Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:23

Moeilijk.

Wie zijn wij om over het leven van een ander te beslissen.

Verstandelijke handicap heb je in verschillende gradaties inderdaad. Ik woon tegenover een huis voor verstandelijk gehandicapten. Er woont een stel wie beide behoorlijk gehandicapt zijn. Ze hebben een zoontje van nu bijna 4 jaar. Ze wonen onder begeleiding en zo krijgen ze ook veel hulp bij het opvoeden van hun zoon. Ze doen het echter allemaal wel zelf.
Lievere ouders vind je bijna niet. Het ventje ziet er goed uit, gaat netjes naar school enz enz.

Het kan dus wel, ze moeten alleen begeleid worden.
Als je het gaat verbieden krijg je een beetje 40-45 praktijken.
Daar komt bij, waar leg je de grens? Wanneer is iemand dusdanig gehandicapt dat hij/zij geen kinderen mag hebben? En hoe zit het dan met een lichamelijke handicap?

Maar hoeveel "normale" ouders zijn er niet die hun kinderen verknallen? Je hoort veel vaker slecht nieuws wat betreft kinderen van "normale" ouders dan dat je hoort dat een gehandicapt stel de fout in gaat.
Maar daar wordt nooit een woord over gezegt. Ik weet me zelfs te herinneren dat er ooit in een topic over een gek die zijn kinderen. vrouw en zichzelf doodschoot gezegt werdt dat de man toch zo'n lieve vader was.
Er wordt dus, zoals gewoonlijk, met twee maten gemeten.

Gaat het nou om een stel die niet in een beschermde omgeving wonen, ja dan kun je altijd nog zeggen dat het niet verstandig is. Maar verbieden? Nee dat niet...

Misja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:24

Tessebes schreef:
Nee, omdat de "normaal" begaafde mensen niet dusdanig te controleren zijn. Verder gaat het, lijkt me, bij mensen met een verstandelijke handicap relatief gezien vaker fout. Ik vind dat je voor het opvoeden van kinderen bij je volle verstand moet zijn, maar dat valt over normaal begaafde mensen ook niet altijd te zeggen.

Niet dusdanig te controleren? Dus de verstandelijk gehandicapte mens moet zich dan maar onderwerpen aan strenge controles omdat het een 'apart soort' is?

Een deel van de LVG jongeren bij ons gaan na behandeling op kamertraining en gaan daarna op zichzelf wonen. Ze blijven LVG, maar kunnen prima functioneren zonder hulp. Moeten we die namen dan in een register neerpennen en dan maandelijk een soort van inspectie langsturen voor eventuele controle? Een soort 'boek van Sinterklaas'?

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:25

En het komt heel weinig voor, maar ik ben het geheel met Sorane eens voor de verandering

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:25

Citaat:
Zoals verderop nogmaals gesteld is: je kunt geen algemene regel( wet) maken voor uitzonderingen. Er zijn heel veel mensen die geen kinderen moesten nemen, zwaar verstandelijk gehandicapten is daar misschien 1 van, maar laat de beslissing daarover bij hun ouders of familie. Nooit meer een übermensch gaan fokken.

Ik ben het niet met je eens dat je een ubermensch fokt door verstandelijk gehandicapten geen kinderen te laten krijgen. Daar heb je wel wat meer voor nodig.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:27

Misja schreef:
En het komt heel weinig voor, maar ik ben het geheel met Sorane eens voor de verandering

Maar ik ook, dus waar gaat het dan fout.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:29

Voord de personen die vinden dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen mogen krijgen. Welke maatregelen vind je dat er genomen moeten worden. Moeten deze mensen verplicht aan de pil?

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:30

ik ga helemaal mee met misja en sorane!!

je kan zo niet beslissen of iemand het wel of niet mag of kan! dat ligt helemaal aan die personen zelf,
ik heb met gehandicapte gewerkt maar ook bij de jeugdzorg en ik moet zeggen dat ik bij jeugdzorg zo veel gevallen heb gezien waarvan het mij beter lijkt dat mensen verplicht aan de anticonceptie zouden moeten!

kinderen maken en krijgen en opvoeden lijkt allemaal zo leuk en zo simpel! maar voor zoveel mensen is het gewoon iets wat ze simpelweg niet kunnen!
(misschien een nieuw verplicht vak op school? opvoedkunde..? )

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:32

@ Tessebes: vreemd dat je het met Sorane eens bent, ik lees toch wat anders:

Sorane schreef:
Maar verbieden? Nee dat niet...

tessebes schreef:
Grondwet of niet ik vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen mogen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:33

Verbieden kan gewoonweg niet. Wat willen ze doen? Anti-conceptie is te omzeilen. Sterrilisatie dan maar?
Kom op ieder normaal denkend mens kan toch wel op zijn vingers nagaan dat dat te ver gaat?!

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:33

Ach Misja, als jij mij blijft pakken op die ene uitspraak, dan is verdere discussie zinloos lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:35

Maar hoe bedoelde je die uitspraak dan wel Tessebes?
Je zegt het eens te zijn met het feit dat het verbieden niet mag, maar je zegt in een andere reactie dat het verboden moet worden.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:38

Robyn schreef:
Voord de personen die vinden dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen mogen krijgen. Welke maatregelen vind je dat er genomen moeten worden. Moeten deze mensen verplicht aan de pil?

ik ben het niet eens met die stelling,
maar ken er wel een aantal die de prikpil krijgen...

Misja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:42

Tessebes schreef:
Ach Misja, als jij mij blijft pakken op die ene uitspraak, dan is verdere discussie zinloos lijkt me.

Ik blijf je er niet op pakken.. je hebt het zelf gezegd dus ik vraag me af hoe je het dan eens kunt zijn met Sorane. Sluit me dus aan bij haar vraag.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:46

Steriliseren! Per direct!

De broer van mijn moeder is verstandelijk gehandicapt en is getrouwd geweest met een verstandelijk gehandicapte vrouw en daar is een gehandicapt kind uitgekomen waar de familie voor op kon draaien.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:48

Sorane schreef:
Verstandelijke handicap heb je in verschillende gradaties inderdaad. Ik woon tegenover een huis voor verstandelijk gehandicapten. Er woont een stel wie beide behoorlijk gehandicapt zijn. Ze hebben een zoontje van nu bijna 4 jaar. Ze wonen onder begeleiding en zo krijgen ze ook veel hulp bij het opvoeden van hun zoon. Ze doen het echter allemaal wel zelf.
Lievere ouders vind je bijna niet. Het ventje ziet er goed uit, gaat netjes naar school enz enz.

Maar kunnen deze ouders hun zoontje ook leren om op eigen benen te staan?
Lief zullen ze vast wel zijn en gelukkig verzorgen ze hem ook goed, maar er komt zoveel bij opvoeding kijken.
Ik zeg niet dat het hier fout gaat, maar het feit dat het jongetje er nu goed bijloopt wil niet zeggen dat hij goed opgevoed wordt.

Ik zelf ben van mening dat verstandelijk gehandicapten die niet op zich zelf kunnen wonen ook geen kinderen mogen krijgen.
Als je niet voor jezelf kunt zorgen kun je dat ook niet (of veel moeilijker) aan je kind leren.
Degene die wel op zichzelf kunnen wonen vind ik moeilijk om een uitspraak over te doen, dus doe ik het maar niet.

Wat ik eerlijk gezegt heel schokkerend vond was een televisieporgramma wat al een hele tijd geleden op televisie was. Dat ging over dit onderwerp.
Een meisje dat was opgevoed door haar verstandelijk gehandicapte ouders was daar ook aan het woord.
Ondanks dat zij wel goed verzorgt was in de zin van voeding, kleding en scholing, zei ze 'ik had beter niet geboren kunnen worden'.
Nou is dit maar een voorbeeld.

Helaas krijgen veel te veel mensen kinderen terwijl ze er niet voor kunnen zorgen en dan heb ik het niet alleen over verstandelijk gehandicapten.
Maar ik denk dat het moeilijk is om daar algemene regels voor te maken, je kunt bepaalde dingen gewoon niet verbieden en zoals veel mensen zeggen, waar trek je de grens.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:49

ach er worden nog steeds veel meer kinderen vermoord door mensen zonder een "verstandelijke handicap"

Ik denk dat het er vooral aan ligt welke handicap en in welke mate

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:50

Ben het met Lieke eens.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:00

Mijn schoon zus is maatschappelijk werker.
Als ik toch wel eens verhalen van haar hoor.
van kinderen die slecht verzorgd worden zijn dat toch nog altijd kinderen van gezonde ouders.
Ik denk alleen dat wanneer er iets gebeurt met een kind van gehandicapte ouders, dat wij het meteen horen.
en als een kind gezond ouders heeft dan hoor je er niks van.

Verder vindt ik het een behoorlijk kort door de bocht om maar te zeggen verstandelijk gehandicapten mogen geen kinderen krijgen.
Ik denk dat dat aan de mensen zelf is en aan hun familie.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:08

Ik denk dat artsen moeten kijken naar het individu. Nu wordt alleen maar gekeken naar de client (gehandicapte) en zijn kinderwens. Het belang van het kind hoort boven alles te gaan.

Er zijn best gehandicapte ouders die wel kinderen kunnen krijgen denk dan aan lichte handicap, lichamelijk of een kleine stoornis. Ik denk echter wel dat zodra er een behoorlijke geestelijke handicap komt kijken iemand gewoon de prikpil zou moeten krijgen.

Heb verschillende documentaties gezien waar het heel erg fout ging. Of die waar het aan de buitenkant wel goed ging. Maar zoals hier al gezegd er is een verschil tussen verzorgen en opvoeden. Een gehandicapte kan een kind wel verzorgen en het en veilige plaats bieden maar voor opvoeden is veel meer nodig. Deze mensen kunnen zich niet in de behoeften van een klein kind verplaatsen, het niet corrigeren en straffen als het wat fout doet. Daarvoor is een dozijn aan hulpverleners nodig. En de maatschappij kan dat betalen.

Als ik de cijfers zie is 2/3e heel erg veel. Soms moeten de ouders, begeleiders of arts gewoon zeggen "sorry dat is niet geschikt voor jou" Je kunt immers niet alles hebben in het leven.

Ik zag in het nieuws dat de artsenvereniging voor gehandicapten een brandbrief heeft geschreven naar de minister. Ze willen dat gehandicapten geen 2e kind kunnen krijgen. Het ging zo vaak mis. Na een uithuisplaatsing wilden ze een nieuwe!

In mijn ogen is niet iedereen geshikt als ouder. Het is aan de mensen in de omgeving en aan de arts en sociaal werkers om te bepalen of iemand een kind aankan. Een gehandicapte kan dat niet zelf beslissen. Simpelweg omdat het alleen naar de eigen wil kijkt. Voor het overzien van het algemeen belang is veel inlevingsvermogen en IQ nodig. Dat hebben zo gewoonweg niet.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:20

Ok, ik ben het dan gedeeltelijk met Sorane eens. Je kunt niet alle verstandelijk gehandicapten over 1 kam scheren en er zijn voldoende "normale" ouders waarbij het ook niet gaat. Dat zei ik zelf eerder ook. Toch vind ik dat er bij de zware gevallen toch wel gekeken moet worden naar anticonceptie en ja, dat is wel verbieden ja...

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:25

Mijn eerste ingeving is ook dat mensen met een verstandelijke handicap beter geen kinderen op de wereld kunnen zetten omdat ze cijfers gewoon laten zien dat het in de meeste gevallen niet goed gaat maar waar trek je dan de grens? Tussen ernstig verstandelijk gehandicapte mensen en de mensen met een gemiddeld verstandelijk vermogen zit namelijk een heel groot grijs gebied en daar zit hem nou net de moeilijkheid wie gaat bepalen welke mensen wel kinderen mogen krijgen en welke niet en wat is de graadmeter? En hoe zit het met psychisch zieke mensen, lichamelijk gehandicapten, mensen met een erfelijke ziekte, tienerouders, hele oude ouders, verslaafde ouders en criminele ouders zijn die wel in staat om een kind goed op te voeden?

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:45

Geen mening, maar meer een overweging....

Zelfs al gaat het goed, en groeit een 'gezond' kindje goed op bij één of twee verstandelijk gehandicapte ouders. Dan zal zo'n kindje nooit de steun van z'n ouders kunnen krijgen als een kind met twee gezonde ouders. De gesprekken over moeilijke keuzes in mijn leven, die ik af en toe met mijn ouders heb, zullen niet mogelijk zijn, omdat het kindje que verstandelijk niveau z'n ouders snel voorbij gaat. Lijkt me heel moeilijk om als volwassen te leven met een verstandelijk gehandicapte ouder.

Aan de andere kant ben ik van mening dat DE verstandelijk gehandicapte niet bestaat, en er te veel verschil is tussen deze mensen om het zomaar, zonder meer, te verbieden. Ik denk dat het van geval tot geval bekeken moet worden, door familie en zorgverleners om deze mensen heen.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:46

Tessebes schreef:
Vind je 30% niet verdomd weinig? Je hebt het wel over een kind... in 70% van de gevallen gaat het dus niet goed. Dat is een lekkere score. En om god er nou bij te halen??? Hebben die mensen hun verstandelijke handicap zeker ook van god gekregen? Denk nou eens aan die kinderen, wat voor leven zullen die hebben. Gepest worden op school, ouders waarmee je niet normaal kunt communiceren en waar je je niet aan op kunt trekken, die je niet als voorbeeld kunt zien... Nee, ik ben er gewoon fel op tegen.

Hier ben ik het volledig mee eens.

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:01

Anoeska schreef:
Geen mening, maar meer een overweging....

Zelfs al gaat het goed, en groeit een 'gezond' kindje goed op bij één of twee verstandelijk gehandicapte ouders. Dan zal zo'n kindje nooit de steun van z'n ouders kunnen krijgen als een kind met twee gezonde ouders. De gesprekken over moeilijke keuzes in mijn leven, die ik af en toe met mijn ouders heb, zullen niet mogelijk zijn, omdat het kindje que verstandelijk niveau z'n ouders snel voorbij gaat. Lijkt me heel moeilijk om als volwassen te leven met een verstandelijk gehandicapte ouder.

.

Idd! En als zo'n kind het verstand van z'n ouders voorbij gaat, zal het dan niet de 'tekortkomingen' van zijn ouders dragen? Bedoel, een gehandicapte is niet voor niets gehandicapt en zal niet alles kunnen wat het kind dat gezond is wel zal kunnen.

Verder ben ik het eens met sorane,

Maar er zijn meer 'normale' mensen dan gehandicapte, dus in verhouding verknallen misschien minder 'normale' mensen het, omdat er gewoon meer 'normale' mensen zijn dan gehandicapte mensen. Maar als het mis gaat bij een 'normaal' mens ik het misschien wel erger vind, omdat die het bewust doen. Maar het ligt ook aan de handicap waarmee je het vergelijk, zijn genoeg gehandicapten die ook gewoon bewust bezig zijn!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:04

Ik vind dat het niet kan. Vorig jaar was er nog een uitzending over een gehandicapt stel dat een kind had. Drama alom. Ondanks het feit dat er een team van een man of 6 (!) fulltime mee bezig was.

Daarnaast is het zo dat de overheid het recht heeft (of neemt) om kinderen die niet goed verzorgd worden uit huis te plaatsen, dus waarom zou je dit dan niet een stap voor zijn d.m.v. de prikpil o.i.d.??

Hetzelfde geldt eigenlijk voor 'normale' mensen bij wie de kinderen keer op keer uit huis geplaatst worden. Helaas weet ik van zo'n stel. Al 3 kinderen uit huis geplaatst en wat doen ze...... ze 'nemen' gewoon een nieuw kind! Die mag je voor mij ook aan de prikpil zetten. Voorkomen is beter.....