn carrière ruim een miljoen geboden wat een topprijs was in die tijd.. Dat valt in het niet met deze tweejarige... Terwijl dat paard zich al had bewezen, over dit 'veulen' kunnen ze nog niks zeggen.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:03

Afbeelding

Als ik het goed begrepen heb is dit een foto tijdens die zeer snelle furlong genomen van de hengst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:31

Misschien een stomme vraag hoor, maar is het normaal dat renpaarden zo vroeg onder het zadel zijn?? 2 jaar is wel een beetje erg vroeg toch??!!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:37

Dat is normaal bij renpaarden, dat heb ik geleert uit de boekjes van de Zwarte hengst hahaha!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:40

Maar waarom?? is een 2 jarige sneller dan een 3 of 4 jarige? het lijkt mij dat het paard eerder versleten is als het zo jong al op de baan gebruikt word dan wanneer ze bv 4 zijn ofzo??

[Edit] echt gewoon puur uit interesse hoor, deze vragen, heb er namelijk echt géén verstand van, van renpaarden, en vraag het me gewoon af

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:57

Als jaarling worden ze al opgeleerd. Zo was het vroeger in ieder geval zo.

Voor tweejarigen beginnen de races, op kortere afstanden. Waarom? Tja.. Hoe ouder een paard is hoe verder ze uitzwaren, zo heb ik het tenminste geleerd.
Volgens mij is het dus omdat de jonge dieren lichter en dus sneller zijn. De meeste renpaarden racen tot ze een jaar of 5 zijn.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:57

Lavandula schreef:
Maar waarom?? is een 2 jarige sneller dan een 3 of 4 jarige? het lijkt mij dat het paard eerder versleten is als het zo jong al op de baan gebruikt word dan wanneer ze bv 4 zijn ofzo??

[Edit]
echt gewoon puur uit interesse hoor, deze vragen, heb er namelijk echt géén verstand van, van renpaarden, en vraag het me gewoon af

In de sport is dat normaal dat ze paarden van 2jarige leeftijd al beleren
Deze paarden komen ook vroeg aan hun einde

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:59

Aha! Ok vandaar.. dan snap ik het thnx voor de uitleg!

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:59

Blue_Star schreef:
Lavandula schreef:

[Edit]
echt gewoon puur uit interesse hoor, deze vragen, heb er namelijk echt géén verstand van, van renpaarden, en vraag het me gewoon af

In de sport is dat normaal dat ze paarden van 2jarige leeftijd al beleren
Deze paarden komen ook vroeg aan hun einde

Dat hoeft niet.

(Ok kom ik weer met mijn standaard voorbeeld) Man O' War bijvoorbeeld is 30 geworden. Hij is als jaarling opgeleerd, en is aan het eind van zijn derde jaar met pensioen gegaan. Hij heeft dus niet heel lang gerend, maar is wel vroeg beleerd.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:05

Wat een bedrag maar wel een super paard
En hij heeft nog geen race gelopen??
Dan moet ik denken aan die reclame ( als je weet welke ik bedoel) dat paard die dan op de renbaan staat en begint ineens als een dresuurpaard te gedragen

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:11

pff wat een bedrag voor een paard wat nog niet echt "gelopen" heeft

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:50

Woogy schreef:
Als een hengst goede kinders brengt kan z'n dekgeld ook zo bij de 500.000 tot hoger liggen...en dan de veulenpremie nog

Op nakoersen.nl en dan op het forum staat dat het dekgeld van de vader van dit renpaard 500.000,- dollar heeft gekost.
Het paard liep indd 200m in 10 sec. dat is 80 km p/u maar of hij dat ook een hele koers volhoudt
Ik heb op het werk toen mijn baas met dit verhaal kwam uitgerekend wat Liekie heeft gelopen in een koers van 1800m, en dat kwam uit op 71km p/u... Ook niet slecht dat ik zo voor een arabier

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:57

Leo_ke schreef:

Voor tweejarigen beginnen de races, op kortere afstanden. Waarom? Tja.. Hoe ouder een paard is hoe verder ze uitzwaren, zo heb ik het tenminste geleerd.
Volgens mij is het dus omdat de jonge dieren lichter en dus sneller zijn. De meeste renpaarden racen tot ze een jaar of 5 zijn.

bij de arabieren worden ze net voordat ze 3 zijn ingeleerd, zodat ze als 3 jarigen op de baan kunnen koersen. Dit inleren gaat echter veel sneller als bij een dressuurpaard bijv. Ze hoeven alleen maar de ruiter op hun rug te dulden en leren was gas geven is en wat de rem is.

Ik neem aan dat de paarden dus niet als jaarling ingeleerd worden maar net voordat ze 2jr zijn zodat ze aan de koersen mee kunnen doen. Dus eigenlijk net als die mensen die western rijden.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:11

griebels schreef:
Leo_ke schreef:

bij de arabieren worden ze net voordat ze 3 zijn ingeleerd, zodat ze als 3 jarigen op de baan kunnen koersen. Dit inleren gaat echter veel sneller als bij een dressuurpaard bijv. Ze hoeven alleen maar de ruiter op hun rug te dulden en leren was gas geven is en wat de rem is.

Ik neem aan dat de paarden dus niet als jaarling ingeleerd worden maar net voordat ze 2jr zijn zodat ze aan de koersen mee kunnen doen. Dus eigenlijk net als die mensen die western rijden.

Ja ik had het ook over methoden van vroeger. Ze werden inderdaad wel ingeleerd voor hun tweede, enkele maanden. Dus niet als nog volle jaarling.

Tegenwoordig is het met Volbloeden nog steeds met hun tweede, zodat ze rond juni de baan opgaan. Tenminste; ik geloof dat het zo was maar kan het mis hebben.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:13

griebels schreef:
Woogy schreef:
Als een hengst goede kinders brengt kan z'n dekgeld ook zo bij de 500.000 tot hoger liggen...en dan de veulenpremie nog

Op nakoersen.nl en dan op het forum staat dat het dekgeld van de vader van dit renpaard 500.000,- dollar heeft gekost.
Het paard liep indd 200m in 10 sec. dat is 80 km p/u maar of hij dat ook een hele koers volhoudt
Ik heb op het werk toen mijn baas met dit verhaal kwam uitgerekend wat Liekie heeft gelopen in een koers van 1800m, en dat kwam uit op 71km p/u... Ook niet slecht dat ik zo voor een arabier

Uhm ik merk nu dat ik verkeerd reken, maar ik wil dus wel graag weten hoe hard dat paard loopt in km p/u en hoe je dat uitrekent, om te kunnen weten hoe hard Liekie loopt.
Dus als iemand dat weet, graag met berekening

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:14

Zó dan! Die verkoper heeft een goede dag gehad!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:55

Ok, dat paard loopt 200m in 10sec. Dat is 1200m in 60sec. (maar die snelheid houdt hij natuurlijk geen 1200m vol, aangezien de snelheid die ze gemeten hebben een eindsprint was) en dat is 72km p/u.
Liekie loopt een gemiddelde snelheid van 54,4 km p/u over een race van 1300 meter. Maar die heeft natuurlijk ook een eindsprint, waar nu geen rekening mee is gehouden. Ik ga bij Liekie ook eens op 200 meter meten met een stopwatch
Niet dat ik verwacht dat Liekie in de buurt komt, maar ik wil het verschil weleens weten. Waarom dat paard nu net zo snel zou moeten zijn. Ik dacht dat er wel meer engelse volbloeden die snelheden halen namelijk...

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:52

sjezus wat een bedrag
Ik vind het trouwens wel een enorm mooi paard om te zien ook.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:59

de dekgelden van goede renpaardhengsten liggen sowieso al een stuk hoger dan bij de gewone rijpaarden (kwpn) Is niet te vergelijken. Ook het prijzengeld niet, op die wedstrijden..

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:37

wow... mooi paardje.. en wat een bedrag zeg!

*de foto op de eerste pagina... is dat de nieuwste rage van een hengstenketting bevestigen?? ziet er niet uit.. *

wel mooi beestje..