Anorexia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:42

Ik heb het haar ook verteld dat ik dacht dat ze zou spugen, maar ze moest heel hard lachen en ze zei dat ze naar de invalidenwc ging want dan kon ze in de spiegel kijken en labello opdoen. Maar dat doet ze ook als ze niet in de wc is, dus ik vertrouw het niet helemaal.
Ik heb met haar veel gesprekken over wat ze eet enz. Ben naar de vertrouwenspersoon geweest omdat ik me zorgen over haar maakte, maar ze zei tegen de vertrouwenspersoon zelf dat er niks aan de hand was.

(nu stop ik met mijn verhaal, ik moet naar school. )

Fijn dat je mensen wilt helpen, laboum!

Tatyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:43

Ik heb 2 zusjes (1 van 18 en 1 van 22) Die allebei anorexia hebben.

Die van 18, toen nog 16/17 gaat het nu iets beter mee (na 4 crisis opnamen en 1x een half jaar regulier) maar heeft laatst wel en terugval gekregen, waar ze nu gelukkig weer bovenop aan het komen is.

De andere is vandaag eindelijk opgenomen, na al een aantal jaar gedoe... Dus ik heb redelijk wat ervaring opgedaan al als zusje van...

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:46

ik vind het echt superknap dat er mensen er zelf over kunnen praten, en dat gewoon op internet kunnen/durven zetten. Laboum: toppie meid! hopen dat je er nu wel bovenop komt!

Maar toch wil ik even aangeven dat het niet altijd de slanke mensen zijn met een eetstoornis...

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:23

Ik krijg heel vaak te horen dat ik anorexia moet hebben omdat ik weinig eet (ben stevig gebouwd) Maar het is gewoon dat ik niet meer op kan! Maar ik word er vaak mee geconfronteerd.
Veder ben ik heb helemaal met ma_rie_tje eens!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:28

laboum schreef:
Ik heb het helaas zelf en al 12 jaar lang. Ben net terug van mijn 14e opname in Belgie. Heb daar 3 weken gezeten ze vonden dat ik het niet aankon en ben daar weggestuurd. In Nederland wilden ze me eigenlijk niet meer opnemen, maar goed gelukkig willen ze me bij 2 klinieken wel aannemen nu. Binnekort staat er dus voor mij een 15e opname te wachten. En door deze stinkmodder ziekte heb ik zelfs mijn paard moeten verkopen. Ik heb nog wel een heel lief bijrijpaard. Rijden erop kan ik niet, ik kan gewoon niet op het zadel zitten zelfs niet met een bontje erop. Gelukkig wel lekker poetsen, wandelen, longeren en vooral veel knuffelen. Als ik beter ben straks, want daar ga ik voor de volle 100% voor, komt er ook weer een eigen paard en daar kijk ik heel erg naar uit. Schaam me trouwens enorm dat ik dit nu zo in het topic hier heb verteld. Heel bang voor reacties van anderen.

Gelukkig heb jij het voor jezelf erkend. Dat vind ik al heel goed van je. Ik leef ook heel erg met je mee. Mijn zus is nu 45 en ziet nog steeds niet in wat er met haar aan de hand is. Ze zal zich nooit laten opnemen. En ze zal er nooit mee om leren gaan.

Want laten we reëel wezen: je komt er nooit van af. Je moet het een plaats geven en je moet het leren te sturen. En daar zal je een hele kluif aan hebben. Ik hoop dat het je lukt. Zie het opgeven van je magerheid als een offer waarmee je evt. een gezinsleven kunt terugwinnen, zoals het krijgen van kinderen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:31

Misser schreef:
@Laboum: knap dat je je verhaal opgeschreven hebt! Hoef je je helemaal niet voor te schamen, erg dapper juist.

Ik vind anorexia heel moeilijk te begrijpen. Ik snap best dat mensen een mooi figuur willen hebben, slank is tenslotte een schoonheidsideaal. Maar op een gegeven moment verander je toch in een wandelend skelet... Zien ze niet dat dat niet mooi is? En als je weet dat je op het randje van de dood staat of dingen moet laten door je eetstoornis, waarom kun je daar dan niks aan veranderen?

Ze zien zichzelf heel anders. Ze zien zichzelf uitvergroot. Niet zoals ze in werkelijkheid zijn.

Quellian schreef:
Maar ik denk dat eetstoornissen vooral psychisch zijn. Is -imo- ook niet zo gek als je vader altijd roept dat je zo'n dik varken bent, waardeloos voor de maatschappij en je vriend neemt vervolgens dat gedrag over.

O nee.....
in en in triest

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:44

Misser schreef:
Maar op een gegeven moment verander je toch in een wandelend skelet... Zien ze niet dat dat niet mooi is? En als je weet dat je op het randje van de dood staat of dingen moet laten door je eetstoornis, waarom kun je daar dan niks aan veranderen?

Heb je de film "Shallow Hal" gezien? Alhoewel het onderwerp van die film niets met anorexia te maken heeft... Maar Hal (hoofdpersoon) ziet op een bepaald moment alleen het innerlijk van een vrouw - en dat is erg mooi. In het echt zijn het 'lelijke' vrouwen. De rest van de wereld ziet niet van Hal ziet. Een vrouw/man met anorexia ziet in die spiegel alleen maar een vet varkentje in plaats van het bottenpakhuis wat zij/hij eigenlijk is.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:49

Sja, met de schoonheid van Gwyneth Paltrow. Die film ken ik en daar moest ik ook aan denken.

Chans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:14

Laboum wat ontzettend knap dat je er hier zo over praat en dat je het zelf hebt erkend. Dat is een 1e stap in de goede richting!!

TS ik vind het goed van je dat je dit topic geopend hebt. Ik kan me voorstellen dat het heel frustrered voor je moet zijn geweest om al die dingen in dat andere topic (wat ik overigens niet gelezen heb) te hebben moeten aan horen. Hopelijk snappen mensen nu wat beter wat anorexia inhoud zodat ze zulke misplaatste opmerkeningen voortaan wel achterwegen laten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:18

Renske20 schreef:

anorexia ontstaat niet omdat mensen zeggen dat je te dik bent,
zeg je dat ze dik was, ja dan willen ze uiteraard ook weer afvallen

Dat lijkt me nogal tegenstrijdig?

Ik weet niets van het topic dat je noemt
Verder zeg ik veel sterkte want ik weet dat het een rotziekte is

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:21

Anorexia begint vaak wel degelijk met het modebeeld waaraan men wil voldoen. En OOK als je uitgescholden wordt voor dikzak. Kleineren veroorzaakt een laag zelfbeeld, en dat hebben mensen met anorexia dus ook. Lees reactie Quiellian nog maar eens.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 16:40

wow super zeg alle reacties hier!

laboum superknap dat je je verhaal hier neerzet! je erkent dat er iets met je aan de hand is en dat is al een hele grote stap! wil je heel veel sterkte wensen en heb bewondering voor je verhaal en je openheid erover!

@Blue_star, tuurlijk heeft dik zijn en af willen vallen er mee te maken, als je ff het regeltje erobven van mij had gequote had je erbij zien staan dat ook zegge dat iemand dun is motiverend werkt om nogmeer af te willen vallen

als anorexia er eenmala is an is het niet meer simpel 'dun' willen zijn dan zit het veel en veel dieper, als je dit topic goed doorleest dan zie je dat dus ook meerdere malen uitgelegd staan
en juist dit is de reden waarom ik het topic geopend heb!

Chans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:59

Ik ken (gelukkig) in mijn omgeving niemand met anorexia en hoewel ik er dus niet mee te maken heb valt mij wel op dat mensen nogal snel voor en ver oordelen. Een topic zoals dit is daarom ook wel eens nodig om de onwetende wakker te schudden dat het niet zo simpel ligt als wel gedacht wordt

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:28

Goed verhaal heb je neergezet Renske .Zelf ben ik 2 jr werkzaam geweest in een kliniek.

Lisetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:41

Maar laboum of renske maakt niet uit.
Hoe kan je jezelf aandoen? Dat honger gevoel gaat op een gegeven moment toch ook pijn doen? of als je andere mensen lekkere dingen ziet eten?

Deze ziekte vind ik ook heel moeilijk om te begrijpen.

misziloon84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:43

Een goed verhaal waardoor iedereen het begrijpt (ik in ieder geval wel)

Laboum, knap van je dat je het hier durft neer te zetten en veel succes met je opname. (vond het al knap dat je het durfde te vertellen in de pb aan mij!)

kadeetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:49

Lisetje schreef:
Hoe kan je jezelf aandoen? Dat honger gevoel gaat op een gegeven moment toch ook pijn doen? of als je andere mensen lekkere dingen ziet eten?

Wel, ik denk dat als ze dat hongergevoel wegdrukken, een goed gevoel krijgen daardoor... is dom gezegt, maar ik ben slecht in iets uitleggen.
En als je erg weinig eet enzo, dan krijg je vanzelf minder honger en word je maag kleiner...Ik denk ook dat als ze dan andere mensen iets lekkers zien eten ze denken van ; ha, ik blijf er van, anders zijn dat *** caloriën erbij!" en het geeft ze een sterk gevoel dat ze van al die lekkere dingen af kunnen blijven

(ik veronderstel deze dingen, zelf heb ik hier geen ervaring mee..)

Zelf eet ik erg slecht en ik heb al zeker 2-3 weken geen honger meer.
Het is dan wel m'n eigen stomme schuld, maar als ik dan iets tegen m'n zin moet opeten, moet ik beginnen kokhalzen..
Ook heb ik een erg laag zelfbeeld.ik kijk naar het leven door een zwarte zonnebril.
Ik zou dol, dol, dolgraag een goeie 10 kilo's vermageren, maar ik kan niet van ice-tea afblijven ...
Maargoed...

Alvast veel sterkte aan de mensen die deze afschuwelijke ziekte hebben ..echt, ik hoop dat jullie er snel van af komen !!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:07

Heel goed dat dit topic is gemaakt, en Laboum super dat je dit zo kunt vertellen!

In mijn omgeving ken ik -gelukkig- niemand met deze ziekte, het lijkt me vreselijk moeilijk om iemand zo te zien lijden.

Zou het 'niet eten' net als AM ook met controle te maken kunnen hebben? Ik heb zelf eens een moeilijke periode gehad -zowel thuis als op school- dat alles uit de hand liep en ik totaal geen overzicht meer had. Dingen gingen niet meer zoals ik wou, het enige dingen die ik nog onder controle had waren pijn en honger. Ik at steeds minder, wat me een erg goed gevoel gaf, want ik had dus tenminste nog 'ergens' controle over. Ik ben hier gelukkig wel zelf uitgekomen, toen het een tijdje wat beter ging zag ik in hoe stom ik eigenlijk bezig was en ben ik er direct mee gestopt, maar het zet me toch soms wel aan het denken..

Laboum, ik hoop dat je -snel- weer beter wordt, zo te lezen werk je er hard genoeg voor dus het moet je gewoon lukken, heel veel sterkte in ieder geval!!

nijntje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:16

Laboum ik wil je via deze weg heel veel sterkte wensen en wat onwijs goed van je om dit naar buiten te brengen....dit is iig een hele stap in de goede richting.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:58

Ik had het begin van dit topic vanochtend al gelezen, maar moest naar school en heb nu even de rest van de reacties gelezen.

Laboum, schouderklop[je] hoor !! Echt knap van je dat je het al toegeefd dat je het hebt, en dat je het zo wilt vertellen , wil je dan ook erg veel sterkte wensen.

Ts: Goed dat je het zo hebt geschreven, denk dat mensen die dit lezen zo een beter beeld krijgen van deze ziekte. Wat een rotopmerkingen hebben ze tegen je gemaakt zeg..

Ik had eigenlijk een vraag, want overal staat dat je tenminste nog iets in je leven onder controle kunt hebben enzo .. maar kan het ook 'vanuit het niets' komen .. Ik bedoel stel dat je helemaal niet denkt aan afvallen en onder controle hebben maar gewoon op de 1 of andere manier jezelf niet tot eten kunt zetten .. ?!
sorry, tis een beejte onduidelijk maar snap je het ?!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:11

Ik ken ook een meisje (meestal meisjes naar het schijnt) die anorexia heeft , je ziet zo hoe ze achter haar rug aan het praten zijn , 's middags eet ze nix , af en toe eens een koek met heel weinig calorieën.
Ik vind het wel erg dat het als een soort taboe wordt aanschouwt , daarom vind ik dit topic goed .
Vroeger was ik ook graatmager ,ik at toch goed maar had gn millimeter vet.
Iedereen zei ook van die opmerkingen : ' ,zo mager dat je bent !' ' Heb je anorexia ofzo ?'
Nu heb ik al een goede laag spek en geven ze alleen complimentjes

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:27

Z
Lisetje schreef:

Het honger gevoel geeft juist die macht. Een enorme Kick. Dat bewijst van 'ik heb de controle'. Het werkt als een soort verslaving, uithongeren. Het is ook een hele rare ziekte. Zelf begrijp ik er ook niks van. Het enge is ook, je raakt jezelf hélemaal kwijt.

Laboum, heel dapper van je dat je je verhaal er toch opgezet hebt. Ik wil je heel erg veel sterkte wensen, en je moet niet vergeten dat het allemaal begint bij toegeven dat je ziek bent, en daarom vind ik het ook goed van je dat je dit hebt gepost!

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:50

Fritsiej schreef:
Ik krijg heel vaak te horen dat ik anorexia moet hebben omdat ik weinig eet (ben stevig gebouwd) Maar het is gewoon dat ik niet meer op kan! Maar ik word er vaak mee geconfronteerd.
Veder ben ik heb helemaal met ma_rie_tje eens!

Ik ben het er ook helemaal mee eens. Voor jou is het vervelend dat mensen dan denken dat je anorexia hebt, echt niet leuk.

Het is inderdaad zo dat je niet perse dus hoeft te zijn of een ondergewicht hoeft te hebben om anorexia te hebben. Er zijn zat mensen met een normaal gewicht die ook anorexia hebben en ook erg ziek zijn. Het gewicht zegt eigenlijk niet zoveel.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:53

Laboum .. ik weet niet of je het wil vertellen ofzo, anders moet je het zeggen, maar realiseerde jij je dat je ziek was ?! Maar durfde het niet toe te geven .. ?! Of dacht je echt dat het alleen afvallen / controle was .. ?!

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:58

Desiree schreef:
laboum schreef:
Ik heb het helaas zelf en al 12 jaar lang. Ben net terug van mijn 14e opname in Belgie. Heb daar 3 weken gezeten ze vonden dat ik het niet aankon en ben daar weggestuurd. In Nederland wilden ze me eigenlijk niet meer opnemen, maar goed gelukkig willen ze me bij 2 klinieken wel aannemen nu. Binnekort staat er dus voor mij een 15e opname te wachten. En door deze stinkmodder ziekte heb ik zelfs mijn paard moeten verkopen. Ik heb nog wel een heel lief bijrijpaard. Rijden erop kan ik niet, ik kan gewoon niet op het zadel zitten zelfs niet met een bontje erop. Gelukkig wel lekker poetsen, wandelen, longeren en vooral veel knuffelen. Als ik beter ben straks, want daar ga ik voor de volle 100% voor, komt er ook weer een eigen paard en daar kijk ik heel erg naar uit. Schaam me trouwens enorm dat ik dit nu zo in het topic hier heb verteld. Heel bang voor reacties van anderen.

Gelukkig heb jij het voor jezelf erkend. Dat vind ik al heel goed van je. Ik leef ook heel erg met je mee. Mijn zus is nu 45 en ziet nog steeds niet in wat er met haar aan de hand is. Ze zal zich nooit laten opnemen. En ze zal er nooit mee om leren gaan.

Want laten we reëel wezen: je komt er nooit van af. Je moet het een plaats geven en je moet het leren te sturen. En daar zal je een hele kluif aan hebben. Ik hoop dat het je lukt. Zie het opgeven van je magerheid als een offer waarmee je evt. een gezinsleven kunt terugwinnen, zoals het krijgen van kinderen.

Dat was pijnlijk die opmerking over het krijgen van kinderen. Ik word namelijk al 7 jaar niet meer ongesteld en de kans is erg klein dat ik ooit nog kinderen zal kunnen krijgen. En dit terwijl ik dit heel graag zou willen. Maar dat kon jij ook niet weten natuurlijk!