Roken???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bas232

Re: Roken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:18

Het is toch simpel?
Luchtverversing is het toverwoord...en niet meer dan dat....
Ga voor de lol eens naar Rotterdam of Amsterdam op een windstille dag....dan maakt het geen bal uit of je rook of niet....
Ik ben daarom van mening dat ze gewoon moeten zorgen voor voldoende afzuiging en ventilatie...dan heeft niemand last van elkaar....
Zo simpel is het.

Windstill is immer gelijk aan Smog-vorming...je weet wel die bruine smurrie in de lucht....

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:22

Even tussendoor he, in de restaurants waar ik kom heb je speciale rookgedeeltes, bv boven roken en beneden niet. Ik denk dat dat de ideale oplossing is.
Wat het rookverbod in kroegen en disco's, bizar. Zorg liever voor goede ventilatie, die is vaak ver te zoeken. Denk dat de helft van de mensen die uitgaan al niet meer persé hoeven. Tuurlijk is het een gewenning, alles went, maar om het hier op te splisten, nee dat gaat imo te ver.
Ok, ik rook, maar ik pas mij overal aan. Ik pas op, rook niet in de buurt van het kindje, was mijn handen en neem een slok water na het roken, tenminste iets.
Ook al ben ik een roker, ik vind het zo verschrikkelijk goor die rooklucht, mn kleding, mn haar, alles stinkt, dus ook rokers kunnen er zo over denken

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:27

flowerxxx schreef:
Op mijn werk worden alleen maar niet rokende medewerks aangenomen. Gelukkig maar ik erger mij echt dood aan collega's die extra pauze nemen terwijl ik het werk sta te doen.

Rokers worden steeds meer paria's een goede zaak!

Lekker discriminerend is dat. Omdat je dus rookt kan je je werk niet meer doen.
Nou ik rook dus en neem inderdaad regelmatig een rookpauze, maar mijn werk lijdt daar niet onder en ik ben zelfs als enige helemaal bij, terwijl alle niet rokers een flinke achterstand hebben.

Hoe vaak zit jij met mensen te praten en schiet je werk er even bij in. Dan heb je toch ook een extra pauze, of alle mensen die elk half uur koffie moeten drinken.

Dat ze meer rookvrije plekken willen maken prima, maar je kan er ook mee doordraven.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:27

ik rook ook, maar zou het niet erg vinden als er idd een rookverbod zou komen in de horeca...zou wel wennen zijn natuurlijk maar dat zorgt er wel voor dat ik minder ga roken haha!vaak is het gewoon een gewoonte om een sigaret op te steken, slaat nergens op maarja!!
en ik ben me er zeker wel bewust van dat roken echt super goor is voor mensen die zelf niet roken,ik probeer daar zeker wel rekening mee te houden!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:49

Ik zou het ook ideaal vinden.
Als ik maar een half uurtje ergens iets ga drinken of ergens ga lunchen, dan kunnen m'n kleren al in de was en het liefste ga ik dan ook nog even onder de douche.

Helemaal in restaurants vind ik het belangrijk, verschrikkelijk om in die stank van een ander zitten is echt niet fijn en al helemaal niet tijdens het eten, reuk is immers een belangrijk zintuig bij het eten.

Echt uit ga ik bijna nooit meer, dat heeft ook een groot gedeelte met het roken/stank te maken.
Ik ben student en lid bij een roeivereniging en omdat veel mensen daar fanatiek sporten (en dus niet roken), maar daar binnen niet gerookt worden, heerlijk!

En dan heb ik geen astma of dergelijke problemen, dan lijkt het me nog een stuk vervelender.

Durquia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 01:42

MMaxje schreef:
De horeca gaat falliet als mensen niet meer mogen roken, daarom zal dit verbod er ook niet doorkomen in NL. Ik als verstokte roker vind dat ook helemaal niet erg ook.
Bij een drankje hoort een sigaret, bij het borrelen (voor de mannen) een sigaar, en als dat wegvalt kom ik liever helemaal niet meer. En er zijn VEEL mensen die zo denken.

Ben het hier helemaal mee eens.. Als ik in een restaurant niet meer mag roken kom ik er ook niet.. ik vind het heerlijk om na het eten een sigaretje te roken..
Ik ben wel voor de aparte gedeeltes helemaal geen problemen mee.. maar tegenwoordig hebben toch alle restauranten een rookvrij en een rookgedeelte.. iig hier in de buurten wel..

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 01:47

Ik ben nu, sinds 13/2/06, 2 jaar rook vrij.... Ik heb er geen problemen mee dat er bij mij thuis gerookt wordt, immers rookte ik ook bij hen thuis (en ik was een verstokt roker)
Ik ben niet bang dat mensen weg blijven als er niet gerookt zou mogen worden bij mij thuis.

Bij de plaatselijke voetbal vereniging heerst er een rook verbod op dagen tot een bepaalde, ruime aangemeten, tijd als er kinderen trainen of wedstrijd hebben of er een kinderevenement is.
Bij de ponyclub idem....

Het aparte aan bepaald anti rokers vind ik, en dan praat ik uit eigen ervaring, dat wanneer er een rookvrije zone ingesteld is en de rokers buiten staan te kwalmen alle anti's ook buiten staan omdat het daar zo gezellig is.

Als je rookt ruik je het niet, merk je er niets van, het is dan net als knoflook eten.

Roken kun je MI ontmoedigen door in bijv. restaurant weinig plek te creeren voor rokers en dan ook de meest ongezellige hoek van de zaak
Afzuiging is zeker een toverwoord.

en ik ben niet tegen roken als niet -roker

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 01:51

Ik vind eigenlijk dat alle openbare plekken rookvrij moeten worden!

Je hebt soms in restaurants rookvrije ruimtes.. Was laatst ergens waar beneden rokers gebied was en boven niet. Als je een beetje slim bent kan je bedenken dat je boven dus meer last hebt van die rook dan beneden. Handig systeem dus.

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 02:45

Alane schreef:

En ik ben niet tegen roken als niet-roker

Hier ben ik het helemaal mee eens!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 02:52

ik ben een roker.
en ik ben voor rookvrije plekken in een discotheek.
Als er gewoon plekken zijn waar je wel en waar je niet mag roken in een dischoteek zou ik dat absoluut niet erg vinden.
Net zoals in restaurants, daar heb je ook rookvrije tafels en rook tafels...

P.S. als ze het helemaal gaan verbieden in discotheken vind ik het ook niet erg, maar dan moet er wel ruimte zijn dat je naar buiten kan met stempel en vervolgens weer naar binnen als je je sigaretje op hebt.
Want in de meeste discotheken mag je niet naar buiten.

Bar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:41

Mistic schreef:
flowerxxx schreef:
Op mijn werk worden alleen maar niet rokende medewerks aangenomen. Gelukkig maar ik erger mij echt dood aan collega's die extra pauze nemen terwijl ik het werk sta te doen.

Rokers worden steeds meer paria's een goede zaak!

Nou ik rook dus en neem inderdaad regelmatig een rookpauze, maar mijn werk lijdt daar niet onder en ik ben zelfs als enige helemaal bij, terwijl alle niet rokers een flinke achterstand hebben.

Hoe vaak zit jij met mensen te praten en schiet je werk er even bij in. Dan heb je toch ook een extra pauze, of alle mensen die elk half uur koffie moeten drinken.

Dat ze meer rookvrije plekken willen maken prima, maar je kan er ook mee doordraven.

En jij drinkt zeker nooit koffie?

Zeker op het werk ben ik erg blij met het rookverbod. Ik had ooit een collega die om 8 uur al naast me begon te stomen. Dan had ik nog geen boterham of kopje koffie op, zooo smerig

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:03

Durquia schreef:
Ik ben wel voor de aparte gedeeltes helemaal geen problemen mee.. maar tegenwoordig hebben toch alle restauranten een rookvrij en een rookgedeelte.. iig hier in de buurten wel..

Hier in de wijde omvang heeft bijna geen enkel restaurant het

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:07

Nee idd niet.

Ga je met je kids naar het pannenkoekenhuis (een kindvriendelijk restaurant zou je denken), staat het er blauw van de rook omdat andere ouders hun kinderen wel graag vergassen en gasten zonder kids geen rekening ermee houden. Maar als ik mijn kids meeneem naar een duur restaurant wordt er weer geklaagd dat ze daar niet horen..........
Gewoon alles rookvrij maken net zoals in Amerika en londen!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:56

Bas232 schreef:
Het is toch simpel?
Luchtverversing is het toverwoord...en niet meer dan dat....
Ga voor de lol eens naar Rotterdam of Amsterdam op een windstille dag....dan maakt het geen bal uit of je rook of niet....
Ik ben daarom van mening dat ze gewoon moeten zorgen voor voldoende afzuiging en ventilatie...dan heeft niemand last van elkaar....
Zo simpel is het.

Windstill is immer gelijk aan Smog-vorming...je weet wel die bruine smurrie in de lucht....

Complete onzin. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar luchtvervuiling en wat je als mens binnen krijgt. Het blijkt dat roken 10x slechter is dan smog. Een van de redenen is dat roken veel meer schadelijke stoffen bevat en direct in je bloed komt.

Dit valt dus onder de categorie "ik ga toch ergens dood aan".

Citaat:

Ik heb helaas ook een bijbaan waar men wel rookt. Het zorgt veel gezeur. De niet-rokers beginnen eerder met werken. De middagpauze van de rokers duurt gewoon langer. Wij zijn al lang bezig als de rokers een keer terug komen. Maar helaas moet iedereen wel gelijk klaar zijn met werken anders komt er gezeur.

Ander voorbeeld: Bij een grote organisatie ligt de rokersplek vaak op 1 plaats of buiten het gebouw. Roker moet daar heen, dan roken, praatje met andere rokers en weer terug. Dan ben je al snel een kwartier bezig! En dat een aantal keer per dag. Intussen ligt het werk maar te wachten.

Het laatste is ook onzin want rokers drinken ook koffie of praten even met collega's.

Ik heb dus een hekel aan rokende collega's. Reken maar eens uit wat al dat roken op een speciale plek aan werktijd kost! In Amerika moeten werknemers die roken die tijd inhalen en terecht. Gelukkig heb ik bij mijn andere bijbaan (heb er 2) daar geen last van. Niemand mag er tijdens werktijd roken. En rokende werknemers vallen bij de sollicitatie al af. Iedereen hoort even lang pauze te houden en de werkgever wil geen gezeur onderling. Daarbij stinken rokers ook nog eens gigantisch (ook als ze buiten staan roken!). Ik zit dus ook niet graag naast rokende klasgenoten.

Verder denk ik dat er genoeg voorbeelden zijn die hebben bewezen dat een rook vrije horeca net zoveel gasten trekt als nu. In oa Amerika kan het ook prima. Rokers gaan toch ook gewoon met de trein? En ze hebben toch ook geen ontslag genomen omdat men op de werkplek niet mag roken?

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:05

ik als rookster ben wel voor plekken waar niet gerookt mag worden, of gewoon splitsing van de ruimte..

Alleen vind ik sommige reacties zeer overtrokken je moet het eigenlijk ook eens van de rokers kant bekijken... wij zijn er ooit mee begonnen en daar hebben we zelf voor gekozen maar er zomaar mee stoppen valt ook echt niet mee (geloof mij)

IK ben 4 maand zwanger van mijn eerste kindje en ik rook nog steeds, het is wel alleen 1 s'ochtends 1 s'middags en 1 voor het slapengaan maar ik had zo graag willen stoppen.

IK ben dus voor rookvrij dat zou mij en een heleboel mensen met mij helpen om van het roken af te komen
en over het roken op het werk vind ik het absoluut niet kunnen dat de 1 langer pauze heeft als de ander

maar heb ook geen problemen met mensen die wel volop roken vandaar de splitsing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:54

Horselover jij hebt voor die sigaret gekozen.Dus eigen schuld dikken bult.
Voor astma en aanverwante ziektes kan je niet kiezen ,die krijg je.

Dat je nog rookt terwijl je zwanger bent is idd dom;maar dat zal je ook wel weten.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:02

Hmm ik heb een dubbel gevoel hierbij. Ik rook zelf niet, mijn moeder en broertje helaas wel. Ik heb er nooit last van, alleen als de rook echt mijn kant op komt. Ik ben blij dat ze op school een rook gedeelte hebben waar ik niet hoef te komen.

En als ik op stap ga, ach ik weet dat ze roken ik laat me er niet door weerhouden om te gaan. Al zou ik het helemaal niet erg vinden als ze buiten gingen roken!

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:35

Jah in woon in spijkenisse en wordt vergast door de shell.
Ik rook zelf en mijn man ook,die heb ik aan het roken gezet
Mijn ouders roken terwijl mijn moeder astma heb
Ik kan mij voorstellen dat niet rokers hinder hebben van als ik rook waar hun bij zijn,
Aan de andere kant vraag ik mij af of buiten op straat ook wel zo gezondt is ????

@ reaktie op silvana.
Ik heb een kind van 4 jaar en toen ik zwanger werd moest ik minderen maar niet stoppen in de 3 maanden tyd,, omdat je als roker zijn de juist gaat afkicke en dat kan weer tot einde 3 maanden van je zwangerschap kosten(miskraam)
Ik ben wel gaan minderen dat zeker, maar stoppen niet vanwege de stress die ik zow krijgen door afkicke van het roken zo erger zijn voor de baby(leroy)als minderen
Dus jou stelling klopt niet voor iedereen dat die persoon dom is als die zwanger is!

Ps de eerste 3 maanden is belangrijk voor een kind en als je dan gaat stresse en stopt met roken maakt juist de kans groter tot miskraam!

Heidie en monnie

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 04:33

als alle rokers in nederland stoppen met roken, gaan de belastingen flink omhoog

Ik vind zelf dat er goede afzuiging moet zijn!

Hoe moet het trouwens dan met de 'rook' die uit die rookgevallen geblazen word? Of is dat voor asmapatienten geen probleem?

Bar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:25

Monchique schreef:
@ reaktie op silvana.
Ik heb een kind van 4 jaar en toen ik zwanger werd moest ik minderen maar niet stoppen in de 3 maanden tyd,, omdat je als roker zijn de juist gaat afkicke en dat kan weer tot einde 3 maanden van je zwangerschap kosten(miskraam)
Ik ben wel gaan minderen dat zeker, maar stoppen niet vanwege de stress die ik zow krijgen door afkicke van het roken zo erger zijn voor de baby(leroy)als minderen
Dus jou stelling klopt niet voor iedereen dat die persoon dom is als die zwanger is!

Ps de eerste 3 maanden is belangrijk voor een kind en als je dan gaat stresse en stopt met roken maakt juist de kans groter tot miskraam!

Heidie en monnie

Misschien moet je dan stoppen voordat je zwanger bent??

Maar ik heb makkelijk praten, ik rook niet. Wel ooit een blauwe maandag gedaan toen ik 16 was maar eigenlijk vond ik het toen al smerig.

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:36

Daar heb je helemaal gelijk in!
Dat had ik ook moeten doen voordat ik een kind wilde
Dus als er nog 1 kind komt stop ik eerst idd met roken

Heidie

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:37

Monchique schreef:
Jah in woon in spijkenisse en wordt vergast door de shell.
Ik rook zelf en mijn man ook,die heb ik aan het roken gezet

Lijkt wel dat je er trots op bent dat je dat 'gelukt' is....

Monchique schreef:
Mijn ouders roken terwijl mijn moeder astma heb
Ik kan mij voorstellen dat niet rokers hinder hebben van als ik rook waar hun bij zijn,
Aan de andere kant vraag ik mij af of buiten op straat ook wel zo gezondt is ????

Boodschappen doen, naar de dokter gaan etc is een noodzakelijk kwaad waar je gewoon niet omheen kan.... en op zich is dat een zwak excuus om goed te praten dat jij als roker mag gaan zitten paffen terwijl een ander er doodziek van kan worden.... nog maar los van het feit dat het egoistisch is...
Last van rook moet je je ongeveer voorstellen als wanneer je in de auto zit en achter een auto rijdt en die uitlaatgassen komen via de verwarming/lucht inlaat je auto binnen (als eens meegaat denk ik)

Monchique schreef:
@ reaktie op silvana.

Nee die moet zich de ogen uit de kop schamen..... Ik heb gerookt tijdens de zwangerschappen, en kan je wel vertellen dat ik me dood schaam dat ik door gepaft heb....
Denk je nu werkelijk dat je baby geen afkick verschijnselen kan krijgen na de geboorte?

Monchique schreef:

lekker egoistisch... stop dan voor je zwanger wordt... stop dan met roken als je alleen maar denkt aan een zwangerschap... Je wilt toch voor je baby een zo gezond mogelijke start, en dat bereik je niet door te blijven roken...

En ja ik heb gemakkelijk praten omdat ik gestopt ben..... maar voor mij als giga roker was het ook niet gemakkelijk om te stoppen en gestopt te blijven, ook ik kan allerlei excuses en smoesjes vezinnen en bedenken om weer te gaan roken....
Ik heb niets tegen roken of rokers.... maar hier moest ik toch wat op zeggen

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:42

Ik vind het helemaal niet erg om buiten te moeten roken, vind het zelfs lekker (tenzij het heel hard regent). Maar ook al sta je buiten te roken, dan heb je nog van die mensen die lopen te zeiken... Wordt daar niet goed van.

Ik werk op een hogeschool waarbij zelfs de ingang een rook en niet rook gedeelte heeft.... er staat geen schot tussen oid dus de rook kan het 'niet rook' gedeelte gewoon opgaan....

Ik vind dat je ook kunt overdrijven met het 'niet roken beleid'.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 09:43

Wij zijn verhuisd uit het westen naar de bossen omdat ik astma heb.
Voor de kinderen toen een giga overstap maar weloverwogen gedaan.

Astma is werkelijk een kl..te ziekte en je kunt heel moeilijk om rokers heen.

Het is tegenwoordig al fijn dat ik in een tankstation normaal kan gaan betalen zonder daar uitgerookt te worden.

Ik snap best dat de behoefte er is maar doe dit dan op een plaats waar anderen er geen l;ast van hebben.

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:48

Je zegt zelf ook dat je gerookt heb in je zwangerschappen dus neem aan dat je meer dan 1 kind heb!
Buiten dat,vindt ik dan dat je na de 1ste kind beter had moeten weten!
En ook had moeten stoppen voor de gezondheid van je kinderen dan!
Maar buiten dat ik denk dat iedereen een eigen mening heb over het wel en niet roken.
Van je fouten kun je leren.

En trots op mijn man dat hij rookt ??? Het is een flinke man die zelf de keuze heb gemaakt.