Kreeftje ter deco op de rand van je bord: ethisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:24

Bij planten kun je delen opeten, maar bij levende dieren gaat dat niet, je kunt niet zeggen: "goh, ik eet alleen z'n pootje op en laat de rest leven" Wat maakt dan het verschil of je een klein beetje voedsel wat je niet op kan op je bord laat liggen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:24

het verschil met sla is, dat een kreeftje eerst een levend wezen was. En als mensen vinden dat ze zover verheven staan boven dieren, moeten ze zich als zodanig gedragen en niet spelen met levens van dieren. Katten handelen uit instinct .VAn een mens wordt verwacht zijn verstand te gebruiken.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:28

Volgens mij gaat het hier niet om wat het is is wat er als deco op je bord ligt, maar meer om het feit dat er iets ligt, waar je niets mee doet en puur voor de decoratie daarvoor bereid is.

Mijn voorbeeld.. (beetje extreem, maar daar moet je even doorheen kijken, want het gaat niet om de grootte van het dier of de soort) als ik in een restaurant een karbonade bestel.. en er zou een varken of konijn ter decoratie op de tafel liggen???? Ook dan vind ik het pure onzin dat die decoratie daar ligt. De desbetreffende decoratie (wat het dan ook is) is iets waar ik niets mee doe, maar wat wel bereid is omdat het zo nodig bij mij op tafel moet liggen.

Tja.. als ik een konijn of een varken had willen eten.. had ik die toch besteld????

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:05

Ik vind het sowieso een beetje vreemde decoratie van je bord. Elles zegt het wel leuk: er ligt een lijk op je bord, voor de sier. Het andere lijk, dat er niet voor de sier ligt, daar doe je tenminste nog wat mee, dat eet je op... Maar ik heb zelf nog nooit een restaurant meegemaakt waar ze dooie kreeften op je bord leggen als je er niet om vraagt. Ik krijg meestal een paar slablaadje, een tomaatje, sinaasappel of citroen of van die ranzige wortelsliertjes...

Over dat paardenvlees eten: vind ik ook belachelijk hoor, geen vegetarier zijn, maar ook geen paardenvlees eten omdat je het zielig vind voor de paarden. Het is immers je lievelingsdier? Maarre... is een koe niet lief dan? Of een varken? Kip? Rosbief is ook paardenvlees geloof ik he? Eet ik niet, omdat ik het niet lust, en dat geld ook voor een frikandel. Maar de rest eet ik allemaal wel hoor, geen probleem. Zelfs nadat ik een video heb gezien over hoe de slachtpaarden vervoerd worden. Dat is absoluut gruwelijk, maar ik eet ook vlees van een kip en een koe, en die worden echt niet beter behandeld...

En ik vind het ook wel weer een beetje hypocriet dat je vis besteld en je dan zo druk maakt om een kreeftje dat op je bord ligt, omdat dat beest toevallig te klein is om als hoofdgerecht gegeven te worden. Het beesjte was toch wel de vuilnisbak ingegaan, omdat ie gewoon met de hele lading kreeften dat restaurant in is gekomen (levend dus..) en later te klein bleek te zijn. Dus gooien ze hem maar als decoratie op jouw bord, hebben ze er nog iets aan. De eigenaren van dat restaurant hebben namelijk geld betaald voor dat beessie, en zo hebben ze er nog iets mee gedaan. Dat jij hem niet op eet, dat kan. Maar iemand anders vind hem wel weer lekker, en dan zijn de restaurant eigenaren weer van dat nutteloze kreeftje af.

Zo, Pneekz heeft gesproken... Knipoog

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:20

Al ik dat niet besteld heb, hoef ik geen dood dier op mijn bord.
Ik eet wel ander vlees, met mate, ik ben ook van mening dat een mens helemaal geen vlees nodig heeft, maar ik was niet van plan om vegetarier te worden. Paardenvlees hoef ik gewoon niet, punt.

Als ik vis bestel, en ik bestel ik dat omdat ik het lekker vind, en ik die op ga eten. ik maak me er niet zo druk om dat er dan een een kreefje bij ligt, maar ik vind het gewoon nutteloos. Het is zielig dat dat beest vermoord word, omdat ons bord anders zo kaal lijkt.... tss...

Een kat handeld instinctief. Net zoals Desiree zegt, van een mens word verwacht dat ze verstand gebruiken.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 16:00

Dat beest word echt niet vermoord om ons bord er leuk uit te laten zien hoor, die is gewoon over. Lees mijn stukje hierboven maar eens...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 17:02

pniekepnak schreef:
En ik vind het ook wel weer een beetje hypocriet dat je vis besteld en je dan zo druk maakt om een kreeftje dat op je bord ligt, omdat dat beest toevallig te klein is om als hoofdgerecht gegeven te worden.

Misschien wel... Knipoog Ter verduidelijking: ik heb me er niet over op zitten winden hoor, ik bedacht dat alleen ineens. Dat dat kreeftje eigenlijk voor Jan-met-de-korte-achternaam de schedel was ingeslagen. Van mij mogen ze best een tomaatje vermoorden om m'n bord op te leuken... Haha! En ik hoop maar dat het wel een kwaliteitskreeft geweest is, en niet een die eigenlijk voor kattenvoer bestemd was... Misselijk De vis heeft me trouwens uitstekend gesmaakt... Vork

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:13

Gelukkig maar, dat ie lekker was! Knipoog

Ik zie het trouwens al helemaal voor me, Elles in een sjiek restaurant, die staat te schreeuwen en te gillen en om zich heen staat te zwaaien omdat er een kreeftje op haar bord ligt, al die mensen kijken, je tafelgenoten dei zich doodschamen... haha! Haha!

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:26

Desiree schreef:
dieren doden ter decoratie? belachelijk.

inderdaad Frusty

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:33

Desiree"]
het verschil met sla is, dat een kreeftje eerst een levend wezen was.
[/quote]

sla leeft niet? is geen levend organisme?

[quote="Clautje schreef:
inderdaad|o

Bomen neerhalen ter decoratie? Bijvoorbeeld om posters en/of behang van te maken? Komt op hetzelfde neer lijkt me zo...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:40

Clautje"]
[quote="Desiree schreef:
dieren doden ter decoratie? belachelijk.

inderdaad Frusty
[/quote]

Geloven jullie nou echt dat die beestjes daar speciaal voor gevangen en doodgemaakt worden?! Beetje naief hoor!
Is gewoon bijvangst, nu wordt er tenminste nog iets mee gedaan. Van mij zou het ook niet hoeven hoor, blaadje sla vind ik best, maar deze reactie vind ik een beetje overtrokken.

HugoBoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 14:32

Desiree schreef:
En dan nog wel levend gekookt, dat deugt al helemaal niet EN dan ook nog eens voor decoratie! De mens en zijn moordzucht.....

Daar voelen die beesten net zo veel van (of zelfs nog minder) dan wanneer je een koe doodmaakt voor biefstuk hoor...dus dat is net zo'n moordzucht....maar goed..dat is dan even off-topic...

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:21

Margreet zei:
Citaat:
Geloven jullie nou echt dat die beestjes daar speciaal voor gevangen en doodgemaakt worden?! Beetje naief hoor!
Is gewoon bijvangst, nu wordt er tenminste nog iets mee gedaan. Van mij zou het ook niet hoeven hoor, blaadje sla vind ik best, maar deze reactie vind ik een beetje overtrokken.

Zoals ik ook al had gezegd...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 13:27

NIet meer uit eten gaan??
Sja, ik ben misschien een heel cru persoon. Ik ben namelijk diegene die de (nou ja, niet deze dan Haha! ) kreeft gekookt heeft. LEVEND inderdaad ja.

Men zette een pan op het vuur, water flink heet koken, kreeft erin. En dood issie. Gaat bijzonder snel, daar stond ik van te kijken. Ik zat er namelijk niet zo op te wachten, maar goed.
Ik ben natuurlijk geen expert, gewoon een stagaire die kreeftjes moest koken. Maar het ging echt snel. Koppetje eerst erin.
En eten jullie weleens een broodje garnaal? Garnalenkroketjes? Hoe denken jullie dat die klaar gemaakt worden???

Maar om even op dat versiersel op je bord terug te komen. Ik weet niet hoe groot dat beest was, maar het zal je verbazen hoeveel vlees er nog in zo'n kreeftje zit. Had ik daar gezeten, had ik hem gekraakt en lekker opgepeuzeld!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:47

In een restaurant vraag ik altijd even wat er bij het gerecht geserveerd wordt.
Meestal is het sowieso een garnituur, en helaas geef ik daar al helemaal niks om.
Bij alles wat opgenoemd wordt en wat ik niet lust (of die dag gewoon geen zin in heb) zeg ik er meteen bij dat ze het er niet bij hoeven te serveren.
Ik vind het gewoon zonde om vanalles aan te laten rukken zonder dat er iets mee gedaan wordt.
Toch een vorm van verspilling......
Het maakt me dan niet uit of het om een kreeftje, om een tomaat of om een augurk gaat.
Als ik bij voorbaat al weet dat ik het toch niet op ga eten, dan mag het wat mij betreft achterwege gelaten worden.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:34

Dan ben ik blij dat ik jouw bestelling nooit op heb genomen of je bord heb klaargemaakt!!!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:05

HugoBoss"]
[quote="Desiree schreef:
En dan nog wel levend gekookt, dat deugt al helemaal niet EN dan ook nog eens voor decoratie! De mens en zijn moordzucht.....

Daar voelen die beesten net zo veel van (of zelfs nog minder) dan wanneer je een koe doodmaakt voor biefstuk hoor...dus dat is net zo'n moordzucht....maar goed..dat is dan even off-topic...
[/quote]

Sterker nog, die voelen daar totaal niets van want een vis heeft geen zenuwstelsel....

Het is niet zo dat ik nu een actie begin tegen kreefjes hoor, maar ik wilde gewoon even kwijt dat ik het nutteloos vind. Dat is toch ieder zijn eigen mening.... Als Desiree, Vegetarier zou worden en veganist en weet ik allemaal nog meer, mag dat toch... ? Als zij dat moordzucht vind, so what ?
Dat is toch ieder voor zich ?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:22

Sando schreef:
Sterker nog, die voelen daar totaal niets van want een vis heeft geen zenuwstelsel....

Een vis heeft wel degelijk een zenuwstelsel. Met een geleidingssnelheid van 3-36 meter per seconde Haha! (is trouwens wel aanzienlijk trager dan bij de mens)
Dat een vis geen zenuwstelsel heeft is verzonnen door mensen die het leuk vinden om zo'n dier een haak door z'n bovenlip te jagen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:01

leuke opmerking Margreet. ik denk dat mensen geneigd zijn om dat bij alle dieren te denken hoor, anders zouden ze wel stoppen met dierproeven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:16

Bij dierproeven maken ze gelukkig vaak gebruik van verdoving, dus dat scheelt weer iets.
Het verschil is wel dat een dierproef eerst door allerlei DEC's (Dier Ethische Commissies) goedgekeurd moet worden en dat gebeurt echt niet zomaar, een proef voor make-up komt er (in Nederland in ieder geval) echt niet doorheen.
Bovendien moeten de 3 V's (Verfijning, Vervanging en Vermindering) worden toegepast. Als het ook met een computermodel kan, ook al is dat duurder, dan wordt het met het computermodel gaan. Als het verdoven van de dieren geen invloed heeft op de proef, dan moet dat worden toegepast en als het ook met 10 ratten ipv 100 kan dan moet dat. De dood van een proefdier gebeurt snel en vrijwel pijnloos (d.m.v. onthoofding), zeer weinig stress voor het dier, het is gebeurd voordat hij het doorheeft, is wel even wat anders dan koken!
De visserij loopt wat dat betreft een heel eind achter.
IMO heeft een gemiddeld proefdier (er zijn natuurlijk schrijnende uitzonderingen) een beter leven dan een kistkalf, kettingzeug of legbatterijkip.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:14

Margreet"]
[quote="Sando schreef:

Een vis heeft wel degelijk een zenuwstelsel. Met een geleidingssnelheid van 3-36 meter per seconde Haha! (is trouwens wel aanzienlijk trager dan bij de mens)
Dat een vis geen zenuwstelsel heeft is verzonnen door mensen die het leuk vinden om zo'n dier een haak door z'n bovenlip te jagen.
[/quote]

"zucht"..............

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:22

Sando"]
[quote="Margreet"][quote="Sando schreef:

[/quote]

"zucht"..............
[/quote]

Ik begrijp je reactie niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:07

Hoi, rivierkreeftjes (rapu in het Fins) zijn hier een uitgelezen lekkernij. Mensen betalen met gemak 3-5 Euro per kreeftje en eten ze dan in zeer grote getalen op (je moet minimaal met 10 beginnen Haha! )

Die feesten worden meestal in Juli of Augustus gehouden en zijn een beetje een volkstraditie.

Overigens worden er in die tijd vele malen meer muggen gedood in dit land, en dat is al helemaal niet voor de consumptie....

Joost

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:53

ja maar als muggen niet zo zouden treiteren, zouden ze ook niet gedood worden Joost. Ze lokken het zelf uit.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 17:23

jantina schreef:
Had ik daar gezeten, had ik hem gekraakt en lekker opgepeuzeld!

Daarom hoopte ik wel dat het een eerste-klas-kreeft geweest is en niet van kattenvoer-kwaliteit. Voor hetzelfde geld was ik net zo'n liefhebber geweest als Jantina... ieuw! Dan hadden ze wel een bordje tussen z'n schouderblaadjes mogen prikken: "niet geschikt voor consumptie"! Haha!