Hoelang doorrijden bij zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Re: Hoelang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:14

Ik begrijp alleen nog niet waarom dit topic verplaatst moest worden naar vraag maar raak? ? ?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:23

Ik ws uitgerekend 24 december en heb gereden tot 16 dec. ( kleine man kwam 4 jan.)
Ik had de mazzel ( of niet) dat de kleine niet ingedaald was en ik hoog droeg.
Had wel iemand die mijn paardje 3 keer per week reed, de rest deed ik zelf.
Maar denk dat het gewoon iets is van je gevoel.
Je lichaam geeft wel aan als iets niet kan.

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:44

ik ben gestopt met rijden toen ik 5.5 maand zwanger was, dit kwam omdat ik er afgevallen ben toen ik 4 maanden zwanger was, sindsdien erg veel bandenpijn, en als ik gereden had kon ik niet meer lopen van de pijn, en mijn rijbroek paste ook niet meer, dus ben ik ermee gesopt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:55

Nieuwe modjes hebben graag wat te doen
Dus ga ff oefenen op terug plaatsen naar AM

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:56

Ik ben nu 24 weken ver en heb eergisteren nog gereden. Mijn haf is wel erg rustig en betrouwbaar. Ook zijn het voornamelijk stapritjes geworden, 3 kwartier tot maximum een uurtje. Draf en galop (verlichte zit) gaan theoretisch nog wel, maar mijn uithoudingsvermogen is niet denderend meer en ik voel me ook niet meer zo zeker. Vooral bang dat het paard zou kunnen vallen.

Het rijden is inderdaad simpeler dan het op- en afstijgen, zelfs bij een 1,43m haflinger. Vooral het afstijgen geeft problemen.
Ik merk dat ik het langzaam aan het afbouwen ben. Vroeger reed ik 3 à 4 keer per week, stap, draf, galop, sprongetjes, en buitenritten tot 4 uur.
Nu rijd ik maximaal 1x per week, ongeveer een uurtje, bijna enkel nog in stap. Maar genieten doe ik nog steeds met volle teugen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:01

Ik denk dat ik dan van gynae maar eens ga veranderen. Ik moest van hem dadelijk stoppen met rijden want hij gaf als uitleg dat de baarmoeder eigenlijk los in je buik zit en dus naar "overal" kan bewegen als je rijdt.
Niet dat het veel geholpen heeft het stoppen, want we hadden op 11 weken een miskraam.
Een volgende keer ga ik dus niet stoppen met rijden

fopke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:56

Ik heb geen paard gereden toen ik zwanger was. Ik vond het risico dat ik toevallig van het paard zou vallen en dat ik een miskraam of zo zou krijgen. Ik vond het dat risico niet waard. Hoe braaf het paard ook is er kan altijd iets gebeuren

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:45

Heb zelf tot vijf maanden gereden. Mijn gyneacoloog vond het geen probleem te doen wat je altijd gewend bent geweest en zolang je dat zelf prettig vindt. Met vijf maanden vond ik het niet meer makkelijk (m.n. met afstappen). Ook ging ik niet meer naar buiten (wegens onberekenbare factoren). Wel een zware bevalling gehad (keizersnede; kreeg onvoldoende ontsluiting door o.m. te sterke bekkenbodemspieren in combi met de kruinligging van de baby). Succes in ieder geval

Joyckuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:19

Ik ben gestopt met 14 weken, maar dit eigenlijk vooral omdat ik vrijwel iedere les langs het paard lag

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:24

Lijkt me verschillen van mens tot mens. En van zwangerschap tot zwangerschap. De vroegere buurvrouw scheet dr 1e kind uit, en reed een week later over de zandvlakte. (had ze de week voor de bevalling ok nog gedaan).

Vriendin van me moest in juni al stoppen, terwijl ze pas in oktober was uitgerekend. En ze heeft nu nog maar 1 x op dr paard gezeten. Terwijl dr baby er allang is.

Ik hoop da ik zo lang mogelijk kan doorrijden, en er ook weer zsm op kan. Áls ik al ooit zwanger word

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:10

mijn zus reed toen tot 8 maanden want daarna mocgt ze niet meer van ons omdat we dat te gevaarlijk vonden.

maar ik ken ook iemand zei reed gewoon door tot de laatste week

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:20

Tot aan de zwangerschap reed ik 5 x per week serieus. Redelijk intensief dus. Ik reed toen een paard van iemand anders.
Omdat ik helemaal in het begin (toen ik nog niet wist dat ik zwanger was) er vreselijk 2x van afgestuiterd ben, ben ik meteen gestopt met springen.
Toen kort daarna het paard 2 weken stilstond, ben ik gestopt met dit paard omdat ik niet het risico wilde lopen te vallen.
Ik ben toen een paar keer per week een hele lieve manegepony gaan rijden, een 20 jarige met Z-verleden.
Met ca 5 maand ben ik gestopt met galopperen, met 6,5 maand ben ik helemaal gestopt. Door omstandigheden had ik 3 weken niet gereden en het leek me in die "toestand" niet verstandig om het na zo'n onderbreking weer op te pakken.

De baby was niet ingedaald, en bij controle bleek mijn bekken te nauw (en ik heb me toch een paar heupen). ziekenhuisindicatie, 80% kans op keizersnee of tang, zeiden ze.
Ondanks dat en ondanks mijn bekkenbodemspieren heb ik een vlotte bevalling gehad. 6,5 uur (wel een weeenstorm) en de uitdrijving zelf in 20 minuten. Dus dat met die strakke bekkenbodem valt wel mee.
voordeel: nooit incontinentieklachten gehad!!!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:10

Zolang je zelf nog kan en er geen last van hebt lijkt mij...
Zou alleen niet op wat frissere paarden gaan zitten op het laatst, voor het geval ze wel een explosie van enerige hebben en je er eens naast komt te liggen...daar zou ik nog een keer extra voorzichtig mee zijn als ik zwanger zou zijn denk ik
*voorlopig ik nog maar ff niet maar goed *

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:24

Wat al gezegd is: je voelt het zelf wel.

Ben zelf doorgegaan tot de 7de maand, toen kreeg ik zoveel bandenpijn dat het niet meer leuk was. Paard was wel superbraaf.
Tot de vierde maand ook nog springles gereden met haar, en op ons groene paardje gereden.
Ik had wel geluk dat ik pas heel laat ging uitdijen, heb lang in mn rijbroek gepast.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:39

Galoperen kon ik al heel snel niet meer, ik werd er vreselijk misselijk van (van paard af, teugels aan iemand geven en rennen maar om de wc te halen). Verder heb ik gereden tot 5 maand, een keerjte op 7 maand op een pony gekropen om te testen (wilde die voor de oudste kopen) en toen vastgesteld dat lichtrijden niet meer lukte wegens uit balans).
Had wel al snel erge bandenpijn en bekkeninstabiliteit, moest er op gezet worden en afgetild
Ben wel twee keer iets te vroeg bevallen na een maand platliggen, had ik bij de twee vorige (toen ik nog niet reed) niet, misschien toch beter kalm aan doen dus... Wel vlottere bevallingen, maar dat kan oefening zijn
Maar na drie weken zat ik er terug op. Alleen best wel NA het voeden rijden als je borstvoeding geeft , kan anders hinderlijk pijn doen...

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:47

Je voelt het inderdaad zelf wel aan, mijn verloskundigen zeiden ook dat mijn lichaam hieraan gewend was dus was het voor hen ook geen probleem. Uiteindelijk tot 6,5 maand gereden, toen kreeg ik hier en daar wat last van mijn bekken en leek rijden me niet meer echt bevordelijk.
Overigens ben ik na 3 maanden wel gestopt met springen en crossen.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:22

Ik sluit me aan bij anderen: het is voor iedereen anders, lichamelijk maar ook geestelijk. Ik had mazzel: ik heb uiteindelijk 2 weken niet gereden: 1 week voor en 1 week na de bevalling. De laatste weken heb ik natuurlijk wel wat rustiger aan gedaan.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:35

Ik heb tot de 7e maand gereden daarna viel ik van het paard en lag daardoor bijna 14 dagen in het ziekenhuis. Als dit niet gebeurd was, dan had ik zo lang mogelijk door gereden. Door die val en de vrij ernstige verwondingen (van mijzelf niet de kleine) is mijn conditie tot ver beneden pijl gezakt. Ik ben er van overtuigd dat ik daardoor een lastige bevalling gehad heb.

Het is idd waar wat Imker zegt, dat je dan 1.5 jaar niet moet rijden willen die spieren slapper worden.

Het is grote onzin dat je een moeilijkere bevalling krijgt als je paard rijdt. Ik ken mensen die intensief reden en het kind er zo uitscheten en ik ken mensen die niet reden en een moeilijk bevalling hadden. Mijn verloskundige zei toen dat het paardrijden zelfs in mijn voordeel was. Dit omdat je weet hoe je je bekkenbodemspieren moet aanspannen en ontspannen. Wat veel vrouwen dus niet weten. Strakke buikspieren hebben niets te maken met de bevalling, dit voorkomt alleen dat je een gigantische toeter krijgt

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:10

bedankt voor al jullie reactie's daar kan ik zeker wat mee, en idd de 1 is de ander niet, maar in mijn omgeving gaan ze er direct maar vanuit dat ik er niet meer opstap, wat ik eigenlijk wel van plan was, vandaar dat de twijfel toesloeg

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:22

Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat ik daardoor een lastige bevalling gehad heb

Dat wil ik wel geloven, die val was ook niet niks en kort dag om 100% fit te kunnen zijn voor de bevalling. Gelukkig mankeerde de kleine niets.

Ik zou zelf door rijden zolang het kan, en als het niet gaat het er ook gewoon bij neerleggen. Dat is iets wat ik zelf moet ervaren want onthou één ding, pijl je nooit aan iemand anders. Mijn instructrice reed ook lang door maar goed die rijd 3-5 paarden op een dag en die paarden die ze destijds reed waren allemaal bevestigd op ZZ nivo. Mijn eigen paard is nu momenteel meer bevestigd op B nivo, ik rij maar 1 paard per dag, dus denk ik dat ik sneller minder goed in het zadel zal zitten dan iemand die veel rijd.

Doe wat je gevoel je ingeeft...als het niet meer gaat of je vertrouwd het niet stop voor je eigen gemoedsrust en geniet lekker van je zwangerschap.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:38

imker schreef:
Uffie, dat is echt onzin wat er geschreven wordt. Ik heb dat dus ook voorgelegd aan mijn gyn en die zei dat je minimaal 1.5 jaar vantevoren moet stoppen, willen je bekkenbodemspieren 'normaal' worden, dus zoals bij iemand niet niet rijdt.
Ga gewoon lekker door met rijden, tot je lichaam zegt dat je moet stoppen.

1,5 jaar is wel ff wat TE, maar 4 a 5 maanden voor je bevalling is het niet onverstandig om te stoppen als je het over bekkenbodemspieren gaat hebben en liever niet ingeknipt wilt worden. Vrouwen die paard rijden tot laat in de zwangerschap KUNNEN de kans hebben om wat moeilijker te bevallen omdat alles strakker en sterker is dan wanneer je niet rijdt, maar dat merk je alleen alleen in het laatste stuk van de bevalling als het kind er bijna uit is (bij elke vrouw verschillend). Zodra je ongemak of pijnklachten krijgt moet je wel stoppen met rijden.

Ook zodra je in de 2e helft van je zwangerschap komt en je buik naar voren steekt zou ik stoppen. Mocht je dan namelijk vallen dan is de kans groter dat er wat met je kind gebeurd dan de eerste helft. Ook dan betekend niet elke val direct het einde van je zwangerschap, kindje zit best goed ingepakt. Het gaat om het risico.

Paardrijden is wel voordelig voor na je zwangerschap omdat het makkelijker herstelt doordat je al wete hoe je bekkenbodemspieren gebruikt worden. Volgens mij kan je na 6 weken heel rustig aan weer beginnen met rijden (per vrouw verschillend).

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:43

uffie26 schreef:
bedankt voor al jullie reactie's daar kan ik zeker wat mee, en idd de 1 is de ander niet, maar in mijn omgeving gaan ze er direct maar vanuit dat ik er niet meer opstap, wat ik eigenlijk wel van plan was, vandaar dat de twijfel toesloeg

Het is vaak de omgeving die het je lastiger maakt.. Ik heb gereden tot de 30ste week.. Op zich ging het toen nog prima, maar was vaak te moe als ik haar had gepoetst, opgezadeld etc.. dan was ik op..haha..

En over moeilijker bevallen ivm je sterke bekkenspieren.. dit lijkt me onzin.. ik heb er volgens mij geen extra hinder van ondervonden.. En het voordeel van stevige bekkenspieren is dat je na die tijd alles beter binnen kunt houden zeg maar

Lame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:45

Ik zit er deze week voor het eerst weer op, met 6 weken dus.. Gaat prima inderdaad..

Ik ben trouwens in mijn zwangerschap er wel afgevallen (ook dom.. minstens 3 jaar niet gevallen.. zwanger..hup.. daar lag ik..). Maar niks aan ondervonden hoor.. Je moet alleen wat voorzichtiger zijn..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:41

ik ga net zolang door tot ik er niet meer opkom..
Maar ik ben er pas ook vanaf gedonderd dus longeer hem wel voordat ik er op klim..
Ik had gelezen dat je vooral de eerste weken lekker moet doen wat je altijd doet ! En dat het, het beste is dat ja vanaf de 20 weken alleen maar doet lichtrijden en in verlichte zit moet zitten in de galop..

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:44

Lame schreef:
Ik ben trouwens in mijn zwangerschap er wel afgevallen (ook dom.. minstens 3 jaar niet gevallen.. zwanger..hup.. daar lag ik..). Maar niks aan ondervonden hoor.. Je moet alleen wat voorzichtiger zijn..

jaa dat had ik ook! Nog nooooooooooooit in mijn hele leven van een paard gevallen en dan ben je zwanger hoplakee vloog ik door de bak