Ervaring met implantaten? (tanden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaring met implantaten? (tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:43

Ja die worden gekleurd net als de rest van je tanden.

juno1

Re: Ervaring met implantaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:44

Ik heb een aantal implantaten.
Het valt echt allemaal wel mee met pijn en dergelijke.
Je moet voordat de behandeling begint een tablet slikken ( krijg je een recept voor om op te halen bij de apotheek ) is een ontspanner.
Waarom slik je die dan zul je denken, nou omdat je een tijdje met je mond openzit en die met een beugel wordt opengehouden en het niet de bedoeling is dat je kaakkramp krijgt.
Er moet zeer steriel gewerkt worden, je wordt zelf ook in een jas/schoenbeschermers en haarkapje gestoken voordat je de operatie kamer in mag.

En als je normaal bij de tandarts komt krijg je ook een verdoving ingespoten, dat gebeurd nu dus ook en daarna merk je niets en voel je niets.
De enige pijn is die van de verdoving vooraf.
Als ze na 30 minuten klaar zijn = voor 1 implantaat, dan zit er in de kaak een klein boutje met dopje( zo klein dat je het niet eens vast kunt houden ) die in de kaak moet vastgroeien en waar met 1 hechting de opening wordt dichtgezet.
Die hechting gaat er na 10 dagen uit, als je het er inmiddels niet zelf met je tong hebt uitgewerkt.
En je moet dagelijks met een middel je mond spoelen om bacterien geen kans te geven.

Kom je na een paar weken terug en krijg je weer een verdoving, maken ze een kleine opening en halen het dopje er af en schroeven daar het langere pinnetje op = ongeveer 1 cm waar dan je kies of tand op komt te zitten.

Voordeel van implantaat is dat het minstens 10 jaar mee gaat en een kroon of brug schade aan de naastgelegen tanden of kiezen brengt.
Want daar moeten ze doormiddel van klemmen of bochtjes steun van krijgen.
Gewone kroon kan afbreken, dat doet een implantaat niet.

En misschien leuk om te weten, als je een bekende nederlander of filmster kent die ooit een lelijk gebit had en nu een gave prachtige smile laat zien, het hele gebit is namelijk opgebouwd uit implantaten.
Ik wist het wel als ik 20.000 had liggen ( zoveel kost het namelijk om je gebit te vervangen voor een kunstwerk ) al gaat er niets boven je eigen gebit natuurlijk.
( nooit meer die boormachine is ook wel het idee daarachter )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:54

Veel bekende personen met een prachtig gebid gebruiken ook facings.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:10

Ik heb zowel een voortand implantaat als een kies. De voortand vond ik echt geen pretje, maar dit kwam voornamelijk omdat de echte er ooit met wortel en al door een val uit is gegaan en er weer in terug is gezet. Heb daar op 1 of andere manier nog een licht trauma van en kan daar weinig hebben. Een jaar later kreeg ik een implantaat voor een kies, en dat viel me erg mee! Ik moet zeggen dat ik al met al erg tevreden ben, en blij ben dat ik het heb gedaan.

Idooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:12

De een zegt het valt mee en de ander zegt weer van niet. Denk toch dat het de manier is waarop je het zelf ervaart en waar je tegen kan.

Maar ik zal denk ik blij zijn als alles achter de rug is. Heb nog nooit met kiezen gegeten. Ja toen ik een klein lief meisje was maar dat ben ik allang weer vergeten. Dat zal denk ik ook wel weer wennen worden.

Hoe zit het eigenlijk met verzorging naderhand? Moet je dan naar een mondhygiëniste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:23

Naar een mondhygienist gaan is altijd verstandig.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:30

Hoe willen ze dat bot opvullen? Hebben ze het daar al over gehad? Met artificial bone? Of plaatsen ze een stukje bot uit je heup in je kaakbot?

Trouwens moet je wel helemaal super gezond zijn voordat een kaakchirurg een implantaat zet en verzorging daarna is super super belangrijk... je wil niet dat de boel eromheen gaat ontsteken of sterker nog, dat het ding wordt afgestoten!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:32

Het stukje bot dat zijn verschillende miniscule kleine stukjes die bijvoorbeeld van een andere plek in de mond/naastgelegen kies kan ook, worden genomen.
Ik heb die stukjes gezien, ze waren niet groter dan 3x3mm en die kun je echt wel missen want het groeit snel weer aan.
Ze duwen dat op de plek onder de implantaat, dus het pennetje wat in jouw kaak komt is iets langer dan normaal ( omdat je kaak lager is ) en daaronder die stukjes.
Dat is met een paar weken een stevig stuk bot en de plek waar het vandaan wordt gehaald is dan ookal weer normaal.

Je krijgt voor de behandeling een antibiotica kuur en dagelijks dus spoelen met 'bekende merk met dat roze spul' wat in een doosje zit.
Wordt ook gebruikt door mensen die door ziekte hun tanden niet kunnen poetsen, dus doodt alle bacterien.
Wees verstandig dit ook goed te gebruiken om ontstekingen van'de open wond' te voorkomen.
Het geeft enige aanslag op de tanden, maar dat haalt de mondhygieniste weer weg.

Voor afbeeldingen van de implantaat en de schroef
Of alle uitleg /kosten/afbeeldingen http://www.implantologie.nl/

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:24

Meestal gebruiken ze dat Artificial bone om het op te vullen, dan hoeven ze nl niet ergens anders schade aan het bot aan te richten.
Voor grote stukken gebruiken ze dus stukken uit de heup, maar over het algemeen hebben mensen dan meer last van hun heup dan hun kaak

Ik wilde gewoon ff weten of ze het er al met je over gehad hadden en wat ze dan kiezen, pure interesse.

Ohja, nog ff over die BN's Borsato is bij ons op de faculteit geweest om facings te laten plaatsen. Dus van die schiltjes... meestal beginnen ze met schiltjes, implantaten zijn best wel drastisch in 1 keer... eerst de boel laten trekken, terwijl er niks mis is met die tanden, vind dan maar eens een tandarts of kaakchirurg die dat doet... maargoed, als de situatie niet meer te redden valt en ze leggen natuurlijk een berg geld neer... dan kan het wel eens anders zijn.

Idooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:00

Bij mij pakken ze dus bot uit me kaak zelf. Ik heb 2 bultjes overtollig bot zeg maar aan de binnen kant van me mond, waar je tong ligt zeg maar. Schijnt er zeldzaam te zijn als je dat hebt, maar wel een mooie oplossing mochten ze extra bot nodig hebben.

Allemaal heel erg bedankt voor de informatie. Ga er nu in ieder geval met een geruster hart heen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:18

Idooltje schreef:
Bij mij pakken ze dus bot uit me kaak zelf. Ik heb 2 bultjes overtollig bot zeg maar aan de binnen kant van me mond, waar je tong ligt zeg maar. Schijnt er zeldzaam te zijn als je dat hebt, maar wel een mooie oplossing mochten ze extra bot nodig hebben.

Allemaal heel erg bedankt voor de informatie. Ga er nu in ieder geval met een geruster hart heen.

Oh zeg, dat is een goeie oplossing! Die bultjes komen inderdaad niet zo vaak voor... wel een superoplossing, nog nooit eerder iets over gehoord... cool

Wanneer gaat het allemaal gebeuren?

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:43

Ik zal me ook even melden hier.
Ik heb een trap van een paard gehad op mijn 12e en daardoor mis ik 4 voortanden uit mijn bovenkaak inclusief de wortel. Mijn kaak moest eerst volgroeid zijn dus ik moest tot mijn 18e een plaatje dragen. Verschrikkelijk vond ik dat. Gewoon een mini kunstgebit in je pubertijd. Bah. Toen ik 18 werd ben ik gelijk geopereerd. De eerste keer onder gehele narcose. Ook ik had bot te weinig en dat hebben ze bij mijn neus (via mijn tandvlees) weggehaald. Dat was voldoende. De brug werd er toen in geplaatst en alles werd weer gehecht om goed te helen.
De tweede operatie was onder plaatselijke verdoving volgens mij een half jaar later ofzo. En die vond ik zelf echt verschrikkelijk. Vooral omdat ik alles mee kon krijgen wat ze deden. Ik kreeg toen 3 dopjes op de 'wortels' geplaatst zodat het tandvlees er weer mooi omheen kon groeien en zo heb ik 3 maand gelopen, met 3 van die zilveren dopjes in mijn bovenkaak. Als ik lachte keek je er zo tegenaan. Maar iedereen was heel lief toen dus dat vond ik helemaal niet erg.
Daarna was het bij de tandarts puur een kwestie van de op maat gemaakt en gereconstrueerde tanden erop plaatsen. Dat doet geen pijn meer.
Ik ben zo blij dat ik het heb gedaan!!! Het is zo'n stuk beter als een plaatje in je mond. Het is even doorbijten maar ik kan het alleen maar aanraden om te doen!
Als je wat wilt weten kan je uiteraard pb en.
Joyce

Lisanne1

Re: Ervaring met implantaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:51

Sorane schreef:
Ik heb er 4.

Het resultaat is prachtig.
Het is een lang traject wat je door moet. Je moet geen lage pijngrens hebben.
De kosten zijn ook niet laag.

Ik ben in totaal 2 jaar bezig geweest, van voor onderzoek tot aan de laatste behandeling.

Niets voor mij dus .

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:54

SunnyBoy schreef:
Ik zal me ook even melden hier.
Ik heb een trap van een paard gehad op mijn 12e en daardoor mis ik 4 voortanden uit mijn bovenkaak inclusief de wortel. Mijn kaak moest eerst volgroeid zijn dus ik moest tot mijn 18e een plaatje dragen. Verschrikkelijk vond ik dat. Gewoon een mini kunstgebit in je pubertijd. Bah. Toen ik 18 werd ben ik gelijk geopereerd. De eerste keer onder gehele narcose. Ook ik had bot te weinig en dat hebben ze bij mijn neus (via mijn tandvlees) weggehaald. Dat was voldoende. De brug werd er toen in geplaatst en alles werd weer gehecht om goed te helen.
De tweede operatie was onder plaatselijke verdoving volgens mij een half jaar later ofzo. En die vond ik zelf echt verschrikkelijk. Vooral omdat ik alles mee kon krijgen wat ze deden. Ik kreeg toen 3 dopjes op de 'wortels' geplaatst zodat het tandvlees er weer mooi omheen kon groeien en zo heb ik 3 maand gelopen, met 3 van die zilveren dopjes in mijn bovenkaak. Als ik lachte keek je er zo tegenaan. Maar iedereen was heel lief toen dus dat vond ik helemaal niet erg.
Daarna was het bij de tandarts puur een kwestie van de op maat gemaakt en gereconstrueerde tanden erop plaatsen. Dat doet geen pijn meer.
Ik ben zo blij dat ik het heb gedaan!!! Het is zo'n stuk beter als een plaatje in je mond. Het is even doorbijten maar ik kan het alleen maar aanraden om te doen!
Als je wat wilt weten kan je uiteraard pb en.
Joyce

Gelukkig is het nu weer goed, maar het lijkt mij ook heel naar om zo jong al met een nepgebit te lopen .

Mijn vroegere buurjongetje heeft ook zoiets gehad; hij is uit een boom gevallen met zijn tanden op de stoep. Hij miste twee voortanden en heeft daarmee heel lang gelopen.. Hij was toen ongeveer 13. Verder weet ik niet wat er nu met hem gebeurt is want ik ben in die tijd verhuist .

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:57

Hoi,

Mijn vader heeft gisteren 6 implantaten laten zetten in zijn bovenkaak.

Er zijn dus 6 gaten in zijn bovenkaak geboord en daarin hebben ze 'pluggen' gezet. Zijn hele bovenkaak is opengemaakt en daarna weer dichtgehecht. (Mijn vader heeft geen eigen tanden meer in zijn bovenkaak)

M'n vader zegt geen pijn te hebben, het zeurt alleen enorm... Verder is zijn hele gezicht dik.

Kijk ook even op http://www.implantaten.nl/implantaten.html, daar staat precies beschreven hoe ze het doen (met filmpje)

Idooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:29

ShadowFax schreef:
Idooltje schreef:

Oh zeg, dat is een goeie oplossing! Die bultjes komen inderdaad niet zo vaak voor... wel een superoplossing, nog nooit eerder iets over gehoord... cool

Wanneer gaat het allemaal gebeuren?

om precies te zijn heb ik mijn eerste behandeling 25 maart...
Ben wel blij allemaal positieve reacties te lezen. En de pijn die moet je denk ik nou maar voor lief nemen. Als het resultaat mooi is heb ik het er zeker weten voor over. En wil nou ook eindelijk weleens weten hoe het is om biefstuk te kauwen met kiezen .

@ damber, je url werkt niet..

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:38

Ik heb nog een uniek aandenken aan mijn operaties. Omdat het niet zovaak voorkomt dat iemand 4 voortanden mist en de rest nog in tact heeft hebben ze mijn destijds gevraagd of ze van het hele proces foto's mochten maken voor een tandtechnisch vakblad. Nou uiteraard maakt me dat niets uit. Ik hoop dat anderen ervan kunnnen leren natuurlijk. Wel heb ik gevraagd om de foto's.
De operatie is nu 9 jaar geleden en ik heb vorige week voor het eerst de moed gehad om te kijken. Het zijn geen foto's om tijdens een verjaardag te laten zien maar het maakt wel een hele hoop duidelijk hoor. Het zijn echt foto's van zowel de operatie zelf als aangezichten van mij zonder tanden, na de operatie, met dopjes erop en uiteindelijk met tanden! (dat was wel de mooiste foto hoor)

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:45