echt van de zotten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lavandula schreef:Maar waarom?? is een 2 jarige sneller dan een 3 of 4 jarige? het lijkt mij dat het paard eerder versleten is als het zo jong al op de baan gebruikt word dan wanneer ze bv 4 zijn ofzo??
[Edit]
echt gewoon puur uit interesse hoor, deze vragen, heb er namelijk echt géén verstand van, van renpaarden, en vraag het me gewoon af
Blue_Star schreef:Lavandula schreef:Maar waarom?? is een 2 jarige sneller dan een 3 of 4 jarige? het lijkt mij dat het paard eerder versleten is als het zo jong al op de baan gebruikt word dan wanneer ze bv 4 zijn ofzo??
[Edit]
echt gewoon puur uit interesse hoor, deze vragen, heb er namelijk echt géén verstand van, van renpaarden, en vraag het me gewoon af
In de sport is dat normaal dat ze paarden van 2jarige leeftijd al beleren
Deze paarden komen ook vroeg aan hun einde
Woogy schreef:Als een hengst goede kinders brengt kan z'n dekgeld ook zo bij de 500.000 tot hoger liggen...en dan de veulenpremie nog
Leo_ke schreef:Als jaarling worden ze al opgeleerd. Zo was het vroeger in ieder geval zo.
Voor tweejarigen beginnen de races, op kortere afstanden. Waarom? Tja.. Hoe ouder een paard is hoe verder ze uitzwaren, zo heb ik het tenminste geleerd.
Volgens mij is het dus omdat de jonge dieren lichter en dus sneller zijn. De meeste renpaarden racen tot ze een jaar of 5 zijn.
griebels schreef:Leo_ke schreef:Als jaarling worden ze al opgeleerd. Zo was het vroeger in ieder geval zo.
Voor tweejarigen beginnen de races, op kortere afstanden. Waarom? Tja.. Hoe ouder een paard is hoe verder ze uitzwaren, zo heb ik het tenminste geleerd.
Volgens mij is het dus omdat de jonge dieren lichter en dus sneller zijn. De meeste renpaarden racen tot ze een jaar of 5 zijn.
bij de arabieren worden ze net voordat ze 3 zijn ingeleerd, zodat ze als 3 jarigen op de baan kunnen koersen. Dit inleren gaat echter veel sneller als bij een dressuurpaard bijv. Ze hoeven alleen maar de ruiter op hun rug te dulden en leren was gas geven is en wat de rem is.
Ik neem aan dat de paarden dus niet als jaarling ingeleerd worden maar net voordat ze 2jr zijn zodat ze aan de koersen mee kunnen doen. Dus eigenlijk net als die mensen die western rijden.
griebels schreef:Woogy schreef:Als een hengst goede kinders brengt kan z'n dekgeld ook zo bij de 500.000 tot hoger liggen...en dan de veulenpremie nog
Op nakoersen.nl en dan op het forum staat dat het dekgeld van de vader van dit renpaard 500.000,- dollar heeft gekost.
Het paard liep indd 200m in 10 sec. dat is 80 km p/u maar of hij dat ook een hele koers volhoudt
Ik heb op het werk toen mijn baas met dit verhaal kwam uitgerekend wat Liekie heeft gelopen in een koers van 1800m, en dat kwam uit op 71km p/u... Ook niet slecht dat ik zo voor een arabier