"Verslaafd" aan neus-spray...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:48

De werkzame stof in otrivin zorgt er na een tijdje voor dat je neus juist verstopt raakt. In reactie op de spray gaat je neusslijmvlies opzwellen. Het gebruik van de spray maakt dus je neus verstopt. Net zoals het gebruik van pijnstillers tegen hoofdpijn hoofdpijn kan veroorzaken.
Stoppen dus.
Zoutoplossing gebruiken is niet erg, het enige dat een zoutoplossing doet is water onttrekken aan je neusslijmvlies (dmw. osmose) waardoor het slijmvlies minder opzwelt en je dus beter adem kunt halen. Het kan het stoppen een stuk makkelijker maken.

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:14

Eliane schreef:
Je mag zo'n spray ook eigenlijk niet langer dan 2 weken, en zeker niet meer dan een maand achter elkaar gebruiken. Ten eerste omdat hij dan 'oud' is en geïnfecteerd met bacteriën (door hem nu nog te gebruiken infecteer je jezelf dus steeds weer). En daarnaast dus ook omdat er gewenning van je slijmvlies optreedt, zoals jij al hebt gemerkt.

Stoppen dus! Dat is even vervelend en zal een aantal dagen duren voordat het weer nogmaal is maar anders verwoest je je slijmvlies! En als het écht niet gaat even naar de huisarts.

Meen je dat nou?
Want ik bewaar mijn otrivins altijd gewoon en als ik weer verkouwen ben pak ik dus gewoon een "oude", niks aan de hand hoor...

Maar idd, stoppen! Ik raak ook snel verslaafd aan dat spul, maar stop er gelukkig op tijd mee..
Ben er 1 keer verslaafd aan geweest, toen gebruikte ik het zo vaak dat het niet eens meer hielp.
Toen moest ik ook meteen stoppen van de dokter.
Als ik sochtends wakker word kan ik niks ruiken en ik denk dat het daardoor komt..

Ylana

Re: "Verslaafd" aan neus-spray...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:21

Iedereen bedankt voor alle goede adviesen.
Ik ben vanacht weer de nacht doorgekomen zonder spray! *o/*
Wel heb ik er vaak over gedroomt
Ik heb aan mijn man vanochtend gevraagt toen hij de slaapkamer opruimde, of hij mijn spray gelijk weg wilde halen. Dus hij ligt niet meer in mijn nachtkastje en ik kan niet meer in de verleiding komen.
Nog gewoon even volhouden...

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:54

Hier nog iemand, ben bijna 5 jaar lang verslaafd geweest aan neusspray. In al mn tassen zat er 1, overal in mn huis ook, want ojee als ik niet dat ding in de buurt had, paniek letterlijk.
Tot op vorig jaar, ik moest naar de KNOarts voor een operatie aan mn oor, hij ging gelijk met een soort buisje door mn neus naar mn keel en kreeg op mn flikker. Neusslijmvliezen behoorlijk beschadigd.

Ik loop nu rond met flixonase, een middeltje tegen allergie, maakt de boel iets ruimer waardoor de neiging van otrivin minder is. Heb al een jaar dat ding niet meer gebruikt, alleen als ik echt griep heb.
Kans is dus groot dat je mss allergisch bent voor ietsin huis, dieren? Huisstofmijt ed? Vraag eens aan je huisarts, mss kan het zo opgelost worden.

Kijk er dus echt mee uit, je hele neus gaat ervan kapot, zelfde effect als je coke aan het snuiven bent.

Succes he.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:04

Het is allemaal leuk gezegd dat het niet mag en dat het slecht is. Dat weten wij ook wel. Maar feit is dat je er met geen mogelijkheid vanaf komt. Ik ben zelfs al richitng KNO arts geweest, niets, nakkes, nada. En nog steeds Otriviniste.

Die flixonase wil ik wel nog eens proberen. Waar haal ik dat?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:14

Ik gebruik ook regelmatig Otrivin, voornamelijk om mijn neus open te houden tijdens het slapen (druppels in beide of rechterneusgat). Als mijn neus dicht zit, heb ik meer last van drukverschil bij mijn oren waardoor ik ten eerste nog slechter ga horen dan ik al doe en ten tweede ik wakker word van de herrie van het oorsuizen (echt net alsof er een vliegtuig opstijgt). Ik probeer het gebruik te beperken, ik ga bijvoorbeeld eerst een paar keer in bepaalde houdingen liggen in de hoop dat het wegtrekt en iig de rechterkant "open" is. Als de boel open is of niet erg "dicht" zit gebruik ik geen Otrivin.

Overdag ben ik veel buiten en heb ik het eigenlijk niet nodig, als het dan dicht gaat zitten, spoel ik mijn neus met reeds gekookt lauw water met een theelepel zout (advies van KNO-arts).

Munji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:17

Hoi

Mijn vriend is ook verslaafd geweest aan zijn neusspray. Hij had het op een gegeven moment overal bij zich. Vooral 's nachts gebruikte hij het. De apotheek heeft aangeraden over te gaan op een kinderneusspray. Dus voor kinderen van 0-6 jaar. Deze zijn heel zacht. En het gaat nog steeds goed!

Sterkte ermee!

Mettetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:22

HAHA, wij mensen zijn raar, verslaafd aan neusspray.

Een vriendin van me had het ook en gebruikte al langdurig neusspray en kon zonder inderdaad niet slapen. Haar vriend idem dito.

Ze hebben nu van de arts dokter vogel neusspray gekregen. Ze hebben het beide twee weken gebruikt en zijn van hun verstopte neus af.

Ik heb ook een leuke, preventief zovirax smeren. Tja.........wel duur!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:24

Hier een echte verslaafde.....al jaaaren gebruik ik neusdruppels.
Neusdruppels ja, want van spray krijg ik idd last!! ik heb ook geen last van kapot neusslijmvlies of verminderde reuk, ik denk dat dat echt door de druk van die spray komt.
Ik weet ook dat het slecht is, maar ik heb alles al geprobeerd. Heb bij de KNO arts gelopen, en die zij dat de enige oplossing een operatie is, maar dat werd door mijn huisarts ook afgeraden en schijnt een hele nare operatie te zijn met geen 100% garantie.
Ik heb namelijk chronische sinusitis, waardoor er altijd wat in mijn holtes zit, en ik altijd verkouden ben, dit komt omdat mijn tussenschot in de ergste gradatie scheef staat. (ik heb links amper ruimte omdat het tussenschot een bocht maakt). En omdat ik ook nog hooikoorts en allergieen heb hoef ik maar 1 keer te niezen of mijn neusgat zit potdicht (omdat het slijmvlies opzwelt door de allergische reactie en ik geen ruimte meer heb om te ademen).

Ik heb al die middelen die hierboven staan al geprobeerd, de grote zoutwater spoelfles, flixonase, pilletjes, etc etc. Helpt bij mij geen bal.

De enige stof die bij mij werkt is Xylometazoline, wat in de verkoudheids sprays en druppels zit.
En dat is nu de verslavende stof!!
Ik heb het eens aan de apotheker gevraagd, en Xylo schijnt op de dopinglijst te staan. Het is een soort drugs stofje en als je getest zou moeten worden op doping zou je de banketstaaf zijn.
Maar dit stofje zorgt ervoor dat je slijmvlies zwelling afneemt, en dat is het enige wat ik nodig heb.
En een tijdje stoppen lukt me niet, want dan stik ik zowat.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:34

Dat heb ik ook. Dat stikken. Ik krijg het zo benauwd.

Hooikoorts en allergieen heb ik niet. Ben puur verslaafd aan die troep en wat ik ook probeer het werkt niet. Ook de babydruppels niet.

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:40

Faas schreef:
Dat heb ik ook. Dat stikken. Ik krijg het zo benauwd.

Hooikoorts en allergieen heb ik niet. Ben puur verslaafd aan die troep en wat ik ook probeer het werkt niet. Ook de babydruppels niet.

ik denk dat het met de hoeveelheid Xylometazoline ML te maken heeft.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:15

Denk het ook ja.

Misschien moeten we een clubje AO oprichten (Anonieme Otrivinisten) .

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:25

Haha Faas, idd, wist iet dat er zoveel verslaafde rondlopen

Die Flixonase helpt wel wat, kun je op recept krijgen bij je huisarts, net als nasacorte. Ook heb ik icm die spray aerius. Het wordt allemaal stukken minder, nu de honden ook niet meer op bed slapen en laminaat op mn slaapkamervloer heb.
Grotendeels bij mezelf heb ik gemerkt dat de paniek van de druppels niet in de buurt hebben ook psychisch is. Helemaal over gaat die verstopte neus nooit natuurlijk en weiger een operatie, kans van slagen is minimaal en ook erge pijn schijnt het te doen.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:40

Ik ben niet verslaafd, maar;

Ik heb jaaaren op doktersvoorschrift neusspray moeten gebruiken.
Anders was ik constant verkouden. Ik was allergisch voor "vocht". Niet water enzo, maar dat vocht wat in de lucht zit. Als het eens wat vochtiger was, werd ik verkouden. Na jaren ging ik het steeds minder gebruiken, want ik vergat het of wilde het gewoon niet. Na een tijdje gebruikte ik het helemaal niet meer, maar werd ook niet meer verkouden. Er overheen gegroeid waarschijnlijk.

Ik heb dus op doktersvoorschrift neusspray gehad, en of er iets is aangetast? Nooit iets over gehoord.
Ik geloof wel dat dat spul wat ik had anders was dan wat je gewoon in de winkel koopt.

Ik weet niet of jullie hier iets aanhebben, maarja.

debby_pam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:50

Kan je geen stoombad zeg maar nemen voor je gaat slapen?
als je neus heel erg verstopt zit helpt dat ook wel bij mij tenminste.
En als je daaraan verslaaft raakt is het niet zo erg toch .

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:22

Kimberley77 schreef:
Haha Faas, idd, wist iet dat er zoveel verslaafde rondlopen

Die Flixonase helpt wel wat, kun je op recept krijgen bij je huisarts, net als nasacorte. Ook heb ik icm die spray aerius. Het wordt allemaal stukken minder, nu de honden ook niet meer op bed slapen en laminaat op mn slaapkamervloer heb.
Grotendeels bij mezelf heb ik gemerkt dat de paniek van de druppels niet in de buurt hebben ook psychisch is. Helemaal over gaat die verstopte neus nooit natuurlijk en weiger een operatie, kans van slagen is minimaal en ook erge pijn schijnt het te doen.

flixonase en aerius heb ik hier ook nog liggen, maar dat is puur een anti-allergie middel.
en stomen werkt ook alleen bij mensen die 'alleen' een verkoudheid hebben...
helaas ben je met sinusitis en scheef tussenschot etc afhandelijk van bovenstaande middelen...

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:29

Ik heb veel te lang Sinex gebruikt omdat m'n slijmvliezen door allergieen de zaak blokkeren. Blijkt dus dat Sinex (ik neem aan dat Otrivin dezelfde soort troep is) de slijmvliezen alleen maar irriteert en dat je daarom maar heel moeilijk kan stoppen met gebruiken. Toen ik bij de KNO arts kwam hebben we besloten dat als ik na 2 maanden zonder neusspray nog steeds de allergie problemen had, ik een operatie kon krijgen. Dus ik ben ermee gestopt. Een week niet door m'n neus kunnen ademen, maar toen ging het weer! Nog steeds niet zo goed als het hoort en daarom word ik volgende week geopereerd, maar van die k*tspray ben ik af.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:35

debby_pam schreef:
Kan je geen stoombad zeg maar nemen voor je gaat slapen?
als je neus heel erg verstopt zit helpt dat ook wel bij mij tenminste.
En als je daaraan verslaaft raakt is het niet zo erg toch .

Werkt nog geen minuut

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:39

Mijn vriend heeft mijn neusspray al gedoopt tot: junkiespray, omdat ik er ook niet zonder kom. Heb het deze week weggegooid en slaap nu eindleijk heerlijk zonder de spray

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:45

*Meldt zich bij de AO*

"Hallo, ik ben Denise en ik was verslaafd aan neuspray van de DA.
Het begon met een simpele verkoudheid..."

...vlak voor een optreden van de band waarin ik zong.
Verstopte neus -> door mond ademen -> droge keel -> hoesten -> slecht zingen.
Dus neusspray gekocht.

Ik moest alleen steeds vaker sprayen en kreeg steeds minder lucht.

Na een paar maanden naar de KNO-arts, bleken m'n slijmvliezen helemaal opgezet en geïrriteerd.
Ik heb toen Flixonase gehad en daarna heel lang geen neusspray meer gebruikt.
Pas toevallig, maar netjes na 2 weken gestopt.

Ik ben eigenlijk altijd neusverkouden, maar dat komt door vocht en schimmel in huis.
Ik ga over 1,5 maand verhuizen, dan ben ik er vanaf als het goed is.

Maar als ik TS was zou ik eens bij de KNO-arts gaan buurten en netjes elke week naar de meeting van de AO gaan

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:03

Stennisje schreef:
*Meldt zich bij de AO*

Het begon met een simpele verkoudheid..."

I

Haha

Welkom Denise, bij onze groep lotgenoten...je kunt hier je hart luchten

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:15

ik heb het ook gehad, kon eigenlijk ook niet echt zonder neusspray!
kreeg er ook de laatste paar keer een flinke bloedneus van!mijn moeder had babydoseerspray gekocht en dit hielp wel minder, maar veroorzaakte geen bloedneus of iets dergelijks. nu ben ik helemaal van de neusspray af!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:27

Stennisje schreef:
*Meldt zich bij de AO*

...

Ja zeg, jij moet hier wel even wachten zodat wij allen in koor kunnen roepen:

'Hallo Denise, welkom bij de AO'

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:34

denz schreef:
[

Meen je dat nou?
Want ik bewaar mijn otrivins altijd gewoon en als ik weer verkouwen ben pak ik dus gewoon een "oude", niks aan de hand hoor...
[/quote]

Ja, dat meen ik echt, en dit moet je dus absoluut niet doen! Ze blijven niet veel langer dan een maand goed, en zo blíjf je jezelf infecteren...

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:37

Nog een bekentenis: Hier een ex-verslaafde. 9 jaar ( ) verslaafd geweest. Ik wist wel dat het niet goed was, maar zonder spray kon ik 's nachts echt niet slapen. Dan zat m'n neus helemaal vol en kon ik echt niet ademen en had ik het benauwd (eigenlijk altijd verkouden). En dan lag ik 's nachts om 4 uur nog wakker, en dacht ik: " het is of de hele nacht niet slapen, wat ook heel slecht is, of ff een spraytje en dan slaap ik...". Geprobeerd ermee te stoppen, maar dan nam ik na vijf nachten van niet slapen en helemaal kapot zijn toch maar weer een 'snuifje'. Ik gebruikte het alleen 's nachts, en sleepte die spray (Sinex) overal mee naar toe als ik ging logeren of op vakantie ging. Als ik hem dan vergat :echt paniek.
Mensen lachten erom: haha, verslaafd aan neusspray, maar het is behoorlijk serieus, je kunt er veel mee kapot maken in je neus. Uiteindelijk ben ik 'cold turkey' gegaan na 9 jaar. In een periode dat ik vrij was en niet hoefde te werken, en het dus minder erg was als ik nachten niet sliep. Gewoon dat ding weggeflikkerd. Een week nauwelijks geslapen, nog een paar weken slecht geslapen en daarna is het over Ook doen, want het is echt rotzooi!. Een keertje gebruiken als je verkouden bent is niet erg, al doe ik dat nu ook niet meer, ik begin er nooit meer aan. (hihi, Confessions of an ex-sinex-junkie).